Digitaliseringschef: Stationære computere til undervisningen er bedre end iPads

Roskilde Kommune køber nu 5.500 computere til administration og undervisning. Digitaliseringschefen mener, at stationære og bærbare computere er det sikre valg for undervisningen, selvom andre kommuner køber iPads til skolebørnene.

I Roskilde Kommune satser man fortsat på, at stationære og bærbare computere er det sikre valg for undervisningen i folkeskolerne. Sådan lyder meldingen fra kommunens digitaliseringschef, Ole Bech.

Kommunen skal have over 5.500 nye computere, fordelt på 3.000 stationære og 2.500 bærbare. To tredjedele vil være til folkeskolerne og en tredjedel til det administrative i kommunen, fortæller Ole Bech til Version2.

Det fik Roskilde Avis til at stille spørgsmålstegn ved valget om fortsat at vælge stationære computere og ikke eksempelvis tavlecomputere, som Odder Kommune har valgt at gøre. Men ifølge Ole Bech er beslutningen omkring tavlecomputere i undervisningen slet ikke hans:

»Beslutningen omkring tavlecomputere i undervisningen bør ikke ligge hos it-chefen, men hos skoleforvaltningen,« siger Ole Bech til Version2 og påpeger, at han aldrig kunne drømme om bare at indkøbe et par tusinde iPads til skolen i stedet for stationære computere:

»Investeringen i en iPad ville være dårlig, hvis ikke der er et pædagogisk argument bag ved. Det skal ikke handle om teknikken, men om det pædagogiske ved det. iPads er gode at have med sig rundt og gode at læse på, men hvad hvis man skal skrive en længere stil på dem? Det er ikke min opgave som it-chef at vurdere,« siger Ole Bech til Version2.

iPad-udfordringen

Når det er sagt, ville en skolefaglig beslutning omkring et skift til Apples tavlecomputer betyde, at store dele af it-infrastrukturen i kommunen skulle bygges om. For de fleste af kommunens it-systemer er lige nu Windows-baserede, og dem kan tavlecomputeren fra Californien ikke så godt snakke sammen med:

»Man kan ikke uden videre koble iPads på et Windows-netværk. Der er noget bagvedliggende infrastruktur, der skal spille sammen, og det er en større opgave at skifte infrastrukturen,« siger Ole Bech til Version2.

Ifølge Ole Bech handler det mere om, at de står og skal bruge nye computere nu og her. Om tre år, når kommunen igen skal ud og købe nyt udstyr, fordi det nyindkøbte er blevet slidt, kan valget sagtens falde på en tavlecomputer, for eksempel en iPad.

Ole Bech tegner et billede af, at elever og ansatte gradvist forventer, at deres egne computere, tavlecomputere og smartphones kan komme på netværket. Derfor skal netværket også gentænkes, når der næste gang er penge til at udbygge, ændre eller tilbygge:

»Vi ville rigtig gerne understøtte alle enheder i vores system, men det koster penge, og dem har vi ikke. Men det er et spørgsmål om tid, før det bliver sådan, at vi kan understøtte alle enheder,« siger Ole Bech og påpeger, at i takt med at teknologien er kommet ned i øjenhøjde med forbrugeren, har it-afdelingens magt over enheder i organisationen ændret sig:

»Tidligere bestemte man i it-afdelingen, hvilke tre telefoner og hvilken bærbar computer medarbejdere måtte have og bruge med netværket. Det gør vi ikke længere med telefonerne. Lige nu bestemmer vi, hvad folks arbejdscomputere skal være. Men allerede nu forventer ansatte og elever, at de kan tage deres bærbare computere med på netværket, og dem skal vi selvfølgelig kunne understøtte.«

Det digitaliserede byrådsmøde

Hvordan netværket i fremtiden skal se ud for Roskilde Kommune, kommer der måske snart et svar på. Kommunen har nemlig bedt om et tilbud fra kommunens leverandør af ESDH-system, som rummer materiale til møderne, på hvad det vil koste at lave en iPad-understøttelse af kommunens politiske dagsordner. Man er i gang med at teste, om byrådspolitikerne i fremtiden skal arbejde med iPad’en og på den måde spare en masse papir. Men det er alt sammen i teorien, for ifølge Ole Bech har de ikke truffet nogen endelig beslutning omkring, hvorvidt iPads fremover skal være mediet, som dagsordenen i byrådet leveres på.

Erfaringerne fra de medarbejdere, der i øjeblikket er i gang med at teste iPad’en for at se, hvor brugervenlig den ville være til byrådsmøder, er dog klar ifølge Ole Bech:

»Tilbagemeldingerne viser, at iPad’en er utroligt lækker, let at transportere og at læse på, men når man selv skal producere længere tekster end en A4-side, begynder det at knibe med brugervenligheden. Smertegrænsen går ved en A4-side,« siger Ole Bech og påpeger, at det også er en af bekymringerne ved brug af tavlecomputere i undervisningssammenhæng.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (29)

Marc Munk

Windows en klods om benet som effektivt forhindrer fremskridt ?

Det er da noget af en konklusion. Nu er det godt nok ved at være nogle år siden jeg lærte hvordan man skulle lave en konklusion efter at have læst en tekst men så vidt jeg husker så skal konklusionen have en eller anden form for hold i den tekst man har læst. Den del har du så åbenbart ikke lært.

Kristoffer Olsen

»Man kan ikke uden videre koble iPads på et Windows-netværk. Der er noget bagvedliggende infrastruktur, der skal spille sammen, og det er en større opgave at skifte infrastrukturen,« siger Ole Bech til Version2.

Nu kan jeg bestemt ikke påstå at være nogen haj udi Windows-netværk, men da dette jo er et medie for it-professionelle, som ikke er bange for tekniske detaljer, kunne det da være interessant at høre lidt mere om, hvad det er for forhold, der gør, at en ipad har svært ved at begå sig på et Windows-netværk. Selv har jeg med stor succes haft lejlighed til at anvende FileBrowser-app'en, som lader mig koble op på CIFS/SMB-baserede netværks-shares og åbne filer herfra på ipad'en:

http://www.macstories.net/reviews/filebrowser-for-ipad-lets-you-access-c...

http://itunes.apple.com/us/app/filebrowser-access-files-on/id364738545?mt=8

Jeg har godt nok ikke prøvet at gemme filer på samme shares, hvilket nok skal ses i lyset af Oles betragtninger om ipad'en som først og fremmest en "read only-form faktor"...

Kenneth Andersen

Konklusionen må jo være at....

...Windows en klods om benet som effektivt forhindrer fremskridt ?

Som andre allerede har sagt, så står der INTET i artiklen om, at Windows forhindrer udviklingen. Derimod står der, at det eneste alternativ, som de kloge herrer i byrådet har fået øje på (iPad), slet ikke kan hamle op med Windows.

At den økonomisk ansvarlige computermand så i lang tid har vidst, at Ubuntu kan nøjagtig det samme (og mere til) som Windows i et undervisningsmiljø - og så er det til og med gratis, hvormed kommunen kunne spare en masse penge, så vi ikke hele tiden skal høre svadaen om, at de ikke har penge nok til dit og dat - er så en anden side af sagen, som faktisk nærmere burde behandles, fremfor der konstant fokuseres på blindt at følge hoben - altså her at købe iPads blot for handlingens skyld i sig selv.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Derimod står der, at det eneste alternativ, som de kloge herrer i byrådet har fået øje på (iPad), slet ikke kan hamle op med Windows.


Det står der så heller INTET om i artiklen :-)

At den økonomisk ansvarlige computermand så i lang tid har vidst, at Ubuntu kan nøjagtig det samme (og mere til) som Windows i et undervisningsmiljø - og så er det til og med gratis, hvormed kommunen kunne spare en masse penge, så vi ikke hele tiden skal høre svadaen om, at de ikke har penge nok til dit og dat - er så en anden side af sagen, som faktisk nærmere burde behandles, fremfor der konstant fokuseres på blindt at følge hoben - altså her at købe iPads blot for handlingens skyld i sig selv.


Nej det kan Ubuntu bare ikke. Der er en del specielsoftware som ikke findes til andet end Windows.
Apple har det mest udbyggede skole-program af nogen leverandør.

Det jeg ikke forstår er, hvorfor Ole Bech skal alt det her halløj, specielt når de ikke er i stand til at få en iPad til at virker på et Windows netværk. Jeg gad godt vide præcis hvad det er som ikke virker for dem.
Hvorfor sendes opgaver som dette ikke ud til virksomheder der beskæftiger sig med at få den her slags ting til at virke? Lad nu være med at lave det selv i en osteklokke i Roskilde, Odder, eller hvor det nu er man bor. Få nu nogle gode løsninger som ikke er geografisk begrænsede. Børn som vokser op i Roskilde eller Odder skal have samme vilkår.
Desuden skal skolen undervise og beslutte sig for materialet (iPad, Windows eller hvad det måtte være er ikke materialet, det er platformen - den er natuligvis vigtig for at understøttet materialet og indlæringen, og skal vælges med pædagogisk omhu). Men de skal altså ikke rode med netværk, computere osv. det er en opgave for profesionelle ude i byen, ligesom bygningerne er en opgave for uddannede håndværkere.
Få de der ovre fra Odder over til Roskilde og tal med dem, eller tag over og se hvad de har, og lær af hinanden, og tag nogle leverandører med, og lad dem byde på opgaven.
Men do it yourself det er skolen for vigtig til.

Thomas Bundgaard
Kenneth Andersen

Derimod står der, at det eneste alternativ, som de kloge herrer i byrådet har fået øje på (iPad), slet ikke kan hamle op med Windows.

Det står der så heller INTET om i artiklen :-)

Hmm, nej, der står jo vel kun, at der er udfordringer med at skrive lange stile på en iPad. Men nu er stile jo ikke det eneste, der skal behandles på computeren i skolen. Ubuntu har et væld af gratis undervisningsværktøjer. Men eftersom artiklen KUN omhandler iPads kontra Windows, så antager jeg, at byrådet ikke kender til alternativer.
Og at eksekvere halvstore programmer på iPad'en antaget jeg, vil føre til problemer, eftersom en iPad vel har begrænsede ressourcer ift. en stationær computer.

Nej det kan Ubuntu bare ikke. Der er en del specielsoftware som ikke findes til andet end Windows. Apple har det mest udbyggede skole-program af nogen leverandør.

Hvad kan Ubuntu helt nøjagtig ikke, som Windows kan - i et undervisningsmiljø på folkeskoleplan?

Det er meget muligt, at Apple har det største udbud i undervisningsmateriale. Men er det ekstra materiale ift. Ubuntu overhovedet nødvendigt? Og så koster det jo også.

Ellers er det rigtigt, at skolen skal fokusere på undervisning - altså ikke det tekniske undervisningsmiljø. Men når nu skolerne har ansat it-kyndige personer på et (forhåbentligt) højt niveau, så gør det vel ikke noget? At alle skoler så ikke kører på en form for standardiseret system, det er en andet udfordring. Men det er vel en naturlig følge af kommunernes opbygning og manglende evne til at dele information.

alex kjær nielsen

Sjovt som man dømmes ude og værende bagstræberisk, bare fordi man ikke vælger Apple produkter. Jeg er hverken for eller imod nogle, men mange mennsker bør se kritisk på sine holdninger og måske revurdere dem.
I min optik præger indlæggene sig mere om religion, end om teknikaliteter.
Lad os tage MS: Alt andet lige er deres produkter blevet markant biligere
og de kan præsentere en komplet pallet af løsninger der spiller sammen.
Kan Apple/Ubuntu/andriod etc. det? AD/Exchange/Sharepoint osv..
Sjovt som et begreb som TCO et gået helt fløjten, når der snakkes andet end MS! TCO er ikke helt uvæsentligt, når der snakkes økonomi.
Jeg synes at den citerede digitaliseringschef har fint styr på, hvilke parametre der er i spil og handler derudfra på en rationel og velovervejet måde. Det er jo ikke "bare lige", når 5000 enheder skal udskiftes "her & nu", til noget der med det samme kan tages i brug.

Kenneth Andersen

Sjovt som man dømmes ude og værende bagstræberisk, bare fordi man ikke vælger Apple produkter. Jeg er hverken for eller imod nogle, men mange mennsker bør se kritisk på sine holdninger og måske revurdere dem.

Helt enig om, at man bør genoverveje sine holdninger. Årsagen til min stræben efter gratis OS er, at samfundet hele tiden mangler penge. Samtidig bruges der enorme summer på it - både hardware og software. Hvorfor ændrer man ikke dette fænomen, når der findes gratis alternativer, hvormed hardwaren endda kan benyttes i længere tid?

De eneste årsager til dette, som jeg kan se, er, at det offentlige ikke besidder kompetencen til det (at de f.eks. ikke tænker gratis OS, men blot bliver ved med det, de altid har gjort, for at hoppe over hvor gæret er lavest), samt at kommunerne har en tendens til at konstant at kræve flere penge af staten, for at kunne betale sine evigt stigende udgifter - i stedet for at tænke nye løsningsforslag.

Jeg kender ikke meget til Exchange/AD, men i alle mine år med computere har jeg kunnet overleve fint uden. Måske er det heller ikke reelt så nødvendigt for det offentlige?

alex kjær nielsen

@Kenneth.
Se her kan jeg være med i dine tanker omkring fremtid. Jeg er meget enig i dine betragtninger omkring alternative "åbne" muligheder. Det bliver en supertanker at få drejet, men den kan drejes! Det vil kræve store ressourcer men hvor der er vilje er der vej.
Omkring Exchange/AD tror jeg at rigtig mange større organisationer o.lign. gør stor brug af disse.
Men i sidste ende et spørgsmål om Danske kroner...

Mads Larsen

Med alt den her snak om iPads og historierne om hvordan Odder Kommune med flere har kastet sig over hypen, kommer jeg til at tænke på et indlæg af Brian Madden om it-chefernes overvejelser om VDI. Kunne man i dette tilfælde erstatte "VDI" med "iPads i skolerne"?:

"VDI is like high school sex.

Everyone's talking about it and it seems like everyone is doing it… well, at least it seems like everyone else is doing it. A lot of people are saying they're doing it. Although to be honest, you have to wonder if they're really doing it or if they're just saying they're doing it. (Or maybe everyone else is just assuming they're doing it? I dunno.. they just seem so cool. How can they not be doing it?? They have to be!)

Of course the ones who are doing it aren't even sure if they're doing it right. It seems awkward to them. All they can say is, "well, this is supposed to be really great, so I guess we'll keep doing it. Maybe it will get better?"

Those who aren't doing it have been getting ready to do it for a long time. And they're so excited that frankly if an opportunity comes along to do it--even if it's not the "right" or "perfect" opportunity--they're probably going to just do it do get it over with. I mean the first one is just throwaway practice anyway, right? The next one will be perfect!

Of course years later we'll all look back and laugh. Some of us won't believe how wrong we were doing it. Some won't believe that we thought we were doing it when we weren't. All will agree that it got better.

But what did we know. We were just getting started. It was all new and exciting."

Nikolaj Brinch Jørgensen

Hvad kan Ubuntu helt nøjagtig ikke, som Windows kan - i et undervisningsmiljø på folkeskoleplan?


Der er en del udviklede applikationer (de er omtalt i tidligere artikler om emnet), som er bundet til MSO (ja det er beklageligt, men det er samtidigt fakta). Disse vil have svært ved at kunne benyttes på Ubuntu.

Det er meget muligt, at Apple har det største udbud i undervisningsmateriale. Men er det ekstra materiale ift. Ubuntu overhovedet nødvendigt? Og så koster det jo også.


Nu er omkostninger som skal måles TCO, dvs. også i forhold til udbytte. Licenserne til OS er umådeligt små iforhold til det samlede billede vil jeg formode. At OS skulle være gratis eller billigere end et andet OS, er en kontekstfordrejning, da de penge sparet her muligvis skal benyttes magenfold andetsteds ved en udskiftning.
Jeg siger ikke det er sådan (og der findes da også norske skolelinux), men man skal huske at se skoven og ikke kun rødderne på træerne.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Sjovt som man dømmes ude og værende bagstræberisk, bare fordi man ikke vælger Apple produkter. Jeg er hverken for eller imod nogle, men mange mennsker bør se kritisk på sine holdninger og måske revurdere dem. I min optik præger indlæggene sig mere om religion, end om teknikaliteter. Lad os tage MS: Alt andet lige er deres produkter blevet markant biligere og de kan præsentere en komplet pallet af løsninger der spiller sammen. Kan Apple/Ubuntu/andriod etc. det? AD/Exchange/Sharepoint osv.. Sjovt som et begreb som TCO et gået helt fløjten, når der snakkes andet end MS! TCO er ikke helt uvæsentligt, når der snakkes økonomi. Jeg synes at den citerede digitaliseringschef har fint styr på, hvilke parametre der er i spil og handler derudfra på en rationel og velovervejet måde. Det er jo ikke "bare lige", når 5000 enheder skal udskiftes "her & nu", til noget der med det samme kan tages i brug.


Du har umådelig ret i een ting. TCO er vigtigt. Men inden du farer ud og beskylder alle andre for at være religiøse, så kan det være du måske burde kigge lidt på Apples næsten 30-årige satsning på undervisningsområdet.

Man kan gå så langt som til at sige, at bare fordi man trækker Apple ind i manegen som leverandør, så bliver man næsten per definition stemplet som religiøs fanatiker og lidende af massepsykose, og hvad der ellers florerer af påstande, myter og fordomme om folk der vælger Apple, eller har et mindre anstrengt forhold til dem som leverandør af ydelser. Husk nu at myter, fordomme osv. er noget man skaber om det som man ikke ved noget om - uvidenhed er roden til alt ondt :-)

Nå men det var ikke det som dette handler om.

Jeg er helt enig i, at der skal kigges TCO. Det kan sagtens være at TCO i 2 år er bedst med MS, mens den er bedre efter 5 år med Ubuntu eller Apple eller noget andet. Altså skal der også kigges ROI.

Nikolaj Brinch Jørgensen
Kenneth Andersen

Hvad kan Ubuntu helt nøjagtig ikke, som Windows kan - i et undervisningsmiljø på folkeskoleplan?

Der er en del udviklede applikationer (de er omtalt i tidligere artikler om emnet), som er bundet til MSO (ja det er beklageligt, men det er samtidigt fakta). Disse vil have svært ved at kunne benyttes på Ubuntu.

Det er meget muligt. Jeg kender bare ikke til konkrete programmer, som uddannelsesinstitutionerne har behov for, som KUN kan køre på Windows.

Det offentlige kører typisk på Windows XP, hvad jeg har fundet ud af konkret. Om det er fordi, Windows XP kom frem, da det offentlige kom med på skuden, om det er fordi, det offentlige er meget bange for at prøve andre ting eller om det er fordi, Windows XP jo er gratis nu om stunder, det skal jeg ikke kunne skrive under på.
Der findes dog Ubuntu-alternativer til mange af de udbredte programmer til Windows XP. Ellers kan man jo benytte sig af Wine i Ubuntu.

Alle systemerne skal så snakke sammen med hinanden og med centrale servere. Her kunne man vel forholdsvist nemt udvikle en form for adapter-pattern, så forskellige standarter/konvertering og andet ikke var et problem.

Måske (og KUN måske) har lærerne og lign. på skolerne større behov, end eleverne har på deres computere. Men til eleverne vil jeg stadig mene, at Edubuntu er rigeligt.

Thomas Bundgaard
Kenneth Andersen
Maciej Szeliga

Jeg kan selvf. godt se problemet i at kunne foretage et AD logon direkte fra en iPad... men jeg kan så ikke se hvad man skulle bruge det til.

"Det kan ikke integeres med vores Windows miljø" er blevet en plat undskyldning. Det jeg gjorde var at vende den om og sige hvis det ikke kan integreres så er det ikke det nye som er galt det er det gamle.

Henning Steen

Nu har diskussionen af win-mac-linux miljøerne fået pæn opmærksomhed her.
Men det andet spørgsmål, Roskildes mand rejser, er ikke mindre spændende: er en tablet overhovedet et rigtigt værktøj til skoleelever, der formodes at producere en del, og ikke blot konsumere og statusopdatere på 'nettbrettet' som nordmændene kalder den. Det er man iflg. Frederiksborg Amts Avis også begyndt at tænke over i Odder.

Det mest interessante er måske ikke om Windows, Mac eller Android er det rigtige til 'brædtet', men om ikke en bærbar computer er et bedre valg til skoleeleverne, der forhåbentlig skal redigere lyd og film, billedbehandle, bearbejde grafer, layoute små aviser og skrive af hjertens lyst. Eller en stationær af slagsen?
Hvilket selvfølgelig ikke får den anden diskussion til at forsvinde (det bør den heller ikke).

Kenneth Andersen

Men det andet spørgsmål, Roskildes mand rejser, er ikke mindre spændende: er en tablet overhovedet et rigtigt værktøj til skoleelever, der formodes at producere en del, og ikke blot konsumere og statusopdatere på 'nettbrettet' som nordmændene kalder den. Det er man iflg. Frederiksborg Amts Avis også begyndt at tænke over i Odder.

Det mest interessante er måske ikke om Windows, Mac eller Android er det rigtige til 'brædtet', men om ikke en bærbar computer er et bedre valg til skoleeleverne, der forhåbentlig skal redigere lyd og film, billedbehandle, bearbejde grafer, layoute små aviser og skrive af hjertens lyst. Eller en stationær af slagsen? Hvilket selvfølgelig ikke får den anden diskussion til at forsvinde (det bør den heller ikke).

Det er 2 sider af samme sag. En iPad har ikke regnekraft nok til flere opgaver på samme tid (går jeg stærkt ud fra), og da slet ikke redigering af film eller lyd.

Windows er ganske glimrende til dette. Dog skal man ret langt op i hardware-kravende, hvis det skal køre nogenlunde glidende. På samme måde skal man nogenlunde langt op i versionerne af Windows, for systemet bliver blot nogenlunde stabilt. Som det kører nu - på XP - så er systemet absolut ikke stabilt.
Og så koster hele molevitten en del.

Ubuntu kan køre fint på mindre hardware-grundlag, OS'et er gratis, og langt hovedparten af programmerne er også gratis.

En iPad har klare begrænsninger, og så er det vel hverken optimalt til fysiske operationer, eller til krævende udregninger. Windows er fint nok, hvis man kan og vil investere i nyt hardware og programel. Ubuntu kan fint eksekvere på endda en bærbar, og samtidig køre forholdsvis krævende programmer.

Jeg kan ikke se, hvordan dette puslespil kan give så meget hovedpine. For mig at se, er løsningen helt oplagt. At de offentlige ledere mener noget andet, kan man jo så tænke over, hvorfor det hænger sådan sammen.

Den mest oplagte forklaring vil vel være simpel uvidenhed/overfladiskhed...eller i andre lande "korruption" - jeg skal ikke kunne afgøre, hvad den rigtige forklaring er. Blot kan jeg konstatere, at selv sådan en åbenlys problematik evner vores "professionelle" journalister HELLER ikke at sætte fokus på!

Per Erik Rønne

Det hele er i og for sig enkelt nok. En iPad kan kun sjældent erstatte en laptop, og derfor ligger der da som regel såvel en iPad 2 som en MacBook i min skoletaske (jeg læser fysik på KU).

De to enheder supplerer ganske simpelt på fortræfffelig vis hinanden.

Vedrørende regnekraft, så vil jeg råde folk til at se på en applikation som Visible Body. Kræver iPad 2, og er et anatomisk atlas i 3D. Min egen læge er begejstret for der!

Jeppe Bundsgaard

Diskussionen om iPads er i gang mange steder - det forekommer mig at mange skoleledere og kommunalpolitikere og konsulenter har det med iPads lidt som Mads Larsen siger Brian Madden sagde om VDI (hvad er det...?).

Spørgsmålet der er blevet stillet til Ole Bech, om hvorfor han ikke har valgt iPads tyder på den samme indstilling: So ein ding... Hans svar er godt og klogt! Det er nemlig helt forkert at stille teknikspørgsmålet før didaktikspørgsmålet. Det er egentlig ikke interessant hvad den ene teknologi kan som den anden ikke kan. Det interessante er hvilken skole vi vil have, hvad eleverne skal blive kompetente til, dvs. hvilke fremtidige borgere vi vil have. Derefter kan vi så spørge: Hvilken undervisning vil fremme dette - og nu er det så på tide at spørge: hvilke teknologier kan understøtte denne undervisning?

Indtil videre er det meget småt med svar på disse spørgsmål hvor iPads indgår. Og hvis ikke der er gode beskrivelser af god og meningsfuld undervisning hvori iPads indgår, så er det ærlig talt halsløs gerning (potentielt spild af offentlige midler) at investere millioner i iPads.

Og det med at Apple skulle være langt fremme på undervisningsområdet, det vil jeg nu nok stille spørgsmålstegn ved. Det jeg har set, er typisk 50-er behaviorisme: Forestillingen om at man kan sætte en computer til at stille elever spørgsmål og derefter vurdere korrektheden af dem med en sjov ros eller ris. Hvis computeren selv kan svare på spørgsmålet, er der jo ingen grund til at spørge eleverne...

Nå som sagt: iPads diskuteres vidt og bredt. Se bare her på Folkeskolen.dk (Folkeskolen.dk er lidt som Version 2 - et godt fagblad med gode læserdiskussioner :-).

http://www.folkeskolen.dk/500233/ipad-i-folkeskolen-er-en-dyr-og-kortsig...
http://www.folkeskolen.dk/69725/forsker-koeb-ikke-ipad-til-skolen (jeg er i al ubeskedenhed selv med i denne artikel).

Nikolaj Brinch Jørgensen

Det offentlige kører typisk på Windows XP, hvad jeg har fundet ud af konkret. Om det er fordi, Windows XP kom frem, da det offentlige kom med på skuden, om det er fordi, det offentlige er meget bange for at prøve andre ting eller om det er fordi, Windows XP jo er gratis nu om stunder, det skal jeg ikke kunne skrive under på. Der findes dog Ubuntu-alternativer til mange af de udbredte programmer til Windows XP. Ellers kan man jo benytte sig af Wine i Ubuntu.


Det offentlige bruger i høj grad MSO og de backend services som består her. De er ikke lige at udskifte med Ubuntu tilsvarende (der er ikke nogen - OOo kan ikke det MSO kan, og har problemer med import af MSO dokumenter og benyttelse af templates i OOo er anderledes).
Det er ikke trivielt at lave en sådan konvertering. OS udskiftningen er nok det billigste, for uddannelse og manglende produktivitet hos brugere, samt fejl og andet er dyrt.
Der er lavet utallige jobs til brevfletning osv. som alle bygger på MSO, dette skal så laves om (forfra).
Når MSO delen er overstået, kommer al den anden software som benyttes i det offentlige som ikke har et produkt af god kvalitet på Ubuntu.
Det er korrekt i en isoleret verden, hvor man skulle starte forfra, kunne det sikkert betale sig fint at starte med Ubuntu, men det vil kræve enorme ressourcer at vende super tankeren nu.
Jeg siger ikke det vil være en dårlig idet, blot at det er naivt at tro at det er noget man bare lige kan gøre.
Når de tekniske detaljer er afklaret, kommer så det politiske spil. Det kan være det kan lade sig gøre, men det er jo forandring, og det bliver der ikke i særlig høj grad taget godt imod, slet ikke i det offentlige, er min erfaring.

Hvis man skal lave nogle af disse ændringer, skal man nok gøre det 180 grader modsat af hvordan det offentlige normalt indføre en ændring. Nemlig gøre det iterativt. Dvs. kovertere lidt ad gangen, og sørge for at interoperabiliteten opretholdes. Så kan man nemlig også skifte tilbage igen, skulle man finde en anden bedre løsning, eller ingen løsning.
Det offentlige hælder desværre mod big-bang løsninger, når det kommer til IT, og derfor virker dette at spise en elefant, alt for uoverskueligt, og bliver det så også. Derfor går så megen offentlig IT galt, og derfor bliver det så dyrt, og af så ringe kvalitet.

Just my $0.02 :-)

Kenneth Andersen

Det offentlige bruger i høj grad MSO og de backend services som består her. De er ikke lige at udskifte med Ubuntu tilsvarende (der er ikke nogen - OOo kan ikke det MSO kan, og har problemer med import af MSO dokumenter og benyttelse af templates i OOo er anderledes). Det er ikke trivielt at lave en sådan konvertering. OS udskiftningen er nok det billigste, for uddannelse og manglende produktivitet hos brugere, samt fejl og andet er dyrt.

Hvis du med "MSO" mener "Microsoft Office" og med "OOo" mener OpenOffice (eller lignende OpenSource) så har jeg tidligere haft nogle få problemer med konverteringen FRA MSO TIL OpenOffice. Ikke den anden vej rundt (Microsoft vil jo tjene penge, og har derfor forsøgt at besværliggøre denne konvertering). Jeg fandt dog en plugin, som automatisk kunne konvertere fra MSO til OpenOffice.

Nu om dage, hvor jeg er gået over til LibreOffice, oplever jeg ingen problemer overhovedet. Jeg vil antage, at der formentligt kan være problemer, hvis der er indlejrede objekter i et dokument, som så skal konverteres - men jeg ved ikke, om det forholder sig sådan. Under alle omstændigheder er det BESTEMT ikke en problematik, jeg vil betale en version af MSO for at løse!

Ellers er vi enige om det offentlige og supertankeren/nytænkning. Men dette er jo hele problematikken, jeg rejser i artiklen her. Og problemet løses altså ikke ved, at de offentlige ledere fortsat benytter strudsemetoden - at de lukker øjnene, og stikker hovedet i busken - jo før man tager fat om problemet, og søger en reel løsning, jo bedre - også økonomisk.

Andreas Andersen

Let's face it, ipad'en (læs tavlecomputer) er et legetøj. Den kan bruges til at læse bøger, spille spil, gå på nettet og andre små ting.

Man snakker så meget om at børn i folkeskolenene skal have ordenligt borde og stole, og så de ikke kommer til at side dårligt, så kan det da ved gud ikke nytte noget at de skal sidde og fedte med at skrive en stil på en ipad's lille touchskærms tastatur.

Jakob Damkjær

To ting

Før man siger noget om Windows netværks integration og iOS så læs liiige den her side med tilhørende pdfer...

http://www.apple.com/support/iphone/enterprise/

Og hvis man skal skrive længer ting på iOS tilrådes

http://store.apple.com/dk/product/MC533DK/A?fnode=MTc0MjU4OTY
http://store.apple.com/dk/product/MC184DK/B?fnode=MTc0MjU4OTY

Og zombie argumentet om at iPads ikke bruges til indholdsskabelse er bare faktuelt forkert... Måske kunne den kære it nisse komme med en reference til den undersøgelse der siger at iPad dur ikke til mere end en side... Det lyder ret søgt imo....

Nikolaj Brinch Jørgensen

Før man siger noget om Windows netværks integration og iOS så læs liiige den her side med tilhørende pdfer...

http://www.apple.com/support/iphone/enterprise/

Og hvis man skal skrive længer ting på iOS tilrådes

http://store.apple.com/dk/product/MC533DK/A?fnode=MTc0MjU4OTY http://store.apple.com/dk/product/MC184DK/B?fnode=MTc0MjU4OTY

Og zombie argumentet om at iPads ikke bruges til indholdsskabelse er bare faktuelt forkert... Måske kunne den kære it nisse komme med en reference til den undersøgelse der siger at iPad dur ikke til mere end en side... Det lyder ret søgt imo....


I dag er de fleste systemer af ældre dato interoperatible (det gælder Exchange osv.) Exchange har været de facto standard for mail, kalender osv. Ligesom AD har været flittigt brugt af de fleste virksomheder.
Derfor er der naturligvis også support herfor i de fleste systemer (OS X, iOS, Linux osv.)
Så argumentet om at det ikke skulle virke med iPad er et pseudoargument der nok nærmere dækker over, at der hos visse chefer er en bias imod produktet (på det personlige subjektive plan). Eller det kan bunde i en manglende forståelse for hvorledes et device bruges, og netop gøre livet nemmere for brugeren, en manglende tillid til at ikke-IT folk faktisk kan vurdere et behov for IT udstyr, og i nogle tilfælde simpel dovenhed.
Det samme så vi jo med smartphones til virksomhedsbrug da de kom frem. Der var der en hel del virksomheder som slet ikke kunne se at de var mere nyttige end en Nokia 6310i.

Een skrev før noget om bagstræberisk adfærd. Det har jeg også engang troet der var tale om, men det har jeg siden revurderet. Det meste jeg oplevere er visionsløshed og manglende evne til at stole på at andre end IT-afdelingen selv, er i stand til at finde IT produkter der er nyttige for virksomheden.
I alle de virksomheder jeg har haft min gang, er IT-afdelingen, den afdeling er ved mindst om korrekte UI designs, brugerinteraktion og produktionsfremmende IT-løsninger. Derfor har de oftest al for stor magt over procurement, da de på ingen måde er i stand til at vurdere slutbrugeres behov, og deres one-size-fits-all model, som passer dem godt support-mæssigt, er produktionshæmende og har i virkeligheden nok en større TCO end der behøvede at være.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer