Sådan fik fire danske it-iværksættere succes

7. juni 2011 kl. 06:5911
Drømmer du om at slå igennem med dit eget firma? Få gode råd om partnere, venture-kapital og 'sorgens dal' fra fire danskere, der har gjort det.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvordan går man fra at have en god idé til at have en succesfuld start-up, som investorerne flokkes om?

Det handler både om hårdt arbejde til en ussel løn i starten, et stærkt team og en usvigelig tro på, at man gør det rigtige, lød det fra fire danskere, der har været igennem hele møllen. Under overskriften 'Sådan gør vi' forklarede de til konferencen Community Day, hvad der efter deres mening var hemmeligheden bag succes.

Niels Hartvig, der står bag open source-CMS'et Umbraco ville slet ikke puttes i 'start-up'-kategorien. Det er for firmaer, der endnu ikke aner, hvordan de skal tjene penge, mente han, mens Umbraco nu har ti ansatte og giver overskud.

»Jeg valgte at bygge mit eget produkt som en modreaktion på, at jeg var utilfreds med andre løsninger. Hvis man har en fornemmelse af, at man kan forbedre et produkt, så mener jeg, at man har en forpligtigelse til at gøre det. Vi er som mennesker sat i verden for at skabe ting,« sagde han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdet med at udvikle sit eget CMS blev til firmaet Umbraco ? som heldigt nok blev ramt af en stavefejl, da det kendte skrueværktøj hedder Unbrako og er et registreret varemærke. Og ved at holde udgifterne nede, blandt andet ved at flytte fra København til Nyborg, blev det muligt at slå igennem, forklarede han.

I dag bliver det gratis CMS brugt til over 100.000 websider, blandt andet af en række store amerikanske firmaer, og det er det næst-mest populære CMS baseret på Microsoft-teknologi i verden.

Hvis du indeni tror på, at din idé er fantastisk, så gør det dog. Det er vi forpligtet til,« mente Niels Hartvig.

Deployer hos kunder inden test
Niklas Stephenson, der står bag Firmafon, havde sammen med en makker fået banket en løsning sammen for ingen penge og på kort tid.

»Vi sad to fyre i en et-værelses i Århus. Der gik en måned, fra vi skrev den første linje kode, til vi havde ti, der gerne ville betale for det,« sagde han.

Det smukke ved sådan et start-up var for ham netop hastigheden. Her bliver tingene gjort med det samme, forklarede han.

»Nogle gange deployer vi kode hos kunderne, inden vi har testet det, fordi de efterspørger en ny funktionalitet. Men vi har også lært at sige nej til kunderne. Betalende kunder har altid mange ønsker om nye features,« sagde Niklas Stephenson.

Skal man lykkes med sit firma, skal man elske sin idé, lød rådet fra Martin Ferro-Thomsen, der står bag websiden Issuu, der er et 'Youtube for magasiner' og har 50 millioner brugere.

»Hver gang folk hamrer på ideen, skal du elske den endnu mere. Det eneste, der står imellem virkeligheden og ideen, er dig. Der er utrolig meget energi i at være første kreative led,« sagde han.

Man skal selvfølgelig også kunne opgive en fiks idé, hvis det ikke fører nogle vegne.

»Det kan også blive for hårdt. Nogle gange skal man quitte. Ikke nødvendigvis ved at quitte hele ideen, men ved at ændre på den,« sagde Martin Ferro-Thomsen.

Hvis man har medvind fra starten og får investorer med på ideen, vil der altid komme en 'sorgens dal', hvor det bliver hårdt arbejde, før man er klar til lancering. Derfor er det uhyre vigtigt at sammensætte et hold, som supplerer hinanden godt og fungerer godt sammen.

»Når man sender folk op i en rumraket, skal det heller ikke være ingeniører alle sammen, for de løser alle sammen et problem på samme måde,« sagde Issuu-stifteren.

Den danske andedam skal være rigtig bange
Thomas Madsen-Mygdal står bag flere forskellige projekter og tog samfundsbrillerne på i sit oplæg. Danmark har en stor talentmasse, men er ved at sumpe til, fordi folk er forkælede, mente han.

»Min opsang til den danske andedam er: Vær bange. Vær rigtigt bange. Der er mængder af mennesker i Berlin og alle mulige andre steder, som er hungry, og som ikke er vant til at tjene alt for mange penge ved at lave ingenting som konsulenter,« sagde han.

En tilhører spurgte om, hvilke fejl de havde begået undervejs. Og for Niels Hartvig var en af de værste brølere, at han prøvede at holde styr på økonomien i firmaet selv.

»Jeg ville ønske, at jeg havde hyret en bogholder tidligere. Jeg kunne have finansieret en hær af bogholdere på de penge, jeg har brugt på morarenter og spildt tid. Brug din børneopsparing, hvis du ikke har penge. Men sørg for at outsource lortet, for helvede,« sagde han.

Hos Issuu var en af fejlene, at man satsede på en teknologi, der ikke var mainstream.

»Vi har brugt over fem år på at udvikle det page-flip, vi har (bladvending i magasinerne, red.). Nu er det lavet i Flash, men først valgte vi en niche-teknologi, fordi der skulle være innovation på alle fronter,« forklarede han.

Hellere rockere end venturekapitalister
For nogle iværksættere er vejen til et gennembrud at få en stor pose venture-kapital. Men meningerne om den slags hjælp var delte.

»Gør det kun, hvis du ikke kan låne penge af Hells Angels. Venture-kapitalister vil ikke bare gøre en god forretning, de vil fordoble eller tredoble deres investering,« sagde han.

Niklas Stephenson anbefalede, at man ventede så lang tid som overhovedet muligt med at få penge udefra.

»Man kan overleve meget længe med pasta og ketchup og en internetforbindelse. Men skal du have venture-kapital, så vælg nogle, som du har lyst til at dele en øl med. De bliver en del af dit team, og det er meget vigtigt, at I har samme tilgang til forretningen ? ellers går det galt,« sagde Firmafon-direktøren.

For Issuu havde de første 25 millioner kroner, der blev investeret i firmaet, været vigtige for den globale succes.

»Vi havde brug for fem topudviklere i et år, før vi havde et produkt. Vi brugte 50 millioner kroner, før vi begyndte at tjene penge. Havde vi ikke holdt fast i fra starten, at vi ville være verdens største på området, men var startet i mindre skala i Skandinavien, kunne det nemt have været vores konkurrent fra Frankrig, som har et godt produkt, der var blevet de største,« sagde Martin Ferro-Thomsen.

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
7. juni 2011 kl. 08:06

Kan jeg anbefale bogen "rework" af Jason Fried fra 37 signals. Han er en højt respekteret iværksætter, bogen er ufattelig nem og hurtig at læse, og er propper med gode tips, og ting som får en til at sige "nårh ja!". Han har også nogle budskaber a la dem der står her i artiklen om ikke at få investorer hvis man kan undgå det.

3
7. juni 2011 kl. 15:54

Jeg læste rework på et par timer for et par måneder siden. Den er meget let læst og let fordøjelig - og samtidig var jeg enig med Jason og David i de fleste ting.

Jeg brød mig ikke så meget om rådet om, at man skal være kontroversiel og bashe konkurrenten bare fordi man bliver mere populær og synlig af at have markante holdninger - bevares det er korrekt at det virker, men det er bare så taberagtigt ikke at kunne arbejde sig til succes uden at træde nogen andre under fode.

4
7. juni 2011 kl. 17:57

Jeg brød mig ikke så meget om rådet om, at man skal være kontroversiel og bashe konkurrenten bare fordi man bliver mere populær og synlig af at have markante holdninger - bevares det er korrekt at det virker, men det er bare så taberagtigt ikke at kunne arbejde sig til succes uden at træde nogen andre under fode

Sjovt at du siger det, jeg har overvejet at bashe konkurrenterne i forhold til mit fritidsprojekt http://obsurvey.com. Jeg havde tænkt mig at fortælle om hvor brugervenligt mit system er og vise nogle brugertests af konkurrende systemer kontra mit. Og komme med nogle betragtninger om hvordan vi sikrer at vi har god brugervenlighed. Fx er det lidt komisk at nogle surveyløsninger ligefrem bruger i deres markedsføring at deres editor er "drag&drop" når det faktisk er den forkerte løsning at bruge drag&drop som de gør. Men det vil du altså fraråde?

5
7. juni 2011 kl. 18:26

Er det nødvendigt at bruge vinklen konkurrent-bashing? Kan du ikke få din pointe frem ved at fremhæve det I gør og hvordan I gør det uden at sparke andre over skinnebenet?

Som jeg skrev, så virker det fint at bashe andre i forhold til at få opmærksomhed, men efter min mening er det taberagtigt. Det er ganske udbredt i USA og da jeg var i New York kunne jeg ikke se en reklame med konkurrentbashing uden at krumme tæer. Det er i hvert fald ikke en strategi for mig, men det må enhver jo gøre op med sig selv.

6
7. juni 2011 kl. 19:27

Er det nødvendigt at bruge vinklen konkurrent-bashing? Kan du ikke få din pointe frem ved at fremhæve det I gør og hvordan I gør det uden at sparke andre over skinnebenet?

Det er muligt, jeg tager gerne imod forslag. Mit problem er at jeg har en løsning der diffferentierer sig på brugervenlighed. Det får man ikke meget af at stille sig op og sige. Prøv at finde en webapplikation der ikke skriver at den er brugervenlig. Jeg har så kørt tests bestilt på usertesting.com, på min applikation og konkurrenternes. Brugerne skal lave det samme simple spørgeskema i alle løsninger og de kan gøre det markent hurtigere og med større successrate i min applikation. Jeg bliver nærmest nød til at bashe konkurrenterne for at komme med et tydeligt budskab om at min applikation faktisk er bedre, og at det ikke bare er noget jeg siger. Man kan vel bashe lidt taktfuldt, gentle-bashing? :-)

7
7. juni 2011 kl. 20:37

Der kan være stor forskel på hvordan forskellige virkemidler virker i forskellige kulturer. I USA er bashing - som Therese nævner - mere normen end undtagelsen, mens vi f.eks. i DK er mere tilbøjelige med at undre os over hvorfor nogen behøver at nævne konkurrenter.

Alt andet lige ville jeg teste effekten først. En af taktikerne med at bashe en konkurrent er jo netop at prøve at fremprovokere en reaktion og derfor få konkurrenten til at hjælpe med at give opmærksomhed ved at svare igen. Chancen for at det lykkes med en 'gentle' er nok minimal. Så enten er man et røvhul eller også er man ikke. Og de fleste af de første ender med at stinke før eller siden...

8
7. juni 2011 kl. 21:48

En af taktikerne med at bashe en konkurrent er jo netop at prøve at fremprovokere en reaktion og derfor få konkurrenten til at hjælpe med at give opmærksomhed ved at svare igen. Chancen for at det lykkes med en 'gentle' er nok minimal. Så enten er man et røvhul eller også er man ikke. Og de fleste af de første ender med at stinke før eller siden...

Det er overhovedet ikke min taktik. Jeg har netop tænkt at lidt bashing var smart fordi de netop ikke kan svare, jeg er en alt for lille fisk.

9
7. juni 2011 kl. 22:34

Når du nu har lavet tests, så kunne du måske nævne din succesrate og så udfordre dine konkurrenter a la "hvilke andre løsninger som denne kan fremvise denne succesrate? - ikke andre jeg har set" - ikke bashing men udfordring.

Men som Niels også skriver så kommer det an på hvilke kunder du gerne vil fange med dit budskab. Nogle kulturer reagerer godt på bashing, så overvej om det er dem du targeter. Hvis du er ude efter de amerikanske kunder, så er det min erfaring at de skal have ting lidt mere skåret ud i pap end europæiske kunder - de er simpelthen vant til mere direkte kommunikation og så virker "gentle bashing" måske ikke. Hvis du er ude efter danske kunder er det nok en god ide at undgå bashingen fuldstændigt.

10
7. juni 2011 kl. 22:56

Ja, ok jeg tænker over det. Men jeg vil nu ikke kalde det jeg har tænkt mig for bashing, det er et temmeligt værdiladet ord. Jeg vil bare kalde det en direkte sammenligning, på netop det punkt der er vores kerneværdi.

11
8. juni 2011 kl. 13:27

Fuldstændig enig med Therese H ! Konkurrent Bashing virker sikkert rigtigt godt for nogen, men jeg bliver personligt skeptisk overfor et firma når jeg ser grov konkurrent bashing :-/

Vi bruger ikke selv konkurrent bashing hos os i www.pixelit.dk , for vi tror nemlig så meget på vores produkter og ydelser at vi ved at vi nok skal få succes, uden at træde konkurrenterne over tæerne :)

Rigtig fin artikel iøvrigt som endnu engang som mange andre lign. artikler viser at man ikke skal være bange for at tage sin bearbejdede ide, og føre den ud, selvom man taber på det i starten, brænd for det og vupti så skal der nok ske noget ved det.

2
7. juni 2011 kl. 13:55

Min erfaring som iværksætter er at det er alpha og omega at kunderne kan finde dit produkt. Til det har vi udformet - synes vi selv - en ganske informativ hjemmeside, www.eneret.dk, som er udformet til at vise, hvad kunderne efterspørger.

Husk endvidere at udføre en form for SEO på hjemmesiden, lur' eventuelt hvad dine konkurrenter gør - dårligere - og forbedrer det kommunikationsmæssigt.