S: Tinglysningsofre skal have erstatning

Socialdemokraterne kritiserer nu justitsministeren skarpt for ikke at ville svare på spørgsmål om digital tinglysning, der er vokset til en dyr skandale. Folketingsdebat og samråd skal tvinge ministeren til at melde ud om erstatning til de ramte.

Balladen med den digitale tinglysning skal tages alvorligt af justitsminister Brian Mikkelsen, som indtil nu er sluppet af sted med at lukke øjnene for problemerne. Det mener Socialdemokraterne, som på onsdag vil stille ministeren en række spørgsmål om tinglysningen i folketingssalen.

»Vi har tænkt os at gå i kødet på ham, for indtil videre har Brian Mikkelsen ikke været særlig villig til at svare på spørgsmål om problemerne med digital tinglysning. Det har været pinligt at se til, at han langt hen ad vejen har afvist, at der er problemer,« siger Benny Engelbrecht, forbrugerordfører for Socialdemokraterne.

På onsdag i spørgetiden vil fem socialdemokrater bede om svar på en række såkaldte §20-spørgsmål, blandt andet fra partiets it-ordfører og boligordfører. Og et af de de centrale spørgsmål vil være erstatning til dem, som har fået store ekstra renteudgifter, fordi et pantebrev er blevet forsinket i månedsvis.

»Der kan ikke være nogen tvivl om, at hvis man har lidt et konkret tab på grund af digital tinglysning, så har vi en erstatningspligt. Spørgsmålet er ikke, om de ekstra penge skal findes, men hvordan,« lyder det fra forbrugerordføreren.

Han håber bare, at erstatningssagerne kan klares på en nem måde for de købere og sælgere, som måske har mistet 25.000 kroner på grund af de ekstra renteudgifter. Det bedste ville være en hurtig afgørelse ved en domstol, og så lade den sag danne præcedens for resten af sagerne - der så skulle klares administrativt.

»Det ville være bedst, hvis man kunne klare resten af sagerne uden for det retslige system. Ellers ville vi få et stort ekstra arbejdspres på retterne. Vi må finde en måde, der er så lidt bureaukratisk som muligt,« siger Benny Engelbrecht.

Den digitale tinglysning blev indført i starten af september, og dermed blev Danmark verdens første land til at skifte papirdokumenter i tinglysningen ud med en database. Størstedelen af sagerne kan nu klares fuldt digitalt, og ordnes på få sekunder, men resten er blevet ramt af massive forsinkelser og en række fejl. Først til sommer forventer Tinglysningsretten, at puklen af ubehandlede sager er helt væk.

Udover erstatnings-diskussionen vil Socialdemokraterne også have Justitsministeren til at forholde sig til løsninger på problemerne. Blandt andet har bankernes organisation Finansrådet og Realkreditforeningen tilbudt at stille medarbejdere til rådighed for at hjælpe Tinglysningsretten igennem bunkerne.

Debatten på onsdag d. 13. januar er en opvarmning til et såkaldt åbent samråd, som Socialdemokraterne bad om i midten af december. Samrådet, hvor der er mere tid til at gå i dybden med en sag, er planlagt til slutningen af januar.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Brøsted Jensen

I mit eget eksempel ( som sælger) overtog køber huset 1/9-09. Tinglysningen blev angivet ( og kvitteret) digitalt 2/9 af købers advokat. Intet er sket endnu og ingen kan give oplysninger om, hvornår der sker noget. Dette bringe min køber i en nærmest umulig situation, idet hans generelle økonomi er totalt låst og løber løbsk på transfer renten. Jeg er så heldig "kun" at miste rente differencen, da vi heldigvis ikke skulle ud og købe nyt. Den energi renovering køber havde planlagt, bliver nu ikke til noget pga tabet.
I gamle dage tog det max 8-12 hverdage, at få en tinglysning igennem manuelt. Det sidste jeg har hørt er, at pt venter ca. 65.000 sager, der er gået galt i digitaliseringen i starten?
En eller anden projektleder, der ikke har sat sig ordentlig ind i opgaven, skal have et rap over fingrene for den der IT fadæse og leverandøren skulle betale erstatningerne!

  • 0
  • 0
Kristian Bjørklund

Peter:
Hvis jeg kender Christian Nobel ret, så er der tale om en ret tyk ironi :-)
En ironi, som jeg desværre må bifalde - for det er nok den eneste måde at undgå en depression over sagen i sin helhed.

Jeg synes naturligvis (som de fleste andre), at det er mere end urimeligt, at du og andre skal bøde for et historisk ringe udført IT-projekt.

Vi kunne jo kalde det Bankpakke III - for de er som sådan de eneste, som udover CSC, skummer fløden her.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Sorry, jeg fik ikke anbragt <sarcasm></sarcasm> omkring mit indlæg.

Og jeg synes på ingen måde at sagen er til at grine over, tværtimod, og det er også derfor jeg blev så p.... arrig da jeg læste det selvfede blogindlæg jeg refererede til ovenfor, og hvor kritik blev svaret med påstand om Janteloven.

/Christian

  • 0
  • 0
Peter Brøsted Jensen

@ Christian
Helt ok - fattede faktisk godt ironien første gang, man ville lige potentere, at det her koster alm. danskere RIGTIG mange penge. Kald det omvendt ironi eller bare, at ville fremstå som offer?
Jeg er selv IT projekt medarbejder og senere leder af profession (tit arbejdet med HELT nye teknologier og konvertering af gamle) og jeg kan slet ikke fatte, at en ny implementering som denne, er så dårlig planlagt og går så galt?
… en eller anden skal altså have tæsk, for at sige det på dansk! Nu er det et offentligt system, så meget går sikkert galt allerede i ”oversættelsen” i projekt planlægnings fasen ( for slet ikke at snakke om økonomi?). Så man kan sikkert ikke kun klandre leverandøren for det hele …. men de behøver da for pokker da ikke, at lave en AMANDA hver gang?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere