Samsung vil aflive Galaxy Note 7 med softwareopdatering

Illustration: Android Logo
Med en software-opdatering vil Samsung lukke ned for ikke-returnerede Galaxy Note 7-enheder.

Den sydkoreanske teknologigigant Samsung vil udsende en softwareopdatering til Galaxy Note 7 den 19. december, som gør enhederne ubrugelige. Det sker i kølvandet på situationen, hvor enhederne er eksploderet.

Det fortæller The Register på baggrund af en meddelelse fra Samsung.

Virksomheden håber på den måde at få ram på de 7 pct. af solgte Galaxy Note 7-enheder, som folk endnu ikke har returneret for at få pengene retur.

Softwareopdateringen vil lukke ned for alle telefon- og dataforbindelser og forhindre, at enhederne kan genoplades.

»Hvis du endnu ikke har returneret din enhed, så bør du omgående slukke for den og kontakte din operatør for at få penge retur eller en ombytning,« fremgår det af meddelelsen fra Samsung.

Den amerikanske teleoperatør Verizon har bebuddet, at virksomheden ikke agter at rulle Samsungs opdatering ud. Det sker med henvisning til, at det ikke er alle, der nødvendigvis har en anden enhed at skifte til.

»Vi vil ikke skubbe en softwareopgradering ud, som vil eliminere Note 7's evne til at fungere som en mobilenhed midt i ferie-rejsesæsonen,« fremgår det af en meddelelse fra Verizon.

Verizon har været i kontakt med Samsung, og de to virksomheder vil fortsætte et samarbejde om ombytning af enhederne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Hansen

"»Vi vil ikke skubbe en softwareopgradering ud, som vil eliminere Note 7's evne til at fungere som en mobilenhed midt i ferie-rejsesæsonen,« "

Så må man da håbe de folk ikke skal ud og flyve..

  • 1
  • 0
Simon Mikkelsen

Ja, hvem er det lige der har købt og betalt enheden? Selvom intentionerne er gode, kan det ikke være andet end hærværk med tilbud om at tage tilbage. Hvordan kan sådan noget være lovligt?

Det er slemt nok at forringe den, fx ved at den ikke kan lade fuldt op eller lige så hurtigt. Har selv en telefon fra Sony, som de nedskallerede kraftigt via en softwareopdatering.

  • 2
  • 1
Thomas Lodberg

Jeg finder det stærkt problematisk at et firma overhoved overvejer en bevidst ødelæggelse af folks private ejendom.
Det kan godt være der er et problem med telefonerne. Men det er nu engang folks ejendom. De har købt og betalt for dem. Og så har man da vil ret til selv at bestemme om man vil ombytte den, eller bruge den som den er.
Ejerne er selvfølgelig ansvarlig for andres sikkerhed!
Men det er vil ikke Samsungs der skal bestemme om/hvornår/hvordan man må/vil bruge sin private ejendom.

Jeg vil gerne vide hvordan Dansk lovgivning ser på sådanne en bevidst ødelæggelse af danske borgeres ejendom. Er det virkelig lovlig?

Håber ikke Microsoft får samme ide med Windows på gamle PC'er der ikke Kan køre nye versioner af deres operativsystem :-(

  • 3
  • 1
Povl Hansen

"Den amerikanske teleoperatør Verizon har bebuddet, at virksomheden ikke agter at rulle Samsungs opdatering ud"

Betyder det så af Verizon optager alt ansvar for eventuelle skader som en eventuelt eksploderende telefon må anrette ?

  • 2
  • 0
Niels Ganer Jespersen

Jeg tror Samsung har et ansvar for deres produkter, og det kan de ikke fraskrive sig og overdrage til brugerne/ejerne - uanset hvad brugerne/ejerne siger eller gør.
Og hvis produktet er farligt så har Samsung et ansvar for at det ikke gør skade på personer eller andre ting - og derfor er det da meget rimeligt de gør hvad der skal til for at få enhederne hjem.

  • 5
  • 1
Ole Jørgensen

Problematikken ligner lidt hvad jeg erfarer med en Epson printer. Hvis jeg ikke husker at sige nej, hver gang der tilbydes update, vil den ikke kunne anvende billige blækpatroner af andet fabrikat. Jeg betragter den for min ejendom, og reklamationsretten er for længst udløbet. Der findes dog (selvfølgelig) uautoriseret SW til at åbne igen, koster ca 500 kr.

  • 4
  • 1
Morten Nissen

Hvordan kan man være utilfreds med det her?

Samsung tager det fulde ansvar for et produkt som kan potentielt forsage skade på deres kunder?
De stepper nu et skridt op for at få deres fejl id af markedet - hvilket er helt fair! Man må antage at de folk der ikke har returneret deres note endnu er fordi de ikke kender til problemets eller dets alvor.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere