Sangskriver bag kæmpehit har tjent 40.000 kr på Pandora (opdateret)

178 millioner lyttere på Pandora har indtjent næsten intet for kuntnerne bag ”All About That Bass”.

Kevin Kadine fra Nashville i USA blev et af de foregående års mest succesfulde sangskrivere, da han var med til at skrive Meghan Trainor-sangen ”All About That Bass”. Men der er ikke meget at råbe hurra for økonomisk. Det skriver Ars Technia.

I Kadines hjemby har netop været en rundbordsdiskussion om copyright, som var organiseret af Belmont University. Flere amerikanske kunstnere rettede på mødet deres kritik mod fem medlemmer af den amerikanske kongres, som også deltog.

”Bass”-nummeret lå nummer et på hitlister i 78 lande i en periode, men udbetalingen for hele holdet af producere, sangskrivere og kunstnere ligger på 600 kr. for hver million afspilninger.

I USA er der den særlige lov, at staten bestemmer, hvilke royalties streamingvirksomheder såsom Pandora eller Spotify er forpligtet til at betale til kunstnerne. Det er ikke muligt for kunstnere at forhandle om deres royalties, og derfor kæmper kunstnere nu for at få gennemført en ny lov i kongressen.

Opdateret: Det var en fejl, da Ars Technia skrev, at det handlede om musiktjenesten Spotify. Kevin Kadines kritik og statistik var rettet mod en anden musiktjeneste; Pandora.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

Jeg kan forstå, at forfatterne kan være knotne, hvis andre (f.eks. streamingtjenesterne) skorer kassen på det, de skriver.

Hvad er den samlede indtjening på et megahit, og hvordan fordeles det mellem tekstforfatter, komponist, sanger, musikere, producer, studio, distributionsnetværk m.m.? Det bliver først uretfærdigt, hvis fordelingen er meget skæv.

  • 4
  • 0
Christian Nobel

Det bliver først uretfærdigt, hvis fordelingen er meget skæv.

Det har altid været meget skævt, så kunstneren er den der får mindst, og især kan en ny stjerne med et megahit risikere at blive helt til grin og stort set intet få, mens selskabet skovler ind.

Og hvad værre er, den nye stjerne kan risikere ikke engang selv at have rettighederne til sit eget nummer!

Hvis vi taler om en CD med en udsalgspris på 150 kr, så kan de rigtig, rigtig store navne få op til omkring 15 kr, mens de mindre kunstnere skal være heldige hvis de får en femmer.

Jeg tvivler på at fordelingsnøglen har ændret sig meget, så det er stadig selskaberne som scorer den store gevinst, og binder kunstnerne i slavelignende kontrakter.

Desværre har kunstnerne ikke gjort op med selskabernes tyranni (måske fordi de tror at det selv er så gode, at de kan blive den næste (pri)Madonna), og organiseret sig på andre måder, eller overvejet nye modeller der passer til dette årtusinde.

David Bowie har udtalt sig om emnet, og udtrykt at musikerne er nødt til at indse at den gammeldags model er død, og pengene skal hentes på koncerter.

  • 2
  • 0
Mathias Hagensen

Det lyder som en gammel historie, hvor en kunstner har fået skrevet en dårlig kontrakt i starten af deres karriere og nu kun modtager en meget lille andel af royalties og pladeselskabet løber med størstedelen af gevinsten.

Før var musikerne sure på cd-salget - nu hedder det streaming. Måske skulle de kigge deres kontrakter igennem i stedet for.

  • 0
  • 0
Ulrik Suhr

Nej det hedder teknologisk fremskridt. De skal indse at pladeselskaberne ikke er et nødvendigt led og selv skabe et distributions selskab. Tror desværre ikke der så meget solidaritet så det er ikke lige om hjørnet. Det koster også en del at få det op at stå. Det skal være nogen med penge, men hvilken musiker med mange penge på lommen vil bruge dem på andre?

  • 0
  • 0
Kristian Klausen

Hvor mange penge får de, når P3 afspiller deres sang, hvor den vist også hurtigt kan høres af et lignende antal mennesker?

Det har jeg også tænkt over et par gange. Så søgte lidt og fandt tallene. http://www.koda.dk/medlem/afregning/radio/dr-radio/ 28 kr per minut, 14 kr hvis det er nat (0.00 - 5.59), samt live der er x3 normal taksten.

Hvis nogen føler for at regne sig frem til hvad det er per million afspilning. Så kan i kigge i Public service-redegørelse 2013, hvor i kan se at 50% af sendefladen udgjorde musikprogrammer på P3 (side 10). Samt Gallups lyttertal.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere