»Velkommen til Rejsekort. Vi gør opmærksom på, at Rejsekort kundecenter optager samtalen til dokumentation. Samtalen slettes efter 90 dage.«
Sådan lyder beskeden, når du ringer til Rejsekort A/S's kundecenter for eksempelvis at klage over, at dit rejsekort udløber uden årsag eller at en e-mail fra selskabet ligner phishing.
Det er imidlertid kun medarbejderne i Rejsekort A/S, der får glæde af optagelsen af din utilfredse røst. Optagelserne – eller afskrifter af dem – er nemlig ikke tilgængelige for dig, selv om persondataloven forlanger det.
Det kalder Datatilsynet nu »meget beklageligt« efter en kunde forgæves har forsøgt at få adgang til en af Rejsekort A/S's optagelser gennem registerindsigt. Det fremgår af en afgørelse fra tilsynet, som Version2 er i besiddelse af.
Afgørelsen beror på, at enhver, der behandler persondata, herunder også optagelser af identificérbare personer, har pligt til at udlevere data til personen, hvis de forlanger det.
Rejsekort A/S: Vi retter op
Datatilsynet har i sit arbejde hørt Rejsekort A/S's holdning til sagen. Her erklærer selskabet sig enig i, at de har handlet i modstrid med persondataloven.
»Rejsekort A/S må desværre konstatere, at svaret fra Rejsekort Kundecenter ikke er korrekt, eller i overensstemmelse med gældende retningslinjer. Kunderne har naturligvis ret til indsigt i deres personoplysninger, også i forbindelse med optagelser,« skriver juridisk konsulent i Rejsekort A/S, Julie Kofoed Rasmussen, i et svar til Datatilsynet.
Til gengæld oplyser selskabet, at retningslinjerne er blevet drøftet, så sagen ikke gentager sig. Til gengæld er optagelserne blevet slettet efter 90 dage, som persondataloven foreskriver, hvorfor kunden stadig ikke kan få adgang til optagelsen.
Ud over at forsøge at leve op til persondataloven fremover, oplyser Rejsekort A/S, at selskabet er ved at ændre telefonsystemet, der i dag optager alle samtaler.
»Afslutningsvist kan jeg desuden orientere Datatilsynet om, at telefonsystemet til
Rejsekort Kundecenter er under omkonfigurering, så det fremadrettet vil være muligt for kunderne via menuen i telefonsystemet at aktivt samtykke til optagelser eller at frabede sig optagelse. Omkonfigureringen vil desuden indføre bedre muligheder for kunderne at få de relevante oplysninger i relation til behandlingen af personoplysninger,« skriver Julie Kofoed Rasmussen videre i brevet.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.