S: Uacceptabelt med 5 minutters ventetid på NemID-support

Socialdemokraterne kræver nu en forklaring på, hvorfor så mange borgere ringer til NemID's telefonsupport.

Det er uacceptabelt, at DanID nu har fået lov til at øge ventetiden på telefonsupporten til NemID til fem minutter med videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsens velsignelse. Det mener Socialdemokratiets it-ordfører Yildiz Akdogan.

»Jeg mener ikke, det er i orden at spare penge ved at forringe servicen for borgerne,« udtaler Yildiz Akdogan ifølge en pressemeddelelse.

Hun har derfor stillet spørgsmål til ministeren og bedt om en forklaring på, hvorfor flere borgere end forventet ringer til telefonsupporten, og om det kan hænge sammen med dårlig brugervenlighed for NemID.

Læs også: 5 minutters telefonkø skal bremse stormløb på dyr NemID-support

DanID har fået lov til at øge ventetiden i håb om, at det får flere brugere til at finde en løsning selv, så de nu cirka 75.000 supportopkald om måneden kan reduceres til maksimalt 25.000 opkald.

»Jeg vil gerne vide, om ministeren virkelig mener, at en forringelse af serviceniveauet for borgerne gavner noget. Set i lyset af, at NemID har haft så mange opstartsvanskeligheder, håber jeg, hun tager sagen alvorligt,« udtaler Yildiz Akdogan.

DanID oplyser til Version2, at de fem minutters ventetid ikke skal fyldes med ventemusik, så folk giver op, men at telefonsystemet skal præsentere brugerne for alternative muligheder for at løse problemerne.

Eksempelvis kan telefonsupporten ikke hjælpe med at bestille et nyt nøglekort. Det skal brugerne selv gøre via nettet. Tilsvarende vil DanID også have brugerne til at benytte hjemmesidens mulighed for at bestille en ny adgangskode, hvis man har glemt den.

»I gamle dage brugte supporten tid på at sende folk til hjemmesiden eller netbankens support, og de telefoner vil vi gerne slippe for at tage fremover,« skriver kommunikationschef Jette Knudsen fra DanID i en e-mail til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Per Lind

Saa har vi skandalen igen! Disse folk hos IT Syrelsen, unem-ID og de andre politiske rosenkaalshoveder kan jo ikke vaere bare LIDT opfindsomme.

Hvis i nu for eksempel lavede en god (understregning af GOD) talegenkendelses IVR som i de fem minutter kunne lave selv betjaening af 90% af kunderne, saa kunne man jo ikke brokke sig saa meget. Og sansynligheden for at der saa ikke var brug for at vente fem minutter forsvinder saa som dug for solen.

Sikke en flok sinker der sidder som ledere paa dette projekt.

Vaagn nu op og lyt til dem som har gode raad, det er jo ikke ligefrem det vi kommer til at huske unem-ID for!

  • 4
  • 4
#2 Jens Schumacher

Lækkert. Hvorfor skulle man dog investere i at gøre løsningen mere brugervenlig når man i stedet kan skide på brugerne og gøre det mere besværligt.

Personligt bruger jeg stort set aldrig min netbank mere efter jeg har fået nemID og jeg kunne aldrig finde på at aktivere det til andet end netbank som det ser ud nu.

  • 6
  • 3
#3 Flemming Hansen

Det er klart at der kan være tidspunkter hvor man skal sidde i telefonkø - også mere end 5 minutter. Det er helt fint at bruge denne tid på at informere folk om at de fx. skal bestille nyt nøglekort via hjemmesiden. Men løsningen der er lagt op til lyder nærmere som om man vil vente minimum 5 minutter med at tage telefonen - også selvom der er en ledig supporter - i håb om at kunden smutter igen. Hvis supporteren alligevel er ledig, hvad er så problemet i at han/hun informere folk om at de skal bestille nøglekort online, fremfor at man skal hører det i automatisk besked. Jeg kan faktisk ikke se hvad besparelsen er.

  • 1
  • 1
#7 Rasmus Faber-Espensen

Du kan sagtens logge på nemid.nu uden OCES. Brug blot https://www.nemid.nu/log_paa_selvbetjening/brug_banklog-in/ (Indrømmet: det er ikke nemt at finde det link).

Tilsvarende, hvis du vil bestille nyt nøglekort skal du blot gå ind på https://www.nemid.nu/support/noeglekort/mistet_noeglekort/ og indtaste brugernavn og kodeord (naturligvis ingen engangskode). Det kræver heller ikke OCES.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere