Så meget 112-app får man for 1 million kroner

Tre platforme, løbende indrapportering af GPS-koordinater i krypteret tilstand - og integration til eksisterende systemer. Det var blandt udfordringerne i udviklingen af den nye 112app.

Den nye 112-app er udviklet af Geodatastyrelsen i samarbejde med Intergraph Danmark. Den fungerer sådan, at man åbner app’en og ringer op via den, og så sender den din lokation til alarmcentralen.

Den er tilgængelig på iOS, Android og Windows Phone. Og det at udvikle en app simultant til tre forskellige platforme er ikke altid helt nemt.

Selvom 112-appen bevidst er holdt meget simpel, er der meget, man skal tage hensyn til.

Michael Israelson er afdelingschef hos Intergraph, som har kodet og udviklet den tekniske del af appen, og han forklarer, hvordan man har udviklet til alle tre platforme.

Læs også: Ny 112-app skal redde liv med GPS

»Den ønskede funktionalitet var den samme på alle tre platforme. Dog har platformspecifikke elementer eller begrænsninger gjort, at der måtte udvikles en smule målrettet mod hver platform. Flowet i appen kunne dog overføres fra den ene platform til den anden og de grafiske elementer er selvsagt også genbrugt. Der findes en række såkaldt cross-platform frameworks. Fællesnævneren for dem er dog ofte, at det alligevel kræver en del native kodning for at tilpasse til den enkelte platform. Det blev valgt som udgangspunkt for 112 appen, direkte at udvikle mod de enkelte platforme,« forklarer Michael Israelson i en mail til Version2.

Mange har spurgt om, hvorfor appen ikke bare åbner automatisk, når der bliver ringet op til 112. Men det er en del af udfordringen ved tre platforme. Android understøtter at holde øje med, hvor et givent opkald går hen, og det gør Windows Phone og iOS ikke.

Hvornår kan man bruge appen?

Forestil dig, at du kører bag ved en spritbilist på en mørk landevej. Du ringer 112, men har svært ved at forklare dem præcis hvor på landevejen du befinder dig, og spritbilisten skifter i øvrigt også retning et par gange imens du har alarmcentralen i røret.

Det er en af de situationer, som den nye 112-app gerne skulle være med til at afhjælpe i fremtiden.

Når man ringer op via 112-appen, afgiver den nemlig løbende din position, hvilket gør den velegnet til at sætte politiet på sporet af en spritbilist.

Og ifølge funktionsleder i Geodatastyrelsen Steffen Tommesen er dette allerede sket.

»Jeg har kendskab til flere bekræftede eksempler på, at appen virkede og gjorde en forskel. Og i et af eksemplerne har det med, at appen løbende sender koordinater gjort en forskel,« siger Steffen Tommesen til Version2.

Steffen Tommesen er dog klar over, at ikke alle vil downloade appen.

»Det er supplement til det eksisterende system. Det primære er stadig alarmcentralen,« siger Steffen Tommesen, der stiller sig tilfreds, hvis appen kan være med til at redde bare ét liv.

»Man kan jo også gøre det op i kroner og ører. Hvor meget koster det, hvis en person for eksempel bliver hjerneskadet og skal passes resten af livet? Hvis man ser det på den måde, tror jeg hurtigt, at udgiften til appen er tjent hjem,« siger Steffen Tommesen.

Der var mange udbydere i spil, da Geodatastyrelsen skulle vælge en udvikler, og mange af dem havde smarte ideer om blandt andet livestreaming af video.

Men planen har ifølge Steffen Tommesen hele tiden været at gøre appen så simpel som overhovedet muligt.

»Den slags bruger også en masse strøm,« siger Steffen Tommesen.

Appen overvåger telefonens strømforbrug, og slukker automatisk for gps’en, når der er mindre end 25 procent tilbage på batteriet.

At integrere systemer

112-app’en har skullet udvikles til et system, der har kørt i mange år. Den skal kunne snakke med alarmcentralen, ambulancer, brandvæsen og politi, og alle har forskellige systemer, som appen skal passe ind i.

»Det har været et krav at de eksisterende systemer hos Rigspolitiet og Københavns Brandvæsen og de i forvejen benyttede protokoller skulle bruges. Udviklingen har derfor dels bestået i udviklingen af en 112-app til tre platforme og derudover serversoftware som gør de eksisterende systemer i stand til at fortolke data fra 112-appen,« skriver Michael Israelson fra Intergraph i en mail til Version2.

Det fungerer helt i praksis sådan, at appen sender krypterede positioner til en infrastruktur hos Rigspolitiet. Herfra sendes positionerne videre til en af landets tre alarmcentraler. På alarmcentralerne vises positionen med en ring omkring, der illustrerer nøjagtigheden af positionen.

»Alarmcentralen sender ambulanceopgaver videre til en af landets fem ambulancekontrolrum. Herfra sendes opgaver med positioner til ambulancen som kan køre til skadestedet. Hvis der eksempelvis er tale om en ulykke i en skov er dette en stor fordel,« skriver Michael Israelson til Version2.

Og der er også sket forandringer på alarmcentralen.

»Tidligere blev opkald fra mobiltelefoner kun positioneret ud fra sendemastens position. Nu vises gps-koordinaten på skærmen på alarmcentralen,« skriver Michael Israelson til Version2.

112-app-projektet har kostet en million kroner, som blev bevilget af Trygfonden. Ud af den million har Intergraph fået 225.000.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Leif Neland

Heg har brugt lang tid (føltes det) på at forklare at ambulancen skulle køre 1000 meter ned af markvej X. Nej, jeg kendte ikke det nærmeste husnummer.

Til al held var det "kun" et hoftebrud, ikke hjertestop eller blødning, så det gjorde ikke så meget...

Vil det være konkurrenceforvridende at lade android-appen overvåge 112-opkald når de andre platforme ikke understøtter det?

Kristian Sørensen

Prøv at forestille jer hvordan den beskrevne integrations opgave var endt hvis den skulle have været lavet udfra den typiske EU udbuds krav specifikation med hundreder af enten meget specifikke eller meget diffuse krav forfattet af djøf typer, med en nidkær styregruppe, en række forretningsmæssige projektledere der skulle afrapportere fremdrift til denne udfra kravspecifikationen og fanden og hans pumpestok.

Alene udarbejdelsen af selve krav specifikationen kunne let have kostet en million kroner.

Der er noget smukt ved offentlige udviklingsprojekter der kører som smurt direkte i mål fordi de laves i et direkte, tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem en privat it leverandør med kundskaberne i orden og så nogle få offentlige spillere der bare gerne vil have funktionaliteten uden så meget politisk pjat.

Nogle af de mest tilfredsstillende og længst levende it projekter jeg selv har deltaget i har netop været lavet på denne måde med en offentlig kunde. Det kan faktisk godt lade sig gøre.

Daniel Vexø

Har prøvet at stå med en tilfældig trunte midt i en overdosis da jeg var på den nærmeste tank et ukendt sted og ikke kunne forklare Alarmcentralen hvor jeg var, få en adr. af trunten bag disken eller forklare en som sad alt for langt væk hvor jeg var ud fra hvad jeg kunne se, så er virkelig glad for dette tiltag!

Daniel...

martin nyhjem

Det ville ikke være konkurrenceforvridende, men det ville kunne skabe tvivl om hvordan produktet virker.
Det er formentlig derfor de har undladt at gøre det :)

Det er ikke så tit man bruger 1-1-2, så hvis bruger A, som har android siger til bruger B, som har Ios, at "sidst jeg ringede 1-1-2, startede appen bare i baggrunden, så jeg behøvede ikke at åbne programmet først", så vil bruger B måske tro at dette også gælder han hans/hendes telefon, og det vil være et problem.
Derfor vælger man laveste fællesnævner, så der aldrig opstår tvivl om hvordan produktet skal betjenes :)

Ken Poulsen

"Når man ringer op via 112-appen, afgiver den nemlig løbende din position".
Oplever ofte at min iPhone ikke kan foretage data forbindelser, når der er et opkald i gang.
Så det kræver vel at den får sendt ens position afsted før opkaldet går i gang.
Men det er dejligt at se noget offenlig købt software der virker :P

Thomas Jensen

Det virker som en super god og simpel app, måske for simpel. Er der ikke en ret stor risiko for at en del mindre børn, kommer til at ringe op, når de lige låner mor eller fars telefon?

Kunne man måske beskytte app'en med en pinkode af en art eller bare give muligheden for det?

Thomas Jensen

Jeg synes nu der er forskel på, decideret at ringe 1-1-2, hvor du skal starte "telefon app'en" og så, bevidst eller ubevidst, trykke 1-1-2 og så tilfældigt at åbne en app og trykke på den eneste store knap du bliver mødt af.

Mine børn "surfer" i hvert fald ofte rundt i de installerede apps, for at se hvad det er for noget.

Signe Bay Hansen

Steffen Tommesen anbefaler, at man lægger 112-app'en ind i en undermappe, så der ikke er så stor mulighed for, at børnene kommer til at ringe op. Hvis de gør, anbefaler man, at man som forælder gennemfører opkaldet og siger, at det var en fejl.
Alarmcentralen får i forvejen rigtig mange fejlopkald, så de er vant til at håndtere det.
En pinkode ville nok ikke give mening, da pointen ifølge Steffen Tommesen er, at app'en skal være så simpel og nem at bruge som muligt.

Mvh. Signe, Version2.

Log ind eller Opret konto for at kommentere