Så meget computer får du for 10.500 kroner i Københavns Kommune

12. marts 2010 kl. 16:0547
Indkøbsaftalen i Københavns Kommune bliver kritiseret for at være for dyr. Billigste stationære computer koster 10.500 kroner, men så er det inklusiv support, lyder forklaringen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Når en børnehave eller et fritidshjem i København skal have nyt it-grej, skal indkøbet ske gennem kommunens indkøbsafdeling, Koncernservice. Men det er alt for dyrt, lyder kritikken fra Landsforeningen af Socialpædagoger.

Inklusiv moms koster den billigste stationære computer 10.500 kroner.

»Så er det kun omkring halvdelen af prisen, der dækker hardware og software. Resten er mandskabstid til support,« forklarer Jan Gundersen, direktør for koncernservice i Københavns Kommune.

De præcise specifikationer har han ikke til rådighed, men han kan fortælle, at man til den pris får en stationær computer med minimum én gigabyte RAM, samt en 19-tommer skærm og øvrigt tilbehør. På softwaresiden er Windows, Microsoft Office, antivirusprogram og andre almindelige software-fornødenheder inkluderet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med i prisen er også levering, opsætning og support, siger Jan Gundersen, hvilket blandt andet omfatter opkobling til alle relevante fagsystemer hos Københavns Kommune, der har over 400 forskellige interne it-systemer.

»Så sikrer man, at adgangen til kommunens systemer virker. Og fejl på netværket hører også ind under supporten,« forklarer han.

Hardware og software bliver købt ind eksternt - gennem aftaler der løbende sendes i udbud - mens supporten klares af kommunens egne it-folk. Men efter at have overstået øvelsen med at samle den store kommunens it-supportere ét sted, kan næste skridt blive at outsource supporten også.

Prisen på de indkøbte computere er i øvrigt faldet med en femtedel de seneste to år, fortæller direktøren.

47 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
12. marts 2010 kl. 16:27

?

2
12. marts 2010 kl. 16:37

Fordi han ikke ved hvordan kommunens systemer fungerer. (samt meget mere)

3
12. marts 2010 kl. 17:03

bare fordi tror de kan bruger en 20 år gammel pc med en eller anden linix distribution på, eller købe noget skrammel i Aldi også selv skrue på det i fritiden så er det altså ikke en løsning man kommer langt med når man skal drive en forretning.

Og igen det er ikke indkøb af hardware der koster pengene over en 3 årig periode.

6
12. marts 2010 kl. 18:34

bare fordi tror de kan bruger en 20 år gammel pc med en eller anden linix distribution på, eller købe noget skrammel i Aldi også selv skrue på det i fritiden så er det altså ikke en løsning man kommer langt med når man skal drive en forretning.

Hallo troldepus - styr dit had. Det er jo week-end og du skal være glad.

Lad os sige at børnehaven skal bruge den til børnene.

De skal kunne spille pixeline.

Så ville det jo være bekvemt at der var billigere muligheder - eller er der måske pixeline support?

4
12. marts 2010 kl. 18:06

5000 for hardware og 5000 for software, installation og support. Iflg de priser som jeg har set i andre virksomheder er dette i den billige ende. Spørgsmålet er hvormeget Koncern service beregner sig for service i de efterfølgende år.

5
12. marts 2010 kl. 18:16

Claus: Nu skrives det i artikkelen 5000 for hardware OG software.. , resterende for support... Så den med 5000 hw og 5000sw er jo så ikke forholdet. :-)

41
15. marts 2010 kl. 10:13

@rune

Du har ret - jeg kan ikke læse :-) Men det ændrer ikke på at det er stadigt er en billig pakke.

7
12. marts 2010 kl. 18:49

Ja 5k eks. moms for en maskine inkl. licenser for den software der skal installeres.

Derudover kommer så netværksdrift, terminal adgang (ie. CSC og KMD kan godt lide at bonge ift. forbrug), antivirus drift, adgang til support osv. osv.

Og så vidt jeg kan tælle er der 2 medarbejdere som "ofte" skal bruge en maskine og derudover 1 som regelmæssigt skal bruge en maskine og resten skal "nogle gange" bruge en maskine og de får 1½ pr. år og skal derefter selv dække resten.

På 3 år er det så 4½ maskine, hvis de så spæder de 5.000 til så har de over 3 år altså fået 5 maskiner.

Nu kender jeg ikke voldsomt meget til daginstitutioner i danmark, men har umiddelbart svært ved at se de har brug for mere end 5 maskiner af gangen. Der er jo ikke noget teknisk problem i at "dele" en maskine. Og så er den budgetmæssige udfordring altså til at overse, især fordi de ikke får variable omkostninger eller andre driftudgifter oveni.

45
15. marts 2010 kl. 11:31

I danske daginsttutioner er der skåret så meget i økonomien at der ikke er tid til at bruge en computer hvis man er ansat som pædagog. Så der er ikke brug for mere end 1 computer!

46
15. marts 2010 kl. 12:11

I danske daginsttutioner er der skåret så meget i økonomien at der ikke er tid til at bruge en computer hvis man er ansat som pædagog. Så der er ikke brug for mere end 1 computer!

Nemlig!

8
12. marts 2010 kl. 21:25

Jeg har indgående kendskab til kommuners itbrug og dermed også de ansattes itkundskaber, og de ligger på linie med et barn som lige er startet i skolen.

Jeg syntes det lyder meget billigt. Hardware og softwaren er totalt ligegyldigt i denne sammenhæng, det er supporten til de ca. 90 % af kommunernes ansatte som er total IT-debile.

Hvis man vil spare penge, så ansæt nogle medarbejdere som bare har lidt itkendskab.

En smed kender jo sit værktøj...ellers kan han intet lave. En kommunal ansat sidder 37 timer om ugen for sin PC, og ved dårligt hvor man tænder den.

Det hænger slet ikke sammen, og jeg syntes prisen sagtens kunne 3 dobles, for hver medarbejder skal jo nærmest mandsopdækkes.

Alternativt kunne man jo outsource supporten - det tror jeg bliver billigere - det første år - indtil firmaet som har opgaven finder ud af hvilen kæmpe opgave det er at supportere en kommune, året efter 10 dobles prisen.....

Det er ikke for sjov jeg er lidt skarp i mine vendinger....de fleste er virkelig it-debile. Måske skulle kommunens IT-afdeling ansætte 20-30 undervisere på fuld tid som tærsker noget itlærdom ind i hovedet på disse mennesker - det vil nok være sparet over en 20 årlig periode.

16
13. marts 2010 kl. 00:12

...og de ligger på linie med et barn som lige er startet i skolen.

Så er de tilsyneladende bedre stillet end du med denne totale demonstration af manglende indsigt og empati.

Det kommer muligvis som en overraskelse for dig, men der er andre og vigtigere ting her i livet en IT, så hvis ikke lige de folk du omtaler i så nedladende toner, fatter hvad du snakker om, kunne det jo være dig som ikke evner at kommunikere med mennesker.

11
12. marts 2010 kl. 22:12

Jeg er meget tilbøjelig til at holde med Thomas Petersen i hans påstand om de ansatte medarbejderes IT-kundskaber. De kundskaber kan godt nok ligge et méget lille sted. Og det ser ikke ud til at have flyttet sig de seneste 15 år.

For netop 15 år siden var jeg ansat som øverste ansvarlige for en kommunes interne netværk, samt opkobling til KMD. Dengang, som i dag gik meget af vores tid med at servicere IT-debile medarbejdere, hvilket sådan set er ret tragisk, for mange af dem har været på et såkaldt "Super-bruger" kursus. Ja, go' daw do. Enten havde "kursisterne" ikke hørt efter, eller også havde de ladet hjernen blive hjemme under hele kurset. Jo. Jeg forstår Thomas' frustrationer med de IT-debile medarbejdere rundt om i kommunerne.

Gad kommunerne ansætte medarbejdere, som kan begå sig på et computer-system, så ville admins over det ganske land kunne arbejde med det, de er ansat til: At drive et stabilt og sikkert netværk, og holde en solid, og up-to-date backup-policy.

18
13. marts 2010 kl. 00:31

Gad kommunerne ansætte medarbejdere, som kan begå sig på et computer-system, så ville admins over det ganske land kunne arbejde med det, de er ansat til: At drive et stabilt og sikkert netværk, og holde en solid, og up-to-date backup-policy.

Det lyder lidt som nogle af de DBA'er jeg har oplevet, som har fået en opfattelse af deres kære database som verdens navle. De har ikke helt opdaget, at hvis der ikke er nogen der kommunikerer med den, så er den inderligt ligegyldig.

Hvad har kommunen gjort for at motivere sine medarbejdere til at interessere sig for det "superuser" kursus? Har man husket at fortælle brugerne, hvad de skal bruge det til, eller var det bare en fiks ide hos en politiker? Måske var kurset bare røvkedeligt, hvilket jo ikke sjældent sker i den branche.

Sorry, jeg køber bare ikke den med at 9999 ud af en gruppe på 10000 er IT debile. Det tyder mere på at andre har et kommunikationsproblem.