Sådan bliver cookies brugt til at luske flere penge ud af forbrugerne

Prisen på en vare på nettet afhænger af, hvilke andre sites du besøger. Det viser forskning i, hvordan cookies bliver brugt til at stemple dig som luksusdyr eller prispresser.

Er du typen, som grundigt sammenligner priser på en vare, før du slår til, eller svinger du Visa-kortet, så snart du ser noget, du kunne tænke dig?

Den viden er værdifuld for firmaer, der sælger til dig på nettet, og ved at holde øje med, hvilke sites du tidligere har besøgt, med hjælp fra tredjeparts-cookies, kan du få stemplet som et luksusdyr, der ikke kigger så nøje på prisen - og så stiger prisen med op til 50 procent. Det skriver Politiken.dk.

Forskeren Nikolaos Laoutaris fra Barcelonas polytekniske universitet har undersøgt fænomenet og kunne dokumentere, at alt fra hotelophold til tasker blev dyrere, når kunden tidligere havde kigget på dyre biler og smykker, i forhold til en anden profil, der havde besøgt prissammenlignings-sider. Den største prisforskel var på hoteller, hvor ’luksusdyret’ blev præsenteret for priser, der var op til 50 procent højere end normalt.

Udover at blokere for tredjepart-cookies eller at slette dem løbende, kan man også gøre det til en vane at bruge browserens private/inkognito-funktion, hvor websiden ikke får adgang til cookies på brugerens maskine.

En anden faktor, der spiller ind på butikkernes prissætning, er geografi. For eksempel er der eksempler på, at prisen på e-bøger hos Amazon svinger med 100 procent, afhængigt af hvilket land, den besøgende befinder sig i.

I over to år har websider i alle EU-lande været underlagt regler, der skulle beskytte og oplyse forbrugerne om, at der blev plantet cookies lokalt hos den besøgende. Men resultatet - de mange pop-ups med 'ok'-knapper - er en fiasko, der ikke virker efter hensigten, lyder det nu fra alle sider, også blandt de politikere, der vedtog reglerne.

Læs også: Bred afvisning: Cookieregler et flop

Læs også: EU-politiker stemte for cookie-lov: "Den har fejlet"

Læs også: Messerschmidt om cookie-lovgivning: Man kan få folk til at acceptere hvad som helst

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Deleted User

Spørgsmålet er om luksusdyr betaler for meget, eller om de prisbevidste får rabat? Resultatet er vel i virkeligheden det samme, men i det ene tilfælde er cookies skurken, og i det andet helten. Man kan vende og dreje historien som man vil.

Det undrer mig mere, at der er så store prisforskelle på nettet generelt. Jeg har for nyligt købt noget, som i Magasin og flere andre netbutikker kostede 3.999 kr, mens de i wupti etc. kostede omkring 2.000 kr. Hvorfor udligner markedet ikke disse priser? Der må jo være nogen, der handler de dyre steder, siden de ikke er lukket for længst,

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere