Så blev Google også et teleselskab
‘Søge-gigant’ har længe været en udvandet betegnelse for det amerikanske selskab Google, der synes at have en finger med i snart sagt alt, hvad der har bare lidt med elektronik og teknologi at gøre.
Nu kan Google så meddele, at virksomheden træder ind i teleselskabsbranchen, hvilket har været ventet, lige siden firmaets vicedirektør Sundar Pichai annoncerede planerne på mobil-konferencen Mobile World i Barcelona i starten af marts.
Det skriver flere amerikanske medier, herunder The Verge.
Google træder ind på det amerikanske telemarked som en såkaldt virtuel operatør, der altså ikke ejer sit eget netværk, men i stedet lejer sig ind hos de etablerede amerikanske giganter - og nu konkurrenter - Sprint og T-Mobile.
Googles mobil-tjeneste er altså kun tilgængelige for mobilkunder i USA og virker tilmed kun på Googles egen Nexus 6-telefon.
Det nye virtuelle netværk er opsigtsvækkende, da det efter Googles eget udsagn gør brug af ny teknologi, der udnytter adgangen til de to mobile netværk til at give endnu konstant dækning af høj kvalitet.
Mobilpakken i sig selv er også en smule opsigtsvækkende, da den for det første løbende takserer kundernes dataforbrug, der dermed ikke skal bekymre sig om at få udnyttet de forudbetalte bytes hver måned.
Abonnementet skal koste omkring 20 dollars om måneden, og så er kunden dækket ind med tale og tekst i mere end 120 lande uden meromkostninger i form af uigennemskuelige roaming-takster. For hver GB skal kunden betale 10 dollars, der dog skal forudbetales ud fra, hvad kunden forventer at komme til at bruge, men det ubrugte betales efterfølgende tilbage af Google.
Mobiltjenesten er i begyndelsen kun på testbasis for de få udvalgte kunder, som Google inviterer.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.