Sådan skal dine klik med musen spare kommunerne for 106 millioner
Borgerne skal bruge computeren endnu mere fra 2013, når de vil i kontakt med det offentlige. Hvis man melder flytning, bestiller et nyt sundhedskort eller indmelder sit barn i børnehaven på nettet, kan det allerede fra næste år sparer kommunerne for 106 millioner om året.
Det fremgår af en endnu ikke offentliggjort rapport om digitalisering i den offentlige sektor, som Version2 har fået aktindsigt i.
»Vi kan se ud fra vores tal, at der er et godt fundament til at presse samfundet i en yderligere digital retning, fordi flere og flere bruger de selvbetjening. Og med lovgivningen i hånden bliver den proces nemmere,« siger Katja Prause Lundbech, chefkonsulent for Kontoret for Digitalisering og Borgerbetjening i KL.
Den omfattende rapport, der er udarbejdet af The Boston Consulting Group, deler digitaliseringen op i fire bølger, hvoraf den første skyller ind over kommunerne ved årsskiftet. Den samlede besparelse for mere end 30 forskellige områder vil i 2015 løbe op i 593 millioner om året.
Endnu større kommuneindsats
Men det er ikke kun borgerne, som skal sidde mere foran skærmen, også kommunerne skal gøre det endnu mere attraktivt at bruge nettet i kontakten med det offentlige. Det kan ifølge Katja Prause Lundbech ske ved flere oplysningskampagner om, at nettet giver 24 timers adgang til at melde eksempelvis flytning, der alene vil kunne spare kommunerne for 55 millioner om året.
»I forhold til gevinstpotentialet, så kræver det jo, at kommunerne gør en indsats, hvis de skal hente besparelser i rapporten, som jeg vurderer er ret nemmere at nå. Altså at kommunerne i endnu højere grad hjælper borgerne til at anvende de digitale kanaler,« fortæller Katja Prause Lundbech til Version2.
Hun afviser desuden, at der er tale om nogen tvangsdigitalisering, fordi eksempelvis 97 ud af 98 kommunerne har en digital løsning til at melde flytning. Men selvom stort set alle kommuner tilbyder at anmelde flytning over nettet, så henter 6 ud af 10 stadig den klassiske flyttemappe på posthuset, viser rapporten.
For at styrke den kommunale del af digitaliseringen, har flere kommunerne indført det, de kalder en digital ambassadører, der ifølge KL sikrer, at de ansatte på kommunekontorer får et godt overblik over, hvordan teknologien bag deres mange løsninger virker.
»Det vil med stor sandsynlighed også føre til, at kommunens ansatte bliver bedre til selv at opdage nye muligheder for den digitale kontakt. Måske andre praksisser eller mere brugervenlige udfyldningsformularer,« siger Katja Prause Lundbech til Version2.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.