Rudersdal Kommune: Vi sprøjter digitale signaturer ud

Alle ansatte i Rudersdal Kommune får fremover lønsedlen digitalt via kommunens eget selvbetjeningstilbud. Det er første skridt i en stor satsning på borgerbetjening på nettet.

E-boks har været på markedet i mange år, og Dokumentboks for alle landets borgere er på vej. Men i Rudersdal Kommune har man valgt sin egen løsning til at kommunikere sikkert med borgerne over nettet. Dermed kan man nemlig koble en række andre tilbud sammen med den krypterede kommunikation.

»Vi samler al den information, vi har til en borger, ét sted. Samtidigt sikrer vi, at vi kan kommunikere elektronisk med borgerne. Mange sender i dag emails med personlige oplysninger via en Hotmail- eller Gmail-konto, og det må vi ikke svare på, fordi det ikke er krypteret,« fortæller Jette Bondo, områdechef for borgerservice.

'Min Rude', som tjenesten hedder, er lanceret, men endnu ikke meldt bredt ud, og tjenesten vil løbende få flere funktioner. Et af de første tiltag har været at få sendt alle lønsedler til kommunens ansatte via Min Rude, så det bliver den eneste måde, de kan tjekke deres løn. Det sker for at sikre, at kommunens ansatte selv får føling og erfaring med tilbuddet.

»Hvis det her skal blive en succes, kræver det, at vi har medarbejdere, som har det samme mindset, som borgerne får. Ved at give det samme univers til medarbejderne, som vi også giver til borgerne, vil de lære at navigere i det og forstå det,« forklarer Jette Bondo.

I første omgang er det kun lønsedler, der går igennem Min Rude, men på længere sigt bliver andre funktioner for de ansatte også kørt igennem tjenesten, for eksempel indberetning af kørsel.

For de ansatte, der ikke har egen computer til rådighed på arbejdspladsen, for eksempel pædagogerne, vil Min Rude også give hul igennem til kommunens intranet.

Flaskehals: Digital signatur
Men for at projektet skal lykkes, kræver det, at alle brugerne får en digital signatur. Den forudsætning har knækket mange digitaliseringsprojekter, og senest har det også givet store problemer for Digital Tinglysning, der mod forventning blev overdænget af papiransøgninger, fordi kun få brugte digital signatur.

I Rudersdal har man grebet problemet an ved meget aktivt at udlevere digitale signaturer til borgerne.

»Vi sprøjter digitale signaturer ud på bibliotekerne og i borgerservice. Vi stiller også op, når der for eksempel er pensionisttræf, så man kan få en digital signatur, bare man har ID med. Vi er virkeligt opsøgende,« siger Jette Bondo.

Borgerne får en USB-nøgle, som rummer signaturen, i stedet for at skulle installere den selv, og dermed kan den bruges på alle computere.

Indsatsen har båret frugt, så i dag er der cirka 18.000 digitale signaturer i brug i kommunen, som inklusiv børn og unge i alt rummer 55.000 personer.

I dag bliver der trukket oplysninger fra 28 forskellige it-systemer i kommunen til Min Rude, men fremtidsplanerne byder også på integration med kommunens ESDH-system, så alle borgere løbende kan følge med i de sager, de er involveret i. Og så kommer der services som for eksempel en familiekalender, hvor tandlæge-aftaler og deadlines for skattebetaling automatisk bliver plottet ind.

»Man kan som forældre se oplysninger for ens børn. Men vi arbejder også på, at man med en fuldmagt kan få adgang til sin ægtefælle eller samlevers oplysninger. Det er normalt sådan, at én person i en familie står for at betale skat, så med fuldmagt behøver man ikke at skulle logge på som sin samlever,« siger Jette Bondo.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Christian Nobel

Der er ikke tale om et "tilbud", men derimod en [b]tvangsløsning[/b].

Er det overhovedet lovligt?

Hvordan tilgodeses at alle medarbejdere får deres lønseddel?

Virker løsningen på alle platforme?

Hvordan tilsikres at alle medarbejdere får signaturen?

Hvordan sikres mod misbrug hvis en USB nøgle mistes?

Da der åbenbart er tale om Rudersdal kommunes egen signatur, hvordan harmonerer det så med den "officielle signatur"?

/Christian

  • 0
  • 0
#2 Anders Sørensen

Det lyder spændende - man vil spare en del papir, derfor bedre for miljøet og man spar' penge. Angående misbrug vil det altid være muligt. det samme gælder for hvis du mister det dankort eller sygsikringskort. Umiddelbart ser jeg den digitale signatur som en moderne version af sygsikringskortet. Det bliver dog problemer hvis den digitale signatur ikke virker på de mest moderne platforme (jeg ka ik se hvorfor den sku virke på alle, kan ikke se hva den sku på min lommeregner eller mp3 afspiller).. Det er også et problem hvis alle har forskellige signature.. Men på den anden side, det skal jo starte et sted. det gode ved software er man kan blive ved med at udvikle og forbedre det, hvis bunden er lavet "ordentligt".

Men enig i det lyder som tvang. det ska være muligt at få det som papir version. det er det samme som homebanking; der er et stort antal som ikke kan finde ud af det eller benytter homebanking (eller ikke kan det, fordi deres styresystem ikke understøtter x,y,z teknologien), men derimod checker bankkonti via papir hver månede.

  • 0
  • 0
#3 Axel Hammerschmidt

I Slagelse Kommune fik vi allerede i 2007 udleveret små visistkort-CD'er med en digital signatur og det var jo ikke så smart, hvis man bruger en Mac med en slot-loading CD. Der findes dog en løsning, når man har en tray-loading PC ved siden af.

I år - 2009 - fik vi så fornyet vores DS på USB og det virker fint på en Mac med slot, osse med OS X.

Jeg mener ikke det er korrekt, som det siges i artiklen, at "emails med personlige oplysninger via en Hotmail- eller Gmail-konto ... må vi ikke svare på, fordi det ikke er krypteret".

Den udgave af DS som f.eks Slagelse kommune har udleveret er ikke låst til en bestemt e-mail adresse. Så borgeren kan godt kryptere sin henvendelse til kommunen med kommunens eget certifikat, og underskrive sin e-mail fra Hotmail eller Gmail med sit eget DS certifikat. Så kan kommunen godt besvare mailen krypteret, ved at benytte afsenders certifikat, der ligger i den oprindelige e-mail, som borgeren sendte kommunen.

Dette certifikats ægthed skal selvfølgelig verificeres på certifikat.dk.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere