Salesforce begrænser nu udvalget af smartphones og tablets, som selskabet vil understøtte med app'en Salesforce1. Det skriver Infoworld.
Reelt vil Salesforce fra den næste store opdatering til oktober kun officielt supportere Nexus-modellerne og Samsungs tre seneste topmodeller Galaxy S5, S6 og S7. Det fremgår af en supportmeddelelse fra Salesforce.
Det er også slut med support på andre Android-tablets end Galaxy Note 10.1 og Samsung Tab A 9.7.
App'en vil stadig fungere, hvis man har installeret på en enhed, der ikke er med på den nu væsentligt indskrænkede liste, men Salesforce vil ikke påtage sig teknisk support, levere fejlrettelser eller opdateringer, der vedrører de ikke-understøttede enheder.
På iOS-siden er det også slut med iPhone 5 og 5C og ældre samt tablets ældre end iPad Mini 3 og iPad 4.
Salesforce oplyser, at selskabet har tænkt sig at fokusere på de nyeste iOS-enheder, men at Android samtidig er så udbredt, at man har valgt at understøtte nogle udvalgte enheder.
Det betyder altså, at selv nye topmodeller fra Huawei, Lenovo, Xiaomi, ZTE eller LG ikke vil få nogen officiel support fra Salesforces side.
- emailE-mail
- linkKopier link

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.
Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Man kunne også vende det på hovedet og sige at hardware producenterne der afviger fra standard-implementationen af Android (dvs. fra Nexus) selv skaber disse problemer for deres kunder ;-) At Samsung er undtaget skyldes vist udelukkende deres markedsandel.
Jeg forstår godt Salesforce her - at understøtte (læs: teste og fejlfinde på) et evigt voksende marked af Android enheder er i praksis umuligt - så de spiller bare med åbne kort. I langt de fleste tilfælde vil app'en virke upåklageligt.
isikere at blive smidt ud nogen steder, hvor Samsung eller Apple telefoner måske ikke kan/må indkøbes. Fordi de jo har meldt ud, at deres software ikke virker på andre platforme. Selv om det ikke er det som er tilfældet.
Om et halv år, når der kommer en S8 og den nye google telefon, hvad så, kan man risikere at man ikke kan købe sådan en, hvis man vælger Salesforce software. Nej
Jeg tror virkelig ikke du er klar over, hvordan det fungere i virksomheder med 500-1000+ ansatte.
- De fungere udemærket på alle andre telefoner. Salesforce ønsker blot ikke at supportere, hvilket er helt naturligt. Især når der er tale om en kompleks platform som android hvis standard skærmopløsning, pixeldensitet og skærmformat er en by i rusland.
- Find en virksomhed som bruger salesforce, hvor samsung herunder også google phones OG Apple er banlyst. Måske du finder en, som kun bruger blackberry eller windows phone men hey: https://help.salesforce.com/apex/HTViewHelpDoc?id=sf1_requirements.htm
- Tror Salesforce er lidt skarpere på den udregning om hvorvidt det giver mening at begrænse supporten eller ej. Man kunne måske forestille sig, at der sidder et par skarpe regnedrenge i virksomheden, og de har måske også adgang til lidt mere data om brugernes adfærd end du har :)
Ja tak til en faktabox der forklarer hvad den app, Salesforce1, som Salesforce ikke længere vil supportere er for noget og hvad den kan
Kender det fra egen udvikling. Google og Samsungs hardware opfører sig ret ens. Men man skal ikke længere ud end til Sony før fx kamera-koden skal tage særlige hensyn. Så hvis det ikke afskærer kunder i væsentlig grad kan jeg godt forstå at man indsnævrer sit fokus.
Det er nok det værste databasesystem jeg nogensinde har arbejdet med. Basismodellen er en totalt featureløs database, og selvom man typisk ikke har særligt meget data (mindre end 1 GB for alle andre end de helt store kunder) er systemet gennemgående sløvt. Basale features som eksempelvis ordentlig backup og recovery koster en bondegård både i arbejde og penge. Ja, man kan købe et hav af 3. parts plugins og lignende skrammel, men så ender man blot med et system som er et endnu mere fejlfyldt kludetæppe end standardsystemet. Hvis man selv vil kode noget er det besværligt, mod et kluntet og langsomt interface. Det giver også et gedigent lock-in, for det er pænt svært at få sine data ud igen.Salesforce er et genialt CRM system
Menneske-interfacet er forvirrende og kompliceret uden at have nogen særligt geniale features.
Jeg læste lidt om økonomien, over halvdelen af deres udgifter går til at skaffe nye kunder, altså sales reps som spiller golf med virksomhedsledere osv. For Salesforce handler det om at skaffe nye kunder, og om at få så mange penge som muligt ud af de eksisterende. Derudover skal de bare levere en kombination af et system som ikke er alt for ringe, og er svært at skifte fra, og så køre den hjem på Stockholmsyndrom.
Nu er udmeldingen jo også, at app'en stadig kan hentes på de usupporterede platforme, men der er ingen teknisk support eller bug fixes til dem. De har ikke sagt at det ikke virker på andre platforme.
Fra kilden:
2. What will happen after the End of Support date?
After the Winter ‘17 release, the Salesforce1 downloadable app and the mobile browser app continues to function as normal on iPhone 5, iPhone 5C, iPad Mini 2, iPad mini 3, iPad 4 and unsupported Android devices, giving iOS and Android users time to upgrade to a Salesforce1-supported device.
However, after the Winter ‘17 release, Salesforce will no longer provide technical support, bug fixes, or enhancements for Salesforce1 issues that arise on the abovementioned unsupported devices. Salesforce will continue to address issues that can also be reproduced on Salesforce1-supported devices.
NOTE:
Unsupported iOS devices with iOS 9.2 and later will still be able to install the next major release of the downloadable app from the App Store, when it’s available after the Winter ‘17 release.
Unsupported Android devices will still be able to install the next major release of the downloadable app from Google Play, when it’s available after the Winter ‘17 release.
At du ikke kender Salesforce, gør ikke at de er totalt ukendte i Danmark. Men det kommer skam ikke bag på mig, at du heller ikke her ved noget om det du snakker om.
"Det er altså sjovt hvor lidt forretningssans der er her inde." Ja, fra Salesforce side ? Selvom de nok aldrig har fået så meget reklame eller eksponering i Danmark eller på version2 som nu. I stedet for denne meget bastante udmelding, vil jeg bare have meldt ud at software er testet og virker på følgende platforme. Og der kun kan ydes basal hjælp til andre. De kan også risikere at blive smidt ud nogen steder, hvor Samsung eller Apple telefoner måske ikke kan/må indkøbes. Fordi de jo har meldt ud, at deres software ikke virker på andre platforme. Selv om det ikke er det som er tilfældet. Om et halv år, når der kommer en S8 og den nye google telefon, hvad så, kan man risikere at man ikke kan købe sådan en, hvis man vælger Salesforce software. Nej det vil man ikke risikere, så det fravælges.
Du kan godt se at det ikke er ret godt gået, rent PR mæssigt. OG forretningsmæssigt ?
Det er altså sjovt hvor lidt forretningssans der er her inde.
Salesforce er et genialt CRM system med tonsvis af integrationer, som tilfører en hel masse værdi til rigtig mange virksomheder. De er LANGT FRA "ved at gå konkurs" og vokser faktisk med lynets hastighed, både i medarbejderstab, overskud og nye tiltag.
Hvorfor vælger de at gøre det her? Uanset hvor lidt I kan lide at høre det, så tænker virksomheder ikke som private. De virksomheder jeg kender, og jeg kender mere end 5-6 stykker, nærmere 50+, der uddeler omkring 75% (+/-, det er bare fra hovedet) iPhones til deres medarbejdere, af nyere karakter vel og mærke.
De resterende og "vælg selv ordninger", og der vil det jo være oplagt bare at tilbyde de nyeste Samsung Galaxy S7 Edge til "wanna be nørden" og Google Nexus telefonerne til "hardcore nørderne".
Det at de spiller med åbne kort, og så tilgengæld supporterer de her enheder ordentligt, er kun et win-win for firmaerne, og for en virksomhed, er det lige meget. Der er ikke nogle dybe ideologiske holdninger omkring hvad der er rigtigt og forkert, og at vi altså alle sammen vil køre OnePlus 3 (selvom den er lækker, den er på mit bord!), vi vil bare have store leverandører der virker og som vi kan stole på fremover. Og både Google og Samsung opfylder de kriterier ganske udemærket, samtidigt med at de konsistent ligger i spidsen med deres flagskibsmodeller.
Jeg kan ikke se hvorfor Salesforce skulle tvinges til at supportere 4000 forskellige enheder elendigt, og fragmentere deres software, i stedet for at supportere nogle enkelte ordentligt. Desuden kan du jo stadig køre softwaren hvis du vil, og jeg vil vædde med den for det meste virker ordentligt - de gider bare ikke fikse bugs, hvis du ikke kører med et standardprodukt, og det synes jeg altså er helt og aldeles fint.
Med risiko for en down-vote storm: Kom op fra kælderen og se verden lidt realistisk. De er i verden for at yde god service til deres kunder og tjene penge. Salesforces kernekompetence er CRM systemer, ikke support af Android apps på tværs af tusindvis af devices.
Kunne man forestille sig en software vendor sige: "Nejnej - vores serversoftware kører godt nok på Windows Server, men vi supporterer kun HP servere"
Ja, det er helt rigtigt set. Det var også den tanke jeg fik da jeg havde læst artiklen. Hvorfor vil man ellers låse sig fast på specifikke hardware versioner? Men jeg tror egentlig at det handler mere om testing. Jeg tror Salesforce har bygget deres kvalitets sikring på at deres programmer bliver testet på rigtige fysiske telefoner. For at begrænse omfanget så har kun købt hardware og testere til at teste en begrænset antal telefoner og tablets.
Eller måske, bare måske, har de erfaret at der er for meget arbejde i at supportere alle de skod telefoner (dermed ikke sagt at alle andre Android telefoner er lort) der bliver produceret.
Hvis man understøtter en telefon der f.eks kører android 6.0.1 så burde det vel virke.
Det eneste jeg kan se kan være en udfordring er at skærmopløsningen kan være forskellig, men at lave en app som kan skalere på forskellige opløsninger burde vel ikke være verdens sværeste opgave.
Eller måske, bare måske, har de erfaret at der er for meget arbejde i at supportere alle de skod telefoner (dermed ikke sagt at alle andre Android telefoner er lort) der bliver produceret.
Ja såmend bare et af de mest populære CRM systemer globalt set, omend det ikke er SÅ udbredt i Danmark.Det er vist noget CRM halløjsa.
Aner ikke hvad det er og kommer så heller ikke til det, da jeg ikke har en af de telefoner som åbenbart er understøttede ?
Det er vist noget CRM halløjsa. Altså noget som nogle firmaer benytter sig af. Men ja - det er da lidt mystisk kun at supporte et bestemt mærke? Laver de så low level ting, at de ikke problemfrit virker på alle andre android telefoner med samme version? CRM burde da ikke være særlig HW afhængig og ressourcekrævende. Det kunne være spændende at høre forklaringen på det? Har de fået en sponsoraftale med Samsung?
Kunne man forestille sig en software vendor sige: "Nejnej - vores serversoftware kører godt nok på Windows Server, men vi supporterer kun HP servere"
Aner ikke hvad det er og kommer så heller ikke til det, da jeg ikke har en af de telefoner som åbenbart er understøttede ?
Og ikke mange nye kunder i butikken, hvis man kun gider supportere de alle nyeste telefoner, og det ikke i lang tid. det er et stort kunde segment man siger forvel til. I stedet for sådanne bombastisk udmelding ville jeg selv have gjort følgende, vi supportere telefoner kørende den sidste version af iOS og Andriod, men software vil formodentligt virke på alle andre telefoner, men det kan vi ikke garantere.
Så vil give Claus Juul ret, det viser at selskabet ikke er dygtigt til at programmere, under alle omstændigheder meget årligt til PR.
Hvem vil nu hente og bruge en application, som virker på meget få enheder, og hvor supporten er kort. Nok nemmere bare at lukke og slukke.
"Salesforce kan ikke kode" eller "Salesforce på vej mod konkurs, derfor har vi ikke nok resurser til at vedligeholde/yde support til andre enheder"
De har næppe supporteret alle devices alligevel. At de nu spiller med åbne kort er vel fair nok. Så har firmaer/brugere der er afhængige af disse apps mulighed for at købe ind derefter.
"Salesforce kan ikke kode" eller "Salesforce på vej mod konkurs, derfor har vi ikke nok resurser til at vedligeholde/yde support til andre enheder"