Det er uacceptabelt, at DanID nu har fået lov til at øge ventetiden på telefonsupporten til NemID til fem minutter med videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsens velsignelse. Det mener Socialdemokratiets it-ordfører Yildiz Akdogan.
»Jeg mener ikke, det er i orden at spare penge ved at forringe servicen for borgerne,« udtaler Yildiz Akdogan ifølge en pressemeddelelse.
Hun har derfor stillet spørgsmål til ministeren og bedt om en forklaring på, hvorfor flere borgere end forventet ringer til telefonsupporten, og om det kan hænge sammen med dårlig brugervenlighed for NemID.
DanID har fået lov til at øge ventetiden i håb om, at det får flere brugere til at finde en løsning selv, så de nu cirka 75.000 supportopkald om måneden kan reduceres til maksimalt 25.000 opkald.
»Jeg vil gerne vide, om ministeren virkelig mener, at en forringelse af serviceniveauet for borgerne gavner noget. Set i lyset af, at NemID har haft så mange opstartsvanskeligheder, håber jeg, hun tager sagen alvorligt,« udtaler Yildiz Akdogan.
DanID oplyser til Version2, at de fem minutters ventetid ikke skal fyldes med ventemusik, så folk giver op, men at telefonsystemet skal præsentere brugerne for alternative muligheder for at løse problemerne.
Eksempelvis kan telefonsupporten ikke hjælpe med at bestille et nyt nøglekort. Det skal brugerne selv gøre via nettet. Tilsvarende vil DanID også have brugerne til at benytte hjemmesidens mulighed for at bestille en ny adgangskode, hvis man har glemt den.
»I gamle dage brugte supporten tid på at sende folk til hjemmesiden eller netbankens support, og de telefoner vil vi gerne slippe for at tage fremover,« skriver kommunikationschef Jette Knudsen fra DanID i en e-mail til Version2.