Sådan blev dansk web-applikation om navne hærdet til viral succes

3 kommentarer.  Hop til debatten
Applikationen Navnehjulet gik sin sejrsgang blandt danskerne i sidste uge med 650.000 besøg det første døgn. Opskriften var blandt andet 15 forskellige Facebook-deleknapper og caching af alle svar.
28. august 2014 kl. 14:16
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hedder man Jesper, har man statistisk set en fin indtægt, men havner oftere i fængsel, i forhold til Danmarks befolkning generelt.

Den slags viden svælgede den danske befolkning i i sidste uge, da applikationen Navnehjulet fra Ugebrevet A4 blev frigivet. I løbet af et døgn havde websiden med den mobiloptimerede applikation haft 650.000 besøg. Uden problemer med overbelastning, forklarer folkene bag i et blogindlæg.

Alle svar om de 2.300 navne blev nemlig kørt igennem på forhånd, så indholdet lynhurtigt kunne blive præsenteret for brugerne. Og siden blev lagt i Amazons sky, så der ikke var kapacitetsproblemer, selvom en større del af Danmarks befolkning kastede sig over navnelegen.

Målet var fra starten, at Navnehjulet skulle være nemt at dele på Facebook – så man kunne drille sine venner med deres navne – og det blev til hele 15 forskellige Facebook-knapper. Dermed kunne man både dele en opsummering af alle data om et navn, eller nøjes med enkelte punkter, for eksempel at kvinder med navnet Shila oftest arbejder som frisør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet strakte sig over et år, og udover Ugebrevet A4 var analysefirmaet Kaas & Mulvad og en den amerikanske udvikler Chase Davis fra New York Times involveret. Alle data blev købt hos Dansk Statistik.

Læs mere om projektet i Kaas & Mulvads gennemgang af forløbet ’bag kulisserne’.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
29. august 2014 kl. 08:11

Når jeg klikker mig videre til blogindlægget får jeg

Fejl ved etablering af databaseforbindelse

;)

1
28. august 2014 kl. 18:58

I nyheden står der:

Og siden blev lagt i Amazons sky, så der ikke var kapacitetsproblemer [...]

Hvordan hænger det sammen? Bare fordi man benytter hosting hos Amazon, betyder det ikke at den har hverken flere eller færre kapacitetsproblemer end ved at bruge en server man har stående hjemme i kælderen.

I tilfældet med Navnehjulet er hjemmesiden lavet som en primært statisk side, som bliver hostet på Amazon's S3 service. I og med datamængden er begrænset (27,7 KB navneliste + 1,7 KB per personopslag + HTML og billeder) så tror jeg ikke det ville have været noget problem at hoste på en simple webserver, så længe den havde en ordenlig internet forbindelse. Så kunne man også have serveren til at stå i Danmark, i stedet for at alle besøgende (i dette tilfælde) skal til USA for at hente data'en. Det virker i øvrigt ret absurd når man må forvente de besøgende kommer fra Danmark, og Amazon har data center i Irland.

2
28. august 2014 kl. 19:05

Det er jo ikke flere data end at det hele kan mappes på forhånd og lagres i RAM - men alting skal jo helst lyde af Big Data efterhånden ...