Sådan blev programmering og computere ’cool’ på dansk folkeskole

På en skole i Københavns nordvestkvarter ser andre elever op til ’nørderne’, der har valgt ekstra it-fag. Se her hvordan, det er sket.

Kan man lide at rode med kode, bliver man ikke afskrevet som en håbløs nørd og havner først i buksevands-køen på Grøndalsvænget Skole i København.

Faktisk er det lige omvendt, forklarer Elsebet Jakobsen, der er lærer og it-vejleder på skolen.

»Vi har fået vendt kulturen her på skolen. Her er det sejt at være en nørd, der kan noget med computere, og der er kø for at være med,« forklarer hun.

Det betyder ikke bare, at eleverne er mere interesserede i computere og it end normalt i folkeskolen - med talenterne Bo og Frederik som de mest lysende eksempler - men det har også nogle helt håndgribelige fordele for skolens økonomi.

»Det har en afsmittende effekt hele vejen rundt. For eksempel har vi ikke noget hærværk på maskinerne her på skolen, og så har vi lavet en Genibar, hvor eleverne hjælper lærerne med it-problemer. Nogle gange kan jeg også sende en elev ud og løse et problem. De kan godt klare meget af det,« siger Elsebet Jakobsen.

Hun har tilbragt meget af sit arbejdsliv uden for folkeskolen og har blandt andet haft sit eget firma. Da hun begyndte som lærer som 50-årig, blev hun hurtigt it-vejleder og oprettede it som et superfag på skolen, altså et valgfrit fag efter skoletid for de elever, der var interesserede.

Og det er blevet en stor succes, hvor der ikke er plads til alle dem, som gerne vil være med.

Hemmeligheden har blandt andet været at få eleverne ud i den ’virkelige verden.’

»Vi har været meget ude af huset, med rundvisning i DR Byen og forskellige firmaer. For Bo og Frederik var det også først, da de kom i praktik hos et it-firma, at det for alvor rykkede,« forklarer hun.

Læs også: Mød fremtidens it-talenter: To 15-årige udvikler software til kommunen

Bo Thomsen og Frederik Lassen er to kvikke elever i niende klasse, der selv skriver software på højt niveau. I stedet for en uges erhvervspraktik hos et firma fik Elsebet Jakobsen arrangeret, at de to kunne komme på besøg hos firmaet Software Innovation en gang om ugen efter skoletid i det meste af 2011.

På den måde kunne Frederik og Bo selv arbejde videre med det, de havde lært, inden de ugen efter igen drog til Nærum og kunne spørge professionelle udviklere til råds.

Men der er også mange muligheder for at skabe interesse hos eleverne, uden at det kræver hjælp ude fra.

For eksempel har Super-IT-holdet fået lov til at kaste gammelt it-udstyr ud af vinduet.

»Først kastede vi tastaturer ud, og siden hen en monitor. Det blev så filmet med otte kameraer, i HD og slowmotion. Og det var noget, mange gerne ville være med til,« siger Elsebet Jakobsen.

At sådan nogle sjove aktiviteter er forbeholdt eleverne, som følger Super-IT-holdet, er med til at rykke ’nørderne’ op i den uformelle rangorden. Og det afspejlede sig også, da skolen holdt temauge om sprog.

17 elever meldte sig til Elsebet Jakobsens timer, der handlede om programmeringssprog - en satsning der nok var faldet igennem på de fleste andre skoler.

Man skal lære noget for at kunne noget

Udover de håndgribelige fordele, kan Elsebet Jakobsen også mærke, at ’nørderne’ får lov at blomstre op, når der kommer fokus på, hvad man kan bruge it og programmering til.

»Eleverne får mere selvtillid, og de lærer også, at det er nødvendigt med uddannelse for at kunne noget. Så bliver de også mere motiverede til at lære noget i de andre fag. Vi kan se en stor, afsmittende virkning,« forklarer hun.

Børn og unge vokser i dag op med it som en selvfølgelig del af hverdagen, så det er ikke dem, der er hæmskoen for it-interesse, men forældre og lærere, lyder Elsebet Jakobsens vurdering.

Og så kommer kulturen omkring it til at være anderledes i skolen, end den er i arbejdslivet udenfor.

»Reelt set handler det om at anerkende den kultur, som eleverne møder uden for skolen og møder i erhvervslivet. Den må de gerne opdage i skolen og se, at man kan tage den alvorligt og gøre det til en levevej,« siger Elsebet Jakobsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Abdeslam Hidan

Det er fint nok med at lære eleverne programmering, men kan vi konkurrere med østen og andre billige arbejdskraft? Især når de danske virksomheder tøver ikke med at outsource udviklingsopgaverne, hvor der er billig arbejdskraft.
Er det ikke andre kompetencer inden for it man skal lære eleverne, måske allerede i en tidligere stadie af deres udvikling?
Selvfølgelig er jeg klar over at det er en god ide at kende til programmering.

  • 0
  • 8
Jane Larsen

Jeg tror netop kendskab til programmering og hvordan computere/IT-udstyr virker på helt basalt plan, er det der kan danne basis for uddannelse og kreativitet på mere abstrakt plan.

Vi er nødt til at være rigtig godt funderet teknisk, for at kunne konkurrere i den moderne IT-verden. Det er rigtigt at mange benytter outsourcing, men jeg har nu også hørt om en del, der fravælger det igen, fordi det samlet set (tid, kommunikation, etc.) ikke kan betale sig.

Jeg ville da også ønske at jeg havde haft samme mulighed som de nævnte elever, dengang jeg besøgte 9. klassetirn... Alt vi kunne opdrive, var et Word Perfect kursus i ungdomsskolen.

  • 6
  • 0
Erik Meldgaard Sørensen

Hvid du skal være god til at specificere det software der bliver outsourcet, må du også selv have evner inden for programmering. Ellers render leverandøren om hjørner med dig eller du beder selv om noget på den forkerte måde. Så selvfølgelig er det en god idé at kunne programmere

  • 1
  • 0
Lars Tørnes Hansen

Alle kan have fordel af at kunne programmere ...

Er alle bedre til at programmere ville der blive lavet færre Excel regneark med informationer, som egentligt bedst er placeret i en database.

En bruger kan automatisere gentagne handlinger - det kan spare enormt meget tid.

Her er en sjov tegning om geeks vs non-geeks og gentagne handlinger (no pun intended):
http://www.howtogeek.com/102420/geeks-versus-non-geeks-when-doing-repeti...

  • 1
  • 0
Stefan Svensson

Det er fint nok med at lære eleverne programmering, men kan vi konkurrere med østen og andre billige arbejdskraft? Især når de danske virksomheder tøver ikke med at outsource udviklingsopgaverne, hvor der er billig arbejdskraft.

Ja, og de er meget bedre til at tale tysk i Tyskland! Lad os dog droppe undervisningen i det. EOS.

  • 3
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

I aner ikke, hvor heldige I er. :-)

Da jeg selv gik i skole var min yndlingsting også computere og programmering, men måtte nøjes med at rode derhjemme uden hjælp fra andet end computerblade og biblioteksbøger. Op til 7. klasse i 1991 var der ikke adgang til én eneste computer ud over en, der blev brugt til specialundervisning. I 8. klasse på en anden skole havde vi 1 times "undervisning" om ugen, hvor det egentligt blot gik ud på at lære at betjene en PC med nogle små quizprogrammer. Det var håbløst, og man lærte intet.

Hvis jeg ville noget med computere, blev jeg rådet til at tage et ti-finger skrivekursus på skrivemaskine, som skolen udbød. Det var jo noget med et tastatur, ik' ås'?

Videre på HTX i 1994 startede vi med 286'ere med MS-DOS 3.30. Her måtte vi endelig skrive stile og rapporter på en computer, og det var jeg lykkelig for, men i 1995 begyndte internettet at florere, og vi ville gerne lære at bruge det til informationssøgning, men vi fik aldrig lov. Internettet var kun for lærerne, og computerlokalet var aflåst efter skoletid med mindre, man fik tilladelse til at sidde der for at skrive rapport.

Min første frie kontakt med internettet var så i 1998 på ingeniørskole, og først her var jeg i stand til at kunne accelerere min indlæring, og først her blev jeg egentlig produktiv, fordi der var ikke nogen begrænsninger på, hvornår, og hvor meget vi måtte bruge PC'erne.

Generelt, var min folkeskole og HTX mindst 5 år bagud med IT i forhold til, hvad der foregik ude i verden, så er det superdumt at holde børn tilbage på IT. Hvis det har været lige sådan andre steder dengang, er det forståeligt at mange idag slet ikke har sans for IT og lægger grund for mange af de IT problemer, vi har idag.

Som nævnt, så er I smadderheldige. :-)

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere