Så mange gange måtte telegigant udlevere data til myndighederne

24. januar 2014 kl. 10:44
Teleselskabet Verizon løfter nu sløret for en del af de mange anmodninger om aflytning og telefonopkald, som myndighederne afkræver. Det mest interessant tal mangler dog.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det amerikanske teleselskab Verizon har nu offentliggjort selskabets første opgørelse over anmodninger og ordrer om at udlevere data om selskabets kunder til myndighederne.

Opgørelsen mangler dog ét væsentligt tal, som oprindeligt var det, der satte gang i debatten om myndighedernes brug af data fra teleselskaberne, nemlig udlevering af data på foranledning fra efterretningstjenester som NSA.

Verizon opgiver kun et interval på mellem 1.000 og 2.000 af de såkaldte National Security Letters, som FBI kan udstede i sager om national sikkerhed.

Dertil kommer imidlertid et ukendt antal øvrige henvendelser om national sikkerhed gennem blandt andet den særlige FISA-domstol i USA. Ifølge Verizon er det ikke tilladt for selskabet så meget som at angive en omtrentlig størrelsesorden for antallet af disse henvendelser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I alt har Verizon behandlet mere end 321.000 henvendelser i forbindelse med retssager og politiefterforskninger.

Omfanget af disse henvendelser er især kommet i søgelyset efter afsløringerne af NSA's systematiske indsamling af oplysninger fra teleselskaber og internetfirmaer i det såkaldte Prism-program.

Ud over henvendelserne fra amerikanske myndigheder har Verizon også offentliggjort tal for henvendelser fra myndighederne i andre lande.

Der har ikke været henvendelser i Danmark, mens der i Tyskland har været 2.996 henvendelser og i Frankrig 1.347 som de to lande, hvor Verizon har modtaget flest anmodninger om data.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger