Så meget boomer danske mobilsites med Googles mobilvenlige algoritme

Efter at Google har skruet på søgealgoritmerne, har mobilvenlige hjemmesider fået 32 pct. mere i trafik end de ikke-mobilvenlige sider.

Google justerede den 21. april i år på algoritmerne bag søgemaskinen, så mobilvenlige hjemmesider fik en bedre placering, når der blev søgt på en smartphone.

Varslingen om ændringen løb som en steppebrand verden over og fik endda øgenavnet ‘mobilegeddon’ - det mobile ragnarok. Blandt andet fordi hjemmesider, der ikke var optimeret til mobilvisning, efter sigende ville blive ramt hårdt af ændringen. Alt mellem 30 og 90 pct. af en hjemmesides besøgende kommer i dag fra mobilen.

Mobilvenlige hjemmesider har fået 32 pct. flere besøgende fra Google end de ikke-mobilvenlige, siden søgemaskinen skruede på algoritmerne. Undersøgelse: s360.

Fire uger efter er det dog ikke gået helt så slemt som frygtet. De hjemmesider, der ikke har været optimeret til mobilen, har faktisk ikke, som frygtet, fået færre besøgende, men har i stedet oplevet en lille fremgang på 6 pct. fra Google.

Alligevel er der en stor forskel på de to typer af sider at spore. De mobilvenlige hjemmesider har nemlig oplevet, at trafikken fra Google er steget med 38 pct. i de fire uger, efter at opdateringen blev rullet ud. Opdateringen påvirker vel at mærke kun søgninger på mobilerne, mens søgninger på tablets og web er uændrede.

Det viser en undersøgelse, som søgemaskineoptimeringsvirksomheden s360 har foretaget blandt 60 danske sites over en periode på 14 uger - 10 uger før opdateringen og 4 uger efter Googles opdatering. 30 af de undersøgte hjemmesider blev af Google kvalificeret som mobilvenlige, mens de resterende 30 ikke var det. Undersøgelsen spænder fra sites med 100 besøgende om dagen til nogle med flere tusinde om dagen.

Læs også: Sådan bliver ikke-mobilvenlige websider ramt af Googles karate-spark

Størstedelen af store danske sites går glip af søgefordele

Selvom man kunne forvente, at de ikke-mobilvenlige sider blev ramt negativt af opdateringen, så kan der være en forklaring på, at de har beholdt status quo.

»Man kan måske argumentere for, at hvis man antager, at besøgstallet i gennemsnit burde stige uge for uge, så har de ikke-mobilvenlige hjemmesider faktisk 'mistet' trafik, når deres niveau er uændret,« skriver s360 i undersøgelsen.

Forskellen mellem de mobilvenlige og ikke-mobilvenlige hjemmesider er således på 32 pct., efter at Google opdaterede algoritmerne.

Da undersøgelsen af ændringerne kun er baseret på fire uger og 60 hjemmesider, vil tallene kunne justere sig med tiden, oplyser s360, der dog alligevel pointerer, at undersøgelsens resultater er statistisk signifikante.

Størstedelen af hjemmesiderne fra de største danske virksomheder går dog glip af de gode placeringer på Googles mobilsøgninger, fordi de ikke er optimeret til mobilvisning. Det viste en undersøgelse fra IIH Nordic tidligere, der påviste at 56 pct. af de 300 største virksomheder i Danmark ikke havde optimeret deres hjemmesider til mobilen.

Google har selv lanceret et værktøj, der afgør, om en hjemmeside bliver vurderet som mobilvenlig eller ej af søgemaskinegiganten.

Selvom værktøjet giver et meget firkantet svar - enten er du mobilvenlig eller ej - så kan der alligevel godt være forskel på, hvor meget foran i køen på søgemaskinen de enkelte hjemmesider kommer, alt efter hvilken grad af mobilvenlighed de har.

»Der er bred enighed om, at det mere er en skala, hvor man er mere eller mindre mobilvenlig,« siger søgespecialist hos s360 Frederik Hyldig til Version2.

For at blive opfattet som mobilvenlig skal hjemmesiderne optræde brugervenligt på en mobilskærm.

Det betyder blandt andet, at man ikke skal scrolle til siden, men kun op og ned. Knapper og links skal også være så tilpas store, at man ikke skal zoome ind for at trykke på dem. Og så har det en stor betydning, at hjemmesiden bliver indlæst så hurtigt som muligt - helst under ét sekund.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017

Welcome to Free course to learn about the combined power of Alteryx and Qlik!

Affecto invites to a free course, where we want to share our knowledge of this self-service analysis platform together with the power of Qlik.
20. apr 2017

Robotics Process Automation (RPA) changes the way organizations think about and perform work at a reduced cost, higher efficiency and greater productivity

Join us for this exiting seminar, which Affecto hosts with our business partner SmartRPA May 3rd, 2017 at 13.00 in Copenhagen.
30. mar 2017