Sådan gør du 100 milliarder telefonopkald søgbare

Som en del af EU's antiterrorpakke skal der opbevares gigantiske mængder af data om internet- og telebrug. EMC har udviklet et bud på, hvordan det kan lade sig gøre.

Senere på året træder et EU-direktiv i kraft, der betyder, at internetudbydere skal gemme gigantiske mængder af data, hvis de har over 100 kunder.

Direktivet omfatter ikke kun bolig- og antenneforeninger, men også de helt store operatører som TDC, Tele2 og Telia.

Problemet er ikke i så stor grad lagringen af data, men direktivets krav om, at data skal kunne hentes frem igen uden unødvendige forsinkelser.

Typisk fylder informationens om et telefonopkald ikke mere end 250 byte. Til gengæld er det milliarder af opkald, der skal opbevares.

Derfor er de lagringsdatabaser (Oracle, SQI Server og DB2), som de fleste televirksomheder anvender i dag til faktureringsgrundlag, ikke en effektiv løsning, når EU direktivet slår igennem.

Hurtig søgning i telefondata kræver indeksering af alle opkald, hvilket hæver behovet for lagerkapacitet tre til fire gange, mener EMC.

De seneste par år har EMC i samarbejde med partnere udviklet en løsning, som matcher de kommende EU-krav til teleselskaberne. En fungerende prototype på en løsning til teleselskaberne kører i dag i EMC's irske testfaciliteter i Cork ? setup'et er en teleleverandør med ti millioner abonnenter.

Testsystemet har været sat op til at indsamle og opbevare data i en periode på 24 måneder. Det resulterede i gigantiske 100 milliarder opkaldsdata indeholdende oplysninger om, hvem der foretog opkaldet, hvilken telefon blev brugt, hvem blev der ringet til, hvor længe og hvorfra blev opkaldet foretaget.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ulrich Vestergaard Hansen

Hvis jeg ikke regner meget galt er det ca. 12,5TB om året.. Vel og mærket i raw data. Skal det så indexeres, og som EMC siger, kommer til at fylde 3-4 gange mere.. Og det måske oven i købet skal gemmes i 5 år af juridiske årsager, så skal budgettet til IT udvidelser nok også sættes lidt i vejret...

Ove Andersen

Der siger følgende information skal logges:
1. hvem der foretog opkaldet
2. hvilken telefon blev brugt
3. hvem blev der ringet til
4. hvor længe
5. hvorfra blev opkaldet foretaget.

Hvordan kan man vide HVEM der snakkede sammen (#1+#3)? Man kan vel kun vide hvilken telefon der blev ringet til og fra (#2), og hvis ikke selve samtalen gemmes, så kan man vel aldrig bevise at det var en bestemt person der brugte den?

Og hvad er det helt præcist man kan bruge dette til? At se om to telefoner har haft kontakt med hinanden, uden at vide hvem der snakkede og hvad de snakkede om?

Thomas Elsgaard

De 5 ovenstående punkter som skal logges, det er hvad som allerede bliver gemt i takst telegrammer for at kunne sende regninger, og jeg formoder da at en teleoperatør gemmer de regninger der er sendt ud i 5 år, så den eneste forskel er vel bare at det nu skal være søgbart.

Der hvor det bliver spændende er jo når de skal gemme data om hvad vi bruger internettet til, hvad vi kiggger på og hvilke mails vi sender, DET bliver store mængder af data!

Log ind eller Opret konto for at kommentere