Så få bruger ARKit til augmented reality i iOS App Store

Så få bruger ARKit til augmented reality i iOS App Store
Illustration: Apple.
Få iOS-udviklere bruger Apples værktøj ARKit til augmented reality i iOS App Store, og antallet af installationer er faldende.
8. januar 2018 kl. 11:27
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Siden Apple lancerede sit udviklerværktøj ARKit til augmented reality i september 2017, er værktøjet kun blevet brugt til under 2.000 af de over tre millioner apps, der findes i Apples iOS App store.

Det skriver Forbes på baggrund af data fra Apple selv og app-virksomheden Apptopia.

»Jeg er ikke så overrasket over det forholdsvis begrænsede antal apps, som er udviklet med ARKit. De apps, vi har set indtil nu, er i den simple ende, hvor en række virtuelle objekter, fx møbler placeres i et rum. Før de helt oplagte forretningsmodeller viser sig med augmented reality, er der forholdsvis få, der vil kaste sig ud i de store AR-investeringer,« siger Morten Hall, der står bag augmented reality-bloggen udvidetvirkelighed.nu og er konsulent hos Teknologisk Institut.

På en gennemsnitlig måned bliver der tilføjet omkring 20.000 nye apps i iOS App Store. Og selvom man ser bort fra ældre apps, der bliver opdateret med ARKit support, så har færre end fem procent af de nye apps adopteret ARKit-udviklingsværktøjet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er især til spil, at AR-teknologien bruges. Lige knap hver tredje app, der har installeret ARKit, er spilapps.

Augmented reality kaldes ofte også for mixed reality, fordi man blander optagelser af den fysiske virkelighed med et ekstra virtuelt lag.

Der findes ikke lignende data om brugen af Googles pendant til ARKIt, ARCORE, der også blev lanceret tilbage i september 2017. Men Morten Hall vurderer, at Google ikke er på vej til at overhale Apple på AR-fronten.

»Google er også udfordret på augmented reality. Det var klart et tilbageslag for dem, da de lagde Google Tango-projektet i graven. Der er simpelthen ikke et marked for den type high-end augmented reality endnu,« siger Morten Hall.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Google annoncerede i december, at de lukker ned på for support af Tango, der kun var udviklet til ganske få enheder, fx Peanut Phone, Yellowstone Tablet, Lenovo Phab 2 Pro og Azus Zenfone AR. Fremover vil Google kun fokusere på ARcore, som understøtter hele Android-økosystemet.

Dalende interesse

Endnu værre for ARKit er, at interessen for at integrere augmented reality med ARKit allerede ser ud til at være dalende.

»Antallet af installationer har været faldende. I oktober faldt antallet af installationerne med 32 procent i forhold til september, og i november faldt tallet med 26 procent i forhold til oktober. December var faktisk 10,5 procentpoint højere end november, men stadig 18 procentpoint lavere end oktober,« siger Adam Blacker, kommunikationschef i Apptopia til Forbes.

Ifølge Apptopias tal var der kun lige over 150 nye apps med ARKit i november 2017.

»Jeg tror ikke, vi står på kanten af det store gennembrud endnu på forbrugermarkedet, hverken på mobil eller med briller. Brillerne er fortsat for dyre, og vi er socialt ikke vant til at interagere med digitale briller. For erhvervslivet kommer det til at blive meget mere udbredt i 2018,« siger Morten Hall.

En af årsagerne til, at augmented reality ikke for alvor har fået hul igennem til iOS-udviklerne, kan være de manglende 3D-sensorer på bagsiden af den seneste iPhone X. Rygterne lyder, at den funktion først bliver tilgængelig i 2019.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.