Sådan skaber du en brugervenlig webside - helt analogt

Mærkelige fejlmeddelelser og menupunkter, som brugerne ikke forstår, kan skræmme besøgende væk. Men flittig brug af papir og tusch kan afhjælpe problemerne, før der bliver kodet.

Det kan godt være, at du selv synes, det er fuldstændig logisk at navigere rundt på din webside. Men andre kan sagtens have problemer og vælger i stedet et andet sted at læse eller købe varer.

Derfor var der også oplæg om usability på udviklerkonferencen Goto, som blev holdt i Aarhus i sidste uge, med tips og tricks til at undgå en håbløs webside. Og papir og tuscher er et godt sted at starte, forklarede Janne Jul Jensen fra Trifork, der står bag konferencen.

Skal man udvikle en ny webside eller mobilapplikation fra bunden, anbefaler hun for eksempel en workshop, hvor designere, udviklere og kunden mødes for at klippe-klistre.

»Det er ligesom at klippe julepynt. Alle kan være med, og alle er på lige fod. Det gør ikke noget, at det ikke er pænt. Men det kræver, at nogen går forrest og sætter folk i gang med at tegne og klippe, for det er ikke normal voksenadfærd,« forklarede Janne Jul Jensen, der er softwareingeniør med en ph.d. i usability.

Målet med sådan en workshop er at få overført kundens tanker om en webside eller app til konkrete skitser, man kan diskutere ud fra.

»Billeder siger mere end tusind ord, så det er rent guld for designeren at få den indsigt i kundens ønsker,« forklarede hun.

Papir og tusch kan også bruges til en basal brugertest, før der er kodet en linje. Ved hurtigt at tegne alle websider, der indgår i en løsning - inklusive dialogbokse og alt andet, som brugeren bliver mødt med - kan man teste ideen af på andre med meget små midler.

»Det virker måske børnehaveagtigt, men vi kan sagtens forestille os, at det er en rigtig webside, ligesom en pind blev til et sværd i børnehaven. Du kan ikke teste performance på denne manuelle computer, men du kan teste usability,« forklarede hun.

Her kan man så fange klassiske fejl som fejlmeddelelser, der blot forvirrer brugeren, instruktioner som kun udvikleren selv forstår, eller navigation med blindgyder, hvor tilbage-knappen i browseren er eneste udvej.

Når det grundlæggende er tegnet og godkendt, kan man gå videre til grafiske mockups, som mere præcist viser, hvordan siden eller applikationen kan tage sig ud. For eksempel hvor meget tekst, der er plads til på en smartphone-skærm.

»Denne wireframe er uden skygger, afrundede hjørner og grafik. Den kan man vise kunden, og så begynde at lave grafik bagefter,« sagde Janne Jul Jensen.

Byg menuen med papirkort

En anden metode, der kan være praktisk undervejs i processen, er sortering af små kort med for eksempel alle tænkelige undermenupunkter. Ved at sætte flere forskellige testbrugere til at dele dem ind i kategorier, får man indsigt i, hvordan de tænker.

»Det kan man gøre med op til 250 kort. Og hvis brugerne så lægger et punkt i flere forskellige grupper, kan man sagtens have punktet under flere menuer,« sagde hun.

Problemet med en ulogisk menu, hvor brugerne ikke kan finde det, de leder efter, opstår gerne, hvis der er knopskydning over flere år. Det er for eksempel sket på Edbpriser.dk, hvor menupunkter som ’Hardware’, ’Netværk’ og ’Tilbehør’ står side om side i topmenuen, selvom de er på hver sit abstraktionsniveau, forklarede hun.

Helt basalt skal man også som udvikler og designer passe på med at opfinde noget nyt og banebrydende, og i stedet holde sig tæt til konventionerne, for eksempel for hvordan man køber varer i en webbutik, med indkøbskurv og bestilling trin for trin.

»Der er best practices i dag, som folk er vant til, så opfind ikke hjulet igen, når du skal lave en indkøbskurv. Folk kan genkalde sig oplevelsen fra andre gange, de har købt en vare, og behøver så ikke tænke over det,« anbefalede hun.
Faktisk er det helt fint at kigge på konkurrenters hjemmeside og se, hvad der virker, når man skal fastlægge sin løsning. Også selvom det måske går imod ønsket om at lave en vældig unik side eller mobilapplikation.

»’Hvordan kommer jeg til at skille mig ud fra mængden?’, spørger folk så. Men du ønsker ikke at skille dig ud som den eneste hjemmeside, en bruger ikke kunne finde ud af at bruge. Skil dig ud med lækkert grafisk design. Eller ved at give den hurtigste mulighed for et indkøb,« sagde Janne Jul Jensen.

Janne Jul Jensen starter nu en erfa-gruppe om usability for alle interesserede, professionelle parter i Aarhus-området. Læs mere på Triforks hjemmeside.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere