”Der kunne ikke oprettes forbindelse til serveren. Prøv igen”.
Igen må DSB’s omdiskuterede Billet-app kaste håndklædet i ringen. Årsagen er denne gang, at app’en ikke kan få forbindelse til DSB IT’s server.
Og det er bestemt ikke første gang, at det lille billetprogram har kastet problemer af sig. Som Version2 kunne fortælle kunne fortælle tilbage i juni, så kan noget så basalt som et telefonopkald, mens man er ved at købe billet i app’en, være årsag til, at købet afbrydes.
Falder kundens dataforbindelse pludseligt ud, går der også kludder i processen. Andre kunder har oplevet at få en kvittering for deres køb, men ingen billet – for så derefter at sidder med skægget i postkassen, når billetkontrolløren er kommet forbi. Ydermere har der også været en del tilfælde af nedbrud hos DSB IT, KMD (som driver leverandørens betalingssystemer) og NETS/Teller, som står for indløsningen af betalingstransaktioner.
Redegørelse sendt
Problemet er med DSB’s egne ord reelt, og derfor blev der i juni måned også sendt en redegørelse fra DSB til Transportministeriet. Version2 har tidligere fremlagt denne redegørelse, men på grund af kritik fra DSB, måtte den trækkes tilbage.
DSB har tidligere henvist til, at omkring 5000 rejsende dagligt trykker køb på billet-app’en, men at der kun kommer mellem fem og ti negative henvendelser om dagen. Disse tal har Version2 dog ikke kunnet dobbelttjekke.
Version2 hører gerne fra læserne om deres erfaringer med DSB Billet-app - og vi følger sagen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.