Sandheden om NemID: 1,7 gange mere nede end tilladt

Siden premieren har NemID været nede i 19 timer og 2 minutter, hvilket er 1,7 gange mere end tilladt. Det viser Version2's aktindsigt i driftstatistikken.

Danskernes nye, fælles logon-løsning NemID er fra flere sider blevet beskyldt for at være ustabil. Senest er videnskabsministeren blevet afkrævet svar på, hvor meget tjenesten er nede.

Læs også: Minister skal opliste alle NemID-nedbrud

Version2 har fået aktindsigt i DanID's produktionsrapporter til IT- og Telestyrelsen for månederne juni til oktober 2010 og regnet videre på indberetningerne.

Af rapporterne fremgår det, at den samlede nedetid for den primære NemID-tjeneste på de fem måneder har været 19 timer og 2 minutter. Heraf er 12 timer og 43 minutter opregnet som planlagt nedetid i forud annoncerede servicevinduer, mens de resterende 6 timer og 19 minutter er uplanlagt nedetid.

Den planlagte nedetid tæller ifølge DanID's kontrakt med IT- og Telestyrelsen ikke med i driftstatistikken.

Læs også: NemID kører fint: Kun 1 måned med mere end 0,1 procents nedetid

Dog er to ud af fem omtalte servicevinduer i rapporterne foregået uden for de tilladte servicevinduer, der er højst fire sammenhængende timer mellem klokken 00:00 og 06:00, som er varslet mindst to dage i forvejen. En tredje opdatering blev ikke færdiggjort inden for servicevinduets tidsrammer.

Disse tre hændelser medregner DanID derfor alligevel i statistikken for uplanlagt nedetid.

Det erklærede mål er en oppetid på mindst 99,9 procent opgjort på månedsbasis, udregnet som antal tilgængelige minutter set i forhold det det samlede antal minutter på en måned fraregnet annoncerede servicevinduer.

På de fem måneder, Version2 har driftstatistik for NemID over, beløber den beregnede, tilladte nedetid sig samlet til 3 timer og 40 minutter.

Den reelle nedetid på 6 timer og 19 minutter ligger således 1,7 gange højere end den samlede, tilladte nedetid for perioden juni-oktober, hvis ellers nedetiden havde været jævnt fordelt.

Jævnt fordelt er nedetiden dog langtfra. Første nedbrud skete 14. juni 2010, hvor NemID kørte pilotdrift, da et batchjob med udtræk fra CPR-registret fik systemet til gå offline i 15 minutter.

I juli og august var der slet ingen nedbrud, idet vi skal helt frem til den 22. september, hvor netværksproblemer medførte 15 minutter uplanlagt nedetid.

De mere end 2 millioner NemID-brugere har til gengæld været hårdt plaget i oktober. Den 1. oktober fejlede appletten i den ene af de to hardware-baserede sikkerhedsmoduler, hvilket betød, at omkring halvdelen af alle loginforsøg blev afvist. Denne hændelse har DanID opført som 1 time og 45 minutters nedetid.

Den 21. oktober fejlede appletten igen. Denne gang var årsagen nogle database-tabeller, der ikke dynamisk kunne udvides, hvilket medførte 2 timer og 31 minutters uplanlagt nedetid.

Den 27. oktober beskriver produktionsrapporten en fejl under installation af NemID release 1.5.1, således at de to redundante systemer kørte på hver deres version af appletten. Dette medførte, at nogle brugere blev afvist med ?password fejl?, selv om kodeordet var korrekt indtastet.

Hændelsen tæller dog ikke i nedetids-statistikken, da antallet af brugere, der har oplevet fejlen er så lavt, at det angiveligt næsten ikke kan påvises.

Endelig fejlede appletten den 31. oktober. Denne gang skyldtes fejlen nogle database-tabeller, der blev reorganiseret, og samlet set var NemID nede i 1 timer og 33 minutter.

For fuldstændighedens skyld skal det nævnes, at de omtalte hændelser i denne artikel kun drejer sig om det primære NemID-system. Som det fremgår af produktionsrapportene, har de administrative systemer deres egen statistik og eget oppetidskrav på 99 procent.

Version2 har forsøgt at få en kommentar fra DanID, men dette er endnu ikke lykkedes.

Dokumentation:

NemID produktionsrapport juni 2010
NemID produktionsrapport juni 2010
NemID produktionsraport august 2010
NemID produktionsrapport september 2010
NemID produktionsrapport oktober 2010

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere