Sådan digitaliserer man hele rådhuset med NemID
Frederikshavn Kommune er blevet digital. Løsningen er en intranet-platform, som er baseret på Microsoft SharePoint 2010. Med valget af NemID som login-løsning til intranettet vil kommunens medarbejdere få sikker adgang til intranet og enkel opgradering til en decideret hjemmearbejdsplads-løsning.
På sigt vil de også kunne underskrive dokumenter og formularer digitalt til elektronisk behandling i kommunen. Løsningen er implementeret af Signaturgruppen, og her fortæller Morten Storm Petersen direktør for Signaturgruppen om projektet:
Hvad går projektet ud på?
»Projektet går ud på, at Frederikshavn Kommune, ligesom alle andre kommuner, har en masse medarbejdere, som ikke er it-brugere. Men man har fået øje på, at der er nogle tjenester, der er vigtige - også for den slags medarbejdere - som for eksempel lønsedler og intranettet. Via den her løsning kan man give en stor del af sine medarbejdere it-adgang, uden at skulle supportere den med andre typer adgangskoder og løsninger. Så det er en billig måde at digitalisere en meget stor del af medarbejderne i kommunerne.«
Hvad er din rolle i projektet?
»Signaturgruppen leverer det software, der limer Microsoft netværket sammen med NemID inde hos kommunen. Vi er softwareleverandører, men har også hjulpet med at uddanne deres helpdesk- og driftsfolk.«
Hvad er målet med projektet?
»Målet er at flytte flere medarbejdere ind i digitaliseringen, og i takt med at de får brug for mere adgang, kan man opgradere deres adgangsniveau. Enten har man kun adgang på intranettet, eller også får folk en decideret VPN-forbindelse, og der styrer man brugerrettighederne via Microsoft Active Directory.«
»Det kortsigtede mål er jo at spare nogle penge. Der er en stor besparelse i forhold til tokens, vi snakker en tilbagebetaling på under et år, og det er jo noget, der er vigtigt for en kommune. Det her er en god business case og det er vigtigt i sparetider. Så skal man helst finde de områder, hvor man kan spare og effektivisere, og her tror vi at det her område bliver ret stort i forhold til det.«
»Det langsigtede mål kan også være, at man digitaliserer nogle arbejdsgange, som i dag er papirbaserede, hvor man også begynder at bruge signatur-egenskaben ved NemID til at tage blanketter og ’sætte strøm på dem’. NemID understøtter det i dag, så alle medarbejderne får det værktøj. Så det er et spørgsmål om, at kommunens workflow-systemer skal udnytte det.«
Hvilken teknologi kræver jeres software?
»Det fungerer på alle kendte teknologier i markedet. Sharepoint, Sitecore, Notes intranet, og så er det ofte med et Microsoft netværk omme bag ved. Vi møder aldrig to systemer, der er ens. Når vi kommer ud til kommunerne eller organisationerne, er det forskelligt hver gang, hvordan de har indrettet deres it. Derfor må vi tilpasse løsningen til dem.«
»Vores løsning er integreret ind i Microsofts netværksteknologi, så man kan give adgang til mail-servere, fildrev og andre applikationer, som bruger netværks-identiteten. Så man får en mere glidende overgang fra at se en intranet-browserside og så til at få en mere komplet netværksløsning som en VPN-løsning. Disse har jo ellers været forbeholdt få personer i kommunen, typisk driftsfolk, hvor de ofte har haft en fysisk token for at komme ind. Men nu har man mulighed for at bruge NemID.«
Virker løsningen på andet end Microsofts netværk?
»Hvis man kigger på NemLog-In, som vi kender fra Borger.dk og SKAT, så er det baseret på SAML-standarden, som vi også arbejder med i andre sammenhænge. Så ja, det virker også på andre teknologier end Microsoft.«
Hvilke problemer har I oplevet?
»I den her løsning bruger man CPR-nummeret fra NemID til at afgøre, om det er en medarbejder i kommunen eller ej, som logger ind. Og det medarbejderkatalog er ofte ikke så let at komme i nærheden af for it-systemerne. Så der er der nogle gange, at man må lave en webservice-grænseflade. Derudover kan man have indrettet sit Active Directory på mange forskellige måder. Det kan godt give lidt kompleksitet.«
Hvilke gode råd kan du give videre?
»Den samlede løsning er temmelig kompleks, dels fordi NemID er speciel og dels fordi Microsofts netværksteknologier internt i kommunerne generelt er svære at fejlsøge i. Den måde, som man opnår rettigheder på, kan konfigureres på mange forskellige måder og inducere forskellige problemer alt efter konfigurationen.«
»Vi har investeret meget tid i at produktudvikle løsningen i takt med, at vi samlede erfaringer hos kunderne. Vi har udviklet ’broer’ mellem NemID og Microsofts netværk, med anvendelse af ISA-servere og Forefront og andre serverkomponenter. Man skal have lidt "tilløb", hvis man starter helt forfra, fordi både NemID og Microsoft-netværk har en indbygget kompleksitet. Så det er noget, der kan tage tid.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.