ERP-boss: Der skal sluges kameler, når du flytter dine forretningssystemer i skyen

ERP-giganten Infor har flyttet flere virksomheder op i skyen på internationalt plan, og de første projekter på dansk jord er i gang. Vi har talt med den globale produktchef for kerneproduktet M3, Ole Rasmussen, om hvordan man går fra egen on-site løsning til skyen.

Med over 500 ERP-projekter i Danmark har den amerikanske leverandør af forretningsapplikationer Infor efterhånden hænderne godt nede i den danske ERP-muld, og her begynder det at røre på sig.

Interessen for, hvad skyen kan tilbyde, og hvordan man kommer derop, stiger dag for dag, og virksomhederne er - modsat for blot et års tid siden – villige til at tage de kompromisser, der uundgåeligt følger med, hvis skyen skal give fuld valuta.

Ifølge Ole Rasmussen, der er global produktchef for M3 i Infor, tager det en måned at gennemføre en analyse forud for en migrering til cloud

Læs også: Plug-and-play ERP og CRM stormer frem – men er det lykken?

»Den største og første kamel, man overhovedet skal sluge, er brugen af standarder. Man kan selvfølgelig godt flytte sin helt egen tilpassede løsning op i skyen, men vores anbefaling er klart en standardløsning, hvor alle virksomheder kører på den samme underlæggende kode. Kodemodifikationer giver kun problemer og betyder, at man misser den fleksibiltet, som er skyens kerneværdi,« siger Ole Rasmussen, global produktchef for M3 i Infor.

Elastik i standardrammen

Men hvor mange virksomheder er reelt parat til at gå 100 pct. standard? I udgangspunktet føler alle sig specielle, erkender Ole Rasmussen, og derfor er rejsen op i skyen også meget en mental rejse. Men på det praktiske plan er der flere knapper, man kan skrue på for at komme godt igennem processen.

»Ud over at man selvfølgelig skal sikre sig, at leverandøren har en ordentlig SLA med garanterede oppetider, sikkerhedscertifikater mv., så er mit bedste råd at kigge efter en leverandør, som kan tilbyde noget elastik inden for standardrammen. Jo mere branchespecialiserede løsninger, leverandøren tilbyder, og jo mere standardfunktionalitet de indeholder, des bedre er mulighederne for, at man kan passe ind i en standardløsning,« siger Ole Rasmussen

Han anbefaler, at man også tjekker, om leverandøren tilbyder en værktøjssuite, som gør det muligt at konfigurere standardløsningen til bestemte behov uden at skulle programmere.

Værktøjer til konfigurering

»Det er vigtigt at huske på, at standard ikke er det samme som statisk, og at der næsten altid er brug for nogle tilpasninger. Det er her værktøjerne giver et vigtigt spillerum. Hvis vi i Infor tre gange støder på det samme særbehov hos nogle kunder, så overvejer vi seriøst at gøre det til en ny standardfunktionalitet. Vi laver omkring 100 tilføjelser om året til vores mikrovertikale løsninger, som menigmand slet ikke ser, men som har stor betydning for tøjproducenten, fødevarevirksomheden, VVS-grossisten, osv. «

Læs også: Machine learning sparer tre ud af fire call center-medarbejdere væk hos britisk madpusher

I praksis foregår identifikationen af de nødvendige tilpasninger bedst i en vekselvirkning mellem leverandør og virksomhed. Det er et analytisk arbejde, hvor der både skal sættes lup på værdiskabelsen og de teknologiske muligheder, og derfor er det ifølge Ole Rasmussen en god ide at alliere sig med en leverandør, der mestrer begge discipliner.

Lup på værdiskabelsen

»Der dukker stort set altid særbehov op fra organisationen, når man beslutter sig for en cloud-strategi. Det er historien om den berømte røde knap, uden hvilken processerne i den og den afdeling ikke kan køre. Måske er det rigtigt, måske spiller knappen faktisk ikke så afgørende en rolle. Her mener jeg, at man hverken skal bruge mavefornemmelser eller udstede ordrer. For at kunne træffe den korrekte beslutning skal man faktisk grave et spadestik dybere og analysere, hvilken værdi cloudløsningen kan skabe. «

Læs også: Anvender du kun cloudtjenester til kortsigtet besparelse? Så er du som de fleste

»I Infor har vi et hold specialister, der tager denne dialog med virksomheden og kigger på regnskabstal, branchetal osv., hvorefter de kommer med en anbefaling af, hvor vi kan skabe forbedringer. Det kan fx være indtjeningsgrad, højere lageromsætningshastighed, hurtigere inddrivelse af udeståender etc. Når du sætter kroner og ører på udfordringer og forbedringspotentiale, bliver det nemmere at afgøre diskussionen om den røde knap,« siger Ole Rasmussen.

Tidsperspektivet

På spørgsmålet om, hvor lang tid processen fra beslutning til go-live tager, har Ole Rasmussen følgende tommelfingerregler:

»Analysearbejdet tager typisk omkring en måned, men man kan godt komprimere det til en uge. Arbejdet med at tilpasse og etablere forretningsprocesserne i systemet kan for mindre virksomheder tage 3-9 måneder, afhængig af hvor store ændringerne er og behovet for træning af medarbejdere. Selve flytningen op i skyen tager kun et par dage.«

»Man skal ikke underkende, at det trækker søm ud at gennemføre sådan en proces. Der er medarbejdere, som skal tages ud af deres arbejde for at bidrage med forretningsviden, teste etc. Men man kan lindre processen betydeligt ved at samarbejde med en leverandør, der spiller en aktiv rolle som rådgiver og har de rette redskaber til rådighed,« siger Ole Rasmussen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Bent Jensen

At de løsning der bliver lavet, bliver åbnet op. Så de "standardløsninger" som Ole Rasmussen laver i 3 omgang også bliver åben og frie. Så alle andre kan bruge dem.
M3 og Infor er nok ikke interesseret i dette, da de jo kan få betalinger 3 gange eller mere for samme arbejde. Men hvis virksomheder der laver løsningerne ser lidt længere end lige over deres næsetip. Så kunne de kræve dette når de får lavet en løsning, selv om de så måske også giver deres konkurrenter lidt, så vil et tiltag som dette gøre det billigere for alle de brancher som bruge dette i længden. De slipper måske også at skulle betale for det samme arbejde igen, næste gang der skal flyttes, hvis deres løsninger er åbne og frie,

Altså bidrage meget til fællesskabet, uden at det koster på bundlinjen.

Leverandøren der hjælper firmaer op i skyen vil nok også på sigt få mere ud af det. De "får" en større værktøjskasse, og kan nemmere (billig) lave en mere tilpasset løsning. Når der er flere der bruger samme løsning, er der også flere til at vedligeholde og undersøge for fejl og sikkerhedsbrist.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer