SaaS kan give firmaer råd til CRM i dårlige tider

I en tid, hvor det kan være svært at få lån til store investeringer, kan servicemodellen give firmaer råd til at indføre CRM mere gradvist.

Investering i et nyt CRM-system kan være en dyr fornøjelse, som kræver et lån i banken for de fleste virksomheder. Men lån kan være svære at få lige nu på grund af den internationale finanskrise.

Det rammer i første omgang kunderne, som ikke kan få lånene til at foretage de nødvendige investeringer, og dermed også leverandørerne.

»Leverandører uden særlig mulighed for at give kredit vil opdage, at de får svært ved at afslutte handler med kunder, som er blevet lukket ude af kreditmarkedet,« siger chefanalytiker Ray Wang fra analysefirmaet Forrester Research til det amerikanske magasin CIO.

Visse leverandører indgår derfor særlige aftaler om finansiering, som giver kunder mulighed for at købe et nyt system på afbetaling uden om de etablerede banker.

Men kunderne kan også med fordel vælge at tage et ekstra kig på mulighederne for at vælge et SaaS-baseret CRM eller ERP-system.

»På kort sigt kan det være svært at få finansiering. SaaS gør det muligt at købe lige netop den kapacitet, man har behov for,« siger Paula Rosenblum, partner i analysefirmaet Retail Systems Research, til CIO.

SaaS, Software as a Service, er en model, hvor kunderne overlader driften af et it-system til en ekstern leverandør og blot køber sig den nødvendige kapacitet.

Det er en model, som især Salesforce.com har været med til at gøre populær, selvom også etablerede ERP-leverandører som SAP og Oracle tilbyder lignende tjenester.

Ofte er der tale om webbaserede tjenester, hvor kunderne betaler for antallet af brugere eller for antallet af transaktioner, systemet skal kunne håndtere.

Ulempen ved SaaS er især færre muligheder for tilpasning. Til gengæld er prisen ofte lavere, hvis man kan nøjes med et standardsystem.

Med SaaS vil man løbende kunne udvide kapaciteten i stedet for at skulle købe sig til den kapacitet, man forventer at skulle bruge et antal år ud i fremtiden, når man underskriver aftalen med leverandøren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Liliendahl Sørensen

Enhver investering i CRM – om den betales som et engangsbeløb eller løbende – skal jo holdes op mod udbyttet.

Ud over de organisatoriske forhold, som skal være på plads for at få udbytte af CRM, er der også nogle tekniske forhold omkring integration til andre systemer, som skal være på plads, samt ikke mindst spørgsmålet om at sikre en ordentlig datakvalitet.

Integration mellem CRM systemet og andre systemer samt eksterne kilder er uhyre vigtigt i forhold til at opnå den datakvalitet, som er så afgørende i forhold til at få udbytte fra CRM. Her tror (faktisk ved) jeg, at vi også kommer til at se nogle SaaS løsninger, som går ind og sikrer integrationen og datakvaliteten.

  • 0
  • 0
Per Hvidkjær Sørensen

Jeg har kun erfaring med Salesforce.com. Dette system har rimeligt gode integrationsmuligheder med andre systemer gennem dels veldokumenterede api'er dels en række underleverandører af integration.

I øvrigt har jeg ikke oplevet andre begrænsninger i tilpasningen af salesforce end min egen fantasi.

  • 0
  • 0
Rasmus Foged

Jeg mener bestemt CRM er en god investering. Leverancen via SaaS og muilghederne ved at vende en økonomisk investering til en variabel udgift er den eneste vej virksomheder i disse år, kan opnå en forbedret brug af it.

Jeg synes dog der mangler en kommentar at CRM aldrig kommer til at give virksomheden mere salg, med mindre det indføres og implementeres som et redskab og en forretningsproces. Vi ser mange kunder opnå et forbedret salg via vores salgsaccelerator til Microsoft Dynamics CRM. Det er en nem må indføre en metode i gennemgangen af salgsmuligheder og leads, og da denne accelerator også drives som en saas ydelsen i kombination med CRM, finder jeg at virksomhederne hjælpes hurtigere i gang.

Med venlig hilsen

Rasmus Foged Mondo Business OnDemand

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere