Routing-fejl efterlod 16 millioner kunder uden internet og telefon-forbindelse

Illustration: kenny001/Bigstock
Sydkoreas næststørste udbyder oplevede udfald grundet en routing-fejl, hvilket efterlod virksomhedens 16,5 millioner kunder uden internet og telefon.

16,5 millioner sydkoreanere var uden internet- og telefonforbindelser i 40 minutter da landets næststørste udbyder, KT Corporation, mandag oplevede udfald.

Det skriver BleepingComputer.

Udfaldet fik blandt andet konsekvenser for skoler og studerende, madudbringning og butikkernes betalingssystemer.

I første omgang lød meldingen, at det skyldtes et DDoS-angreb, men senere blev det meldt ud, at det skyldtes en routing-fejl.

Man mener, at det – ligesom ved Facebooks nylige nedbrud – var en fejlbehæftet BGP-konfiguration, der var årsag til udfaldet.

Sagen undersøges stadig af KT Corporation og de lokale myndigheder. Udfaldet betød, at landets to andre store udbydere, SK Telecom og LG Uplus, oplevede en uventet overbelastning, der medførte forstyrrelser for brugerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Lasse Mølgaard

Der er ellers en løsning på udfordringen med BGP, nemlig RPKI.

Cloudflare holder øje med udrulningen på denne hjemmeside:

https://isbgpsafeyet.com/

... men nu fremgår det af artiklen at det var en fejlkonfiguration, som gjorde at folk kunne ikke komme på internettet.

Jeg er ikke sikker på at RPKI, vil kunne forhindre at et subnet kan falder af nettet p.g.a. fejlkonfiguration hos en udbyder.

Til gengæld skulle den gerne kunne forhindre, at en fejlkonfiguration sender hele Europa offline.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere