Rød blok vil tvangs-digitalisere for 1,1 milliarder kroner

S og SF vil tvinge danskerne til mere digital selvbetjening, for eksempel for børnefamilierne. Det vil spare kommunerne 1,1 milliard kroner, lyder vurderingen.

Der er efterhånden mange muligheder for at klare kontakten med kommunen via selvbetjening på hjemmesiden, i stedet for at møde op eller gribe telefonen.

Men alt for få bruger stadig den mulighed, og derfor skal der nu både pisk og gulerod til at få det skift igennem. Sådan lyder det i SF og Socialdemokraternes Fair Løsning 2020-plan, skriver magasinet Danske Kommuner.

Guleroden skal være kontant belønning til dem, der kan klare sig med et besøg på kommunens hjemmeside. Og pisken skal være at fjerne alle de gode gamle analoge muligheder for at henvende sig på nogle områder. For eksempel kan det fremover blive skrevet ind i loven, at man kun kan skrive sit barn op til en vuggestue gennem selvbetjening på nettet.

Tilsammen skal det give besparelser i kommuner og regioner for 1,1 milliard kroner, og andelen af borgere, der bruger digital selvbetjening, skal op på 50 procent i 2015. I dag er det 30 procent af borgerne, der bruger de kommunale tilbud om selvbetjening.

Det er i øvrigt samme mål, som kommunerne i forvejen opererer med, oplyser organisationen KL. For at nå målet, er det dog vigtigt at få hjælp fra lovgivningen, lyder meldingen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Keld Simonsen

Altså vi véd at der er en stor del af Danmarks befolkning, der er IT-analfabeter - måske op til 40 %. Skal denne tunge ende lades i stikken? Vi må finde nogen politiske partier der vil varetage de svages tarv.

Og hvad er det for et samfund der bare jader på de svageste? Er det dét samfund S+SF ønsker? Der burde være rigtigt store besparelser nok i digitalisering til at der også er plads til menneskeværdige løsninger også de IT-svage.

Og så er der også IT-stærke grupper der ikke ønsker visse former for offentlig digitalisering. Fx løsninger baseret på NemID er der udtalt modvilje blandt IT-folk. Der er vist en undersøgelse blandt læserne her på Version2 der viser at over halvdelen af respondenterne synes meget negativt om NemID. Jeg kender mange IT-folk der simpelthen nægter at bruge NemID. Disse er iøvrigt ganske velformulerede, og man kan forvente mediemodstand fra denne gruppe også.

Jeg vil ønske at man som målsætning for effektivisering i det offentlige, bl.a. med digitalisering vil sætte borgeren i centrum. Hvordan gør vi lettest ting for borgeren? det kan være digitalt via web, eller telefonisk eller hvad véd jeg. Skat.dk har i store træk vist vejen - der er meget digitaliseret men stadig tilgængeligt på mange måder. Og der er sket store besparelser på dette. Og skatteyderne sparer ret meget tid ved automatiserede selvangivelser.

  • 0
  • 0
#3 Deleted User

Det er jo et super tiltag, for der er ingen tvivl om at digitalisering vil mindske bureaukratiet. Ang. IT-analfabeter, så findes de primært i den ældre generation, der næppe melder særlig mange børn ind i institutioner. For den yngre gruppe med IT-vanskeligheder, vil der højest sandsynligt være computere til rådighed, med vejledning.

Der er jo allerede fra denne regering tale om tvangsdigitalisering, da du som studerende, SKAL bruge nemID og tilmelde sig via deres hjemmeside. Der er ikke andre muligheder!

  • 0
  • 0
#5 Svend Lyngsø

”Den ældre generation” Min erfaring med dem er at de gerne vil lære det, men ikke som undervisning. Men som vejledning og hjælp til computer. Vi har ca. 80 bruger igennem hvert halve år i denne lille flække i det Sydfynske. Og de er godt med. Med noget siger mig at der er en gruppe imellem 40 og 60, som virkelig trænger til hjælp.

  • 0
  • 0
#7 Deleted User

Som erik jacobsen skriver kommer successen af sig selv hvis digitale systemer var bedre.( designet og implementeret og supporteret)

Det er netop her især de offentlige udbydere svigter deres opgave. FX: Skats medarbejdere har ingen anelse om hvordan skatteborgernes brugerflade ser ud, de tror at den er ligesom deres egen. Samtidig er de uden viden om hvordan systemfejl skal indrapporteres til rettelse.

jeg har også oplevet at min kommune slet ikke var tilmeldt en service som kommunen reklamerede for på deres hjemmeside.

Den basale fejltagelse er at tro at brugerne har samme viden og rutine, som de medarbejdere, der arbejder med systemerne hele tiden og at man ikke gider at skrive korrekte og brugervenlige hjælpetekster og vejlinger.

  • 0
  • 0
#8 Torbjørn Biering Tvermosegaard

Præcis, jeg ville være ærgelig over at skulle tvinges over på løsninger som f.eks. rejsekortet, men ville klart vælge det til hvis det var et fungerende alternativ til klippekort. Der kan hurtigt blive spildt meget mere end 1,1 milliard, hvis man hovedløst tvinger udviklingen af løsninger igennem, og siden hen tvinger en masse borgere til at bruge dem.

  • 0
  • 0
#9 jørgen holm-jensen

Det er ikke nok, at de offentlige institutioner har en velfungerende hjemmeside, hvor borgerne kan 'betjene sig selv'. Borgerne skal også være i besiddelse af en moderne computer med Internet-forbindelse og et styresystem, der kan 'tale med' de altid meget tunge offentlige hjemmesider. Det betyder, at mange borgere skal tvinges til at investere i udstyr og bruge tid på at gøre sig bekendt med det og det særlige vokabularium, der er knyttet til det (For mindre miljøskadede folk er en 'fil' noget man har i en værktøjskasse, der er også kan åbnes, uden man tænder for kontakten!).

Eller er det sådan, at 'Rød Blok' vil stille udstyret gratis til rådighed? Næppe! Når politikere bruger ordet 'besparelser', er det oftest ensbetydende med dårligere service, øgede udgifter og øget administration.

Man kan kræve af en borger, at han kan læse og skrive, men man kan ikke kræve, at han anskaffer sig særligt udstyr for at kunne kommunikere med det offentlige. Mig bekendt har det offentlige heller aldrig tvunget borgerne til at anskaffe en telefon!

Det næste forslag bliver vel, at forældre skal betale for selv at passe deres børn!

  • 0
  • 0
#10 Erik Jacobsen

Ssh, Jørgen - pas på med den slags forslag. Politikerne kunne lytte med.

Problemet med digitalisering er at få presset en stor rund og blød verden ned i et par firkantede tabeller. Det kender vi nok lidt til her på v2.

"Almindelige" mennesker oplever det måske på en anden måde. Et gammelt eksempel, frit efter hukommelsen: 2 nybagte forældrepar skal have skrevet vidunderet op til vuggestuen. Det ene par sætter et par krydser digitalt, mens det andet par møder op og snakker med en person, der ved om institutionerne, ventelister, udskiftning. Det sidste par får hurtigt passet ungen.

Det er svært at digitalisere "tacit knowledge".

Så god offentlig digitalisering er dyr, hvis vi ikke skal miste værdi personligt og samfundsmæssigt.

I stedet for at fokusere på at spare lidt penge, kunne man fokusere på at give borgerne en meget bedre service, og valgfrihed efter behov. Lur mig om ikke der kunne risikere at være økonomi i det...

  • 0
  • 0
#11 Jens Larsen

Det lyder lige lovlig hårdt nok.

Problemet som jeg ser det, med at have al information liggende på nettet, er at man ikke ved HVAD det er man skal være ops på.

Fx skulle jeg have mig en ny forsikring her for ikke så længe siden. Jeg startede med at kigge på nettet, men... jeg fattede HAT. Fx stod der "invalideforsikring med tandskade" jeg tænke som det første: "betyder det at man kun kan få udbetalt forsikringen hvis man OGSÅ har tandskade O.O"

Min point er, at når det står på nettet, kender man ikke alle detalierne, man ved ikke hvad der er vigtigt eller hvad der ikke er. Derfor jeg personligt er meget glad for personlig rådgivning (plus som i eksemplet oven over, hvad de forskellige ting betyder).

Jeg har ikke noget imod IT i hverdagen, jeg elsker IT. Men det skal være IT der er der for en grund, man skal ikke bare have IT for at have mere IT, det besværliggøre bare det hele. Man skal have IT for at løse et problem.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere