Rystet hospitals-boss: Ansatte bruger 4.000 timer på Facebook og Dating.dk

Vicedirektør på Hvidovre Hospital er målløs over, hvor meget tid de ansatte bruger på nettet i arbejdstiden.

4.000 timer. På bare en måned.

Så meget tid har læger, sygeplejersker og andet personale på Hvidovre Hospital brugt på blandt andet Facebook og Dating.dk i arbejdstiden, skriver Ekstra Bladet torsdag.

Det svarer til, at 24 af hospitalets 3.400 ansatte bruger hele arbejdsdagen på at opdatere Facebook-væggen eller gøre sig til over for kødmarkedet på Dating.dk. Omregnet i procent er den ikke-relevante internetsurf opgjort til 0,7 procent af de samlede arbejdstimer.

Tallet stammer fra en intern undersøgelse gennemført i oktober, skriver avisen.

Vicedirektør på Hvidovre Hospital, Torben Mogensen, siger til Ekstra Bladet:

»Jeg var ved at tabe næse og mund af overraskelse, da jeg hørte tallene. Jeg vidste godt, at der ville være ikke-relevant trafik, men at det var i det omfang, havde jeg slet ikke forestillet mig«.

Facebook er suverænt den hjemmeside, de ansatte har besøgt oftest, skriver avisen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (27)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Hauge

Som jeg så omtalt et andet sted:

0,7% af arbejdstiden ~ 3 min. 30 sek. om dagen pr. ansat.

Til brug til bland andet facebook og dating.dk, dertil kommer nyhedshjemmesider, trafikcheck før hjemturen, login på iPortalen for at give besked om børnenes legeaftaler, checke webmailen osv.

Som skatteborger der er med til at deres løn vil jeg bare sige: "Det er sgu i orden med mig"

Jeg er imponeret over at de kan holde det på så lidt tid.

.Jesper

  • 51
  • 1
Thomas Vestergaard

4.000 timer / 3.400 medarbejdere ~= 1,18 timer om måneden. Hvis vi lader somom, der er 4 uger i en måned, giver det i gennemsnit 3,5 minutter per arbejdsdag. Så jeg ved ikke lige, hvad det er Torben Mogensen er rystet over. Jeg ved godt, at der er en del af de ansatte på hospitaler, der har nedsat arbejdstid på 28-32 timer om ugen. Men det er imervæk stadig et begrænset omfang. Jeg har vist allerede overskredet det ved at skrive dette indlæg...

  • 14
  • 0
Søren Mors

Der er brugt 0,7% af arbejdstiden, eller 3,5 minutter pr. ansat pr. dag. I en anden artikel om det samme fremgik det at en del af tiden er brugt om natten, hvor der er folk på vagt, som ikke har nogen opgaver at lave, men skal være klar til at træde til hvis der sker noget.

Der er ingen mennesker der kan være optimalt aktive i en hel arbejsdag. Nogen gange kigger man lidt ud af vinduet, nogen gange henter man kaffe og nogen gange tjekker man Facebook.

  • 21
  • 1
Maciej Szeliga

Hvis man nu skrev at hver ansat bruger under 5 min. om dagen på facebook og dating så ville det ikke lyde lige så godt i EB som at der bruges 4000 timer om måneden... I øvrigt er der masser af "spildtid" på vagterne som før blev udfyldt med TV og ugeblade som nu bliver udfyldt med Internet, gad vide om de har tænkt på det. 3400 ansatte lige knap 120000 arb timer på en uge...

  • 14
  • 0
Jette Hartmann

der nævnes jo intet om hvor mange personer det reelt er der "misbruger" tiden til private gøremål. Historien melder jo ikke noget om at det er samtlige ansatte, eller om det er få der misbruger tiden. "Til brug til bland andet facebook og dating.dk, dertil kommer nyhedshjemmesider, trafikcheck før hjemturen, login på iPortalen for at give besked om børnenes legeaftaler, checke webmailen osv." Alt sammen ting der intet har med arbejdet at gøre, så hvis arbejdsgiver ikke vil have den slags aktiviteter i arbejdstiden synes jeg faktisk det er OK at sige stop. Legeaftaler og webmail...... Det kan man ordne i sin fritid.

  • 1
  • 16
Rasmus Rask

Som f.eks. denne kommentar?:

Rolf N.: - Hvad er det for en mentalitet som de ansatte udviser? De har så travlt samtidig med at de bruger tiden på private formål som absolut intet har at gøre med deres arbejde?

Men fagforeningerne er vel allerede på banen med fordømmelse af at arbejdsgiverne ikke respekterer de ansattes privatliv i arbejdstiden?

Disse tal findes kun i større omfang et eneste sted: hos fagforeningen selv......

Jesus rollerblading Christ... Mon Rolf self bruger under 3½ minut om dagen på ikke-arbejdsrelaterede ting, som f.eks. at skrive ovenstående kommentar?

Power of numbers. De har mange ansatte og arbejder derfor med store tal. Prøv at regne på hvor mange arbejdstimer der "spildes" samlet set, ved at de ansatte går på toilettet. Så falder manden da helt ned af stolen!

  • 9
  • 0
Mogens Nørgaard

Hold nu kæft, hvor er det latterligt at prøve at slå ned på noget, der drejer sig om nogle få minutter per dag per ansat, som alle I andre allerede har fremført.

Han har dog også været nødt til at vise et totaltal på 4000 i stedet for antal minutter per dag for at kunne blive "rystet".

Jeg gætter på, at der bag dette pjat ligger en luderrapport fra et fint management-firma, som han har betalt for i dyre domme for mine penge!

Mit forslag er, at vi får lavet en ludermanagementrapport, der kortlægger, hvad han bruger sin arbejdstid til. Der kunne teoretisk set være noget at hente dér...

Som sagt i min overskrift: Som en af dem, der finansiserer de ansattes fede levevis vil jeg hermed give dem min FULDE velsignelse til at bruge Facebook, Twitter og G+ ligeså meget som de gør nu, og endda betydeligt mere, hvis de har lyst.

Mvh Mogens

PS: Version2: Kunne det være tid at stille ham dimsen nogle supplerende spørgsmål?

  • 18
  • 2
Søren Andersen

"PS: Version2: Kunne det være tid at stille ham dimsen nogle supplerende spørgsmål?"

..som f.eks. hvor lang tid han har brugt af sin direktør-tid på at gennemgå disse ligegyldige tal samt lave et ligegyldigt interview om samme tal til E.B.

Jeg vil mene de 3½ minut er lavt, sammenlignet med de fleste arbejdspladser som ikke har 100% lock-down på deres firewall. Keep on Facebooking, sygehuspersonale.

Oh shit...det tog mig 1½ minut at formulere og logge dette indlæg og 2½ minut at læse og forstå artiklen. Jeg må helllere komme tilbage til min kodning inden min controller opsnuser mig og jeg ender i E.B.! Jeg er jo allerede over de 3½ minut! Millimeterdiktatur! runs in panic

  • 13
  • 1
Jesper Frimann

Når man selv mange gange har skrevet rapporter om effektivisering, så ved man at ovenstående hører hjemme i FlueKn***** kategorien. Sådan her noget er noget man skriver nå man brug for, at fylde noget op. Og ved de store tals magi, så lyder det som en skandale i Djøf øre og hjerner, der er trænet i, at opfatte folk som ressourcer, tandhjul og andre mekaniske dingenoter.

// Jesper

  • 7
  • 2
Michael Lykke

Jeg gætter på, at der bag dette pjat ligger en luderrapport fra et fint management-firma, som han har betalt for i dyre domme for mine penge!

Men Mogens, vi bliver jo nød til at hoppe på vognen med de luderrapporter hvis vi skal med i den eksklusive klub fyldt med gyldne håndtryk og bonusser i millionklassen.

På den anden side er det vel hvad vi kan forvente i et samfund der fortsat tror at en 8 timers arbejdsdag er optimal og at jo flere timer vi er på arbejde, jo mere får vi lavet.

Fandens, nu har jeg brugt flere gange mine daglige kvote ;)

  • 4
  • 1
Fini Alring

Jeg kender mange som arbejder på hospitaler, og når de er på nattevagt kan der altså gå lang tid med at vente på at en evt. alarm går af som de så skal se til. Der er jo typisk også en form for adgang til radio eller tv på visse afdelinger. Så jeg kan ikke se noget som helst galt i at sidde og surfe lidt rundt alt imens de overvåger syge og typiskt sovende mennesker.

  • 6
  • 1
Ulrik Gerdes

Jeg synes, ligesom de fleste andre i denne diskussionstråd, at det er positivt at så meget sundhedsfagligt personale bruger lidt (...) tid på sociale medier i deres arbejdstid.

Og i stedet for at være 'rystet' over trafikken, så skulle lederne i sundhedsvæsenet måske begynde at tænke over, hvordan brugen af sådanne medier også kan udnyttes til faglige formål?

  • 3
  • 0
Bent Ojgaard

Vicedirektør på Hvidovre Hospital, Torben Mogensen, siger til Ekstra Bladet: »Jeg var ved at tabe næse og mund af overraskelse, da jeg hørte tallene. Jeg vidste godt, at der ville være ikke-relevant trafik, men at det var i det omfang, havde jeg slet ikke forestillet mig«.

Gad vide hvordan lægerne overhovedet kunne finde tid til at sy hans næse og mund på igen ? Forstanden kunne de tilsyneladende ikke redde.

  • 11
  • 0
Christian E. Lysel

Hospital ...

Er det ikke sådan et sted hvor medarbejder bruger 15-30 minutter om dagen af deres fritid, fra de parkere bilen, finder skiftetøj, klæder om, finder op til afdelingen, og omvendt efter fyraften?

Det er jo i bedste fald 25.500 timer om måneden, de arbejder gratis. Det svare jo til 153 der arbejder gratis hele dagen?!!?

Hvis de da kan finde ud af at gå til tiden, og ikke kommer til at arbejde gratis over igen, da man jo lige skal nå at underrettte de kollegaer der skal afløse en, som sjovt nok skal møde samtidigt som man selv har fri?

De samme medarbejder kan typisk heller ikke finde ud af at holde en frokost pause, fordi fru. Olsen lige har fået et hjertestop.

Jeg er chokeret ... hvad bilder de sig ind, at bruge fritiden på arbejde, og tro de kan holde fri mens de arbejder...

Det fand´me uhyggeligt du!

  • 9
  • 0
Niels Anders Larsen

Hvor er det trist at en ledelse vælger at være offentligt forargede over sine medarbejdere, det er en patetisk måde at drive personaleledelse på. Og dobbelt rystende at de heller ikke kan finde ud af at forholde sig til tal, selv Nationens brugere er efterhånden kommet frem til at det kun drejer sig om få minutter pr. medarbejder.

  • 4
  • 0
Jens Henriksen

hvis arbejdsgiver ikke vil have den slags aktiviteter i arbejdstiden synes jeg faktisk det er OK at sige stop

Du forstår ikke det sagens kerne: Undersøgelsen kan ikke bruges til din konklusion. Du har nemlig ingen viden om, om det foregår i arbejdstiden. Det eneste du reelt ved er at der foregår på hospitalet da trafikanalysen ikke tager højde for hverken den enkeltes pauser eller om det sker før under eller efter vagter.

  • 4
  • 0
Jens Henriksen

Version2 bør forlange aktindsigt i undersøgelsen inklusive datagrundlaget. At vicedirektøren tydeligvis ikke har begreb om hvilken skala han arbejder på er ekstremt pinligt, men det lige så pinligt, hvis vi ikke kan råbe medierne op med krav om faglighed til modvægt over for det populistiske nonsens alle journalistaberne på EB og TV2 kaster sig over med deres ikke-eksisterende viden, logik og begavelse.

Jeg vil godt vædde på, at selvom tallet er ekstremt lavt, så er det reelle billede et endnu lavere forbrug af "uatoriseret nettrafik". De har ikke taget højde for: - om den enkelte Facebook/dating-besøg sker i pauser. - om en del af trafikken skyldes besøg i pauser og hvor fanen efterlades åben og genererer trafik via opdateringer. - om det kun er hospitalets pc'er eller om fx lægernes iPhones også opdaterer deres fb abonnement via hospitalets trådløse net? (prøv at tjekke spektret næste gang du sidder på skadestuen - der er massivt fyldt op med wifi - om overhovedet trafik som afslører brug, eller der det fb som en af flere startfaner som ved åbning af browseren genererer trafikken?

Find selv på flere uklarheder, der er masser at tage af.

  • 5
  • 0
Jens Henriksen

Og i stedet for at være 'rystet' over trafikken, så skulle lederne i sundhedsvæsenet måske begynde at tænke

Jeg mener faktisk det forkortede citat omfavner problemstillingen bedre end din fulde sætning :-)

Med alle de problemer og flaskehalse den fagrigide måde et sygehus er organiseret på giver, og det totale fravær af forstand på teknologiens muligheder, som både sygehusledelserne og deres politiske overhoveder demonstrerer, så er det skræmmende, at en vicedirektør på den måde kan sætte trumf på sin uvidenhed og alligevel få medier og en stor gruppe enfoldige tosser i befolkningen med sig i en helt forfejlet kritik af medarbejderne.

Desværre er det typisk at generalister misbruger information de får fra fagpersoner til malplacerede formål, i stedet for at insistere på at informationen skal fastholdes i en ramme og sættes ind i en sammenhæng der kvalificerer den til viden. Videdirektøren tror han "ved", men faktisk har han taget sig selv og medarbejderne som gidsler i sin overvældelse af information han ikke aner hvad betyder og heller ikke magter at sætte i kontekst så det bliver til viden...

  • 2
  • 0
Sune Mølgaard

Hvorfor man vel næppe kan forvente, at han kan forholde sig kritisk til medieomtale, eller forstå et tal som "0,7%".

Dermed må jeg tilslutte mig dem, der mener, at det faktisk er imponerende, at tallet ikke er højere, men samtidig henstille til, at man er venlig (omend bestemt) i sin kritik af Vicedirektørens udtalelse, da den slags typer jo dog sjældent ved bedre, og næppe lærer noget af blot at blive hudflettet argumentatorisk, uagtet hvor meget han måtte synes at have fortjent det...

Sune Mølgaard Århus C

  • 3
  • 0
Jesper Frimann

@Christian E. Lysel.

Lad mig gætte, kæresten/konen er sygeplejeske ?

Min er.. så lad mig fortsætte. Opkald 24 timer i døgnet, med spørgsmål vdr. diverse ting, som så kræver at man bruger sin private mobil til at ringe rundt bagefter.

Man skal betale sin arbejdsplads for at få lov til at parkere (Rigshospitalet). Og ellers så er det rigtigt som du skriver at man møder 15min-30 før og går 15-30min senere hjem, og frokost pausen (som man selv betaler) der arbejder man også.

Så det minder meget om de forhold jeg har i det private. Så kan vi ikke lade de stakkels sygeplejersker være i fred.

// Jesper

  • 4
  • 0
Kim Thostrup

Det er jo egentligt også lidt interessant at tænke over hvordan de er kommet from til disse 4000 timer, taget i betragtning at facebook jo er en (buzzword) web 2.0 applikation, som jo konstant står og "poller" for nye updates til den pågældende side, er det jo ikke ensbetydende med at en bruger sidder og kigger på skærmen konstant, samme sag er det jo med google (gmail). Så hvis der umiddelbart måles i "http get requests" så er det jo et noget svagt grundlag at tage beslutninger på. Ydermere kan en bruger jo ex. åbne en enkelt webside med en lang artikkel og der efter sidde og læse den i flere timer uden at dette kan "måles". Så lidt mere info om deres målepunkter/statestik grundlag ville være på sin plads.

  • 3
  • 0
Jens Henriksen

VD Mogensen vil åbentbart ikke lade sagen dø: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-46624508:hospitalssurf-halveret-p...

""Dette er nogenlunde samme problemstilling, som dengang vi indførte spiritusforbud til medarbejderne i midten af 1980'erne. Dengang følte en masse medarbejdere sig ramt, når de ikke længere kunne få en øl til frokosten," siger Torben Mogensen til Computerworld om den nye digitale problematik."

Hvis den analogi holder, er to ting at sige: 1. Hvad folk bruger internettet til i deres pauser er sålænge det ikke er ulovligheder eller stødende for kollegerne en privat sag. 2. Hvis det ligesom med øllen kun er en mindre gruppe der står for hele forbruget og det ligger i arbejdstiden, så afslører sagen ledelsens inkompetence: Det burde ikke være nødvendigt at hænge alle ud for at rette nogle få ind.

Jeg savner dog stadig dokumentation for at de nu under 2 min. pr. døgn pr. medarbejder er et problem som er egnet til andet end profilering af ledelsens pseudohandlekraft i medierne...

  • 7
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere