Sådan giver Den Blå Planet fiske-info til 7.000 daglige gæster

It-udfordringen: Høj brugervenlighed for både ansatte og gæster var en høj prioritet, da Nordeuropas største akvarium skulle vælge CMS til udstillingsområdet.

Med mere end 7.000 gæster dagligt mødte nyåbnede Den Blå Planet en stor kommunikationsudfordring. Internationale gæster, forskellige områder og en enorm vidensdatabase skulle koges ned til noget brugervenligt og letfordøjeligt.

Over 250 artikler skrevet til lejligheden, på fire sprog, præsenteres på informationsskærmene. Artiklerne fortæller om nogle af de i alt 450 forskellige arter, Nordeuropas største akvarium indeholder.

Biolog og udstillingsansvarlig Rasmus Jakobsen har været med på projektets sidste fase.

Hvad går projektet ud på?

»Vi har en hel masse på hjerte, som vi skal formidle på den bedst mulige måde til vores gæster. Vi mener, at interaktion øger forståelsen, og derfor prioriterede vi at få interaktive skærme op, der kan supplere den visuelle oplevelse af at se fiskene i akvariet. Det giver de besøgende helt unikke muligheder for fordybelse i forhold til de traditionelle artsskilte, der hænger ved siden af akvarierne og fortæller kort om arterne.«

Hvad er din rolle i projektet?

»Som udstillingsansvarlig er jeg ansvarlig for alt det, der ikke er bag akvarieruden - det, vores gæster oplever. Jeg står for al skiltning, grafisk kommunikation samt sikring af det faglige indhold og information, de besøgende får. Derudover har jeg ansvaret for samarbejdet med vores leverandører og for at videreudvikle vores løsninger.«

Hvad er målet med projektet?

»Vi elsker fisk og synes, de er skidespændende. Vi vil gerne få folk til at få lidt af den kærlighed. Derfor skal de mange artikler kunne oplyse de besøgende på nye, spændende måder med blandt andet tekst, grafik og video. Det skal give dem en ekstra dimension under besøget, men også gøre det spændende at besøge akvariet igen.«

Hvilken teknologi har I brugt?

»Vi har valgt open source CMS’et Typo3, der har en stor fleksibilitet. Det, at det er open source, gør, at der er utroligt meget videndeling om programmet. Systemet understøtter flere sprog, og det er perfekt for os, for vi formidler ikke kun på dansk, men også engelsk, tysk og svensk. Systemet ligger på en server, som bliver spejlet på en anden server for at sikre, at der altid er information til gæsterne. Det er vigtigt, at de besøgende ikke går glip af noget, fordi vi har en teknisk fejl, når folk er herinde og har betalt for at komme ind. Indholdet vises på en række skærme, som er placeret i udstillingsområderne. Foran skærmene er der monteret noget glas og touchfolie, så gæsterne ikke rører ved skærmen. Vi har 7.000 daglige gæster, så det kræves af udstyret, at det kan holde til de mange besøgende og kan tage imod eksempelvis slag og sodavand, der bliver spildt.«

Hvilke problemer og udfordringer har I oplevet?

»Det største problem er i virkeligheden, at skærmene er populære. Vi har rigtig mange gæster, og det gør, at det trådløse signal bliver belastet. Derfor arbejder vi nu på at gøre netværket stærkere. Samtidig er det en udfordring, at hele bygningen er i beton og er fyldt med vand og tykt glas.«

»En anden udfordring er, at vi eksempelvis har en Amazonaskov, som har en meget højt luftfugtighed. Det kunne udstyret ikke klare og reagerede ikke som det skulle. Derfor fandt vi ud af at rykke udstyret en etage ned i området, hvor luftfugtigheden er lavere, og det løste problemet.«

Hvilke gode råd kan du give videre?

»Vi har været rigtig glade for Typo3, og der har ikke været nogle problemer. Det har været super nemt at gå til, selv for mig, der er biolog og ikke it-uddannet. Systemet er meget intuitivt og brugervenligt, og derfor vil jeg helt sikkert anbefale det til andre, specielt fordi det er så fleksibelt. Vi har låst store dele af systemet af, for ikke at komme til at ødelægge noget, men der er så mange tusinde muligheder, at vi altid kan øge kompleksiteten.

I forhold til vores branche er det en god idé at være sikker på, at løsningen kan klare lidt af hvert - det gælder især den valgte hardware. Og så handler det om at vælge noget software, der er fleksibelt og hurtigt kan ændres. Lad være med at låse dig fast i et eller andet statisk. Når platformen er på plads, skal man bruge god tid på at skabe indholdet, så det får et højt niveau - vi brugte selv to år på løbende at få ansatte til at skrive artikler. Indholdet skal læses igennem, rettes og testes af målgrupper.«

»Grundlæggende handler det om, at man skal sikre en løsning, som er let at vedligeholde og levere nyt indhold til. På den måde kan vi garantere en ny oplevelse, hver gang en besøgende kommer igen.«

Løsningen blev udført af Kvorning Design og Kommunikation, der benyttede udviklingshuset T3CMS til implementeringen af Typo3 og skiltevirksomheden Signuption til levering af hardware.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Thomas Ehler

Men ikke når man lukker så sindsygt mange ind på en gang. Kun én kan bruge skærmen af gangen men der står 20-50 ved hver aktivitet! Dårlig oplevelse at vade i folk, dårlig luft og overcrowded pommes fristes "restaurant". 100kr for en fiskedelle med fritter?

  • 3
  • 0
#4 Kasper Grubbe

Deres skærme var utrolig upræcise, og havde behov for kalibrering da jeg var derinde. Det virker meget smart med alle deres skærme, men det ødelægger meget af oplevelsen at man ikke kan ramme de rigtige knapper.

  • 0
  • 0
#7 Peter Müller

Apps til enkeltstående formål er bare et irritationsmoment, noget du skal vente på at installere og bagefter slette. Her er en hjemmeside rigtig fin. Men den burde være tilgængelig på folks egne smartphones.

Jeg hørte Scott Jenson tale om ambient findability til Mobilism 2012. De havde lavet nogle eksperimenter med at sætte mikro webservere i enkeltstående stykker hardware, som så bekendtgjorde sig selv med svage wifisignaler. Folk i nærheden kunne opdage disse enheder og få adgang til at kontrollere dem via webserveren.

Det er præcis sådan en løsning som ville være eminent til infotavler der hvor man er. Essentielt set kunne indholdet så være en stor hjemmeside på flere sprog (som den allerede er), og hver infortavle enhed kunne så eksponere den relevante delmængde af siden til folks mobiltelefoner.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere