En sand PR-skandale har ramt Electronic Arts (EA) denne uge, hvor det lykkedes at lave den mest downvotede kommentar i Reddits historie.
Historien startede med, at EA's kommende spil Star Wars Battlefront II ikke tillader spillere at spille som Luke Skywalker eller Darth Vader - medmindre de enten køber sig adgang eller investerer timevis i at låse det op gennem spillet selv.
For at låse op for særlige spilfigurer skal man som spiller få dem gennem loot boxes, du får løbende, når du spiller, men du kan også købe dem for penge, hvis du er utålmodig.
I en loot box får du så en lille del af det låste indhold, men der er ingen garanti for, at du får hverken Luke Skywalker eller Darth Vader med det samme.
EA har selv sagt, at det i gennemsnit vil tage ca. 40 timers playtime at låse dem op, hvis man ikke vil betale. At låse alt op kræver i alt over 4.500 timer eller 2.100 dollars.
Både fuld pris OG pay-to-win
Computerspil er ofte delt ind i to kategorier - nemlig triple-A-spil, hvor du lægger flere hundrede kroner for et fuldendt produkt, og free-to-play, hvor finansieringen kommer fra micro-transanctions og reklamer.
Derfor var hundredtusindevis af reddit-brugere sure over, at EA ville have pengene fra begge kategorier ved både at tillade sig at tage fuld pris for spillet, mens man så kunne købe sig til yderligere indhold.
Det fik reddit-brugeren MBMMaverick til at skrive et indslag på spillet subreddit, og EAs svar var ikke populært.
»Tanken var at give spilleren en følelse af stolthed, når man låser op for forskellige heroes,« starter de deres svar, der har fået næsten 700.000 downvotes.
Dice, der udvikler Star Wars Battlefront II for EA, har nu været ude at undskylde for designet, men reddit-brugerne har mistet tilliden til EA, der ellers er kendt fra andre store spiludgivelser som FIFA, Battlefield og The Sims.
Vreden samler pøblen
Midt i al harmen har spillere fra forskellige spilcommunities og subreddits dog fået øjnene op for, at de ting, de brokker sig over ved deres respektive spil til hverdag, slet ikke er problematiske sammenlignet med, hvad EA byder deres spillere.
Derfor har der været tråde, der hylder Nintendo, tråde, der påskønner, at Hearthstone i det mindste ikke er Star Wars Battlefront II, og mange andre lignende historier spredt over alverdens spil og subreddits.
Det er ikke kun brugerne, der morer sig på EA's bekostning. Selv store spil og firmaer har været med på bølgen, da det er utroligt let at se godt ud ved siden af EA lige nu.
Number of hours it takes to earn the full StarCraft II: Wings of Liberty Campaign: 0
Skjuler vreden i jokes
Samtidig har internettet selvfølgelig også bundet en sløjfe på hele sagen ved at masseproducere forskellige memes, der på den ene eller anden måde illustrerer det komiske i en forfærdelig sag.
Der er både fokus på, at EA er alt for grådige, og hvordan EA reagerer, når spillerne afbestiller i hobevis.
Andre brugere fokuserer på, at EA har et forvirret syn på verden.
Der er ingen tvivl om, at historien har sat masser af følelser i spil. Der bliver både grinet og råbt meget af EA disse dage, men spørgsmålet er nu, om denne sag vil afskrække EA og andre spiludgivere fra at være for griske i fremtiden.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.