Sådan foregik it-fyringerne: Standardmail til alle 62

62 medarbejdere i Digitaliseringsstyrelsen og Moderniseringsstyrelsen fik besked om, at de var fyret, med en enslydende standardmail, der blev sendt klokken 9. Ingen medarbejdere har fået individuelle begrundelser.

Stemningen var trykket fra morgenstunden. Alle medarbejdere i Moderniseringsstyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen skulle sidde klar ved deres skriveborde, hvorefter de udvalgte medarbejdere fik sendt en e-mail klokken 9 om, at de var fyret.

»Alle har fået den samme smøre om, at der skal spares så meget i år og så meget næste år, og at man har vurderet folk ud fra det faglige og personlige, men ikke nogen individuel begrundelse til den enkelte medarbejder,« fortæller en af de fyrede medarbejdere, der foretrækker at være anonym, til Version2.

Medarbejderen håber på og regner med at kunne færdiggøre igangværende projekter, inden vedkommende fratræder.

»Det er enormt vigtigt for mig at kunne gøre de ting, jeg har arbejdet med, færdige. Jeg har været ude at lave aftaler med eksterne samarbejdspartnere, som ikke må blive ramt af fyringerne. Indtil videre ser det godt ud i forhold til at kunne afslutte det på en god måde,« siger kilden til Version2.

Med fyringerne virker det ifølge kilden, som om der arbejdes tættere på at fokusere på mere fællesoffentlig digitalisering og mindre på vækst. Men en decideret rød tråd kan Version2's kilde ikke se i fyringerne.

»Det er en blanding af erfarne folk, der har en relativt god løn, og så en række af de nye ansatte,« fortæller vedkommende til Version2.

Version2 erfarer, at de berørte medarbejdere har fået tilbudt psykologhjælp og en outplacement-aftale.

Redaktionen kender medarbejderens identitet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Peter Zahlekjær

Først vedtager man en faelles offentlig digitaliseringsstrategi og så afskediger man de mennesker, der skal sikre en ordentlig implementering. Det var da smart! Man burde være nået længer end regnedrengenes traditionelle groenthoester. Hvor blind har man lov at være?

  • 8
  • 2
#2 Johannes Aagaard

Netop Digitaliseringsstyrelsen og Moderniseringsstyrelsen har skiltet meget med deres engagement udi HR og personalepleje, men med dagens fyringspraksis - tages det oplyste for givet - afsløres det jo, at ledelsen og deres skødehunde i HR over hovedet ikke besidder personalemæssige evner. Fyringer udsendt per mail er ganske enkelt et udtryk for fej og afstumpet ledelsesstil og sender et katastrofalt signal til de medarbejdere, der er tilbage.

  • 10
  • 1
#3 Peter Makholm Blogger

Er der nogen der har kendskab til en tilsvarende nedskæring hvor en af de fyrede umidelbart efter er gået ud med en historier om at det var sgu en god måde at blive fyret på?

Det er en afvejning mellem at udløse pinen hurtigt (som her) eller trække det i langdrag, hvilket også ofte ender med en model der udstiller de fyrede endnu mere. I alle situationer tror jeg at fyringen kommer som et chok for de fleste og man vil altid ende med at selve fyringen bliver en dårlig oplevelse. Specielt fordi der ofte ikke er nogen god (og politisk brugbar) begrundelse, men at der nu engang skulle skæres en med de og de funktioner.

Det der så virkelig batter er om man efterfølgende får hjulpet folk videre på en god måde.

  • 10
  • 2
#4 Alice Raunsbæk

Jeg ved ikke om jeg nødvendigvis vil sige at det var en 'god' fyring jeg fik som en del af en massefyring for lidt over to år siden, men jeg synes nu heller ikke at det var galt. (Jeg tror at man skal være jævnt træt af sit arbejde, for at en fyring er 'god')

Jeg skal måske lige påpege at det var mit første job, efter at være blevet uddannet som datamatiker og at jeg havde arbejdet i virksomheden i omkring to et halvt år, da jeg blev opsagt. Det var ingen, der vidste at der var fyringer i vandet, men alle var klar over at der snart skulle nogle ordrer hjem, for at holde det hele kørende.

Min chef kom hen for at snakke med mig og hev mig med ind i et mødelokale (på samme måde som til en "der er et andet projekt, der skal bruge dig"-snak). Han fortalte mig at der som bekendt ikke var kommet ordre ind, og for ikke at risikere firmaets ve og vel havde bestyrelsen besluttet at vi var 29, der skulle siges op og at jeg var én af dem. Jeg fik valget om jeg ville hjem eller blive til fællesmødet senere på dagen. Jeg blev også spurgt om jeg havde noget imod at mit navn blev nævnt til mødet, så alle vidste, hvem der var blevet opsagt. Mit team var lige så forbløffede som jeg, og havde fornemmelsen af at det lige så godt kunne have været én af dem. Da vi kom til mødet kl. 15 vidste alle, der skulle opsiges hvem de var. Jeg tror endda at der var nogle af de ikke-opsagte, der først fik at vide, at der havde været opsigelsessamtaler, til fællesmødet.

Som opsagte fik vi sådan et outplacement forløb. Vi blev dog ikke fritstillet i opsigelsesperioden (hvilket jeg har fået at vide er unormalt). Vi fik firma-tid til diverse møder og fik endda log til at holde fælles erfaringsmøder i 'X29'.

Det eneste, der til dato kan irritere mig, er at jeg ikke kunne få at vide hvorfor det lige var mig. Personligt set ville jeg ikke have valgt en anden i mit team, da de alle havde små/mindre børn og på den måde mere hængende på deres indkomst, hvor jeg blot var sammenboende. Men jeg ville da gerne have haft fået at vide, hvis jeg decideret var blevet peget på. Om der var noget jeg burde gøre anderledes (evt. i et fremtidigt job). Eller om ikke andet, så få at vide at der kom en masse navne i en hat - og jeg blev trukket ud.

Der har dog ikke været nogle sure miner, og efter en opringning til min tidligere chef og scrum-master ,for at checke om en potentiel arbejdsgiver måtte ringe, blev jeg øjensynligt solgt så godt at jeg fik job =0D

  • 3
  • 0
#5 Anonym

Ja. Det er mennesker uden egenskaber ud i det de beskæftiger sig med. Hvor Human Relations kommer ind, kan jeg også have lidt svært ved at se. Som ansvarshavende, også inden for Human Relations, må det også være en del af opgaven, at gå en tur rundt med en fyreseddel. Hvor ubehageligt det så end må være, så er det jo også en del af jobbet. Hvis det er nogen trøst for de fyrede, så kan de jo trøste sig med, at de i det mindste ikke blev fyret på SMS.

  • 1
  • 0
#6 Peter Makholm Blogger

Jeg ved ikke om jeg nødvendigvis vil sige at det var en 'god' fyring jeg fik som en del af en massefyring for lidt over to år siden, men jeg synes nu heller ikke at det var galt. (Jeg tror at man skal være jævnt træt af sit arbejde, for at en fyring er 'god')

Jeg synes at det er en rigtig god historie.

En forudsætning er muligvis at man på en gang har været åben ("ja, der mangler ordrer") men stadigvæk har holdt fyringsplanerne temlig tæt ind til kroppen indtil de berørte har fået besked. Desvære tror jeg sjældent at de forudsætninger er til stede, især ikke i det offentlige hvor nedskæringer ofte kommer i kølvandet på budgetnedskæringer eller budgetoverskridelser der har været diskuteret politisk.

Det eneste, der til dato kan irritere mig, er at jeg ikke kunne få at vide hvorfor det lige var mig.

Jeg forstår din irritation, men jeg ville nok have været meget bitter hvis jeg var blevet fravalgt fordi jeg ikke havde børn, som om jeg så havde mindre ret til arbejde, eller fordi jeg hade børn og derfor havde et større forventet fravær på grund af barns første sygedag.

Så hellere blive stemplet som systemkritiker, men det ville nok slet ikke gavne den fremtidige organisationskultur.

Med hensyn til om det kan være godt at blive fyret, så har jeg tidligere kollegaer fra et tidligere arbejdsplads (ikke IT relateret) der som følge af en outplacement-process med success fik realiseret drømmen om at blive selvstændige. Det er da næsten godt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere