Sådan håndterer Skatteministeriet nedbrud og lange svartider inden kæmpe told-projekt

Illustration: Skat
Der har i flere år været problemer med Skatteministeriets toldsystemer, men ifølge Toldstyrelsen er de fleste nu fikset, og der arbejdes på at gøre systemerne mere stabile. Samtidig skal store dele af dem udskiftes på grund af nye regler fra EU.

Toldstyrelsen bekræfter, at der gennem længere tid har været problemer med de danske toldsystemer, men understreger, at der er taget hånd om problemerne, og at toldsystemerne fremover vil være i stand til at håndtere arbejdsmængden fra virksomheder, der importerer og eksporterer varer.

Det sker efter, at DigiTech for nylig kunne fortælle, at brancheorganisationer som Danske Speditører, Dansk Skibsleverandør Forening samt andre virksomheder og organisationer gentagne gange på Toldkontaktudvalgets møder har rejst kritik og luftet deres frustration over lange svartider og nedbrud i en række toldsystemer.

Læs også: Inden stort EU-udbud: Danske toldsystemer har lange svartider og mange nedbrud

Det gælder eksempelvis Dansk Skibsleverandør Forening, der allerede tilbage i 2017 klagede sin nød på brancheorganisationens medlemmers vegne: »... der er mange IT-nedbrud, som gør, at de ikke kan få hverdagen til at hænge sammen«.

Danske Speditører har fortalt DigiTech, at situationen er gået fra dårlig i 2017 til værre i dag.

Netværks- og firewall-problemer 

Toldstyrelsen oplyser til DigiTech:

»Det er rigtigt, at der har været gentagne problemer med filoverførsel på toldsystemerne i særligt april og maj og på Eksportsystemet igen i juli bl.a. i forbindelse med netværksproblemer på Skatteforvaltningens IT. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen kan oplyse, at filoverførselsløsningen nu kører fint og er dimensioneret til de nuværende mængder, der kommer igennem, og forberedt til stigning heri, og at de problemer, der var på netværk/firewall, er løst, og at der arbejdes på yderligere tiltag i løbet af de næste måneder for at gøre det mere stabilt. Herudover implementeres i løbet af oktober en funktion på Eksportsystemet, som skal udvide kapaciteten som forberedelse til den systemmæssige håndtering af et no-deal Brexit.«

Læs også: Midt i brexit: Sådan håndterer briterne stor it-udskiftning, der også rammer Danmark

DigiTech har tidligere beskrevet, hvordan briterne er blevet ramt af deres egne it-udfordringer som følge af det truende Brexit. Det har blandt andet betydet, at et 30-årigt it-system, som egentlig skulle være lukket ned, får forlænget sin levetid.

Lange svartider

Foruden de aktuelle netværks- og firewall-problemer viser mødereferater fra Toldkontaktudvalget, at der gennem år har været problemer i form af lange svartider på filoverførsler. 

DigiTech har tidligere fået oplyst, at man ville forsøge at nedbringe filoverførselstiden ved at komprimere datafilerne, men det vil ikke kunne løse problemet, oplyser Toldstyrelsen. 

I stedet arbejdes på en løsning, der vil kunne behandle flere datafiler parallelt, end hvad der er muligt i dag:

»En komprimering af data vil ikke nedbringe overførselstiden, da en komprimering også tager tid. Det der betyder noget for behandlingstiden i toldsystemerne, er dels antallet af filer, der kan behandles samtidig, og dels database-behandling og validering af data i applikationerne. Der er tiltag i gang for at kunne øge antallet af filer, der behandles samtidig.«

Det er ikke klart, hvornår de beskrevne tiltag er klar. 

Javabaserede Import-/Eksportsystemer

Nogle af de centrale toldsystemer er Import-/Eksportsystemerne, der anvendes ved import og eksport af varer.

»Import- og Eksportsystemerne er kodet i Java. Begge systemer blev udviklet i starten af 00-erne,« lyder det fra Toldstyrelsen, der af sikkerhedsmæssige årsager ikke ønsker at oplyse mere om platformen for de to systemer.

EUTK's betydning

De eksisterende toldsystemer står foran en omfattende udskiftning som følge af EU's nye toldkodeks (EUTK) 

Læs også: Skat udskyder udbud på modernisering af toldsystemer: Deadline for milliardprojekt nærmer sig

Det indebærer blandt andet, at eksempelvis både Importsystemet og Eksportsystemet skal udskiftes med et helt nyt system 

Det kan måske give anledning til at tro, at de fleste ressourcer bliver allokeret til udvikling af nye EUTK-kompatible systemer, hvilket kunne betyde, at de eksisterende systemer bliver negligeret i de kommende år, indtil EUTK-systemerne er implementerede og klar.

Sådan forholder det sig dog ikke, lyder det fra Toldstyrelsen:

»Der foretages løbende opgraderinger og sikkerhedspatchninger af systemerne. Derudover gennemføres de nødvendige funktionelle ændringer i applikationerne, som følge af ændringer i lovgivning fra EU. Der sker også en almindelig løbende vedligehold af applikationerne.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere