Sådan fik iværksætter 135 millioner til hemmelig betalings-app, der ikke eksisterer endnu

Ville du investere millioner i et produkt, du aldrig har set i funktion? Det har flere Silicon Valley-investorer gjort - i en app, der har været tre år undervejs og ikke er på markedet endnu.

Hvis man skal have Silicon Valley til at investere mere end 100 millioner kroner i sit nye produkt, så skal det i reglen være enten det første af sin slags eller markant anderledes end de andre.

En app til mobilbetaling falder måske ikke lige umiddelbart i nogen af de to kategorier, men ikke desto mindre har projektet Clinkle over det seneste år trukket rekordstore investeringer, på trods af at det er de færreste, der har haft direkte adgang til produktet. Det fortæller Business Insider i en grundig afdækning af virksomheden Clinkle.

Manden bag Clinkle er den 23-årige Lucas Duplan, der har haft held med at få blandt andet virksomhedsentreprenøren Richard Branson og flere professorer fra Stanford University til at investere i betalings-appen Clinkle.

Clinkle skal være en betalings-applikation, der flytter penge konto til konto via smartphones. Men i stedet for NFC eller andre af de teknologier, man normalt forbinder med mobil betaling, så skal Clinkle udveksle betalinger via højfrekvens-lydsignaler mellem to telefoner.

Lucas Duplan begyndte arbejdet med Clinkle i 2011, da han stadig studerede på Stanford, og han fik flere undervisere interesserede i ideen – heriblandt Diane Greene, der er medstifter af VMware.

To år senere havde Duplan mønstret mere end 135 millioner kroner i investeringer, og Clinkle lignede den klassiske Silicon Valley-succes med et hemmelighedsfuldt produkt og en ung medarbejderstab, der holdt ekstravagante fester.

Men det var de færreste, der egentlig havde set applikationen køre. Investorerne blev præsenteret for en demonstrations-video, der på godt amerikansk blev beskrevet som ”mindblowing.” Men den meget overbevisende demo var blot en tom skal. Der var ingen live-demonstrationer, og folk begyndte med tiden at mistænke demoen for ikke at afspejle det egentlige produkt.

I sommeren 2013 dikterede Lucas Duplan, at ingen yderligere måtte se det endelige produkt – ikke engang alle ansatte måtte se det. Resten af året var en hæsblæsende omgang. En fjerdedel af de ansatte blev fyret, en tidligere CFO fra Netflix blev hyret og sagde op, og en nyansat VP of Engineering sagde op kun et døgn efter sin ansættelse.

De ansatte fortalte anonymt om, hvordan helt centrale dele af produktet slet ikke er brugbart endnu - for eksempel kan den særlige kommunikationskanal med højfrekvente lyde blive afsporet af noget så udbredt som en blender i en juice-bar. Og vigtige partnerskaber til banker og betalingsformidlere blev negligeret og var i flere år ikke på plads.

Efter tre år og investeringer for 135 millioner kroner er Clinkle stadig ikke kommet på markedet, efter at have overskredet alle de deadlines, som Lucas Duplan undervejs har meldt ud.

Du kan læse hele historien hos Businessinsider. Hermed en varm læseanbefaling til påskedagene.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Morten Andersen

At etablere en (sikker) forbindelse mellem to telefoner er ikke det der er problemet/udfordringen ved at skulle overføre penge mellem to personer. Det kan gøres på et utal af måder hvad der jo også er set. Dermed virker kerneideen, med overførsel via lyd, ikke særlig værdifuld og slet ikke 135 mio værd på prototypestadiet hvis det bare er det. En pengeoverførselsapp med en kritisk masse af brugere kunne sagtens være det værd eller måske et par størrelsesordener mere, men uden brugere (pg det virker jo ikke til der er nogen) har jeg svært ved at se værdien.

  • 4
  • 0
#3 Morten Andersen

Se fx:

http://en.wikipedia.org/wiki/Clinkle https://www.clinkle.com/blog

Åbenlyst scam - så meget handwaving og så lidt produkt. Og fokus ser primært ud til at være på at namedroppe alle de store ledere fra fx Netflix, Paypal, VMWare etc. som åbenbart har noget med Clinke at gøre. Hvis noget, viser det blot hvor lidt ledere i store firmaer ofte fatter af produktet/teknologi, og hvor lidt betydning de overhovedet har for firmaets success. Sørgeligt at vi bruger så mange penge på at have inkompetente tåber rendende, men desværre er det jo et fænomen der forstærker sig selv, da den slags typer har det med at ansætte hinanden ("jobs for the boys").

  • 4
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere