Periodekort til rejsekort lanceret i al stilhed: Du skal kun checke ind i bussen

I hovedstadsområdet og i Vestsjælland er det nu muligt at anvende periodekort med rejsekort-teknologi. I første omgang som et selvstændigt kort.

Det har været længere undervejs end oprindeligt planlagt, men nu er det her. I hvert fald i en form. Periodekort som rejsekort er i al stilhed lanceret i hovedstadsområdet og i Vestsjælland. Det fremgår af et menupunkt på rejsekortets selvbetjeningsløsning.

»Det blev lanceret her den 27. (september, red.), men for at sikre os, at vi havde kapacitet til det, og vi kunne følge op på, hvis noget gik galt, så valgte vi at lancere det stille,« fortæller centerchef hos trafikselskabet Movia Eskil Thuesen.

Oprindeligt skulle periodekort på rejsekort have været lanceret tilbage i 2015.

Læs også: Periodekort til rejsekort et år forsinket - først i drift i slutningen af 2016

I første omgang kan det nye periodekort til rejsekort kun fås som et selvstændigt kort og ikke som en del af det eksisterende rejsekort.

»Det har den ulempe, som det almindelige papkort også har, at man kan ikke rejse ud af de zoner, man har betalt for. Så skal man købe en tillægsbillet på mobilen eller på en anden måde. Så man kan ikke rejse ud af fastpris-området,« siger Eskil Thuesen.

Check ind i bus

Selvom anvendelsen af det nylancerede periodekort svarer til pap-udgaven, så er teknologien baseret på det eksisterende rejsekort. Det vil blandt andet sige, at der skal checkes ind på en rejsekortstander - men kun i bus.

»Du må køre frit inden for de zoner, du har valgt at have på kortet. Det er rejsekort-teknologi, og det er en rejsekort-chip. Når du sætter dig ind i bussen, så bruger du rejsekort-standeren til at checke ind.«

Mens det er nødvendigt at checke ind med det nye periodekort i bussen, så skal der ikke checkes ud igen med kortet. I forbindelse med tog skal der hverken checkes ind eller ud.

Det hænger sammen med, at buschaufføren, som normalt kontrollerer billetter og periodekort ved påstigning i hovedstadsområdet, ved check-ind kan høre på lyden fra rejsekortstanderen, om kundens kort er gyldigt eller ej, forklarer Eskil Thuesen.

»I tog er der forholdsvis mange kontrollører, der går rundt. Det vil sige, at der bliver man kontrolleret i toget,« siger Eskil Thuesen.

Det vil være gratis frem til april måned næste år at erhverve sig den nuværende periodekortløsning. I første omgang ligner kortet det nuværende rejsekort til forveksling.

»Der kommer til at stå trykt ‘pendlerkort’ på det. Og når vi kommer lidt længere hen, så får vi også lavet en særlig udformning af det, så det tydeligt har en anden farve og ser anderledes ud end ens rejsekort, så man ikke kommer til at gribe efter det forkerte,« siger Eskil Thuesen.

Kombi-kort i 2017

I løbet af første halvår 2017 er det måske slet ikke længere nødvendigt at rode rundt mellem pendler- og rejsekort.

Til den tid forventer Eskil Thuesen i hvert fald, at et såkaldt kombi-kort vil blive lanceret. Det vil sige et rejsekort, der både indeholder den almindelige rejsekort-funktionalitet og et periodekort.

»Det har vi også en løsning til, men det er ikke helt klart endnu. Men det er et kort, der er på vej. Det er et kort, der kombinerer periodekort og rejsekort. Det vil sige, at man på samme kort både kan rejse i fastprisområdet og uden for. Til gengæld skal man så checke ind og checke ud,« siger Eskil Thuesen.

Hvordan kan det være, I vælger det her i stedet for bare at køre med pap-kortet, indtil I er i stand til at levere et kombi-produkt?

»Det er, fordi vi laver taksterne om her fra 15. januar. Og der er der en mindre del af vores pap-periodekort, som vores billetsystemer ude i butikkerne ikke længere kan udstede,« fortæller Eskil Thuesen.

Takstomlægningen er en sammenlægning af de fire forskellige takster, der i dag findes på Sjælland. Og billetsystemerne i butikkerne vil i den forbindelse ikke kunne udstede periodekort på over otte zoner. Disse kort kan dog stadig købes online.

Mens det for øjeblikket kun er muligt at anvende periodekort på rejsekort internt i Vestsjælland og hovedstadsområdet, så er det planen, at det fra november i år også skal være muligt at anvende kortet på strækninger mellem de to områder.

Og fra 15. januar bliver Sydsjælland og Lolland-Falster også en del af periodekortområdet, forklarer Eskil Thuesen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (87)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jacob Riis

Glimrende artikel, men hold da kæft hvor bliver man træt af den evindelige mangel på kompetence hos nogle mennesker:
"Hvordan kan det være i ruller en halvhjertet løsning ud som kun forvirrer og besværliggør processen yderligere for folk som i forvejen er trætte af jer?"
"Det er ganske simpelt fordi en hos os har skidt i nællerne og ikke kan udvikle et ordentligt system til vores butikker. Så i stedet for at give folk hvad de vil have, har vi valgt at bruge tid på at give dem det de slet ikke vil have ,og så må den åbenlyse løsning på problemet komme senere (altså når vi er kommet ud over den sædvanlige yderligere forsinkelse vores systemer altid lægger under for)"
"Så i har altså ikke styr på noget som helst"
"Nej... Og det får vi nok ikke før vi pensionerer løsningen fuldstændigt og køber noget fra tredjepart som fungerer"

  • 29
  • 1
Thomas Jensen

"buschaufføren, som normalt kontrollerer billetter og periodekort ved påstigning i Hovedstadsområdet, ved check-ind kan høre på lyden fra rejsekortstanderen om kundens kort er gyldigt eller ej"

I 4A stiger man på i midten, der kan chaufføren da ikke kontrollerer noget ?

  • 15
  • 0
Claus Bobjerg Juul

Så skal man købe en tillægsbillet på mobilen eller på en anden måde. Så man kan ikke rejse ud af fastpris-området,« siger Eskil Thuesen.

Så er der nærmest ikke nogen fordel i forhold til mobil periodekort. Kunne det så ende med at kortet trækkes tilbage efter ½-1 år, "fordi der ikke var behov for det" behov bliver så defineret som hvor mange har købt/bruger det.

Til den tid forventer Eskil Thuesen i hvert fald, at et såkaldt kombi-kort vil blive lanceret. Det vil sige et rejsekort, der både indeholder den almindelige rejsekort-funktionalitet samt et periodekort.

Gad vide om det bliver et nyt kort !!!

  • 1
  • 0
Eskil Thuesen

Så i stedet for at give folk hvad de vil have, har vi valgt at bruge tid på at give dem det de slet ikke vil have ,og så må den åbenlyse løsning på problemet komme senere

Hej Jacob, der er stor forskel på passagerer, og dermed også, hvad de vil have. En stor del af vores kunder er glade for det nuværende pap-periodekort, og vi vil gerne give dem et produkt, der minder meget om det. Pendlerkortet har så den fordel, at det kan fornys automatisk.

  • 2
  • 0
Peter Hansen

Det vil være gratis frem til april-måned næste år at erhverve sig den nuværende periodekortløsning.

Hvor meget skulle kunden betale for de gamle periodekortomslag og zoneindlæg? Fik de dem gratis? Og hvor meget kommer periodekortet så til at koste nu? 50 kr.? De er sørme gode til at indføre effektiviseringer til gavn for kunderne i "Din" Offentlige Trafik.

  • 7
  • 0
Flemming Jacobsen

Pendlerkortet har så den fordel, at det kan fornys automatisk.

Det kunne mit pap-pendlerkort også - lige indtil i besluttede at det kunne det ikke mere.
På det tidspunkt tror jeg at jeg havde modtaget kortet med posten hver måned i 10år. Men af ubeskrevne årsager kunne det ikke lade sig gøre mere, og i stedet skulle vi alle til at stå i kø på stationerne, og forsinke de der bare ville have noget morgenmad. Jeg har endnu ikke forstået hvordan det var en effektivisering af noget som helst.

  • 20
  • 0
Eskil Thuesen
  • 0
  • 3
Peter Hansen

Citat fra Transportministerens brev til Trafikudvalget:

4) Der er for kunderne andre gode alternativer til Abonnementsservice, og de fleste kunder der tænker strategisk ift. fornyelse af periodekort op til ferier og weekender, vil kunne opnå en større besparelse end der gives som bonus med Abonnementsservice

Bemærk hvordan Sir Humphrey i punkt 4 implicit antager, at kunderne ikke har behov for periodekortet i weekender og ferier således at "trylle rylle rolle", nu er rabatten og produktet identisk på abonnementsservice og på det manuelt fornyede periodekort.

Som enhver ved, er der jo ikke en eneste pendler, der har lyst til at bruge sit periodekort, når han har fri. Eller sådan er det i hvert fald bekvemt at få det til at fremstå, når man skal argumentere for hvad der reelt var (endnu) en serviceforringelse.

  • 14
  • 0
Bent Jensen

Og brug energien og pengene på at transportere mennesker.

Som bilejer er jeg helt med på at betale solidarisk for det, det giver færre biler på vejen mindre kø. Samt et nemt og hurtigt alternativ når man bare kan stige på et transportmiddel.
Det meste af udgifterne til dette, betales sikkert i sparet CO² ved at flytte transport fra biler. Samt få fyldt så mange i togene som muligt.

Når man alligevel er igang med at købe nye tog, så kunne man også se på hvad for nogen løsningerne som ikke behøver Togføreren og Konduktører.

En sådan løsning vil nok give yderligere 2-3 millioner om året i besparelser per. togsæt.

  • 13
  • 1
Jesper Nielsen

Så er der nærmest ikke nogen fordel i forhold til mobil periodekort.

Mobilperiodekort er elendigt på Android-telefoner (i hvert fald de telefoner, som jeg har prøvet at bruge Mobilperiodekort på).

Det kan tage op mod det minut at åbne app'en i første omgang. Ønsker man at købe en tillægszone, tager det et minut eller to oveni. Og så fatter jeg ikke, at en app af den type skal bruge flere hundrede MB data om måneden — hvad er det lige den ringer hjem om?

Jeg er personligt gået tilbage til papkort, og når jeg har brug for en tillægszone bruger jeg så Mobilbilletter-app'en. Den åbner hurtigt, og billetten er udstedt på sekunder.

Jeg kunne godt finde på at hoppe på rejsekort-pendlerkortet, da jeg så ikke risikerer at glemme at forny mit periodekort.

  • 2
  • 0
Eskil Thuesen

Det skriger da til himlen at tage et produkt, som i ved folk er glade for og erstatte det med noget der "minder om det".

Hej Martin

Papperiodekort bliver bevaret. Så pendlerkortet er et alternativ med bedre muligheder for autofornyelse.

Men for pendlere på lange rejser (over 9 zoner), vil det fra 15. januar kun været muligt at købe papperiodekort på DOT's webshop. Det skyldes, at de (noget ældre) billetsystemer på de bemandede salgssteder ikke teknisk kan understøtte de nye takstberegningsprincipper for lange pendlerrejser efter takstreformen. Her er pendlerkort på rejsekort derfor et godt alternativ.

En mere teknisk gennemgang kan læses her: https://www.moviatrafik.dk/media/4947/fakta-ark-3-takst-sjaelland-pendle...

  • 1
  • 0
Allan Astrup Jensen

Begrundelsen for nedlæggelse af abonnementsservice kan læses her:
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1136/svar/1164063/1410797.pdf


Ja, tak, men hvem er det, der har skrevet dette ufuldstændige ministersvar og dermed ikke oplyser Folketinget om alle problemerne? Ministeriet, som med alle midler, holder hånden over Rejsekortet!
Det er ironisk, at den minister, som gav svaret, selv er pendler, og sikkert indser sin fejl nu han ikke mere har ministerbilen.

  • 4
  • 0
Rasmus Nielsen

Citat fra Transportministerens brev til Trafikudvalget:

4) Der er for kunderne andre gode alternativer til Abonnementsservice, og de fleste kunder der tænker strategisk ift. fornyelse af periodekort op til ferier og weekender, vil kunne opnå en større besparelse end der gives som bonus med Abonnementsservice


Dette har jeg svært ved at se det rigtige i. Min erfaring er at jeg kun kan undvære periodekortet i forbindelse med 3 ugers sommerferie. Det bevirker typisk 1-2 uger før ferien, hvor jeg må klare mig med et rejsekort, hvilket er ca. 50% dyrere per dag. Alt i alt har nedlægning af abonnementsservice (og den tilhørende bonus) bevirket en kraftig prisstigning. Øv!

  • 5
  • 0
Per Avlastenok

Hvorfor gør man ikke hele det offentlige transportnet gratis ?
Jeg er sikker på at der ville være flere som benyttede sig af det og at det ville hjælpe på den massive privat-trafik.
Lad alle skatteborgere betale en %-sats i skat af deres indkomst, før skat, så er jeg ret sikker på at det kunne løbe rundt :-) -og sikkert til de flestes tilfredshed. :-)

  • 6
  • 3
Mike Jensen

Jeg sender lige et gratis løsningsforslag ud som slår det DOT er kommet frem til med længder. Det kræver ikke meget mere kode, og hardwaren understøtter det allerede.
På selvbetjenings siden på rejsekort.dk, skal det være muligt at sætte sit nuværende kort til at fungere som periodekort. Så vil du skulle vælge hvilke zoner, og vil derefter blive trukket den 1. I hver måned.
Systemet trækker så automatisk 8.500 for et 3 zoner kort (der er prisen nok omkring når de endelig kommer frem til denne løsning), og ud over dine egne zoner betaler du almindelig rejsekort pris, foruden hvis du kun bruger en zone der ligger op til en af zonerne på dit kort, så vil du kun skulle betale halvdelen af en 2zoners billet, da det vil fungere som en tillægsbillet.
Det er sgu lige til og hurtigt at implementere.

  • 0
  • 0
Eskil Thuesen
  • 0
  • 3
Christian Clausen

Det kommende kort, der kombinerer rejsekort og periodekort, kommer på samme kort.

Min pointe er et det her er ikke brug for at implementere noget på kortet. Det kan alt sammen klares på serveren.

At starte med at implementere et nyt kort, der fungerer lige som det gamle. For senere at implementere et tredje kort, der kan begge dele. Virker som at gå over åen efter vand, og tilbage.

  • 4
  • 0
Jacob Riis

@Eskil
Jeg er sikker på at mange af jeres kunder er glade for papkortet, og jeg er sikker på at en stor del af jeres kunder sukker efter den nye hybridløsning hvor de ikke længere skal rode med ekstra zoner på mobilen eller andre steder.
Men jeg er helt sikker på at ikke en eneste kunde har efterspurgt en løsning som er en blanding af dårligdommene fra begge, som jeres "nye" løsning jo er.. Nu skal de checke ind med deres kort, samtidig med at de roder rundt med ekstra zoner andetsteds.
I indfører mere kompleksitet uden at belønne med funktionalitet. Udelukkende af den årsag at i ikke er i stand til at få jeres systemer til udstedelse og betaling til at fungere ordentligt.
At forsvare denne "nye" løsning beviser bare der der ikke ejes begreb om hvordan et system skal fungere og hvordan man skal tjene brugerne bedst muligt.

  • 6
  • 0
Eskil Thuesen

Men jeg er helt sikker på at ikke en eneste kunde har efterspurgt en løsning som er en blanding af dårligdommene fra begge, som jeres "nye" løsning jo er.. Nu skal de checke ind med deres kort, samtidig med at de roder rundt med ekstra zoner andetsteds.
I indfører mere kompleksitet uden at belønne med funktionalitet. Udelukkende af den årsag at i ikke er i stand til at få jeres systemer til udstedelse og betaling til at fungere ordentligt

Hej Jacob, jeg tror ikke helt jeg forstår din kommentar.

I tog bliver pendlerkortet lige som pap-periodekortet: du skal hverken checke ind eller ud, men vise kortet til kontrolløren.

I bussen bliver pendlerkortet næsten lige som pap-periodekortet. I dag viser du dit papperiodekort til chaufføren som kontrol. Med pendlerkortet viser du kortet til rejsekort-standeren til kontrol. Du behøver ikke tjekke ud.

Pendlerkortet har så den ekstra funktionalitet, at du kan forny dit kort, uden at skulle forbi et salgssted/en automat. Som det fremgår ovenfor, vil det være en fordel for nogle kunder.

Både med papperiodekortet og pendlerkortet skal man købe ekstra zoner ved siden af, hvis man rejser ud af sit fastprisområdet. Det bliver først løst, når vi har det kombinerede kort.

  • 1
  • 1
Peter Hansen

Både med papperiodekortet og pendlerkortet skal man købe ekstra zoner ved siden af, hvis man rejser ud af sit fastprisområdet. Det bliver først løst, når vi har det kombinerede kort.


Som jeg forstår Jacob har han har helt ret og han sætter endda fingeren på det ømme punkt i jeres mærkelige hybridprodukt, som er, at det ikke løser nogen problemer for nogen, men I har været på en bunden opgave af politikerne, som pålagde jer at "integrere rejsekortet med zonebilletterne" uden at de helt forstod eller eksplicitterede, hvad det indebar, da de jo allesammen har frikort til offentlig transport, og derfor aldrig skal tvinges til at huske eller forholde sig til de mange ind- og udtjekninger.

Den eneste grund til, at I lancerer det mærkelige hybridmisfoster er, at I har brug for noget at pege på som alternativ, når kritikken af det vanvittige design i jeres kombinationskort begynder at melde sig i løbet af 2017 (eller hvornår det nu ender med at blive lanceret) over, at pendlerne skal tjekke kortet gennem standerne minimum fire gange om dagen, når de pendler med jeres kombinationskort.

  • 3
  • 0
Kim Kirckhoff

Er det rigtigt forstået at man med denne løsning mister muligheden for selv at bestemme hvor lang periode man køber for og dermed gør det endnu mere besværligt at planlægge køb i forhold til ferie?

  • 0
  • 0
Jonas Jersborg

Hvad er udsigten til at kunne betale for sit nye periodekort med andet en dankort? I acceptere kun dankort og visa/dankort (udelukkende pga dankort-delen) når det kommer til optankningsaftaler og periodekort. I alm optankning kan vi jo godt få lov at benytte Mastercard og Visa uden dankort-delen?

  • 1
  • 0
Peter D Hansen

Det har Passagerpulsen hos Forbrugerrådet en meget god gennemgang af:

http://passagerpulsen.taenk.dk/vidensbanken/undersoegelse-periodekort-pa...


“Passagerpulsens” anbefaling om tvungen checkind/ud (på det senere “kombikort” ved rejser inden for de faste zoner) kan undre.

Det er ikke pendlernes interesser som varetages, desværre.

2/3 af pendlerne ønsker ikke checkind/ud iflg. Passagerpulsens undersøgelse. Men Passagerpulsen mener tilsyneladende at ikke-pendlere er bedre til at afgøre om der skal checkind/ud på kombi-pendlerkortet. Mærkeligt.

Det er fra pendlernes side foreslået at gøre checkind/ud frivilligt på kombikort ved rejser inden for de faste zoner. Så kan de få kunder, som iflg. Passagerpulsen elsker checkind/ud, gøre det, og vi andre pendlere kan slippe. Det er vel teknisk muligt. Men Passagerpulsen nægter at forholde sig til forslaget. De svarer bare uden om. Hvorfor mon?

Man skal ikke glemme at Passagerpulsen finansieres 100% af en bevilling på Trafik/Transportministeriets område. Så selv om Forbrugerrådet delvist lægger navn til, kan det sagtens være pseudo-dialog og projektmageri, hvor drevne PR-folk prøver at spinne dårlige løsninger til at fremstå bedre. Det hjælper måske på ministeriets lyst til at forny bevillingen?

Ærgerligt hvis man har designet en instans som skal forestille at varetage pendlernes interesser, men i denne sag ikke gør det.

  • 4
  • 0
Bent Jensen

Lad alle skatteborgere betale en %-sats i skat af deres indkomst, før skat, så er jeg ret sikker på at det kunne løbe rundt :-) -og sikkert til de flestes tilfredshed. :-)


Det gør vi allerede nu, den offentlige trafik får offentlig støtte som er betalt via skatten. Samtidigt er det stadig dyrt, og virker ikke altid for godt.

Når så, at en meget stor del af støtten går til rejsekort, kontrol og anden administration. Så mener jeg at det er bedre at få fyldt op i togene og busser, og få flyttet så meget som muligt transport over til den som muligt.
En måde at spare udgifter og samtidigt få flere til at benytte det offentlige er ved at gøre det gratis. Når bøvlet, administrationen, overlay, regioner og andre bestyrelser, rejsekort, kontrol og andet er væk. Så tror jeg ikke det bliver så meget dyre at gøre det gratis som den nuværende ordning.
En afskaffelse af kørselsfradraget for alle, kunne sikkert betale det gilde og mere til. Prøv bare at se til hvor meget administration der bruges på hospitaler, for at udbetale transport penge, når transporten til hospitalerne overstiger 65 km. Det kunne også spares væk. De mennesker som har brug for bilen i arbejdet vil jo stadig kunne få den betalt, via kørepenge fra arbejdsgiver.

Desuden giver hver flyttet person fra bil til offentlig transport, en besparelse i CO², samt slid på veje, da et halvtomt tog, er næsten lige så dyrt som et tomt.

På den baggrund synes jeg ikke at mit forslag om gratis offentlig transport er dumt.

  • 0
  • 0
Jimmy B. Carlsen

Der er vel ikke så meget tvivl om, at kombikortet er et rigtig interessant produkt for pendlerne og med stort potentiale.
Derfor er der formodentlig mange, der vil vælge dette produkt.
Men hvis vi skal stå i kø hver morgen og eftermiddag for at checke ind og ud ødelægger vi det både for hinanden og "normale" Rejsekort-kunder. Det undergraver hele systemet.

Og at man ignorerer den store overvægt af pendlere er bare dumt. Det er vel dem, der er den primære målgruppe for kombikortet.

  • 3
  • 0
Gert Madsen

Prøv bare at se til hvor meget administration der bruges på hospitaler, for at udbetale transport penge, når transporten til hospitalerne overstiger 65 km


Ja, det er bøvlet.
Omvendt tror jeg også at forretningsplanen for nedlæggelse af mindre sygehuse, ville falde fuldstændigt fra hinanden, hvis man medtog de ekstra udgifter for ambulancer, patienter og pårørende. Jeg er meget omhyggelig med at få transportpengene udbetalt, så de fremgår af regnskabet.

  • 0
  • 0
Jesper Frimann

Men hvis vi skal stå i kø hver morgen og eftermiddag for at checke ind og ud ødelægger vi det både for hinanden og "normale" Rejsekort-kunder. Det undergraver hele systemet.


Ja. Det er allerede et problem i dag. Der er tit lidt af en kø ved udcheck i myldretiden. Især når det er Fru Olsen der skal se hvor meget hun har tilbage på kortet. Eller 3 teenagere, der ikke lige har køkultur.
Igen systemet er ikke specielt smart.

// Jesper

  • 0
  • 0
Eskil Thuesen

Hvordan ser det så ud for pensionister, er der noget nyt til dem, eller kommer det om nogle år?


Hej Kim
Der bliver ingen ændringer på pensionistkort i Hovedstaden og på Vestsjælland i denne omgang. På Sydsjælland og Lolland-Falster er der ikke et pensionistkort i dag. Det indføres med takstreformen fra 15. januar. På Sydsjælland og Lolland-Falster vil det også blive muligt at købe sit pensionistperiodekort på rejsekort. Det kan ikke lade sig gøre i hovedstadsområdet, for her er spærretid i nogle tidsrum, og det kan ikke håndteres i rejsekortsystemet.

  • 0
  • 0
Kim Kirckhoff

Ja det kan jeg godt se nu hvor jeg fandt ud af at man kunne købe et helt nyt kort i stedet for at ændre sit nuværende (Det fejler så hver gang efter valg af antal zoner). Men det ser ud til at man allerede ved bestilling skal vælge antal dage (og betale), men det kan jeg ikke tage stilling til nu da jeg ikke ved hvor mange dage jeg får brug for før jeg rent faktisk vælger at tage det i brug.

Hvor lang tids levering er der på kortet?

Kan man ændre længden af perioden efter bestilling, men inden ibrugtagelse?

Hvorfor kan man ikke bestille kortet og først vælge antal dage og betale senere?

  • 1
  • 0
Peter D Hansen

Vil man kunne få en afgift hvis man ikke tjekker ind i en bus og man bliver kontrolleret?

Ikke hvis du er inden for de zoner, du har betalt for.


1) Hvor hos DSB/Movia/DOT/Rejsekort er præcis dette beskrevet på skrift - at man ikke skal betale kontrolafgift ved manglende checkind i bus, hvis man rejser inden for de faste zoner?

2) Husker Movia at fortælle det til kontrollørerne?

3) Gælder det samme i metro/tog på det senere kombi-pendler-kort - at man ikke skal betale kontrolafgift hvis man undlader det overflødige (men desværre obligatoriske) checkind i metro/tog, hvis man rejser inden for de faste zoner? Hvorfor ikke?

Det er ikke tilstrækkeligt at henvise til Passagerpulsens PR-folk finansieret af Transportministeret. Deres undersøgelse svarer ikke på disse spørgsmål, og viser blot at Passagerpulsen desværre ignorerer at 2/3 af pendlerne ikke ønsker checkind/ud ved rejser på kombikort inden for faste zoner.

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck

Regningen udskrives af serveren, ikke kortet.


Nej.
For almindelige rejsekort er der overført via standerne et beløb, hvoraf løbende udgifter trækkes for rejser. Beløbet beordres overført via automatisk optankning, via web eller automater.
For periodekort-versionen er der via standerne overført gyldige zoner samt periodens længde. "Optankningen" er beordret gennem serverne (som ved alm. web-betaling eller automatisk træk på bankkonto/kort.

Informationerne skal være på kortet for at en kontrol kan gennemføres.

  • 0
  • 0
Jimmy B. Carlsen

Hej Jimmy. Det er vi meget bevidste om. I de nye busser på 5A kommer der flere check-ind og check-ud-standere, så det bliver nemmere at komme til..

Nu er jeg personligt mest interesseret i s-tog, da det er dét jeg bruger til hverdag.

3) Gælder det samme i metro/tog på det senere kombi-pendler-kort - at man ikke skal betale kontrolafgift hvis man undlader det overflødige (men desværre obligatoriske) checkind i metro/tog, hvis man rejser inden for de faste zoner? Hvorfor ikke?

Hvis vi ikke kan undgå check ind/ud på pendlerrejser inden for fast strækning, håber jeg virkelig at den første passager der får en afgift for dette tager den i retten hele vejen til Højesteret. Der er da virkelig noget principielt i at få en afgift for en billet man har betalt og kan præsentere på afgiftstidspunktet.

  • 3
  • 0
Peter Tagesen

Det gør der vist heller ikke på dette mellemkort.
Ingen checks ved tog (kun busser og kun 'ind' - med en dårlig begrundelse: For at chaufføren kan høre, at det er OK - hvilket han så ikke kan på 4A)


Det giver ingen mening, at man skal tjekke ind alene med den begrundelse, at chaufføren kan høre, at passageren er "gyldig".
Det handler nok mere om millimeterafregning, så busselskab A kan få X ører for denne passager, der bruger netop deres bus osv..

  • 0
  • 1
Eskil Thuesen
  • 0
  • 0
Eskil Thuesen

Det giver ingen mening, at man skal tjekke ind alene med den begrundelse, at chaufføren kan høre, at passageren er "gyldig".
Det handler nok mere om millimeterafregning, så busselskab A kan få X ører for denne passager, der bruger netop deres bus osv..

Hej Peter. Det giver meget god mening. For erfaringerne fra 4A var, at snydeandelen stiger markant, når man ikke skal vise billet eller kort til chaufføren. Det har vi løst med at kontrollere oftere. Men det betyder noget for lovlydigheden, at chaufføren overvåger adgangen.

Til gengæld har det ingen betydning for afregningen. Passagertallet opgøres med særlige tællesystemer, installeret ved dørene, http://www.acorel.com/onboard-counting-solutions/?lang=en

  • 1
  • 0
Jacob Mathiasen

Det virker overdrevent, hvis ikke ligefrem vanvittigt så lange tidshorisonter de har på at rulle funktioner ud, som ser mere end MEGET simple ud.

Et ny farve, en ny udformning - tør ikke tænke på, hvor mange millioner de to design beslutninger kan koste i det regi de bliver udført i... Gyyys... Vil slet ikke undre mig, hvis de to beslutninger (og beslutningerne alene) kan komme op i 2-3 cifret million beløb.

  • 0
  • 0
Mike Jensen

Hej. Tak for svar.
Jeg bliver nødt til at komme med en kommentar til dette dog.
Jeg finder det ret utroligt at man intet har lært af fejlene da rejsekortet blev udviklet i sin tid. Det er uhyggeligt at I kan bruge så lang tid (vi snakker flere år siden der var snak om periodekort skulle ind under rejsekort), på at implementere en så simpel løsning dom jeg har foreslået her.
Hvad mere er, så kan jeg simpelthen ikke forstå ideen i at udvikle den midlertidige løsning som nævnes i denne artikel, hvor et separat rejdekort skal agere periodekort. Hvorfor ikke bare vente den smule længere, og komme med den korrekte løsning (som har taget et par år vor meget at nå frem til)? På forhånd tak.
Mike

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Kan I ikke lade mig indtaste på rejekort.dk hvilke zoner det gælder for, og så lade være med at trække betaling for de zoner når jeg bruger rejsekortet de enkelte gange jeg skal ud over de faste zoner?


Det er vel egentlig det funktion, der kommer i den version som altså stadig ikke er færdigudviklet.
Problemet er vel, at al information skal ligge på kortet, og at kontrol/læsning/skrivning af/på kortet er en off-line-process.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 0
Michael Hvidberg

»Det har den ulempe, som det almindelige papkort også har, at man kan ikke rejse ud af de zoner, man har betalt for. Så skal man købe en tillægsbillet på mobilen eller på en anden måde. Så man kan ikke rejse ud af fastpris-området,« siger Eskil Thuesen.

JA OG DETTE BURDE VÆRE logik for selv den mindst intelligente burhøne!
- Og hvad i alle verdens riger og lande betyder det at man skal købe en tillægs-billet for at foretage en enkelt længere rejse i ny og næ?!

  • 0
  • 0
Michael Hvidberg

Jow - det kan han godt - for den skærm han har ruten på til Rejsekortet giver en indikation af at der er stemplet ind med et rejsekort, og fra hvilken stander i bussen og med hviket kort personen har stemplet ind med.

Og så vil jeg skyde på at chaufføren godt kan høre (læg gerne lidt hollandsk i det) Krjop - døng (- evt fulgt af et flalalang) hvis saldoen er for lavt fra midten af bussen.

  • 0
  • 0
Eskil Thuesen

Det er uhyggeligt at I kan bruge så lang tid (vi snakker flere år siden der var snak om periodekort skulle ind under rejsekort), på at implementere en så simpel løsning dom jeg har foreslået her.
Hvad mere er, så kan jeg simpelthen ikke forstå ideen i at udvikle den midlertidige løsning som nævnes i denne artikel, hvor et separat rejdekort skal agere periodekort. Hvorfor ikke bare vente den smule længere, og komme med den korrekte løsning (som har taget et par år vor meget at nå frem til)?

Det er nu ikke helt så enkelt. Vi skal have to forskellige principper; abonnementsordning og pay-as-you-go, til at spille rigtigt sammen på ét. kort. Det er både en teknisk udfordring og en udfordring i.f.t. rejseregler og priser.

Vi anser heller ikke pendlerkortet for en midlertidig løsning. Der er mange passagerer, der ønsker et enkelt kort, uden check-ind og check-ud, og som sjældent eller aldrig har brug for at rejse ud af deres fastprisområde. For denne gruppe er pendlerkortet et godt produkt.

Herudover er det også min erfaring, at det er bedst at indfase nye produkter ét skridt ad gangen. Rejsekortet blev gradvist rullet ud, én landsdel af gangen. Pendlerkortet starter også med rejser i hovedstadsområdet og Vestsjælland, de øvrige kommer til senere. og det kombinerede kort kommer i det nye år, når den kommende ændring af taksterne er vel overstået.

  • 0
  • 0
Lars Hansen

Jeg kunne godt finde på at hoppe på rejsekort-pendlerkortet, da jeg så ikke risikerer at glemme at forny mit periodekort.


Desværre for dig, så skal du i stedet huske at "aktivere" dit kort hver gang det er blevet fornyet. Så hver 30. dag skal du alligevel huske at tjekke ind.

Forslag til rejsekortet: Lave en hel-års mulighed hvor kortet automatisk fornyes og automatisk aktiveres, og når et helt år er gået hvor man har været kunde uden pauser får man 11.3% tilbage i loyalitetsbonus. Det var sådan den gamle abonnementsordning fungerede og den var der trods alt mange glade brugere af.

  • 0
  • 0
Povl Hansen
  • 1
  • 0
Jonas Rasmussen

Jeg har nu brugt pendlerkort i en måned.

Når jeg tjekker ind i bussen så får jeg ofte en besked om et "manglende check ud".
Når den besked kommer, følger fejl lyden også med og bus chaufføren reagerer og vi står begge og spilder vores tid da bus chaufføren har pligt til at tage kontakt til rejsende uden gyldig hjemmel. Det er op ad bakke, især hvis man ikke selv hører lyden og fortsætter ind i bussen.

På rejsekortets hjemmeside om pendlerkort står der utvetydigt at man KUN skal checke ind i busser.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize