Vilde roaming-priser koster teleselskaberne 300 millioner kunder

Teleselskaberne går glip af 300 millioner kunder, som ikke bruger deres mobiltelefoner, når de rejser i udlandet. Hver fjerde slukker helt mobilen, når de rejser, viser ny undersøgelse af europæernes roaming-vaner.

De europæiske mobilbrugere afholder sig fra at bruge deres mobiltelefoner, når de rejser i udlandet, og det koster i sidste ende teleselskaberne dyrt. Det vurderer EU-Kommissionen på baggrund af en undersøgelse blandt 28.000 europæiske mobilkunder.

47 procent af europæerne vil eksempelvis aldrig bruge mobilt internet i udlandet, og mere end hver fjerde slukker helt deres mobiltelefon, når de er i udlandet.

Det er især e-mail og sociale medier, som bliver lukket, når mobilbrugerne krydser landegrænserne. Hver tiende vil fortsætte med at bruge e-mail som normalt, når de er i udlandet, mens sociale medier kun vil blive brugt af fem procent af europæerne.

EU har siden 2008 reguleret telemarkedet ved at lægge loft over roaming-priserne, altså hvad et teleselskab kan opkræve af en mobilkunde, som benytter deres netværk, men er kunde hos et andet selskab.

Dette loft har først og fremmest påvirket samtaler og sms, men er også begyndt at påvirke priserne på dataroaming.

Men ifølge EU-Kommissionen betyder de høje priser stadig, at så mange europæere ændrer vaner, når de rejser, at det svarer til, at teleselskaberne går glip af 300 millioner kunder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (120)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mogens Ritsholm

Mobiloperatørerne i USA dækker ikke hele landet.

Derfor køber de fleste abonnementer inklusive ret til national roaming for en lille ekstra pris.

Det er jo rart at kunne bruge sin mobil frit, hvis man nu skulle komme på en tur til en fjern del af USA.

På den måde får mobilselskaberne rimeligt med indtægter - for de fleste kommer jo ikke af sted.

Det er egentlig det samme EU lægger op til i Europa.

Men der er bare alt for mange mobilselskaber i Europa, og den fælles attitude er derfor konservativ og imod enhver forandring.

Selvfølgelig kan det aldrig være forretningsmæssigt optimalt, at mange slukker for mobilen under rejse.

Næste skridt er jo, at de slet ikke behøver et abonnement, men kan klare sig med WIFI osv.

Så i kundernes og mobilselskabernes egen interesse må man håbe, at EU får gennemtrumfet deres plan om abonnementer inkl. roaming - snarest muligt.

  • 9
  • 0
Mogens Ritsholm

Du har vist ikke sat dig ind hvordan tingene fungere i USA, det du beskriver er et meget gammelt marked som døde for en del år siden i USA.... :-)

Sådan skriver AT&T i dag:

"U.S. wireless roaming is free on all nationwide AT&T plans. While no additional fees are incurred during AT&T roaming, these minutes are treated like your regular AT&T minutes."

Måske har du ikke forstået, at national roaming i USA bør sammenlignes med roaming mellem medlemslandene i EU, hvis Europa og USA skal sammenlignes.

  • 10
  • 0
John Strand

U.S. wireless roaming is free on all nationwide AT&T plans. While no additional fees are incurred during AT&T roaming, these minutes are treated like your regular AT&T minutes."

Måske har du ikke forstået, at national roaming i USA bør sammenlignes med roaming mellem medlemslandene i EU, hvis Europa og USA skal sammenlignes.

Kære Mogens

Nu er det sådan at jeg i modsætning til dig kender det amerikanske marked ret godt.

Når AT&`T skriver som de gør så skyædes det at de og en del af de andre operatører for en del år siden havde differentierede priser - der findes stadig folk der på samme måde som du tror at den gamle prismodel eksistere - det gør den ikke.

Men lad mig skære det ud i pap for dig. Det er sådan at I USA har AT&T og Verizon så godt om national dækning. Det er også sådan at eks T-Mobile stadig roamer på AT&T s net visse stede i USA og det er sådan at AT&T og T-Mobile s kunder i meget små områder roamer på nogle meget små operatørers netværk i udkants USA - men det koster ikke kunderne ekstra.

I USA er der ud over de fire store (Verizon, AT&T, T-Mobile og Sprint) omkring 80 mindre operatører der ofte dækker et område der er meget lille og en del af dem har mellem 5 - 20.000 kunder. Deres kunder betaler heller ikke roaming når de roamer på primært AT&T samt T-Mobiles netværk (GSM operatører) og på Sprints netværk (CDMA operatører)

Beklager men der er sket meget i USA siden du gik på pension, på den anden side så er jeg i USA ca. 3 måneder om året og jeg arbejder både med regulator (FCC) og med en meget stor del af operatørerne, det er nok derfor jeg er bedre opdateret end du.

Hilsen

John Strand

  • 1
  • 16
John Strand

Måske har du ikke forstået, at national roaming i USA bør sammenlignes med roaming mellem medlemslandene i EU, hvis Europa og USA skal sammenlignes.

Nej det kan detv ikke og her er en del af årsagerne. I EU er der forskelige skatter og afgifter mellem de forskellige medlems nationer (moms svinger fra 15 til 27%) der er meget stor forskel på hvad licenserne koster og hvordan de er blevet tildelt og så er der meget stor forskel på hvordan konkurrencen er i de forskellige EU lande og hvad operatørerne konkurrere på.

Troede at du have mere styr på telemarkedet og forskellene i de forskellige EU lande end det du skriver.

  • 1
  • 15
Mogens Ritsholm

Tak for underholdningen, Mogens og John. Det er altid sjovt når folk dropper almindelig høflighed og lader kampen bryde ud i lys lue. Sjovt...men mens interessant set fra en psykologisk vinkel

Ja, jeg må vist hellere holde mig væk fra debatten, når jeg etisk bliver sat i bås med John Strand.

Men hvis du gik ind i materien i denne sag er det forhåbentligt forholdsvist klart, at man kan undgå roamingafgifter i USA's samlede økonomiske område, mens man stadig ikke kan undgå det EU's økonomiske område.

Og det er ikke fordi de amerikanske selskaber ikke afregner indbyrdes for roaming.

Er det europæiske system så bedre?

  • 11
  • 0
Claus Waldersdorff Knudsen

Nu er det sådan at jeg i modsætning til dig kender det amerikanske marked ret godt.


Fra AT&Ts hjemmeside: http://www.att.com/esupport/article.jsp?sid=54995&cv=820&_requestid=1152...


Roaming is the ability to place and receive calls outside of the AT&T wireless network.

  1. AT&T has roaming agreements with many carriers throughout North America and the world.
  2. Special features and conditions may apply for the ability to roam internationally.
  3. Roaming charges apply depending on your rate plan, when you use your wireless phone outside of your home service area.
  4. AT&T offers rate plans with no additional charge for roaming.
  5. Special features may be necessary if you want the ability to roam internationally, visit AT&T Wireless Voice, Data, and Messaging plans for more information.

Det forstår jeg derhen, at AT&T kan opkræve roaming afgifter, afhængig af den rate plan den enkelte abonnement har. Se bullet 3 og 4.

Så, Strand, kender du virkelig markedet?

  • 10
  • 0
John Strand

AT&T has roaming agreements with many carriers throughout North America and the world.

Nu ved jeg ikke om det kniber med at forstå engelsk - men Mogens taler om de roaming afgifter der er afskaffet i USA og den tekst du linker til taler om den roaming afgift amerikanere betaler uden for USA - nord for USA i "North America" findes der et land der hedder Canada.

Der er sket en del i USA side Mogens gik på pension - beklager men sådan er det.

På spørgsmålet om jeg kender markedet, ja temmelig godt, det er ikke fire uger siden jeg lavede en workshop for FCC og det er ikke længere tid siden jeg var sammen med topfolk fra alle de store operatører og ugen før var jeg sammen med en række af de mindre operatører i USA som jeg også har på kundelisten.

Undskyld hvornår var I sidst i USA - jeg bor der ca 3 måneder om året og jeg har de fleste af operatørerne som kunder.

  • 0
  • 11
John Strand

Er det europæiske system så bedre?

Du kan ikke sammenligne det europæiske system med USA - i EU tror politikkerne at det er et marked og de har ikke forstået at der er forskellig markedsvilkår i Europa.

Den europæiske teleregulering er en katastrofe og den har været forbrugerfokuseret og det har haft en stor og meget negativ betydning.

Hvis man ser på teleinvesteringerne i EU i forhold til USA så har de amerikanske operatører investeret dobbelt så meget pr indbygger som operatørerne har gjort i EU set over en 10 årig periode - en af de få undtagelser er Danmark der er på niveau med USA.

Den historie kommer i nok til at høre mere om de kommende uger - EU er overbefolket af inkompetente folk som har det samme syn på tingene som Mogens.

Sæt jer ind i tingene - det er ikke særligt begavet det i skriver :-)

  • 0
  • 13
Claus Waldersdorff Knudsen

Undskyld hvornår var I sidst i USA - jeg bor der ca 3 måneder om året og jeg har de fleste af operatørerne som kunder.

Jeg er herovre godt 11.5 maaneder per aar :-)
Og jeg ved temmelig godt hvad der stod paa mine regninger fra AT&T! Og bl.a. derfor skiftede jeg fra AT&T til et af de mindre selskaber.

Saet dig ind i tingene, Strand! Det er ikke saerlig begavet hverken det du skriver eller den maade du foerer dig frem paa!

  • 13
  • 0
John Strand

Jeg er herovre godt 11.5 maaneder per aar :-)
Og jeg ved temmelig godt hvad der stod paa mine regninger fra AT&T! Og bl.a. derfor skiftede jeg fra AT&T til et af de mindre selskaber.

Saet dig ind i tingene, Strand! Det er ikke saerlig begavet hverken det du skriver eller den maade du foerer dig frem paa!

Jeg ved også hvad der sker, jeg har så sent som for under 4 uger siden været med til at genforhandle en national roaming aftale med tre af operatørerne i USA for en af de mindre regionale operatører der lige har været igennem et ejerskift.

I taler om fortiden beklager men Mogens taler om de gamle dage.

  • 0
  • 13
Anonym

Claus, du kan lige så godt opgive at forklare din regning til JS. Nu har han sagt at det ikke kan lade sig gøre med indenrigs roaming aftaler, så er den ikke længere. Han har ret!! (uanset om fakta siger noget andet)

  • 14
  • 0
Maciej Szeliga

Du kan ikke sammenligne det europæiske system med USA - i EU tror politikkerne at det er et marked og de har ikke forstået at der er forskellig markedsvilkår i Europa.


Jeg tror at du ikke har fattet at EU går ud på at SKABE ens markedsvilkår i alle medlems landene, hvis (tele) firmaerne ikke selv vil levere varen på ens vilkår bliver de tvunget til det politisk.
Det er rent faktisk sådan at det er politikerne der laver de love virksomheder skal fungere under.

  • 12
  • 0
Jens Jönsson
  • 9
  • 0
Jens Jönsson
  • 8
  • 0
John Strand

Det er imponerende så mange USA eksperter der er - det er også sjovt at se det i linker til på AT&T s hjemmeside, der præcisere de blot over for deres kunder at tingene ikke er som i gamle dage og at man betaler roaming når man er ude for USA.

Til Maicja, det er ikke det som EU gør, for det første er Neelie Kores drøm om roame like home DØD og der næst så er der ikke en vilkår for operatørerne i hele Europa - der er forskellige momsatster, lices priser og meget forskellig omkostningssstrukturer.

Det EU gør er endnu en ting dr hæmmer investeringerne i EU - over de sidste 10 år har teleindustrien i Europa investeret halvt så meget som den i USA målt pr. indbygger (Danmark er en undtagelse) og det er årsagen til at en del europæer ikke har adgang til den infrastruktur de efterspørger.

EU's telepolitik er en fiasko og det går ud over borgerne.

  • 0
  • 11
Henrik Pedersen

Den europæiske teleregulering er en katastrofe og den har været forbrugerfokuseret og det har haft en stor og meget negativ betydning.

Uhm... Så det er en dårlig ting at fokusere på kundens behov?
Jeg føler rent faktisk at EU til en forandrings skyld har gang i noget intelligent når de ønsker at regulere priserne.

Btw. har nogle bemærket at man stadig betaler 30 kroner pr. minut, og 14 kroner i minuttet for indgående/udgående opkald på Scandlines færgen, Gedser/Rostock? Er den ikke også underlagt EU's loft?

  • 8
  • 0
Maciej Szeliga

Til Maicja, det er ikke det som EU gør, for det første er Neelie Kores drøm om roame like home DØD og der næst så er der ikke en vilkår for operatørerne i hele Europa - der er forskellige momsatster, lices priser og meget forskellig omkostningssstrukturer.


Nu er det forholdsvis "enkelt" at indføre en lov som rammer selskaber men meget sværere at lave om på eksiterende love de resp. medlemslande.

Lige momsen kan du glemme, de fleste lande i EU en eller anden form for moms (som i øvrigt også er EU reguleret).

  • 4
  • 0
Henning Nielsen

Jeg bor og arbejder i Norge og har megen kontakt med familie og venner i Danmark.
jeg havde indtil for nylig TDC med "Rejseklar Tale" hvor man betaler 6kr i okaldsafgift og 0kr/min for at modtage opkald fra DK til Norge. Dette blev hurtigt til 1000kr/måned.
Så skiftede jeg til Telia med "Roam Like Home" i Norden, og vupti, regningen faldt til 300kr/måned!
Det kan virkelig betale sig at holde øje med telemarkedet jævnligt.
Det var så det danske nr, og det eneste selskab jeg kunne finde med den prispolitik i DK.
I Norge har flere selskaber denne mulighed.
Men ringe i EU er stadig for dyrt (men så er Voip via wi-fi et alternativ).

  • 8
  • 0
Peter Lind

Nogen gange spekulerer jeg lidt på om John Strand er en moderne Cassandra. Han bliver ved og ved med at poste på v2.dk, så der må jo ligge et eller andet bag, et ønske om at blive hørt og forstået. Men jeg har aldrig formået at få mening i det han skriver ... muligvis er det en helt anden verdensopfattelse der arbejdes med.

  • 12
  • 0
Jens Jönsson
  • 5
  • 1
Knud Høgh Knudsen

hvad de gør i guds eget land, når det er beviseligt at EU halter langt bag efter alle (selv Kina....bruger lokal SIM kort når jeg er der...så koster det kun en brøkdel at ringe hjem).
Monopolistiske selskaber har gode kår i vores andegård.
For mit vedkommende er dataroaming konsekvent annulleret på samtlige mine 3 SIMmobile enheder.
Meddelelser om forgæves opkald besvares ALDRIG da det medfører dobbelt takst.
Det er vel som med Post Danmark. Når taksten hæves så højt at den ikke er realistisk, - så finder man andre veje.

  • 4
  • 0
John Strand

Vil ikke spekulere om hvorfor ikke alle operatører har sådanne aftaler, for det vil bare være tankespind.

Måske skulle du sammenligne de nationale svenske priser med de danske - lav lige regnestykket og spørg de danske operatører om de gerne vi hæve de nationale priserne til et svensk nivau og så lave de udenlandspriser
som man kan få i Sverige.

  • 0
  • 7
John Strand
  • 0
  • 8
John Strand
  • 0
  • 8
Niels Buus

John Strand, opkræver du et nederdrægtighedstillæg når du yder konsulentbistand eller er det kun gratister som læserne på Version2 der får fornøjelsen af dit lunefulde gemyt når du øser løs af din viden?

  • 14
  • 0
John Strand

John Strand, opkræver du et nederdrægtighedstillæg når du yder konsulentbistand eller er det kun gratister som læserne på Version2 der får fornøjelsen af dit lunefulde gemyt når du øser løs af din viden?

Jeg fortæller bare hvordan verden er ud for folk der forøger at forstå hvad der står på websier i USA, folk der falder på halen af de betaler en høj pris hjemme i Sverige og en billigere pris i udlandet når de er der en sjælden gang og for folk der er så naive at de tor at det koster det samme at få en mobillicens, bygge et netværk og drive en mobiloperatør i Estland som det gør i Spanien og som ikke har forstået at man beskatter telebranchen meget forskelligt i EU....

  • 0
  • 10
Erik Trolle

Måske skulle du sammenligne de nationale svenske priser med de danske - lav lige regnestykket og spørg de danske operatører om de gerne vi hæve de nationale priserne til et svensk nivau og så lave de udenlandspriser
som man kan få i Sverige.


Aner ikke hvad du skriver om. Du har åbenbart ikke forstået budskabet at det er en fast månedlig pris til opkald,sms,mms og 1GB data inden for EU, delt op i at du befinder dig mere eller mindre i Sverige. Du kan fortælle mig om der findes lignende ordninger i DK, så skal jeg med glæde regne på dem.

PS: Dem jeg kender i DK har nu ikke billigere telefoni end mig her i Sverige, så jeg aner slet ikke hvad du taler om. Faktisk er det meget dyre at være i DK, man straffer ikke fastnet kunderne opkald til mobil herovre som man gør i DK.

  • 7
  • 0
John Strand

Næ, den svinger "kun" mellem 0% og 11,725%. Kan godt se at det er et mindre spænd på hele 0,275 point.

Men jeg kan stadigvæk ikke se hvad moms har med dette at gøre. Der er nok ingen der argumenterer for at vi skal betale samme pris i DK som i Tyskland inkl. moms

Kære Jan

Måske skulle du sætte dig ind i de mange måder som regeringerne i EU beskatter teleselskaberne.

I Ungarn er der en afgift på hvert SIM kort der går op til 8 euro pr kunde, ud over det så er der en speciel Telekom skat der rammer selskaberne. I lande som UK, Tyskland etc. har operatørerne betalt temmelig meget for deres 3G licenser mens de i andre lande har været næsten gratis.

Momsen i EU svinger mellem 15% i Luxemburg og 27% i Ungarn og sådan kunne jeg fortsætte og ud over det så er der meget store forskelle på hvad det koster og bygge en operatør i hvert EU and og hvor meget omsætning en kunde giver.

Din indsigt er vist meget begrænset og din vilje til at sætte dig ind i de lokale forhold er mere begrænset - evnen eller viljen?

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 8
Jan Lunddal Larsen
  • 7
  • 0
John Strand

Selv hvis du har ret i at gebyrene er så forskellige, John Strand, så forhindrer det teleselskaberne i at forhandle roaming indbyrdes i EU og så sælge det flatrate til kunderne.

Jeg prøver at fortælle at omkostningerne variere meget fra land til land og at det sammen med hvad man konkurrere på i de enkelte lande har tor indflydelse på hvor teleselskaberne tjener og taber penge.

Lad os gennemføre jeres forslag og så være konsekvente, i praksis så betyder at når folk kommer fra Polen eller Rumænien til Danmark så skal de have lov til at arbejde på de betingelser som de gør i deres hjemlande.

Jeg syntes at EU´s forslag er fint hvis bare EU var konsekvente og fik harmoniseret hele EU og alle priser, afgifter og arbejdsvilkår.

Lad danske IT folk få det samme i løn som IT folk i Rumænien :-)

  • 0
  • 10
Jan Lunddal Larsen

Nej Jan, du forstår ikke så meget og det er ikke gået op for dig at der er mange omkostninger forbundet med at bygge og drive en mobiloperatør og at disse priser variere meget fra land til land....

Jeg har overhovedet ikke skrevet det mindste vedr. mobiloperatørers omkostninger, så lad vær med at proppe ord i min mund.

Læs for hulen!!

Moms er bare et af mange elementer :-)

Moms er noget slutbrugeren betaler.

  • 8
  • 0
Jeppe Boelsmand
  • 7
  • 0
Mogens Ritsholm

Hvor mange penge udbyderne investerer siger ikke ret meget om noget som helst. Som du siger er der kæmpe forskel på hvad ting koster i forskellige lande :)

korrekt.

Det er jo ikke et mål i sig selv at brænde mange penge af. Det må jo dreje sig om at få noget fornuftigt og varigt ud af det.

I øvrigt er kilden til sektor sammenligninger mellem lande OECDs Communications Outlook, der udkommer årligt baseret på landenes indrapporteringer - og ikke noget man har hørt ved en pølsevogn

http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/science-and-technol...

Som det ses investerer Holland af en eller anden grund mere pr. capita end USA. Men oversigten er f. eks. ikke ppp korrigeret og skal derfor tages med et gran salt.

  • 6
  • 0
John Strand

Som det ses investerer Holland af en eller anden grund mere pr. capita end USA. Men oversigten er f. eks. ikke ppp korrigeret og skal derfor tages med et gran salt.

Nu er det at man ikke kan sammenligne investeringer i telesektoren på tværs af lande ved at se på en periode på to år. Hvis man skal sammenligne så skal man se over en 10 årig periode og hvis du gør det så vil du se nogle andre tal.

Årsagen til at man ikke kan det skyldes at teknologiskift og dermed store investeringer sker i ryk og forskudt i forhold til hvilke lande det sker i - eks. udrulningen af LTE eller opgradering af kabel TV netværk.

Hvis du gør det så vil du se at USA over en 10 årig periode har investeret dobbelt så meget pr capita som Europa og at Danmark ligger på niveau med USA.

  • 0
  • 5
John Strand

Hvor mange penge udbyderne investerer siger ikke ret meget om noget som helst. Som du siger er der kæmpe forskel på hvad ting koster i forskellige lande :)

Hvad det koster at bygge og drive et net og hvordan den lokale regering beskatter indutrien har naturligvis en betydning for hvad ting koster - men lad os være konsekvente, ens telepriser i hele EU og så lad os samtidig harmonisere skatter, afgifter og lønninger.

Lad danske IT folk gå ned i løn, lad dem tjene det samme som de får i Rumænien - med det antal folk der er i den danske telebranche Ca. 15.000 så vil en lønreduktion til dem betyde at vi kan spare en del på telefonregningen.

Lad os være konsekvente - lad os starte med harmonisere skatter og afgifter og lad lige finde ud af hvor vi så skal skære i den offentlige velfærd.

  • 0
  • 7
Mogens Ritsholm

Nu er det at man ikke kan sammenligne investeringer i telesektoren på tværs af lande ved at se på en periode på to år. Hvis man skal sammenligne så skal man se over en 10 årig periode og hvis du gør det så vil du se nogle andre tal

Jeg kan ikke finde belæg for din tese.

http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/science-and-technol...

Som du ser var investeringerne i USA meget høje under IT-boblen, og derefter meget lave i en årrække, mens det har været mere stabilt i Europa.

Mim mistanke er, at mange af de opførte investeringer i USA under IT-boblen var immaterielle. Måske husker du Worldcom m. fl., hvor deres CEOer jo blev dømt for regnskabssvindel for svimlende beløb.

  • 5
  • 0
Tine Andersen

Penge man ikke tjener- er vel strengt taget ikke et tab, men en indtjening, man ikke får?

Og hint til at øge den indtjening telebæsterne har: Skru ned på de der alt for dyre roamingpriser, så kommer der nok kunder i biksen.
Som det er nu, er det nærmest billigere at ringe fastnet til Hongkong fra DK- end at gå på Fjæsbogen i udlandet. Eller købe "Smølfebær" ;-D

Mvh
Tine

  • 2
  • 0
John Strand

Jeg kan ikke finde belæg for din tese.

http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/science-and-technol...

Som du ser var investeringerne i USA meget høje under IT-boblen, og derefter meget lave i en årrække, mens det har været mere stabilt i Europa.

Mim mistanke er, at mange af de opførte investeringer i USA under IT-boblen var immaterielle. Måske husker du Worldcom m. fl., hvor deres CEOer jo blev dømt for regnskabssvindel for svimlende beløb.

Nu er det sådan at vi netop har været disse tal igennem og har baseret dem på en række kilder og har derfor nok et mere nuanceret syn på hvad der rent faktisk bliver investeret i telesektoren rundt om i verden. Her er et citat fra en rapport vi kommer med om nogle dage.

While broadband investment can be cyclical, with periods of high spending for Network upgrades followed by periods of lower spending and
maintenance, the US has been the world pacesetter, investing some $1.2 trillion since 1996. Since then an average of at least $60 billion annually has been invested to build and upgrade wired and wireless networks, lay millions of miles of fiber-optic cable (more than in the whole EU combined), and erect cell towers. In 2013, the amount was nearly $75 billion. US investment has continued even in the face of the
financial crisis. Not so for Europe. From 2004 to today, the EU’s contribution to the world’s Communications infrastructure investment has fallen from one-third to less than one-fifth. Meanwhile, the US contribution has remained steady at roughly one-fourth of the world’s
total, even as the total pie of infrastructure Investment has increased globally. Americans, who comprise just 4 percent of the world’s population, enjoy one-fourth of the world’s broadband infrastructure investment.

Rent faktisk så har USA s investeringer eskaleret siden 2004 (lang tid efter IT boblen) så din teori holder ikke desuden var Worldcom en mindre spiller hvis du ser på dem i et amerikansk perspektiv.

I 2004 var det således at USA investerede lige så meget som EU og siden det år har EU fået baghjul - et eksempel på at den telepolitik man har ført i Europa har været en katastrofe.

Jeg kan tilføje at der er nogle få lande i Europa der skiller sig positivt ud og som er på niveau med USA og et af de lande er Danmark.

Så er det man kan spørge sig selv om virksomheder der oplever regulatorisk usikkerhed, regulatorer der regulere slutbruger priser etc. om de har lyst til at øge eller reducere deres investeringer.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 5
Leif Neland

Mon de, der er vant til at alt John Strand skriver er noget vrøvl, og derfor har et greasemonkey-script eller lignende til automatisk at downvote hans indlæg, overser at han muligvis taler sandt i dette om at der (normalt?) ikke er interne roaming-afgifter i USA?

  • 0
  • 0
John Strand

Mon de, der er vant til at alt John Strand skriver er noget vrøvl, og derfor har et greasemonkey-script eller lignende til automatisk at downvote hans indlæg, overser at han muligvis taler sandt i dette om at der (normalt?) ikke er interne roaming-afgifter i USA?

Jeg skriver ikke noget vrøvl, i modsætning til genierne i denne debat så har jeg indsigt i industrien og min viden er lidt dybere end den viden man kan finde på Google eller som pensionister har fra fortiden.

Når Mogens ser på tal fra OECD så kombinere vi dem med tal fra en række andre kilder herunder internationale banker, virksomheder der lever af at sælge tal om industrien og den kombination gør at vi nok får et lidt mere retvisende biled af industrien.

Det sjove er at jeg for år siden sagde at fiberindustrien ikke vil få det antal kunder de drømte om, at de kunder de fik ikke vil betale det de drømte om og jeg sagde at udbuddet vil vokse hurtigere end efterspørgselen - tingene har udviklet sig som jeg sagde, undskyld værre end jeg turde sige.

I løbet af kort tid så ser vi på Stokab vi ser på om det er den succes som Mogens og andre påstår - vi ser på Gothland og hvorfor de har fået fiber og om business casen er så smuk som Mogens siger og så ser vi på om den funktionelle separation i Sverige er en succes.

Mine damer og herre - Sverige er en gyser hvor man har brugt skatteydernes penge på at skabe et monopol der skævvrider konkurrencen - det er en model der bedst kan sammenlignes med DSB, Banedanmark og Rejsekortet - Det er den model Mogens hylder.

Mogens er vokset op i et gammelt monopol og han elsker og dyrker ting der minder om den arbejdsplads han forsvarede før / mens markedet blev liberaliseret.

Mogens taler for at man erstatter TDC´s gamle monopol med et nyt monopol - det er ikke godt for konkurrencen i mine øjne,

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 7
Mogens Ritsholm

Mogens er vokset op i et gammelt monopol og han elsker og dyrker ting der minder om den arbejdsplads han forsvarede før / mens markedet blev liberaliseret.

Mogens taler for at man erstatter TDC´s gamle monopol med et nyt monopol - det er ikke godt for konkurrencen i mine øjne,

Sludder.

Jeg er fortaler for funktionel adskillelse. Det skaber ikke et nyt monopol, men det afgrænser det eksisterende uundgåelige naturlige monopol på akcesinfrastrukturen, så monopolet ikke kommer til at omfatte hele fødekæden.

I øvrigt bliver det ikke et enkelt monopol - men flere. For der er stadig andre ejere af akcesinfrastruktur, som selvfølgelig også skal leve op til funktionel adskillelse af akcesinfrastrukturen, så brugerne får flere valgmuligheder for tjenester.

Du forstår slet ikke, at tankegangen netop er at undgå vidtrækkende de facto monopoler over for brugerne.

Politikerne er ved at forstå det, og der er ingen, der hører på dig. For du kan jo slet ikke begrunde en ideologi med andet end dine personlige fjendebilleder - mig inklusive.

  • 8
  • 0
John Strand

en monopol som er billigere for forbrugerne ?

Det er vist ikke gået op for dig at der ikke er monopol priser på mobilområdet, der er masser af konkurrence, konkurrenter og konkurrence mellem forskellige teknologier.

Lad os indføre ØGTE konkurrence i EU, inden for telefoni, lad os ensrette de priser, lad os ensrette skatter og afgifter på teleydelser og alle andre ydelser og lad arbejdskraften konkurrere på samme måde.

Luge vilkår og lige konkurrence for alle - lad os give danske IT medarbejder de samme mobilpriser som der er i Rumænien og de samme løn og arbejdsvilkår...

Eller skal jeg forstå dine indlæg således at du vil gerne have Rumænske vilkår når det er en fordel for dig og slippe for dem når det er en bagdel...

  • 0
  • 6
John Strand

Jeg er fortaler for funktionel adskillelse. Det skaber ikke et nyt monopol, men det afgrænser det eksisterende uundgåelige naturlige monopol på akcesinfrastrukturen, så monopolet ikke kommer til at omfatte hele fødekæden.

I øvrigt bliver det ikke et enkelt monopol - men flere. For der er stadig andre ejere af akcesinfrastruktur, som selvfølgelig også skal leve op til funktionel adskillelse af akcesinfrastrukturen, så brugerne får flere valgmuligheder for tjenester.

Du forstår slet ikke, at tankegangen netop er at undgå vidtrækkende de facto monopoler over for brugerne.

Politikerne er ved at forstå det, og der er ingen, der hører på dig. For du kan jo slet ikke begrunde en ideologi med andet end dine personlige fjendebilleder - mig inklusive.

Kære Mogens

Måske skulle du sætte dig ind i hvordan tingene fungere i Sverige - kan du ikke fortælle mig følgende:

  1. Er det sådan at hvem som helst kan grave fiber ned i Stockholm eller er der en kommunal aktør der har et monopol.

  2. Er det sådan at der rundt om i Sverige bliver brugt penge fra elkunderne på at etablere fiber - det hedder krydssubsidiering.

  3. Er det sådan at direktørerne for ALLE de store teleselskaber i Sverige mener at den funktionelle separation fungere eller mener de at der ikke er forskel på Sverige og Danmark.

  4. Er det sådan at direktørerne for teleselskaberne i Sverige mener at der er mere konkurrence på infrastrukturen i Danmark end der er i Sverige.

  5. Er det sådan at Telia fastsætter prisen for brugen af deres infrastruktur på en ensartet måde eller er der forskellige priser for de forskellige operatører.

  6. Hvem har betalt for og finasieret fiberen til og på Gothland - er det borgerne på øen eller er det monopol penge der er kanaliseret fra en ande by til den ø.

Jeg kunne nemt tilføje 100 spørgsmål til - lad os få en saglig og oplyst debat om det fantastiske Sverige og lad os spørge operatørerne i Sverige hvad der sker og om tingene er så smukke som du påstår.

Hvornår har du sidst talt med de fleste aktører i den svenske værdikæde, hvornår har du sidst talt med regulator, hvornår har du sidst studeret vilkår og priser hvornår har du sidst talt med direktørerne og de regulatoriske folk hos operatørerne i Sverige.

Fortæl mig om din viden - er den baseret på noget du har Googlet, noget du hørte før du gik på pension eller er den baseret på fordomme.

Lad os få fakta om Sverige på bordet og lad danskerne bestemme om de vil have den svenske model du hylder og lad politikerne foretaget et valg - den danske eller den svenske model.

Der findes næppe et marked i EU med så så mange politisk skabte monopoler som der er i Sverige - det får Banedanmark til a ligne en liberaliseret model.

Hvem ved mest om Sverige du eller jeg.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 6
Mogens Ritsholm

Jeg er fortaler for funktionel adskillelse. Det skaber ikke et nyt monopol, men det afgrænser det eksisterende uundgåelige naturlige monopol på akcesinfrastrukturen, så monopolet ikke kommer til at omfatte hele fødekæden

I øvrigt var der umiddelbart efter kapitalfondenes overtagelse af TDC lidt tanker om, at TDC frivilligt ville omdanne sig efter principperne i funktionel adskillelse.

Blandt de finansielle rådgivere mente man, at det ville give et renere investerings- og udviklingsgrundlag og dermed en øget samlet værdi af virksomheden.

Jeg ved ikke, om sådanne tanker stadig eksisterer i TDC.

Men jeg tror det desværre ikke.

Der er måske ikke de nødvendige akademiske hestekræfter til at overveje scenarier for en langsigtet strategi - selv om selskabet tydeligvis har et behov for at overveje sin fremtid ud over de næste kvartalsrapporter. For de kan jo ikke blive ved med at spare sig ud af tabet af stordriftsfordele.

Der er brug for en helt ny tilgang til det at drive televirksomhed. En tilgang, der ikke kun beror på at man sidder på hele fødekæden af net og tjenester til flertallet af danske kunder.

  • 6
  • 0
John Strand

Kære Mogens

Du svare ikke på mine spørgsmål om den svenske model er så fantastisk - formoder at du har sat dig ind i tingen og at du har belæg for at det er en bedre model end den danske.

Svar lige på det 6 hurtige spørgsmål - jeg er glad for at du mener at politikerne har set lyset - jeg formoder at du har talt med dem, skal vi ikke lade dem tale med de svenske aktører og lade dem fortælle om den model som du mener er en gave til telebranchen.

Glæder mig til at se dine svar... Til dem der ikke ved det så er Mogens fortaler for en model der dyrker monopoler og som eliminere konkurrence og det er en model hvor kunderne tror at de får billige teleydelser og hvor de glemmer at se på hvem der betaler regningerne og hvad tingen rent faktisk koster.

Mogens er født og opvokset i et monopol og han er advokat for en model der minder om den som der var den gang Tele Danmark havde et monopol - han går efter et sikre det han kender.

Det store spørgsmål er om Telias konkurrenter er enige med Mogens - hvem har den største viden om Sverige Mogens eller teleselskaberne i Sverige.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 7
John Strand

I øvrigt var der umiddelbart efter kapitalfondenes overtagelse af TDC lidt tanker om, at TDC frivilligt ville omdanne sig efter principperne i funktionel adskillelse.

TDC s Whole sale afdeling har i flere år kørt separat fra resten af organitationen. De forkellige busines unites i TDC køber ind på samme vilkår som engros kunderne.

Jeg har haft flere operatører, MVNO´ere og regulatorer med på besøg hos TDC Whole sale for at vise hvordan de arbejder og hver gang er det blevet overrasket over den måde som TDC arbejder på.

Glæder mig til at se svaret på mine 6 spørgsmål om Sverige... det kan ikke være så svært..... :-)

  • 0
  • 5
Mogens Ritsholm

Glæder mig til at se svaret på mine 6 spørgsmål om Sverige... det kan ikke være så svært..... :-)

Det er selvfølgelig nytteløst at svare på så tåbelige spørgsmål. Så glæd du dig bare.

Din replik om TDC wholesale viser, at du slet ikke har forstået hvad funktionel/strukturel adskillelse er.

Så det synes jeg du skal studere nærmere i stedet for at fortsætte denne debat, der tydeligvis ikke lærer dig noget.

  • 6
  • 0
Rasmus Nielsen

Find lige atlaset frem og se på om der findes et land nord for USA der hedder Canada...

Ja, klaphat.... Men "North America" gælder også USA. Faktisk er "North America" fra Mexico's grænse og op....


Nu bevæger vi os noget OT, men for p..... hvor er det åbenbart svært at få fastslået simple fakta i denne debat. North America starter ved grænsen mellem Panama og Columbia og dækker også de karibiske øer.

  • 5
  • 0
John Strand

Det er selvfølgelig nytteløst at svare på så tåbelige spørgsmål. Så glæd du dig bare.

Kære Mogens

Hvorfor er det nytteløst at svare på spørgsmål om hvordan det svenske marked fungere.

Du har et hav af gange fremhævet Sverige og den svenske model nu spørger jeg dig om nogle meget simple spørgsmål som jeg formoder at du har kendskab til - det formoder jeg når du har fremhævet Sverige igen og igen og igen-

Kom nu Mogens, det er 6 hurtige spørgsmål som jeg syntes at læseren skal have svar på - skal nok sørge for at det politiske system får svarene - vi må da have en debat som sker på et oplyst grundlag

Hvorfor vil du ikke svare - er det fordi du ikke har sat dig ind i tingene eller er det fordi du kender svarene og de svar ikke er så gode.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 7
John Strand

Ja, jeg er forbruger. Jeg ved ikke lige hvor Rumænien kom ind i billedet.
Det er i princippet samme sag som med Netto, Lidl og Aldi: det er ikke mit problem hvordan fordelene opnås.

Skal jeg forstå det således at du gerne vil have harmoniseret mobilpriserne på et lavt niveau i Europa og at du ikke har noget imod at man harmonisere løn og arbejdsvilkår - Rumænske vilkår for danske IT folk.

Det med at sige du vil have men du bare er forbruger og er ligeglad med hvordan tingene sker er sku fornemt at sige - vi må have en seriøs og fakta baseret debat og jeg syntes at du bør forholde dig til om du er villig til at de 15.000 mennesker I teleindustrien som du vil have til at levere dig telefoni til nogle priser der er harmoniseret skal arbejde på harmoniserede arbejdsvilkår.

Hvis priserne skal ned så skal omkostningerne også ned - skal vi sammen kæmpe for at din drøm bliver realiseret - parolen kunne være: Drop den danske model, drop det fagforeningerne har kæmpet for og lad os få billig mobiltelefoni og hospitaler som dem de har i Rumænien.

Længe leve et harmoniseret Europa :-)

  • 0
  • 6
Maciej Szeliga

Det med at sige du vil have men du bare er forbruger og er ligeglad med hvordan tingene sker er sku fornemt at sige - vi må have en seriøs og fakta baseret debat og jeg syntes at du bør forholde dig til om du er villig til at de 15.000 mennesker I teleindustrien som du vil have til at levere dig telefoni til nogle priser der er harmoniseret skal arbejde på harmoniserede arbejdsvilkår.


Lige pt. outsourcer TDC til asien og fyrer medarbejdere i DK, det er ikke noget jeg kan gøre noget ved eller noget du vil gøre noget ved.
De andre teleselskaber er enten også igeng med det eller så har allerede gjort det.
Jeg kan være ligeglad for det nytter ikke noget ikke at være ligeglad. Hvad jeg derimod IKKE er ligeglad med er at JEG fortsat skal betale teleselskabet samme pris uanset hvor arbejdet udføres.
Rumænske tilstande er allerede her, du har bare ikke opdaget det.

  • 6
  • 0
Marc Munk

lad os få en saglig og oplyst debat

Det gør næsten ondt i ørerne når den slags kommer fra dig John Strand.

Hvis du vitterlig vil have en saglig debat bør du nok starte med at se indad. Lad være med at tillægge folk holdninger de ikke har givet udtryk for. Lad være med at være nedladende overfor andre, du er slet ikke et på et niveau hvor du kan tillade dig at være nedladende.

Start du med det og så skal den saglige debat nok komme.

  • 11
  • 0
John Strand

Lige pt. outsourcer TDC til asien og fyrer medarbejdere i DK, det er ikke noget jeg kan gøre noget ved eller noget du vil gøre noget ved.
De andre teleselskaber er enten også igeng med det eller så har allerede gjort det.
Jeg kan være ligeglad for det nytter ikke noget ikke at være ligeglad. Hvad jeg derimod IKKE er ligeglad med er at JEG fortsat skal betale teleselskabet samme pris uanset hvor arbejdet udføres.
Rumænske tilstande er allerede her, du har bare ikke opdaget det.

Ved at sætte medarbejderne ned i løn (så du kan få billig telefoni) så fjerner man også gevinsten ved at out source til lande med billig arbejdskraft.

Lad os kæmpe for et harmoniseret EU hvor vi harmonisere meget mere end telepriserne - hvis vi kommer ned på Rumænsk niveau så har det to fordele, vi kan tale om hvor godt det var i gamle dage og det bliver meget tydeligt hvordan man kan forbedre hospitalssektoren.

Hvis i vil have harmoniserede priser så må I gå hele vejen..

  • 0
  • 7
Jan Lunddal Larsen

Lad os kæmpe for et harmoniseret EU hvor vi harmonisere meget mere end telepriserne - hvis vi kommer ned på Rumænsk niveau så har det to fordele, vi kan tale om hvor godt det var i gamle dage og det bliver meget tydeligt hvordan man kan forbedre hospitalssektoren.

Og du kunne jo aldrig overveje at det var den anden vej, vi skulle gå, vel? Altså at få rumænerne op på et hæøjere niveau?

Men hvis alt er så billigt i Rumænien, hvorfor er roaming så så dyrt der (relativt set)?

Er det ikke det debatten drejer sig om? At det er væsentligt dyrere for en EU-borger at bruge mobilen i et andet EU-land, end det er for en derboende EU-borger?

Måske du skulle koncentrere dig om det i stedet for at ævle om alt muligt andet.

Hvad var det nu med den moms? Mogens skal svare på dine spørgsmål, så gider du svare på mit?

Jeg kan kun konkludere at du intet ved om moms, så måske du skulle tale lidt med din revisor, hvis du ellers tør. Du skulle jo nødigt få skæld ud for endnu et ulovligt lån.

  • 8
  • 0
Steen S P

Oplægget er vel ikke at man vil standardisere priserne på et lavt niveau i hele EU, men at man vil ha' lavere roaming priser. Der er jo ingen der siger at vi skal ha' de samme priser lokalt i DK som de evt. har i det billigste land i EU - vi siger bare at vi gerne vil ha' fornuftige roaming priser så man rent faktisk har råd til at bruge til mobil til både telefoni og data i udlandet. Jeg tror at de fleste syens det er ok at betale lidt mere for dette så længe det bare er på et rimeligt niveau - og det kan telebranchen så åbenbart ikke selv finde ud af...:-).

  • 8
  • 0
Jens Jönsson
  • 4
  • 0
Jens Jönsson
  • 6
  • 0
Jens Jönsson

I løbet af kort tid så ser vi på Stokab vi ser på om det er den succes som Mogens og andre påstår - vi ser på Gothland og hvorfor de har fået fiber og om business casen er så smuk som Mogens siger og så ser vi på om den funktionelle separation i Sverige er en succes.

Det sjove er jo at du faktisk kan kigge lige så tosset på både Stokab og Gotland som du lyster.
Du er så forudindtaget i dine meninger om hvad der virker og ikke virker, så selvom om det skulle vise sig at være en succes med Stokab og en god business case på Gotland, så vil du aldrig skrive det i dine rapporter.
Du kan ikke være subjektiv, det ligger ikke til din natur hvilket du jo tydelig viser offentligt frem, f.eks. her i debatten og f.eks. den rapport vi så fra dig om Bornholm (Den lugtede mere af sure rønnebær sagde ræven, den kunne ikke nå dem)

Så hvad du kommer med af rapporter eller ej og hvad konklusionen vil være, så kan man ikke tage dem seriøst...

  • 4
  • 0
John Strand

Det sjove er jo at du faktisk kan kigge lige så tosset på både Stokab og Gotland som du lyster.
Du er så forudindtaget i dine meninger om hvad der virker og ikke virker, så selvom om det skulle vise sig at være en succes med Stokab og en god business case på Gotland, så vil du aldrig skrive det i dine rapporter

Det er noget sludder - jeg kan godt forstå hvorfor Mogens ikke vil svare på mine 6 meget enkle spørgsmål.

Mogens er et produkt af et gammelt monopol som han i årevis har fået penge for at forsvare og han ser gerne at televerden bevæger sig i retning af noget han kender og som han har forsvaret i gennem mange år.

Den model som Mogens anbefaler man skal bruge i Danmark er en katastrofe i de lande hvor man har valgt den.

Jeg bryder mig ikke om de monopoler som Mogens forsvare, jeg foretrækker fri konkurrence hvor forbrugerne har valgfrihed frem for at de skal tvinges til at bruge den udbyder som Mogens vil tildele et monopol.

God Mogens kunne svare på mine spørgsmål - 6 meget enkle spørgsmål. Formoder at der er en årsag til at han ikke vil svare..

  • 0
  • 8
Marc Munk

Jeg bryder mig ikke om de monopoler som Mogens forsvare, jeg foretrækker fri konkurrence hvor forbrugerne har valgfrihed frem for at de skal tvinges til at bruge den udbyder som Mogens vil tildele et monopol.

Men du bryder dig om de monopoler du påstår at have som kunder?

Hvordan man det være dårligt at der kun findes en part der smider kabler i jorden men hvor der er fri konkurrence på hvem der kan flytte bits på denne infrastuktur?

  • 9
  • 0
Jens Jönsson

Det er noget sludder - jeg kan godt forstå hvorfor Mogens ikke vil svare på mine 6 meget enkle spørgsmål.

Nej, det er ikke noget sludder. Fordi du synes det er sludder er det >ikke< ensbetydende med at det er sludder. Hvornår fatter du det ?
Selvom du selv synes det, så er du ikke Gud og du har ikke det endegyldige ord.

Mogens er et produkt af et gammelt monopol som han i årevis har fået penge for at forsvare


Det er noget af en påstand. Du må have konkrete beviser siden du er så klar i spyttet....
Hvad med dig, er du så ikke et produkt af en teleindustri, som du får penge for at forsvare ?

og han ser gerne at televerden bevæger sig i retning af noget han kender og som han har forsvaret i gennem mange år.


Det er din påstand, ikke noget jeg kan genkende. Jeg kan ikke se at der er "monopol" over det Mogens foreslår, nærmest tværtimod.

Den model som Mogens anbefaler man skal bruge i Danmark er en katastrofe i de lande hvor man har valgt den.


Igen din fuldstændigt udokumenterede påstand. Du har >aldrig< dokumenteret at det forholder sig sådan. Kun påstået i det uendelige at >du< mener det er sådan og at >du< har ret og det er fakta (og hvad kan man lige bruge det til?)....

Jeg bryder mig ikke om de monopoler som Mogens forsvare,


Det er igen dig der påstår at han forsvarer monopoler, og du har netop angivet at du absolut ikke er subjektiv.

jeg foretrækker fri konkurrence hvor forbrugerne har valgfrihed frem for at de skal tvinges til at bruge den udbyder som Mogens vil tildele et monopol.


Jeg ser slet ikke Mogens sige at man som forbruger ikke skal have valgfrihed og fri konkurrence, tværtimod.
Du pådutter i min optik Mogens noget han ikke påstår.
Men nu du snakker om valgfrihed, hvordan synes du så den forholder sig, i et område som f.eks. Nordsjælland, hvor man stortset kun kan få Internet over kabler (fiber, kobber og coax) leveret af TDC. Synes du det hænger sammen med den valgfrihed du nævner ?

Gid Mogens kunne svare på mine spørgsmål - 6 meget enkle spørgsmål. Formoder at der er en årsag til at han ikke vil svare..

Sikkert den meget simple årsag er du ikke formår at debattere på et fornuftigt plan, men i stedet sviner ham til. Samtidig med at du ikke besvarer de spørgsmål han stiller, og hvis du endelig gør, så er det med modspørgsmål....

Så bliver det noget op af bakke....

Dine svar er kun yderlige bekræftelse af at dine rapporter absolut ikke er subjektive. Jeg siger ikke de skal være det, men hvis de var så ville de være væsentligt mere troværdige end nu, hvor din politiske overbevisning og egen personlige mening skinner gevaldigt igennem....

Derfor er dine rapporter i min optik intet værd. Kig bare på Bornholm rapporten. Den er ikke det mindste subjektiv. Der stilles ikke for/imod spørgsmål til det der er foregået. Der påståes bare at der er foregået noget ulovligt, hvilket vi endnu ikke er bevist ved en domstol....

  • 5
  • 0
Anonym

ødelægge debatter.

Debatterne bliver trukket længere og længere ned i sølet, og minder mere og mere om Ekstrabladets Nationen hver gang debatten kommer ind på teleindustriens områder. Debatterne drejer sig, efterhånden som de udvikler sig, mindre og mindre om artiklernes emner, men mere og mere om personen John Strand. Løsningen må være simpel: udeluk John Strand eller udeluk alle os andre.

John, Du må hjertens gerne stille mig spørgsmål om dette indlæg, men jeg vil ikke svare dig - det er simpelthen ikke det værd.

  • 5
  • 0
John Strand

Debatterne bliver trukket længere og længere ned i sølet, og minder mere og mere om Ekstrabladets Nationen hver gang debatten kommer ind på teleindustriens områder. Debatterne drejer sig, efterhånden som de udvikler sig, mindre og mindre om artiklernes emner, men mere og mere om personen John Strand. Løsningen må være simpel: udeluk John Strand eller udeluk alle os andre.

John, Du må hjertens gerne stille mig spørgsmål om dette indlæg, men jeg vil ikke svare dig - det er simpelthen ikke det værd.

Jeg har meget svært ved at forstå den påstand. Jeg fortæller at der i EU er en del udfordringer hvis man vil harmonisere priser - det ved alle brancher specielt de brancher der på samme måde som telebranchen lider under høje og ofte meget varierede beskatninger i de enkelte medlemsnationer.

Jeg fortæller også at der er meget stor forskel på hvad det koster at bygge og drive net i de enkelte lande - det er også med til at påvirke priserne.

Ud over det så gør jeg opmærksom på at der forskel på hvad man konkurrere på i landene og hvordan man konkurrere - i nogle EU lande må man binde kunderne i 24 måneder mens man i Danmark kun må binde dem i 6 måneder.

Med hensyn til din sammenligning med Nationen på Ekstra Bladet så har du ret. Nationen er overbefolket af folk uden indsigt og som bliver sure når folk med indsigt fortæller hvordan verden ser ud.

Jer der er så sure når jeg fortæller hvordan verden ser ud og når jeg fortæller at Mogens glansbiled af Sverige er et fatamorgana høre til på Nationen.

I er ikke i stand til at deltage i en seriøs debat og i er ikke i stand til at forholde jer til den virkelighed som der er der ude.

Kom tilbage i debatten når i kan skrive seriøst - i modsætning til jer så sætter jeg mig ind i tingene - og jeg forsøger ikke at vildlede folk, det er det Mogens gør når han fremhæver Sverige.

  • 0
  • 8
Claus Waldersdorff Knudsen

Mogens vil ikke svare på hvordan tingene fungerer i Sverige....

Og Strand vil ikke svare på Jan Lunddals spørgsmål om moms...

Men ellers vil jeg give dig ret, Peter Binderup.
Når Strand nu har vægten til at blive garder inde på Amalienborg; men (sikkert) ikke højden, må han jo prøve at hævde sig på anden vis...

Ups, der røg jeg vist lige ned på Strand-niveauet.

  • 7
  • 0
John Strand

Og Strand vil ikke svare på Jan Lunddals spørgsmål om moms...

Det er meget enkelt - moms forskelen er en mindre del af den forskel der er i beskatningen af teleydelser i EU.

Jens taler om spændet i den amerikanske moms som jeg kender meget til og som jeg selv oplever når jeg er i USA en del måneder om året.

Nu er det sådan at de skatter og afgifter der er på mobiltelefoni i Europa kan svinge meget og kan udgøre et beløb der får momsen til at virke marginal når man ser på de forskellige elementer på en telefon regning.

I et land som England har mobillicenserne været så dyre at med den pris som EU har dikteret pr 1 juli 2014 (for roaming) så vil det som en fremmed operatør betaler for at bruge et engelsk netværk kun dække omkostningerne til at forrente og afdrage licenserne - der er ikke penge til produktion og til profit.

Når det så er sagt så kan jeg kun sige at din garder kommentar nok er et bevis på at du blev kasseret til session - den virker ikke særlig begavet eller skal jeg sige det på en anden måde du er nok et godt bevis på at halvdelen af befolkningen er mindre begavet end gennemsnittet.

Glæder mig til at Mogens svare på hvor fantastisk det er i Sverige - han har et markant anderledes syn på markedet end operatørerne i Sverige.

  • 0
  • 7
Ole Knudsen

Min søn kom ved et uheld til at se 4 musikvideoer på vinterferien sidste år i Sverige. I alt 20 mb data, som blev takseret til 400 kr.

Normalt betaler han 20 kr/gb. Han havde nok forventet måske 10 gange højere pris i udlandet, men 1000 gange?? Det kostede i hvert fald TDC mobil en kunde.

Det gad jeg godt høre telebranchens lobbyister og andre der hjælper med at "optimere" forretningen komme med en god forklaring på.

  • 8
  • 0
Claus Waldersdorff Knudsen

Når det så er sagt så kan jeg kun sige at din garder kommentar nok er et bevis på at du blev kasseret til session - den virker ikke særlig begavet eller skal jeg sige det på en anden måde du er nok et godt bevis på at halvdelen af befolkningen er mindre begavet end gennemsnittet.

Nåh, kasseret blev jeg nu ikke. Jeg tilbragte såmænd flere år i Søværnet.
Mht. til min intelligens tror jeg nu nok jeg ligger lunt i svinget. I det mindste har jeg da et par uddannelser eller tre. Ved nærmere eftertanke måske endda fire. Njah, fem hvis jeg tæller min pilotuddannelse med ;-) Men den har jeg nu ikke brugt erhversmæssigt.

Og du har helt ret, Strand. Min kommentar var ikke særlig begavet. Det var et ubegavet og ubehjælpsomt forsøg på at komme ned på dit niveau.

  • 10
  • 0
John Strand

Vrøvl. Moms er noget slutbrugeren betaler og har intet at gøre med hvor dyrt det er at drive teleselskab.

Og igen: der er ikke større forskelle på momssatser i EU end der er i USA.

Hvis man ikke vil forstå det jeg skriver så skriv det frem for at skrive sådanne ting som du skriver.

Lad mig skære det ud i pap - der er forskellige omkostninger samt en række andre faktorer der gør at vilkårene for at drive teleselskab i forskellige lande variere meget - det betyder at den pris man må opkræve fra kunderne i det enkelte land variere meget.

På toppen af det (når alle disse omkostninger er langt sammen) og når profitten er lagt på så kommer man frem til en pris som der så bliver lagte en moms på - denne kan også variere meget.

Man kan ikke bare harmonisere mobilpriserne i Europa uden at se på de mange underliggende omkostninger som er fundamentet for selskabernes priser.

Det er meget tydeligt at der er en delpersoner i denne debat som ikke har den store indsigt i forskellen på at drive virksomheder i forskellige lande.

Men hvad fanden, hvad ved bønder om agurkesalat.

  • 0
  • 7
John Strand

John, forstår du overhovedet begrebet moms ?
Hvad det gør og hvordan det opkræves ?

Ja det gør jeg men dit problem er at du ikke har forstået hvad det koster at bygge og drive et teleselskab og at det ikke er gået op for dig at teleselskaber har meget forskellige vilkår i de 28 EU lande hvilket påvirker priserne som selskaberne opkræver.

Det er så nemt at sige at roaming priserne skal væk og at det skal koste det samme at bruge telefonen over alt i EU - det var det EU gik ud og sagde i sommer.

Da EU gjorde det kom vi med en analyse og den afslørede at der var en masse ting EU ikke havde taget højde for - på grund af vor analyse protesterede en masse teleselskaber og efterfølgende en del regeringer fordi de kunne se at det ville påvirke investeringerne i EU negativt.

EU´s telepolitik er en katastrofe, over de sidste 10 år har teleindustrien i EU investeret halvt så meget pr indbygger som industrien i USA - der er meget få undtagelser i EU og en af dem er Danmark.

I må afgøre for jer selv hvad I vil have - lave priser og adgang til gammel infrastruktur eller betale lidt mere og så få adgang til ny infrastruktur.

  • 0
  • 6
Jan Lunddal Larsen

Men hvad fanden, hvad ved bønder om agurkesalat.

Nu du siger det, for du ved åbenbart intet om det punkt, og jeg er ved at løbe tør for pap.

Moms er noget der lægges på den endelige pris, som slutbrugeren betaler. Diverse led inden slutbrugeren foretager mellemafregninger, men i sidste ende er det slutbrugeren der betaler hver en krone.

Det har ingen indflydelse på teleselskabets omkostninger, og INGEN her taler om at priser skal være ens i Europa INKL. moms.

DU er den eneste der ævler om dette og hiver det ind i din forklaring på selskabernes varierende omkostninger,

Moms er IKKE en omkostning!!

Du påstår endda at momssatserne spænder mere i EU end i USA og derfor ikke kan sammenlignes, men dette er IKKE SANDT (medmindre du mener at 0,275 procentpoint er altafgørende).

  • 6
  • 0
Jan Lunddal Larsen

Ja det gør jeg men dit problem er at du ikke har forstået hvad det koster at bygge og drive et teleselskab og at det ikke er gået op for dig at teleselskaber har meget forskellige vilkår i de 28 EU lande hvilket påvirker priserne som selskaberne opkræver.

Igen for trollen: Hvad har det med moms at gøre?

Den har intet at gøre med hvad det koster at bygge og drive et teleselskab.

Det er så nemt at sige at roaming priserne skal væk og at det skal koste det samme at bruge telefonen over alt i EU - det var det EU gik ud og sagde i sommer.

Henvis venligst til det sted, hvor de siger at det er inkl. lokal moms og evt. afgifter.

I øvrigt er der vel intet til hinder for at lave et paneuropæisk netværk og en konsolidering af telemarkedet.

Hele ideen med det indre marked er at skabe ét marked, og så hjælper det ikke at have 100+ teleselskaber der kæmper for hvert deres.

EU kæmper også for rettigheder på f.eks. distribution af musik og film, der skal gælde hele EU, i stedet for at der skal forhandles lokale aftaler i hvert eneste EU-land.

Men det er du sikkert også fortaler for.

  • 4
  • 0
Jarle Knudsen

Ja det gør jeg men dit problem er at du ikke har forstået hvad det koster at bygge og drive et teleselskab og at det ikke er gået op for dig at teleselskaber har meget forskellige vilkår i de 28 EU lande hvilket påvirker priserne som selskaberne opkræver.


Kan du fortelle hvilke omkostninger HELT NØJAGTIG gør at en SMS send til en dansk telefon i udlandet koster 0,00 DKK, mens den selv samme SMS sendt til et udenlandsk nummer koster pludseligt 4,00 DKK? (160 bytes!)

  • 6
  • 0
John Strand

Kan du fortelle hvilke omkostninger HELT NØJAGTIG gør at en SMS send til en dansk telefon i udlandet koster 0,00 DKK, mens den selv samme SMS sendt til et udenlandsk nummer koster pludseligt 4,00 DKK? (160 bytes!)

Kære Jarle

Teleselskaber driver en forretning der på nogle områder er som et cirkus og nogle af deres kunder er sådanne klovne at de ikke forstår hvad det koster at bygge og drive telesleskaber i forskellige lande.

De klovne forstår heller ikke at omkostninger og en række lokale forhold påvirker det som forskellige vare koster. I Norge er telefoni dyre end i Danmark til gengæld er der en del nordmænd der ikke betaler roaming i Danmark - når måneden er omme så er deres regning højere end en dansk regning.

I Ungarn er der en masse skatter og afgifter på teleselskaberne som gør at de første mange kroner man betaler går til staten.

I England, Tyskland og en række andre lande har frekvenserne kostet så meget at en stor del af telefonregningen går til at betale for disse frekvenser.

Liten over nationale og regionale forskelle mellem de 28 lande er meget lang og på toppen af det så er der forskal på den moms kunderne bliver opkrævet hvilket igen påvirker slutbruger priserne.

Hilsen

John Strand

  • 1
  • 7
Mogens Ritsholm

Teleindustrien i DK har tidligere anført det panikagtige argument, at fjernelse af roamingafgifter for kunderne ville føre til udligning af priser, da folk jo bare kunne købe abonnementer i det billigste land og så bruge disse i hjemlandet.

Men skatter og afgifter af teleydelser skal betales i det land, hvor de forbruges mod betaling. Derfor kan du ikke slippe uden om afgifter ved at købe ydelser i udlandet, hvis de forbruges i Danmark. Jeg har selv haft sager med Skat, hvor man forfulgte en dansk gensælger, der havde placeret sig udlandet og modtog al betaling via internationale kreditkort.

Derfor kan du heller ikke med en dansk adresse normalt uden videre tegne et abonnement i et andet land, hvis ydelsen aftages i Danmark. For så opstår der straks et spørgsmål om hvilket land, der skal modtage VAT.
Men selvfølgelig kan man snyde med det. Og i telebranchen forfølger nogle jo både de sunde og de kunstige forretningsmuligheder.

Derfor skal der være en sikkerhed for, at man ikke bare køber abonnementer i et andet land alligevel på en eller anden ”smart” måde.
Og her er det – udover skatteproblemet – så heldigt, at udbyderen selv er interesseret i at undgå, at deres abonnementer bruges 100% til roaming. For så skal de jo betale roamingafgifter (wholesale) til andre lande uden mulighed for at opkræve for roamingen hos kunden. Det er med garanti en underskudsforretning.

Derfor skal teleselskaberne selvfølgelig have mulighed for nogle safeguards for at undgå dette.

Der er flere muligheder.

Man kan f.eks have lavere lofter for roamet trafik end for on-net trafik. F.eks. 10GB on-net og 2 GB off-net. Der er også andre muligheder.
Det vil naturligvis blive belyst i den videre proces med EU-kommissionens forslag, der nu fremlægges officielt.

Der bliver ikke nødvendigvis noget grænsehandelsproblem med EU-kommissionens forslag om fjernelse af brugernes roamingafgifter.

Det er et falsk argument anvendt af den danske telebranche uden omtanke, at roamingforslaget vil udligne europæiske priser.

Der kan ikke være tvivl om, at kunderne ønsker EU's forslag gennemført.
Det er en ”syg” branche, der modarbejder kundernes ønsker i stedet for at finde mekanismer til at opfylde dem.

Dette er ikke et debatindlæg til John Strand. For det faglige indhold er ikke til diskussion på gadedrengsplan. Det kan jeg vist godt tillade mig at sige i lyset af hans tidligere indlæg.

  • 6
  • 0
John Strand

Teleindustrien i DK har tidligere anført det panikagtige argument, at fjernelse af roamingafgifter for kunderne ville føre til udligning af priser, da folk jo bare kunne købe abonnementer i det billigste land og så bruge disse i hjemlandet.

Men skatter og afgifter af teleydelser skal betales i det land, hvor de forbruges mod betaling. Derfor kan du ikke slippe uden om afgifter ved at købe ydelser i udlandet, hvis de forbruges i Danmark. Jeg har selv haft sager med Skat, hvor man forfulgte en dansk gensælger, der havde placeret sig udlandet og modtog al betaling via internationale kreditkort.

Nu vrøvler du igen - pr, 1 januar 2015 skal momsen af varen betales i det land hvor man konsumere varen - de regler er ikke vedtaget endnu og med hensyn til telefoni så er det stadig uklart om din telefonregning i fremtiden vil indeholde moms fra alle de EU lande du bevæger dig rundt i.

Når det er sagt så vil en del nationale skatter og afgifter ikke blive lagt i det land hvor du bruger telefonen - I Ungarn har man en meget høj SIM afgift der tilfalder den nationale stat. I Danmark har man en nummerafgift og lissten af ting og sager herunder betaling for mobillicenser tilfalder stadig nationalstaterne.

Du burde sætte dig ind i tingene - det ar du vist ikke gjort igen.

  • 0
  • 6
Jarle Knudsen

Teleselskaber driver en forretning der på nogle områder er som et cirkus og nogle af deres kunder er sådanne klovne at de ikke forstår hvad det koster at bygge og drive telesleskaber i forskellige lande.


John, du taler udenom igen. Du har fået et konkret spørgsmål og jeg forventer helt konkret svar (medmindre det er for meget for dig). Vi prøver igen:
Kan du fortelle hvilke omkostninger HELT NØJAGTIG gør at en SMS send til en dansk telefon i udlandet koster 0,00 DKK, mens den selv samme SMS sendt til et udenlandsk nummer koster pludseligt 4,00 DKK? Vi taler om 160 bytes sendt til selv samme land, f.eks. Sverige.

Altså hvad er det der gør så kæmpe prisforskel når man sendet 160 byes fra Telia-net (DK) til Telia-net (SE)?

  • 5
  • 0
John Strand

Det er ikke gået op for Mogens at I EUS forslag sidste sommer var der et element der hed "roam like home" og EU havde ikke tænkt konsekvenserne igennem af hvad det betød for industrien og de muligheder der blev for arbitrage.

Nu er det sådan at jeg taler med folk i kommissionen og vi lavede en research note som fik store konsekvenser og som har gjort at embedsmændene må begynde at tænke sig lidt om - den note og resultatet af det vi gjorde kan man læse om her: http://www.strandreports.com/sw5700.asp

I modsætning til Mogens så har jeg brugt en del tid på at sætte mig ind i tingene - vi har set på de økonomiske konsekvenser og vi har talt med operatører, MVNO´ere og regulatorer over hele EU.

Mogens basere sine holdninger på hvad han tror og nogle fordomme vi andre har sat os ind i tingene - alene den måde som Mogens roder rundt i afgifter og skatter viser at han ved lige så meget om dette emne som han ved om de svenske telemarked.

  • 0
  • 10
Peter Stricker

Teleselskaber driver en forretning der på nogle områder er som et cirkus og nogle af deres kunder er sådanne klovne at de ikke forstår hvad det koster at bygge og drive telesleskaber i forskellige lande.


Hmm, i et cirkus er der en ejerkreds, en cirkusdirektør og nogle artister der optræder for publikum.

Du passer rigtig godt i rollen som cirkusklovnen. Det er ham, publikum griner af når han ustandseligt viser dem hvor dum og kluntet han er.

  • 6
  • 0
John Strand

John, du taler udenom igen. Du har fået et konkret spørgsmål og jeg forventer helt konkret svar (medmindre det er for meget for dig). Vi prøver igen:
Kan du fortelle hvilke omkostninger HELT NØJAGTIG gør at en SMS send til en dansk telefon i udlandet koster 0,00 DKK, mens den selv samme SMS sendt til et udenlandsk nummer koster pludseligt 4,00 DKK? Vi taler om 160 bytes sendt til selv samme land, f.eks. Sverige.

Altså hvad er det der gør så kæmpe prisforskel når man sendet 160 byes fra Telia-net (DK) til Telia-net (SE)?

Jeg har vist igen ikke udtrykt mig så klart at du kan forstå hvad jeg skriver.

Operatørers priser afspejler ikke en produktionspris med tillæg af en avance. Det er sådan i telebranchen som i alle andre brancher at man har gynger og karuseller og at nogle vare tjener man gode penge på mens andre tjener man mindre ´på.

Når man driver en mobiloperatør så er der nogle omkostninger forbundet ved at få lov til at bygge et net (licens afgifter) og nogle omkostninger forbundet med at bygge og drive nettet (CAPEX og OPEX) og så er der en masse lokale saktter og afgifter.

I hvert land konkurrere operatørerne på forskellige parametre og det betyer at nogle produkter kan være dyre i et land og bilige i andre lande og omvendt.

Håber at du forstår det nu, beklager at jeg ikke fik udtrykt mig klart nok.

  • 0
  • 6
John Strand

Hmm, i et cirkus er der en ejerkreds, en cirkusdirektør og nogle artister der optræder for publikum.

Du passer rigtig godt i rollen som cirkusklovnen. Det er ham, publikum griner af når han ustandseligt viser dem hvor dum og kluntet han er.

Kære Peter

Jeg vil heller sammenlignes med narren ved kongens hof. Det var ham der med et smil på læben sagde det som folk ikke brød sig om at tale om og i modsætning til hvad den halvdel af befolkningen der er mindre begavet end gennemsnittet tror så var narren en klog mand.

Jeg ved godt at det gør ondt når jeg fortæller hvordan verden rent faktisk ser ud - tak for de pæne ord.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 5
Jarle Knudsen

Operatørers priser afspejler ikke en produktionspris med tillæg af en avance. Det er sådan i telebranchen som i alle andre brancher at man har gynger og karuseller og at nogle vare tjener man gode penge på mens andre tjener man mindre ´på.


Det tolker jeg som du ikke aner hvilke reelle omkostninger der er men du medgiver at teleselskaber tager en vild overpris på sine tjenester.

Der har du forklaring på hvorfor EU vil regulere markedet.

  • 8
  • 0
Marc Munk

Jeg ved godt at det gør ondt når jeg fortæller hvordan verden rent faktisk ser ud - tak for de pæne ord.

Du glemmer lige at nævne at det er verden set gennem john strands øjne du fortæller om. Den verden hvor du konsekvent ikke vil svare på spørgsmål der viser at dine såkaldte fakta ikke holder vand. Det er også den verden hvori 2-7% er bedre end 25%.

  • 6
  • 0
Lars Juul

Jeg skriver ikke noget vrøvl, i modsætning til genierne i denne debat så har jeg indsigt i industrien og min viden er lidt dybere end den viden man kan finde på Google eller som pensionister har fra fortiden.

Kære John. Fortæl os så igen hvordan man sætter et roamingkald op. Især den del om, at roaming clearing-husene bliver kontaktet i realtid for check af gyldige roamingaftaler. Det får mig altid til at grine. Der kan man for alvor se tele-konsulentens nye klæder.

  • 9
  • 0
Mogens Ritsholm

I Danmark har man en nummerafgift og lissten af ting og sager herunder betaling for mobillicenser tilfalder stadig nationalstaterne

Det har jo intet med roamingsagen at gøre. Det er jo helt absurd.

Danske numre er belagt med en afgift, der betales af dem, der har fået numrene tildelt. Kun danske udbydere kan få danske numre tildelt, selv om de via portering kan overføres til andre. Men afgiften betales stadig af den danske udbyder, der fik tildelt nummeret. Danske frekvenser er betalt af dem, der har fået frekvenserne tildelt på dansk område. O.s.v.

Og sådan er det.

EU's forslag skal fjerne kundernes urimelige afgifter for roaming. Det skal jo ikke skabe en helt grænsefri telesektor.

  • 5
  • 0
John Strand

Det har jo intet med roamingsagen at gøre. Det er jo helt absurd.

Danske numre er belagt med en afgift, der betales af dem, der har fået numrene tildelt. Kun danske udbydere kan få danske numre tildelt, selv om de via portering kan overføres til andre. Men afgiften betales stadig af den danske udbyder, der fik tildelt nummeret. Danske frekvenser er betalt af dem, der har fået frekvenserne tildelt på dansk område. O.s.v.

Og sådan er det.

EU's forslag skal fjerne kundernes urimelige afgifter for roaming. Det skal jo ikke skabe en helt grænsefri telesektor.

Kære Mogens

Nu vrøvler du igen - det er imponerende at se hvor meget du gør dig klog på og hvor du ikke har sat dig ind i tingene.

En ting er at du næppe har læst EU´s forslag og at du ikke har den store indsigt i hvordan telefoni og teleselskaber bliver beskattet i de forskellige EU lande.

Hvis vi skal have en seriøs debat så må du sætte dig ind i tingene - det er det vi andre har gjort.

At se på roaming isoleret kan man ikke, det svare til at vurdere din privatøkonomi ud fra hvad du får i pension fra ATP og så påstå at du har en ringe pension.

Der er mange årsager til at operatører tager høje og nogle gange urimeligt høje roamingpriser - men der findes lande i EU hvor omkostningerne har været så store at man må tage høje priser for at få dækket de historiske omkostninger.

Når det er sagt så er EU forslaget dødt, det kommer ikke til afstemning på denne side af EU valget og efter valget så er der et nyt parlament og en ny kommissær.

Kan kun anbefale dig at sætte dig ind i de ting du forsøger at gøre dig klog på - hvordan går det med at svare på spørgsmålene om Sverige (din helt) du er en mand der hylder monopolerne og forsvare dem, vi andre går ind for fri og fair konkurrence.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 8
Mogens Ritsholm

At se på roaming isoleret kan man ikke, det svare til at vurdere din privatøkonomi ud fra hvad du får i pension fra ATP og så påstå at du har en ringe pension


Tak fordi du så tydeligt viser, hvor du begår den afgørende fejl.

I bund og grund er roamingforslaget jo bare et forslag til ændrede takstprincipper. Og det kan sektoren sagtens indrette sig på ligesom man tager samme pris for mobil på Samsø som her i Hillerød, selv om det er ti gange dyrere i omkostninger pr. enhed på Samsø.

I virkeligheden giver roamingforslaget ikke helt dramatiske omfordelinger.

  • 9
  • 0
John Strand

Tak fordi du så tydeligt viser, hvor du begår den afgørende fejl.

I bund og grund er roamingforslaget jo bare et forslag til ændrede takstprincipper. Og det kan sektoren sagtens indrette sig på ligesom man tager samme pris for mobil på Samsø som her i Hillerød, selv om det er ti gange dyrere i omkostninger pr. enhed på Samsø.

I virkeligheden giver roamingforslaget ikke helt dramatiske omfordelinger.

Hvis du nu havde sat dig ind i EU forslaget (det er vel ikke et urimeligt krav) så vil du se at de også ville have "Roam like home" og at de mente at det skulle koste det samme at ringe fra København til Madrid som det koster at ringe fra København til Køge.

Med en sådan pakke ville åbne op for en abritrage der gjorde at der ikke vil være økonomi i at bygge og drive netværk - det var smartere at sælge trafikken billigt fra Litauen og så bruge andre operatørers netværk.

EU´S telepakke er død, EU's telepolitik ligger i ruiner og udviklingen på teleområdet i EU er en katastrofe.

Investeringerne i EU har udviklet sig negativt de sidste mange år - i EU er der meget få undtagelser og en af dem er Danmark.

  • 0
  • 8
Log ind eller Opret konto for at kommentere