Sådan kan regeringen scanne nummerplader i miljøzoner uden at masseovervåge

Illustration: AT Studio / Bigstock
Rådet for Digital Sikkerhed har sendt et forslag til regeringen om, hvordan de kan designe et nyt system for automatisk nummerpladegenkendelse i miljøzoner uden at registrere no-hits.

Opdateret kl. 15:21 med kommentar fra Miljø- og Fødevareministeriet.

Regeringen vil have mere automatisk nummerpladegenkendelse … nu for at fange klimasyndere.

Det kom frem, da Berlingske den 28. oktober afslørede, at regeringen vil opsætte ANPG-kameraer i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg for at identificere de køretøjer, der ikke overholder miljøzonereglerne.

Det rejste debat om, at regeringen nu vil skabe mere masseovervågning af borgerne, ligesom politiets ANPG-system er anklaget for problemer med håndtering af data.

Læs også: Regeringen vil have nummerpladescanning i landets fire største byer

ANPG-systemet skal alarmere politiet, hvis et køretøj registreret i politiets hotlister passerer et ANPG-kamera, men i en periode på 30 dage behandlede systemet i sommer data fra over 21 millioner no-hits - ikke-kendte køretøjer - som blev gemt i systemet i 30 dage.

Men de foreslåede ANPG-kameraer i miljøzoner skal bruges til et mere snævert formål, og det giver ifølge Rådet for Digital Sikkerhed mulighed for, at systemet kan fungere uden overhovedet at registrere no-hits.

Multiparty computation er nøglen

Rådet foreslår et systemdesign med MPC (multiparty computation/sikker distribueret beregning), som skal sikre, at kameraerne kan tjekke, om en nummerplade findes i politiets database - uden at databasen får nogen som helst information om nummerpladen.

Læs også: Rigspolitiet: ANPG-data skal slettes efter 30 dage - men ikke i backup-systemet

På den måde vil kun hits blive gemt, og alle no-hits blive glemt.

»Så det vil sige, at vi får fanget alle banditterne uden at registrere de uskyldige,« siger Henning Mortensen, som er formand i Rådet for Digital Sikkerhed, til Version2.

Rådet for Digital Sikkerhed sendte forslaget til miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i mandags og opfordrer regeringen til at adoptere sådan en løsning.

Hvorfor er det vigtigt, at man indretter systemet på den måde?

»Fordi der er en masse uskyldige mennesker, der bliver overvåget, hvis man gør det på den gode, gammeldags måde, hvor man registrerer både hits og no-hits,« siger Henning Mortensen.

Læs også: Rigspolitiet skruer op for automatisk nummerpladegenkendelse

Han fortæller, at han læste i artiklen i Berlingske, at regeringen endnu ikke ved, hvordan de vil indrette systemet, og at det er derfor, rådet har udarbejdet et forslag.

»Rådet kommet på banen, fordi vi selvfølgelig frygter, at de vil gøre det på samme måde, som politiet gør det, hvor man registrerer alt for mange uskyldige. Vi kommer på banen nu med en løsning, der kan give dem en idé til, hvordan de kan designe systemet uden at registrere alle de uskyldige,« siger han.

Klistermærke skal digitaliseres

Ifølge Berlingske vil regeringen i alt opsætte 15 stationære kameraer og fem mobile kameraer i de fem byer, og de mobile kameraer vil for eksempel skulle monteres på taxier, politibiler eller kommunale køretøjer.

I miljøzonerne skal tunge dieselkøretøjer overholde særlige krav til lavt partikeludslip eller have et specielt partikelfilter.

Læs også: Dataetiker efter ANPG-sag: Uholdbart at jurister ikke ved mere om teknologi

I dag håndhæves miljøzonereglerne ved, at køretøjerne skal have et miljøklistermærke, der viser, at de overholder reglerne. Det er den praksis, regeringen nu lægger op til at digitalisere med automatisk nummerpladegenkendelse.

Version2 har forsøgt at få en kommentar fra miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen om forslaget fra Rådet for Digital Sikkerhed, men det har ikke været muligt. I stedet har Miljø- og Fødevareministeriet sendt denne skriftlige kommentar:

»Miljø- Fødevareministeriet oplyser, at digitalisering af miljøzoner har været efterspurgt længe af erhvervet for at undgå besværet med de fysiske miljøzonemærker. Regeringen har derfor foreslået en digitaliseret model med en automatiseret håndhævelse. Den endelige model vil afvente FL-forhandlingerne og et efterfølgende udviklingsarbejde. I alle tilfælde vil persondataforordningen skulle overholdes. Vi har ingen yderligere kommentarer til konkrete modeller på nuværende tidspunkt.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Det er godt nok naivt at tro på at man kan få staten til at acceptere sådan et system, nu hvor man endelig har fået indført ANPG systemet som (i realiteten) gemmer alt om alle, til "evig tid" (Selvfølgelig ikke i den aktive database, men i en backup-database...Just in case).

Derudover lader det til at man igen, laver et system som vil straffe danskere som overtræder loven, men ikke gøre noget ved udenlandsk indregistrerede biler.

Ja for jeg gætter på at man næppe lige kan slå op i udenlandske motorregistre på denne måde når f.eks en polsk bil kører forbi scanneren.

Så når Jens og Slatko kører hver, deres "for gamle" dieselbil ind i zonen så får Jens en bøde og Slatko slipper.

  • 3
  • 0
Hans Nielsen

"Ja for jeg gætter på at man næppe lige kan slå op i udenlandske motorregistre på denne måde når f.eks en polsk bil kører forbi scanneren."

Andelen af udlanske biler, vil sikkert være ganske ubetydeligt, så dem synes jeg godt vi kan lade slippe.

Med hensyn til Lastbiller, kan man kræve et MEGET dyrt makat som købes for et år af gangen, for at køre i zonen, billigere til EL eller GAS lastbil så de slipper billigere.
Bøden for overtrædelse skal være voldsome, på den anden side af 100.000,- Og bilen skal hvis den traffes i zonen stoppes og tranfporteres ud ladvogn.

Det vil også betyde at Danske firmaer som overholde lovgivning og måske har lidt bedre biler får en konkurange for del, helt loveligt.

PS: ER der nogen som kender en god stavekontrol til Browser, som også virker med addon- og i tekst editor på hjemme sider som her ?

  • 2
  • 0
Tom Paamand

Min ven kom lige hjem fra KIna, den store inspirationskilde for dansk politi. Hans lejebil havde både en fast overvågende chauffør - samt kamera vendt mod kabinen!

PS: ER der nogen som kender en god stavekontrol til Browser?

Addonen til Firefox virkede tidligere fint hos Ingeniøren til kommentarer, men ikke med deres nye UI. Men denne med Chrome virker overalt.

  • 2
  • 0
Bjarne Nielsen

Det er et rigtigt godt forslag. Der ligger et potentiels eksport-eventyr her, som på mange måder ligner vindmøllerne ved, at vi står i en fordelagtig position til at udnytte egne evner på et godt tidspunkt:

Lige nu er Europa i den grad ved at løbe verden over ende med GDPR ... vi har vist, at det er muligt at gøre noget, og verden er både misundelig og i mange tilfælde ved at kopiere os. Det momentum kan og bør vi udnytte.

Og vi bør gribe denne chance for leve op til ordene om at være et IT-foregangsland - og sætte handling bag de fine ord ved at være frontløbere på teknologi som effektivt kan afbøde de værste overvågnings-bivirkninger ved nyttige teknologier som f.eks. nummerpladescanning. For det er nyttig teknologi, som desværre i den simple form er ret giftigt - kan vi tage brodden af bivirkningerne, så vil det bliver langt mere spiseligt.

Når vi har bevist at det kan virke i praksis, så kommer resten af verden til os. Både i form af politikere på besøg, men også som kunder.

PS: I det omtalte forslag vil man bruge MPC til at modarbejde den centralisering af viden, som ellers vil være konsekvensen. Det ændrer ikke på, at viden må afgives - ikke til en central database, men til de decentrale kameraer. Hvis "mærkatet" i bilen ved et transponder-system afleverede et zero-knowledge proof, ville det være endnu bedre.

Rådets forslag er godt, og jeg ønsker det alt muligt held - det kan meget vel også være langt nemmere at gennemføre i praksis end mit mere vidtgående forslag - så det, som jeg prøver at ilustrere med mit PS er, at det er et stort og frugtbart område, hvor kreative og dygtige folk kan gøre en stor forskel, og derfor bruger jeg netop ordet "export-eventyr" i mit indledende afsnit.

  • 2
  • 0
Henrik Madsen

Har du prøvet at være arbejdsgiver? Hvordan forsikrer man sig imod at en idiotansat skyder genvej eller bare farer vild og kommer hjem med kæmpe bøder?

Bøder skal være rimelige og stå mål med forbrydelsen

Endnu en god grund til, hvorfor automatiseret kontrol og bødeudskrivning er fuldstændigt tosset

Hvis politiet mener jeg gør noget galt, så må de stoppe mig, identificere mig og sende MIG bøden.

Alt det her pis med bare at sende en administrativ bøde til ejeren af et køretøj, fordi "det andet er for bøvlet" er så langt ude at det er helt vildt.

Uskyldig til POLITIET har BEVIST at jeg har overtrådt loven er erstattet med "Vi sender blot en administrativ bøde til ejeren og så må denne slås med den skyldige om at få kompensation fra denne, til at betale bøden".

  • 4
  • 1
Peter Kyllesbeck

Ja for jeg gætter på at man næppe lige kan slå op i udenlandske motorregistre på denne måde når f.eks en polsk bil kører forbi scanneren.


Det behøver man vel heller ikke - køretøjet skal være at finde i registeret for udstete EcoSticker. (Landekode & Reg. nr.)
Jeg formoder et sådant findes.

Desuden er bøden stræng:
En overtrædelse af EcoSticker-lovkravet kan medføre bødestraf på helt op til 20.000 kroner, og kan desuden føre til fængselsstraf.

  • 0
  • 0
Hans Nielsen

Har du prøvet at være arbejdsgiver? Hvordan forsikrer man sig imod at en idiotansat skyder genvej eller bare farer vild og kommer hjem med kæmpe bøder?


Som sagt voldsome straffe !

Bøde på 100.000.- kr til både chauffør og arbejdegiveren.
Bilen skal slæbes ud. Og bøde betales inden man forlader landet, ellers fængselstraf 2-4 uger. Samme i gentagelse tilfælde.
Måske 2 klip første gang, 3 klip næste gang kørekort.

Så sikker man sig mod idiotansat der skyder genveje.

OG farer vild i dag, med Navigation og google map ! Så bør man vist slet ikke være chauffør ?

Hvis man mget gerne vil forhidre overtrædelse, hvor muligheden for at blive fanget og strafet er lille. Så skal straffen være stor.
- Du kan selv se, hvor meget mere respekt bilister har for et klip i kørekortet end en evt bøde. Og så længe man bruger den "straf" til de farligste ting, som meget højt fart eller noget som tager opmærksomheden synes jeg det er i orden.

  • 1
  • 0
Henning Wangerin

OG farer vild i dag, med Navigation og google map ! Så bør man vist slet ikke være chauffør ?

Hvad hjælper det at køre med personbils-navi når man kører lastbil?

Og ulempen med en navi er at folk blindt følger den, i stedet for at kigge på et kort, og overveje hvilken vej man skal. Folk er jo ikke mere i stand til at læse og forstå et kort.

Hvor tit er der ikke en klaphat af en lastbilchauffør som jorder en lav bro, eller absolut skal tværs gennem stillegader i beboelses-kvarterer? Eller følger vejen ned på havnen og ud der hvor der nogle gange ligger en færge og venter?

Jeg har ikke tal på det, men det er alt for tit.

/Henning

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize