Samsung til bloggere: Reklamér for vores telefoner eller vi aflyser jeres fly

To bloggere, som var inviteret til IFA-messen i Berlin af Samsung, blev truet med at strande uden hotel og flybillet, hvis de ikke optrådte som produktfremvisere for Samsung.

Det er almindelig praksis, at leverandører inviterer bloggere, journalister og analytikere til at deltage i konferencer og messer med rejsen og opholdet betalt. Men for to indiske bloggere udviklede en tur til IFA-messen i Berlin sig til en farce, skriver The Next Web.

De to bloggere var inviteret til IFA af Samsungs indiske datterselskab, efter de havde vundet en konkurrence om at blive en del af Samsungs Mobiler-program i Indien. Forud for turen havde de to bloggere ifølge The Next Web lagt vægt på, at de først og fremmest ville deltage som uafhængige bloggere og også ville dække andre dele af messen end blot Samsungs præsentation.

Da de mødte op i Berlin blev de imidlertid bedt om at deltage i briefinger og fik udleveret en uniform som skulle bruges i forbindelse med, at de skulle stå i Samsungs bod og demonstrere Samsungs produkter.

Det mente de to bloggere ikke var det, der var blevet aftalt, og de gjorde Samsungs pr-stab opmærksom på, at de ikke ønskede at optræde som markedsføring for Samsung.

Det medførte et opkald fra Samsungs indiske afdeling, hvor de to bloggere fik besked på, at hvis de ikke gjorde, som Samsung mente, der var blevet aftalt, så ville de få annulleret deres flybillet hjem og miste deres hotelværelse.

De to bloggere så af økonomiske grunde derfor ingen anden udvej end at stå på Samsungs stand iført Samsungs t-shirts, men ville ikke deltage i produktdemonstrationer. Samsung fremrykkede de to bloggeres hjemrejse og forhindrede dem dermed i at deltage i hele IFA-messen.

I kølvandet på, at historien om de strandede bloggere spredte sig, slog en anden leverandør imidlertid til og tilbød at betale for de to bloggeres resterende ophold og hjemrejse, oplyser den ene blogger på Twitter:

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars K. Hansen

Gad vide hvor mange penge Samsung nu skal bruge på at rette op på dette og hvor mange "reklamepenge" Nokia får ud af det...

Nogle gange skal man altså liiige træde et skridt tilbage og overvej situationen før man truer med bål og brand...

  • 5
  • 0
Nicolai Hansen

Har ikke sat mig ind i sagen, men er der nogen som har læst aftalen mellem dem og Samsungs datterselskab? Hvis de har skrevet under på at de vil stå og optræde i en Samsung bod, som "betaling" for den rejse Samsung betaler, så er det vel meget fair at Samsung ikke gider betale rejsen, hvis de ikke optræder.

Nu står det meget passende som om at de har "vundet" og de vil være "neutrale" osv, men for mig lyder det egentligt lidt som om at de har "vundet" et nemt job, som de alligevel ikke gad passe.

  • 8
  • 4
Dennis Krøger

Du giver ikke sætte dig ind i sagen, men du gider godt komme om gisninger om den?

FYI: http://thenextweb.com/mobile/2012/09/03/samsung-we-regret-misunderstandi...

Problemet er at det virker som deres standardmåde at behandle inviterede bloggere, som Andreas' link ovenover viser, så jeg er ikke sikker på at de er kede af ret meget andet end at det kom frem.

Jeg er generelt ret glad for mine Samsung produkter (undtagen den elendige Yousee-ødelagte boks jeg har stående under TVet), så det her er meget skuffende. Troede ikke at man kunne slå Apple i røvhulleri, men her har de gjort et fornemt stykke arbejde.

  • 7
  • 1
Dennis Krøger

Den anden sag var Samsung Korea. Den Franske blogger fortæller adskillige gange at hun ikke er sur på BRAND (Hun er under NDA, men det er ret tydeligt på billeder og kommentarer at det er Samsung) Frankrig, som hun flere gange har været til gode events med, men at denne event er arrangeret af hovedkvarteret i Korea.

Men du har sikkert ret i at det er en kulturting. Jeg er dog ikke sikker på at det hjælper meget på smagen i min mund.

  • 3
  • 1
Thorbjørn Andersen

Den var aldrig gået her eller i de fleste vestlige lande.

Det er nærmest ligegyldigt. Jeg vil gerne forsvare firmaer når de (efter min overbevisning), udsættes for tyveri (eller røveri) ved højlys dag. Tilgengæld skal jeg ikke undskylde eller forklare noget som helst når de laver afpresning. Det er afskyeligt, ulækkert og måske også på kant med loven.

Samsung har i øvrigt alle muligheder for at fyre eller degradere de ansvarlige folk i denne sammenhæng... og tage ansvar og beklage direkte. Jeg synes det er nogle lidt vage formuleringer, som de bruger om situationen ...

(Smart PR af Nokia i øvrigt ... at give dem flybilletten hjem)

  • 6
  • 0
Baldur Norddahl

Det er nærmest ligegyldigt.

Jeg været i Indien men ikke Sydkorea. Det vil dog undre hvis det ikke er meget det samme. Jeg kan forestille mig at topledelsen har svært ved at se problemet.

Jeg ved ikke hvordan man bedst får eksporteret bedre manerer til asien. Boycut af deres produkter er jo nærmest umuligt, uanset hvor du køber så bliver det fremstillet i regioner hvor den slags er standard.

  • 1
  • 0
Nicolai Hansen

Dennis Krøger: Nej, jeg gider ikke sætte mig ind i sagen, fordi hvis jeg skulle sætte mig ind i en sag hver gang jeg læste et eller andet som lød lidt for godt/dårligt til at være sandt, så ville jeg ende med ikke at lave andet end at sætte mig ind i sager som egentligt er ret ligegyldige for mig.
Derfor læser jeg medier som V2, hvor jeg håber på at journalisten har sat sig ind i sagen, og ikke bare oversætter en 'EB'-nyhed ukritisk. Dog lyder det imo meget som om at nogen har skulle smørger tygt på, for at skabe en "sensationsnyhed". Det kunne jo også bare være 2 naive bloggere som troede de havde vundet en rejse, når de i virkeligheden havde sagt ja til et jobtilbud. Samsung har sikkert haft en "streng" juridisk aftale mellem dem, men tvivler på at Samsung har brudt den.

  • 1
  • 4
Log ind eller Opret konto for at kommentere