Sådan gør User Experience-team dødkedelig regnskabstjans til en leg

Guerilla user testing er blot en af metoderne, softwarehuset e-conomic bruger til at føre brugerfladen i regnskabsprogrammet op til 2013. Der er dog grænser for, hvor sexet afskrivninger og moms må blive.

Glade brugere er gode ambassadører. Så hvordan gør man lige, når ens kerneprodukt af de fleste bruges mere af sur pligt end af lyst?

Den nød har User Experience-teamet - også blot kaldet UX - hos regnskabssoftwarevirksomheden e-conomic brugt en del krudt på at knække.

En del af svaret handler om webdesign, men rigtig meget handler også om kommunikation og den måde, programmet interagerer med brugeren, forklarer Mette Walsted, der er brugeroplevelseschef i e-conomic.

»I den nuværende version af e-conomic har vi masser af steder, hvor vi løfter pegefingeren med advarende popup-vinduer. Fremover kommer der langt mere "se hvad du også kan her" og "skal vi hjælpe dig med", ligesom vores inputfelter også vil komme med intelligente forslag til, hvad der skal stå,« siger Mette Walsted til Version2.

Video af brugerne er øjenåbner

Hendes afdeling tæller i alt fem medarbejdere, og for at nå målet om glade, tilfredse brugere anvender teamet forskellige værktøjer:

»Vi tester selvfølgelig rigtig meget ude hos de rigtige brugere. For eksempel har vi haft god gavn af et værktøj fra usertesting.com, der fører brugeren igennem et specifikt arbejdsflow, mens det bliver dokumenteret og optaget gennem brugerens webcam. Det kan af og til være en øjenåbner, og så er det rart at kunne dele videoen med udviklerne, der på den måde bedre forstår problemstillingen,« siger Mette Walsted.

Et andet værktøj, UX-afdelingen hos e-conomic bruger, er at rekruttere testbrugere fra gaden.

»Lige nu arbejder vi for eksempel på, hvordan en forbedret Home-tab kunne se ud, og hvordan vi bedre kan hjælpe helt nye brugere med at komme i gang. Vi kalder det guerilla user testing, når vi for eksempel tager et par dage til Berlin og lejer os ind hos et iværksætterhus med 300 freelancere. Så har vi applikationen og et videokamera med, og så inviterer vi potentielle kernebrugere til at prøve softwaren af. Det giver en super feedback og et dejligt konkret billede af, hvem vi henvender os til,« siger Mette Walsted.

User Voice-plugin'et på den tyske udgave af Debitoor. Illustration: Morten K. Thomsen

Endelig benytter e-conomic's light-økonomiprogram Debitoor sig af tredjepartsplugin'et User Voice, hvor brugeren kan give direkte feedback og komme med gode forslag i stil med "Det kunne være fedt, hvis der også var mulighed for at lave tilbud i appen". Andre brugere har herefter mulighed for at kommentere forslaget og stemme på det, så udviklingsafdelingen har en klar ide om, hvilke features, der er mest efterspurgt.

Redesign af e-conomic på vej

UX-afdelingen er i øjeblikket i fuld gang med at give kerneproduktet e-conomic en større overhaling. Det nye design er lanceret for udenlandske kunder, men de danske brugere - som udgør langt størstedelen - må vente lidt endnu.

Sådan ser et typisk skærmbillede i e-conomic ud i dag. Illustration: Morten K. Thomsen

»Det kommer til Danmark, men det er endnu for tidligt at sige noget om launch-dato, for der er stadig en masse hjørner og krinkelkroge, vi skal ud i, før vi føler os helt klar,« siger e-conomics CTO Jens Sørensen til Version2.

»Det gamle design bar meget præg af at være udviklet af revisorer til revisorer. I ti år har det været centreret omkring lister, tabeller og komplekse workflows. Det prøver vi at gøre op med,« siger Mette Walsted.

Måden det sker på er dels at modernisere grænsefladen rent visuelt, dels ved at indføre nye webteknologier

... og sådan kommer den redesignede og relancerede af e-conomic til at se ud. Illustration: Morten K. Thomsen

»En banal detalje er sådan noget som, at vi i stedet for at have "indstillinger" som et separat faneblad nu har et tandhjul ovre til højre, eller at vi skifter fra popup-vinduer til modalvinduer (besked eller billede, der lægger sig hen over det aktuelle skærmindhold, også kaldet overlay, red.),« siger Mette Walsted.

»Eller muligheden for, at du kan trække bilaget ind i systemet med drag and drop, når du har været nede efter morgenbrød,« fortsætter hun.

Momsregnskab giver motivation

Alt sammen er naturligvis testet og testet igen.

»Ofte laver vi en papirtest med en masse udprint som mockup på en væg, eller også laver vi en hurtig prototype. Det giver bedre feedback og sparer en masse udviklingstid,« siger Mette Walsted

Endelig har e-conomic set på, hvordan brugerne bedst kan belønnes for den ofte sure regnskabspligt.

»Vi kigger meget på, hvilke incitamenter, vi kan give folk til at lave et dødkedeligt regnskab. Sjovt nok har vi identificeret momsen som en motivationsfaktor. Mange selvstændige får en tilfredsstillelse, når vi præsenterer dem for deres moms-score - altså noget i retning af 'se her: Så meget får du tilbage i moms,'« siger Jens Sørensen.

Også begrebet gamification har været oppe at vende for at motivere brugerne.

Illustration: Morten K. Thomsen

»Vi kan se, at små mekanismer som for eksempel en visualisering med at sætte flueben ved punkterne i en liste, motiverer brugerne til at gøre den færdig,« siger Mette Walsted, og Jens Sørensen supplerer:

»Men vi er mere forsigtige med at uddele badges i stil med "master bookkeeper" eller "expert bookkeeper" til brugerne. Det er nok lige i overkanten af, hvad man kan i et seriøst regnskabsprogram,« siger han.

Denne artikel er en del af Version2's sommertour, hvor vi flytter redaktionen ud til en stribe danske it-firmaer. Se hele tour-kalenderen

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere