S-lokoførere nedlægger arbejde på grund af it-bøvl
S-togene i København kører ikke fredag formiddag. Det skyldes et fagligt møde blandt S-lokoførerne.
Det skriver A4 Nu.
Arbejdsnedlæggelsen skyldes ifølge A4 Nu frustration over et nyt it-system til registrering af arbejdstid og fridage.
Systemet har ikke fungeret optimalt i en måned, og det betyder, at de ansatte ikke har fået udbetalt løntillæg, som udgør mellem en fjerdedel og en tredjedel af lønnen.
DSB har gentagne gange forsikret, at problemerne ville blive løst.
Ifølge A4 Nu er det alle linjer i Storkøbenhavn, som har indstillet driften.
Rettelse: Denne artikel sagde tidligere, at der var tale om S-togførere. Dette er nu rettet til S-lokoførere
- emailE-mail
- linkKopier link

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.
Fortsæt din læsning
- Sponseret indhold
V2 Briefing | GENERATIV AI: Sådan bruger du det professionelt
Kunstig Intelligens22. marts
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det ville de fleste voksne mennesker selv kunne regne ud..
Måske problemet er af der ikke er nogle voksne mennesker i DSB ledelse
Hvis man havde ønsket og evnet at komunikere ud til medarbejderne, at der var sket en beklagelig fejl, men at man (da tillæget udgør ca 1/3 af lønnen) ville udbetale et acconto beløb på 30% , havde der næppe opstået problemer. Generelt er danske lønmodtagere meget forstående og samarbejdsvillige. At man lader en sådan situation udvikle sig, uden at forstå at det vil give problemer, navnligt når medarbejderne skal betale termin, bevidner ledelsens absolutte inkompetance.
Jeg gætter på at den defekte lønudbetaling blot var dråben...det er urimeligt og noget svineri at tage passagererne som gidsler for noget så trivielt... Helt ærligt - for langt ude :-(
Og så til noget helt andet. Nu kører lokoførerne med passagerer. Det er deres lod. Denne gang udeblev kun ca. 20% af lønnen. Men hvis nu hele lønnen udeblev. Skulle de så stadig hoppe i uniformen og køre med tog så de - ifølge dig - ikke tog passagererne som gidsler? Hvornår må de sige "nu stopper festen satme!" ?
Det er vend-den-anden-kind-til implementeringsmetoden. Den giver det samme resultat anden gang, som da man fik den første lussing.Jeg tror, at vores sundhedsvæsen ville se meget anderledes ud, hvis læger og øvrigt sundhedspersonale kunne strejke med samme frekvens, som S-togenes lokoførere.
Hvis DSB havde meldt ud at der er fejl i lønudbetalingen, og at der vil komme en manuel rettelse, FØR lønningsdag så var det nok ikke gået så vidt.
Proceduren her minder gevaldigt om standardproceduren for aflyste tog, nemlig at fortælle passagerene at toget er aflyst 5-10 minutter efter planlagt afgang.
Præcis ligesom vi andre først ved om togene kører når vi er fremme, så ved personalet først hvad de får i løn når der går penge ind på kontoen.
Jeg tror, at vores sundhedsvæsen ville se meget anderledes ud, hvis læger og øvrigt sundhedspersonale kunne strejke med samme frekvens, som S-togenes lokoførere.
Prøv bare at tænke på de sidste 3 år med Splatformen… Gys, der kunne komme skred i sagerne.
citat fra den oprindelige artikel:og der synes ikke at være tegn på, at DSB agerer som "voksne mennesker".
"- Det er dybt beklageligt og frustrerende for medarbejderne. Det er vores fejl. Medarbejderne har mulighed for at bede om en straksudbetaling af tillæggene i dag, der så vil blive indregnet i forbindelse med senere udbetalinger. Vi forventer, at systemet vil køre i næste uge, siger Niels-Otto Fisker."
Altid interessant at se, hvor svært løn egentligt er. Nogen dr ved hvem der har leveret systemet?
Det er en stor del af lønnen, og der synes ikke at være tegn på, at DSB agerer som "voksne mennesker". I så fald kunne man nok have fundet en mindelig og midlertidig løsning.Få dog DSB til at udbetale et aconto beløb, og giv dem tid til at rette fejlen. Det ville de fleste voksne mennesker selv kunne regne ud..
det er urimeligt og noget svineri at tage passagererne som gidsler for noget så trivielt... Helt ærligt - for langt ude :-(
Få dog DSB til at udbetale et aconto beløb, og giv dem tid til at rette fejlen. Det ville de fleste voksne mennesker selv kunne regne ud..
I følge DR er det da også lokoførerne.
Det er så vidt jeg ved mange år siden at der var togførere i S-togene.
Cool nok. Jeg bakker op :)
Maaske DBS skulle benytte det nye danske AI system, der kan vurdere hvordan andre IT systemer og AI reagerer i en krise situation xD