Røffel til Rejsekort fra Datatilsynet: Optog telefonsamtaler og nægtede udlevering

Optagelser af telefonsamtaler skal udleveres på forlangende, slår Datatilsynet fast.

»Velkommen til Rejsekort. Vi gør opmærksom på, at Rejsekort kundecenter optager samtalen til dokumentation. Samtalen slettes efter 90 dage.«

Sådan lyder beskeden, når du ringer til Rejsekort A/S's kundecenter for eksempelvis at klage over, at dit rejsekort udløber uden årsag eller at en e-mail fra selskabet ligner phishing.

Læs også: Ro på: Det ligner phishing, men det er bare en e-mail fra Rejsekort

Det er imidlertid kun medarbejderne i Rejsekort A/S, der får glæde af optagelsen af din utilfredse røst. Optagelserne – eller afskrifter af dem – er nemlig ikke tilgængelige for dig, selv om persondataloven forlanger det.

Det kalder Datatilsynet nu »meget beklageligt« efter en kunde forgæves har forsøgt at få adgang til en af Rejsekort A/S's optagelser gennem registerindsigt. Det fremgår af en afgørelse fra tilsynet, som Version2 er i besiddelse af.

Afgørelsen beror på, at enhver, der behandler persondata, herunder også optagelser af identificérbare personer, har pligt til at udlevere data til personen, hvis de forlanger det.

Rejsekort A/S: Vi retter op

Datatilsynet har i sit arbejde hørt Rejsekort A/S's holdning til sagen. Her erklærer selskabet sig enig i, at de har handlet i modstrid med persondataloven.

»Rejsekort A/S må desværre konstatere, at svaret fra Rejsekort Kundecenter ikke er korrekt, eller i overensstemmelse med gældende retningslinjer. Kunderne har naturligvis ret til indsigt i deres personoplysninger, også i forbindelse med optagelser,« skriver juridisk konsulent i Rejsekort A/S, Julie Kofoed Rasmussen, i et svar til Datatilsynet.

Læs også: Datatilsynet: Alle har ret til at få kopi af videoovervågningsbilleder af dem selv

Til gengæld oplyser selskabet, at retningslinjerne er blevet drøftet, så sagen ikke gentager sig. Til gengæld er optagelserne blevet slettet efter 90 dage, som persondataloven foreskriver, hvorfor kunden stadig ikke kan få adgang til optagelsen.

Ud over at forsøge at leve op til persondataloven fremover, oplyser Rejsekort A/S, at selskabet er ved at ændre telefonsystemet, der i dag optager alle samtaler.

»Afslutningsvist kan jeg desuden orientere Datatilsynet om, at telefonsystemet til
Rejsekort Kundecenter er under omkonfigurering, så det fremadrettet vil være muligt for kunderne via menuen i telefonsystemet at aktivt samtykke til optagelser eller at frabede sig optagelse. Omkonfigureringen vil desuden indføre bedre muligheder for kunderne at få de relevante oplysninger i relation til behandlingen af personoplysninger,« skriver Julie Kofoed Rasmussen videre i brevet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Mikkelsen

Det er rigtig dejligt at høre, at man får mulighed for at frabede sig at blive optaget. Jeg har før lagt på fordi jeg ikke ønskede at blive optaget, og stået med en tom fornemmelse, for hvordan skulle jeg nu få fat i virksomheden. Det er ikke alle der tilbyder andre kontaktformer.

Jan Heisterberg

Som det fremgår, så har en "sag" ikke opsættende virkning.
Lykkes det derfor på een eller anden måde at forhale en sag, aå udløber de 90 dage, hvorefter ..........

Fuldstændig som i sagen med Politiet.

Det er INDLYSENDE, at alle regler og lovgivning skal have en paragraf som fastslår, at enhver sletning - i bred forstand - i forbindelse med en rejst sag (uanset dennes merrit) SKAL have opsættende virkning.
Og hvis en myndighed, organisation, virksomhed er usikker på det nødvendige omfang, så må de bare OPHØRE med at slette.

Det er da logik - eller hvad !

Log ind eller Opret konto for at kommentere