Routerfejl fældede Telenor: 'No service'- meddelelser til op mod 250.000 mobilkunder

15. juni 2016 kl. 15:421
En routerfejl hos Telenor satte 12.000 DSL-forbindelser ud af funktion i går - inklusive deres egen. Derfor blev mellem 200.000 og 250.000 mobilbrugere smidt af deres netværk.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I går klokken 15:22 mistede mellem 200.000 og 250.000 Telenor-mobilbrugere deres netværksforbindelse, så de hverken kunne ringe eller bruge data.

Telenor skriver til Version2 , at det skyldes en konfigurationsbug, der satte en af Telenors distributionsroutere delvist ud af funktion. Den fejl betød, at 12.000 DSL-forbindelser ikke virkede, heriblandt også Telenors egen.

Den ramte router stod på Telenors central i Søborg, der er et knudepunkt for mobiltrafik, og da Søborg-centralen som sagt også selv blev ramt af routerfejlen, påvirkede det derfor mobilbrugere med 'no service'-meddelelser landet over.

Andre mistede 3G-dækningen, da der var tale om ’flere fejl oven i hinanden’ ifølge Telenor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fejlen blev ifølge Telenor opdaget med det samme af teknikere, og klokken 17 var den rettet.

Først klokken 19:30 var de sidste kunder tilbage på netværket.

En alternativ router vil normalt tage over, når en router går ned. Det skete bare ikke, fordi routeren kun gik delvist ned.

Derfor valgte teknikerne i Telenor at isolere routeren i netværket for derefter at få en alternativ router på.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
16. juni 2016 kl. 08:35

Hvis fejlen bliver opdaget med det samme - hvorfor kunne man så ikke bare tage den primære router ud og forsøge at lade den sekundære tage over, i stedet for først at bruge halvanden time på at løse problemet?

Eller tog det halvanden time at finde årsagen til at den sekundære ikke overtog?

Eller forventer jeg for meget og det med at fejlen blev opdaget med det samme i virkeligheden bare skal læses som 'teknikerne mistede selv mobilsignalet på samme tidspunkt som os andre' og derefter gik i gang med at finde årsagen og løse problemet efterfølgende :)