Sådan stopper du kæmpe-regninger for datatrafik i udlandet

Teleansvarlige kæmper stadig mod gigantiske regninger for datatrafik på mobilen i udlandet. Men der er hjælp at hente hos teleselskaberne.

Åh nej. En medarbejder var et smut i USA, og nu ligger resultatet på bordet hos firmaets tele-ansvarlige: En femcifret regning for datatrafik over det amerikanske mobiltelefonnetværk, fordi medarbejderen ikke var opmærksom på de horrible priser for den slags.

Situationen er velkendt i mange firmaer, men de fleste teleselskaber har oppet sig og tilbyder nu spærring ved bestemte beløbsgrænser for datatrafikken.

Problemet er, at den besked ikke nødvendigvis er nået frem til firmaernes tele-ansvarlige.

Hos firmaet SCT, der leverer it-infrastruktur, er det direktør Peter Laursen, der holder styr på telefonregningerne for de 35 medarbejdere. Efter nogle grumme episoder, der tilsammen løb op i regninger for over 100.000 kroner på et halvt år, er der nu blevet gjort meget for at fortælle de ansatte, at datatrafik i udlandet skal holdes på et absolut minimum.

Alligevel sker der smuttere med en ekstra-regning på 5.000 kroner her og der.

»Jeg spurgte derfor før sommerferien Telenor, som vi er kunder hos, om man ikke kunne spærre for datatrafikken i udlandet. Men det kunne man ikke, fik jeg at vide, kun for både datatrafik og tale på én gang,« siger Peter Laursen.

Siden har Telenor dog indført en mulighed for at spærre datatrafik i udlandet ved en bestemt beløbsgrænse, men den har SCT-direktøren ikke hørt om, før Version2 bringer nyheden videre.

»Som udgangspunkt bliver datatrafikken i udlandet spærret efter 360 kroner eksklusive moms, men en kunde kan selv bestemme inden for en række fastsatte beløbsgrænser, om man ønsker en op- eller nedjustering af beløbet,« forklarer Jan Vraagaard Jensen, markedsdirektør for Telenors erhvervsdivision.

De 360 kroner er valgt, fordi den grænse blev indført i EU-landene ved lov. Telenor har så bare valgt at bruge samme grænse i hele verden for kunderne.

Helst så Peter Laursen, at han som telekunde selv kunne gå ind og ændre på firmaets abonnementer via et webinterface, så man hurtigt kunne justere på beløbsgrænsen. Men den service er ikke lige om hjørnet hos Telenor, og markedsdirektøren kalder det 'en god drøm', som tager lang tid at udvikle.

Generelt mener han dog, at telebranchen nu gør meget for at rette op på et ry for dårlig kundebetjening, som opstod i en periode, hvor alle kæmpede om at hive kunder ind.

»Hele telebranchen fokuserer meget mere på kundeoplevelsen i øjeblikket, og har mindre fokus på blot at skabe nye produkter. Før var der meget vækst og fokus på at få nye kunder med nye produkter, men nu har alle mobiltelefon og mange har mobilt bredbånd. Derfor handler det i højere grad om at fokusere på de grundlæggende serviceområder og samtidig om at gøre det bedst og billigst,« siger han.

Med færre fejl og færre klager, kan teleselskaberne også skrue ned for udgifterne til support, pointerer markedsdirektøren.

Også Danmarks største teleselskab, TDC, tilbyder at spærre for datatrafik i udlandet. Her får man også en sms med en advarsel, hvis man begynder at bruge løs af datatrafik i landene uden for EU, oplyser TDC.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Krogh

Skulle teleselskaberne ikke bare tage sig sammen og lade være med at tage en overpris af dimensioner for noget der i praksis koster den nær ingenting at levere.

Hvis EU skulle noget, så skulle de lovbefæste en max pris på 1€/gb på det.. det er i vist i omegnen af dobbelt op på de reele udgifter forbundet ved datatrafik anno 2010..

I dag er det vist bare en gentleman-agreement mellem selvskaberne om at denne cash-cow ikke skal røres.

Jesper

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Hvis EU skulle noget, så skulle de lovbefæste en max pris på 1€/gb på det.

Så vidt jeg husker har EU fastsat en maxpris på 1500€/GB for afregning mellem teleselskaberne. Når de danske selskaber så opkræver mellem 3000€ og 5000€ per GB af deres kunder for datatrafik i f.eks Sverige så er resten ren fortjeneste.

Nogle selskaber er ovenikøbet så "snedige" at de opkræver per påbegyndt 50 KB. Sidst jeg var i Sverige blev jeg opkrævet et beløb som svarede til €40000 per GB. Heldigvis skulle jeg kun betale for 1 MB.

  • 0
  • 0
Allan Soll

Hvis man kan spærre ved en bestemt beløbsgrænse er det vel bare at sætte grænsen til 0kr eller 1kr for at den permanent er spærret i udlandet. Så jeg forstår ikke helt, når de siger det ikke er muligt at spærre generelt for trafikken i udlandet.

  • 0
  • 0
Thomas Christensen

Jeg fatter ikke hvorfor der ikke er et teleselskab der profilerer sig over for erhvervslivet på globale roamingaftaler. Amazon har med Whispernet bevist, at det kan lade sig gøre.

Jeg kan huske, at man i "gamle" dage kunne købe et abonnement til modemopkobling globalt. Man fik en database med lokale telefonnumre og et globalt login til en flad rate.

  • 0
  • 0
Anders Sparre

Spærringer og advarsler ved forskellige (evt. fleksible) beløbsgrænser kan være udmærkede tiltag, men det løser jo ikke det grundlæggende problem: at roamingpriserne er alt, alt for høje – især for data.

Hvad gør teleselskaberne reelt for at få sænket roamingpriserne? Det kunne være interessant at få nogle svar fra selskaberne på det spørgsmål (måske Version2 kan hjælpe?). Som danske telekunder burde vi kunne forvente, at vores danske teleselskaber er vores ambassadører over for roamingpartnerne i udlandet.

På længere sigt er det vel ikke særlig interessant for teleselskaberne at udbyde et produkt, som de i praksis er nødt til at advare kunderne mod at bruge...

Vh, Anders, DANSK IT

  • 0
  • 0
Anders Johansen

Problemet er vel at skal teleselskabet have roamingpartneren til at sætte prisen ned, skal de selv gøre det tilsvarende overfor denne... Og hvem vil sætte prisen ned på et område som der ikke er fokus nok på og som folk ikke har alternativer til... Du får jo hverken flere eller færre kunder i butikken på at du som teleselskab tilbyder udenlandske brugere lavere takster i dit netværk... Så er det bedre at skruen prisen for dine lokale knuder endnu længere ned og så tjene mere andetsteds...

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Hvis man kan spærre ved en bestemt beløbsgrænse er det vel bare at sætte grænsen til 0kr eller 1kr for at den permanent er spærret i udlandet.

Mange telefoner har mulighed for at slå data via roaming fra. I så fald behøves man slet ikke at blande udbyderen ind i problemet.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

er det egenligt ikke meget enklere at den person som er i udlandet bare køber et eventuelt taletids abonoment eller lignende ?

Det er ikke nemt i nogle lande. F.eks i Sverige bliver man afkrævet svensk CPR-nummer for at kunne få et SIM-kort. Hvis man har MEGET god tid kan man godt få et uden svensk CPR-nummer, men det er ikke noget man bare lige gør på en ferietur eller arbejdstur.

Til brug i Sverige kan man heldigvis købe et SIM-kort fra 3 i Danmark som giver 10 GB i Sverige for 149 kr.

I andre lande er det nemmere at få fat på et lokalt kort. Jeg har hørt at i England står der sælgere i lufthavnen og i Tyskland kan man købe et i mange supermarkeder.

Men det er bøvlet at man så ikke længere kan modtage opkald på sit normale telefonnummer så længe man har det nye SIM-kort i.

  • 0
  • 0
Morten Winther

På iPhone er det ret nemt.

Indstillinger > generelt > netværk

Data-roaming: ON/OFF

På min Nokia er der desværre ikke en global til/fra switch. Burde være et krav på en smartphone.

Bruger kun wifi i udlandet med mindre jeg sætter et lokalt sim-kort i.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere