Sådan fik it-iværksættere lynsucces med digitale kvitteringer og slog konkurrent

Storebox har på to år fået 200.000 til at tilmelde sig digitale kvitteringer og har indgået partnerskab med MobilePay. Bag firmaet gemmer sig to iværksættere med et par esser i ærmet.

Hvordan kommer man ind og overtager et marked, når det allerede er domineret af en spiller?

Den nød er det blandt andet lykkedes for grundlæggeren af Storebox-appen til digitale kvitteringer Jacob Aisen at knække.

Læs også: Over to mio. danskere får adgang til digitale kvitteringer i MobilePay

Han startede Storebox under navnet Kvittering.dk sammen med kollegaen Ivan Sandqvist i 2013 og har siden fået 200.000 brugere til at tilmelde sig de digitale kvitteringer i Norden. Heraf er langt de fleste fra Danmark. Samtidig har Storebox netop indgået et samarbejde med Danske Banks app til mobilbetalinger, MobilePay, så samtlige af appens to millioner brugere vil kunne få adgang til de digitale kvitteringer direkte i MobilePay, når de køber med samme kreditkort.

Men trods appens hurtige udbredelse er digitale kvitteringer langtfra noget nyt fænomen. Tjenesten eKvittering kom allerede på banen i starten af 2007 og tilbød ligeledes kunderne at få en digital kopi af papirkvitteringen i eksempelvis supermarkedet.

På de otte år, der er gået siden da, er det kun lykkedes for eKvittering at samle halvt så mange brugere, som Storebox har fået på blot to år.

En af de afgørende forskelle, der har skilt de to løsninger ad, er brugervenligheden.

Hvor Storebox er helt gratis for brugerne, blev eKvittering lanceret i både en begrænset udgave, der er gratis, samt en betalingsudgave. Men spørger man Storebox-stifteren, er digitale kvitteringer ikke noget, som folk har lyst til at betale for:

»Brugere har aldrig betalt for kvitteringer, og jeg tror heller ikke, de kommer til det. Hvis du starter med at sige, at det koster noget for brugeren, får du bare en dårlig oplevelse,« siger Jacob Aisen.

Netop det med at lade brugerne betale for adgang til it-tjenester med penge viser sig nemlig ofte at være det springende punkt, som kan betyde, om en idé fejler eller ej. Når det drejer sig om produkter, hvor der ofte kun er plads til én spiller på markedet, handler det om hurtigt at få så mange brugere som muligt, og så går det ikke at begrænse brugernes adgang.

Ser man på anmeldelserne for eKvitterings iOS-app, som har fået to ud af fem stjerner, så bliver den netop også kritiseret for at tage betaling for funktioner, som nogle brugere mener bør være gratis.

»Betale for at se oplysninger, som man lige selv har skrevet? Come on … eKvittering bliver aldrig en succes med brugerbetaling,« lyder en af anmeldelserne.

Når man står nede i supermarkedet og skal tjekke kvitteringen, vil det heller ikke være tilfredsstillende, hvis man skal vente mange timer på at få den digitale kopi.

Dette havde Storebox-stifterne også for øje, da de udviklede appen, hvilket oprindelig var en stor udfordring. Kassesystemerne har historisk været meget offline, hvor butikkerne sender informationen videre om aftenen eller natten, hvilket gør det svært at sende de digitale kvitteringer ud i realtid.

»Heldigvis har mange af butikkerne, som ønsker omnichannel (en samlet brugeroplevelse på tværs af alle salgskanaler, red.), valgt at gå mere online,« siger Jacob Aisen, der satte et krav om, at kvitteringen skal ligge i appen ét sekund efter, at der er blevet trykket 'godkend' på dankort-terminalen.

Udviklerteam med én mission

Når it-projekter begynder at brede sig for meget, begynder det ifølge Storebox-iværksætteren at gå galt.

Han har tidligere været med til at starte virksomhederne Unwire og Pertura, som siden er blevet solgt for et trecifret millionbeløb. Virksomhederne har blandt andet leveret sms-systemer, der kunne klare mange hundrede beskeder i sekundet i realtid. Denne erfaring har ifølge Jacob Aisen også gjort en afgørende forskel for Storebox, da virksomheden nogle gange får over en million kvitteringer sendt ind fra butikkerne på en dag.

»Vores udviklere har tidligere prøvet at bygge systemer til realtidsmiljøer, mens de andre løsninger er bygget til at skulle håndtere forespørgslerne om natten,« siger Jacob Aisen og pointerer, at det giver nogle fordele i forhold til hurtigt at kunne skalere kapaciteten, når behovet stiger på eksempelvis Black Friday.

På samme måde, som succes-appen MobilePay har taget brugerne med storm ved at have et meget enkelt defineret mål, har Storebox været begrænset i starten til kun at handle om digitale kvitteringer. Også selvom iværksætterne kunne se flere oplagte muligheder for sidespring i deres produkt.

»Vi tror på, at hvis et firma laver alting, så fjerner det fokus fra udviklingen. Hvis man vil lave noget, hvor man skal være verdensmester, så skal man have et hold, der sidder alene og dedikeret til at blive de bedste til lige netop det,« siger Jacob Aisen.

Betalingen kommer i information om brugerne

Storebox findes allerede i Sverige og Norge ud over Danmark, og næste år vil stifterne kigge på at udvide til andre lande.

Jacob Aisen regner med, at Storebox vil have omkring en halv million brugere før årsskiftet.

»Og det er nok pessimistisk sat,« siger han.

Selvom brugerne ikke skal betale penge for produktet, betaler de i stedet med oplysningerne om deres købevaner. Butikkerne betaler således et månedligt abonnement samt omkring 12-15 øre pr. udstedt kvittering til Storebox for i modgift at kunne identificere kunderne på kreditkortet og efterfølgende markedsføre tilbud til dem - enten direkte ved køb i butikken eller gennem kvitteringer, hvor der eksempelvis i Bilka optræder tilbud, som er skræddersyet til kunden på baggrund af det pågældende indkøb.

Startup-land: Version2 sætter fokus på pionererne. It-iværksætterne, som sætter teknologiske milepæle og er med til at forandre brancher. Kender du nogle, så giv os et praj på ecl@version2.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Hvis butikkerne betaler 12-15 øre for hver kvittering de skal overføre digitalt så betaler forbrugeren også for det indirekte for den eneste måde butikken får penge ind er via forbrugeren som så må betale for det via højere varepriser.

Måske kan der modregnes lidt hvis de så slipper for at skrive en fysisk bon ud til dig ved kassen.

Må indrømme at jeg ikke er varm på tanken om at give butikkerne så meget info om mine indkøb som tak for at jeg får en "gratis" elektronisk bon.

  • 4
  • 1
Thomas Watts

Det er butikkernes forventning om mersalg via bedre målretning af tilbud til kunden, der ligger til grund.

Så du tager nu fejl i, at det skal bindes op på, at butikkerne må sætte priser i vejret.

Det svarer til at sige, at du må sætte dine priser på en webbutik op, når du køber SEO... det er jo ikke tilfældet.

Om det virker, og om (nok) folk er villige til at lade butikker få disse personlige info - det stiller jeg mig dog noget kritisk overfor.

Personligt vil jeg aldrig give mine personlige info givet til en butik automatisk, uden 100% sikkerhed for anonymisering af data allerede ved afsendelse, samt at de ikke kan videregives. At Storebox garanterer, at de ikke SELV videresender info, ser jeg ikke som nogen god garanti ift. at butikkerne ikke selv deler/sælger disse info. Så der ville jeg for én gangs skyld i hvert fald læse Terms and Agreements dokumentet grundigt :)

  • 5
  • 1
Jesper Lund

At Storebox garanterer, at de ikke SELV videresender info, ser jeg ikke som nogen god garanti ift. at butikkerne ikke selv deler/sælger disse info. Så der ville jeg for én gangs skyld i hvert fald læse Terms and Agreements dokumentet grundigt :)

Storebox garanterer IKKE, at de ikke sælger data om dine køb. Tværtimod. De skriver konkret i aftalevilkårene med kortholder/forbruger punkt 5.1 at data sælges tilbage til butikken, hvor du har foretaget dine køb
https://dk.storebox.com/beta/#/webview/terms

Dette er ikke bare data som butikken i forvejen har. Jo, butikkerne har kvitteringerne til deres regnskab, men uden hjælp fra Storebox kan de ikke sammenkæde de enkelte køb fra kunden for at skabe en kundeprofil. Uden Storebox er kvitteringene i butikken at sammenligne med kontantsalg.

Så der er et ganske betydeligt element at datasalg til i Storebox's produkt.

Jesper Lund
Formand, IT-Politisk Forening

  • 7
  • 0
Thomas Watts

Det er korrekt, Jesper.

Det jeg mente (men ikke fik formuleret helt godt) var, at de (så vidt jeg da husker en tidligere artikel) har garanteret, at de ikke sælger en butiks data videre til andre butikker.

Min pointe er, at det ikke er nok at de garanterer dette. Den enkelte butik skal også. Og der bliver næppe tale om én dækkende aftale for alle butikker, der benytter Storebox, så det bliver et minefelt for forbrugeren at navigere...

  • 2
  • 0
Henrik Madsen

Det er butikkernes forventning om mersalg via bedre målretning af tilbud til kunden, der ligger til grund.

Så du tager nu fejl i, at det skal bindes op på, at butikkerne må sætte priser i vejret.

Vi er enige om at jeg ikke har flere eller færre penge at handle for uanset om de kan give mig målrettede annoncer.

Så er vi vel også enige om at det du siger er at de så forventer at jeg lægger flere af mine penge i deres butik.

Hvis det er tilfældet så vil de andre butikker med garanti også begynde at bruge dette og så er vi vel lige vidt.

Hvis du kan huske tilbage til slutningen af 90'erne og starten af 00'erne så var teleselskaberne ude med ret store tilskud til mobiler for at få folk til at købe lige netop DERES abonnement.

Folk fik masser af billige telefoner og TDC stjal 1000 kunder fra Sonofon, men til gengæld havde Sonofon også billige telefoner så de stjal så andre 1000 kunder fra TDC.

Summa summarum, de kastede en masse penge efter forbrugernes gunst og flyttede kunder frem og tilbage.

KUNNE det tænkes at det samme ville ske her.

  • 1
  • 0
Hans Jørgensen

Er der nogen der kan bekræfte om det med denne teknologi er muligt at tilmelde kærestens (eller en andens) kreditkort og få at vide hvor det er brugt samt hvad der er købt kort tid efter at det er sket.
Det leder tankerne hen på Se og Hør og Nets-skandalen, og så er det helt gratis.

  • 3
  • 0
Ken Poulsen

Tror ikke jeg kommer til at bruge den digitale kvittering.
Oplevelsen efter at have set en kunde i Harald Nyborg mangle sin digitale kvittering kan betyde dyrt!
Kunden havde nogle dage forinden købt et tv som ikke virkede.
Men kvitteringen var ikke dukket op på ekvittering's hjemmeside eller app.
Så hun kunne ikke bytte den.
Prøvede selv da jeg testede det, hvor HN aldrig virkede og Bilka holdte op med at virke efter 1-2 gange.
Heldigvis har jeg fået det analoge papir med hver gang.
Fortrækker også at tjekke papiret efter hver handel at jeg ikke er blevet snydt.

@Hans Jørgensen: Bare du har kortnr, udløbsdato og kontroltal, kan du tilmelde kortet.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize