Ringsted klar til test: 2.000 skole-computere på vej mod Ubuntu og Openoffice

Ringsted Kommune går efter ferien i gang med at afprøve Ubuntu og Openoffice som alternativ til Windows og Office fra Microsoft. 2.000 skole-pc'er med Openoffice er første mål.

Ringsted Kommune tager efter sommerferien de første spæde skridt på vejen mod at erstatte Microsofts kontorpakke Office med open source-alternativet Openoffice.

Et projekt, som kan ende med, at alle 2.000 skole-pc'er i kommunen får installeret den gratis kontorpakke.

»Vi har endnu ikke lagt os helt fast på, hvad det skal ende med, men nu starter vi en række forsøg, og potentialet hedder i første omgang 2.000 pc'er på skolerne,« siger indkøbschef i Ringsted Kommune, Leon K. Johansen, til Version2.

Kommunen har valgt at fokusere på udgifterne til Office, fordi det med indkøbschefens ord er »den dyre del af Microsofts produkter«. Ringsted Kommune bruger årligt fem millioner kroner på licenser til Microsoft-programmer.

Men Linux-distributionen Ubuntu har også været med i overvejelserne som et alternativ til Windows.

»Vi spurgte os selv, hvad der ville ske ved at prøve at tage skridtet fuldt ud og samtidig erstatte Windows med Ubuntu. Derfor laver vi på den korte bane nogle tests i skolemiljøet, hvor vi regner med at have de første maskiner med både Ubuntu og Openoffice på plads i løbet af efteråret,« siger Leon K. Johansen.

Kommunens administration kan følge trop

På længere sigt er det tanken, at pc'erne i kommunens administration også står for skud, da besparelsespotentialet ved at skifte til Openoffice her er endnu større.

Skolerne agerer prøveklud, fordi administrationens jungle af fagsystemer gør det svært at skifte fra den ene kontorpakke til den anden.

»Vi har cirka 180 applikationer i vores administration, og uanset om det er Microsoft Office eller Openoffice, skal kontorpakken integreres med rigtigt mange applikationer. Det giver problemer, og derfor er det nemmere at begynde på skolerne,« siger Leon K. Johansen.

Herhjemme er blandt andet kommunerne Lyngby-Taarbæk og Gribskov allerede godt velbevandrede på den vej, Ringsted nu så småt bevæger sig ud af.

Lyngby-Taarbæk udrullede sidste efterår Openoffice i Novells udgave på alle skole-pc'erne i kommunen, mens Gribskov siden 2007 har brugt Openoffice i både administrationen og på skolerne.

Ifølge Gribskov har skiftet til Openoffice foreløbigt givet sig udslag i besparelser på omkring fem millioner kroner.

**Læs også: **Gribskov: Vi har sparet 5 millioner ved at bruge Openoffice

Leon K. Johansen påpeger dog, at der vil gå nogle år, før der kan hentes reelle besparelser hjem.

»Et realistisk mål er nok at kunne spare, hvad der minder om en halv eller en hel million kroner i løbet af et par år. Men de penge vil gå til den udviklingsomkostning, der vil være ved at skifte,« siger indkøbschefen.

»Men fremadrettet vil det begynde at kunne betale sig hjem, så vi tror på muligheder, ikke mirakler,« tilføjer han.

Debatten om den gratis kontorpakke Openoffice har til tider været højrystet her på Version2.

Tilhængerne priser Openoffice for at tilbyde omtrent samme funktionalitet som Microsoft Office uden at koste en krone.

I den modsatte ende af skalaen har Microsoft ikke overraskende betvivlet det reelle beparelsespotentiale, mens elever i 9. klasse i Lyngby-Taarbæk Kommune blandt andet har raset over konverteringsproblemer mellem de to kontorpakkers skriveprogrammet, Word og Openoffice Writer. Eleverne savnede også en Openoffice-erstatning for Microsoft Publisher, der tit bliver brugt i skolesammenhæng.

**Læs også: **Skoleelever stærkt utilfredse med Openoffice

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Venligst Slet Min Bruger

Ganske spændende dette. Det virker til at Leon Johansen rent faktisk har tænkt over sagerne og ikke bare bralrer op om, at man kan spare fra dag 1.

Noget helt andet er, at det bekymrer mig lidt, at der er 180 (!) forskellige applikationer i deres administration. Det virker helt vanvittigt!

  • 0
  • 0
#4 Ole Holm Frandsen

Nu ikke for at lyde gammel sur, men I må ikke lige glemme Tønder Kommune som faktisk har været i front med OOo længe før de sjællandske fættere. I har endda (naturligvis :-)) selv skrevet om det se evt: http://www.version2.dk/artikel/6450-toender-vaelger-openoffice-til-1500-...

Det sagt, så syntes jeg det lyder supert at man prøver sig lidt frem. Da, det altid vil tage tid at skifte et system ud med et andet.

Det eneste der undre mig er at det umiddelbart ikke virker som om at de forskellige kommuner, som kører OOo forsøg, taler sammen omkring erfaringer osv. Men dette er der måske en der kan fortælle om er sandt eller ej? :-)

  • 0
  • 0
#5 Michael Vorre

Jeg tror Martin har ret, det er ofte meget normalt at tælle store fælles regneark og access databaser med som applikationer.

I et skifte til OO vil det netop også være dem der typisk giver problemer.

Access kan f.eks. ikke sådan lige konverteres til OO, på samme måde med store avancerede regneark med VB-kode.

  • 0
  • 0
#6 Jack Lee

"Det eneste der undre mig er at det umiddelbart ikke virker som om at de forskellige kommuner, som kører OOo forsøg, taler sammen omkring erfaringer osv."

Undrer mig også, men måske vil frontløberne holde sig under Microsofts radar i nogen tid endnu for ikke at ødelægge forholdet til virksomheden? Et forum hvor man halvårligt mødes kan måske skabe for meget synlighed?

  • 0
  • 0
#7 Leif Lodahl

Herhjemme er blandt andet kommunerne Lyngby-Taarbæk og Gribskov allerede godt velbevandrede på den vej, Ringsted nu så småt bevæger sig ud af.

Jeg mener at følgende kommuner er i gang med open source og OpenOffice.org:

Tønder Kommune: OpenOffice og open source på skoleområdet Lyngy-Taarbæk Kommune: OpenOffice på skoleområdet og planer om generelt at skifte Rødovre Kommune: OpenOffice på ESDH-området Ringsted Kommune: OpenOffice på skoleområdet og planer om generelt at skifte. Overvejer Ubuntu Linux Furesø Kommune: OpenOffice på skoleområdet Høje Taastrup Kommune: Generel open source strategi for skoleområdet Gribskov Kommune: OpenOffice i hele forvaltningen.

  • 0
  • 0
#8 Morten Kjærsgaard

Ole spørger, om kommunerne ikke taler sammen. Det gør de skam - blandt andet i vores erfagruppe, hvor der indtil videre er 14 kommuner: http://openoffice.magenta-aps.dk/kommuner-erhver/erfagruppe

Så blev der spurgt, om ikke 180 applikationer, herunder centrale fagsystemer, er i overkanten. Det tror jeg faktisk ikke. Jeg har hørt tal op til 400 fagsystemer fra de større kommuner. Men det er naturligvis ikke alle systemer, der kommer i kontakt med kontorpakken.

Det er imidlertid de fleste systemer, der er afhængige af et bestemt styresystem, så på dén front er der en udfordring (for at sige det mildt) i forhold til at skifte til Linux.

  • 0
  • 0
#9 Lars Lundin

Det er imidlertid de fleste systemer, der er afhængige af et bestemt styresystem, så på dén front er der en udfordring (for at sige det mildt) i forhold til at skifte til Linux.

Hvis en organisation vil spare licenspenge og opnå frihed ved at udskifte Windows med Linux, så kan den gøre det i to trin, sådan som det blev gjort i München.

Der overførte man først brugerne til Firefox og Open-Office (og porterede i det trin alle Office-makroer til ODF). Skiftet af styresystem blev så et separat trin.

Se også http://en.wikipedia.org/wiki/LiMux

  • 0
  • 0
#11 Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Jesper,

Hvem bruger Access (en joke i databasesammenhæng)?

Seriøst?

Har du nogensinde sat dine ben indenfor i en offentlig forvaltning/styrelse/ministerium/kommune etc?

Access bruges massivt indenfor den offentlige sektor. Ikke så meget som "database" i den forstand vi to har af det, men som "applikation" af superbrugere, der relativt let kan importere data fra et regneark og lave en fin GUI ovenpå i Access.

  • 0
  • 0
#13 Magnus Toftdal Lund

Direkte pinligt. Access er en joke

Det kommer an på hvad du bruger Access til. Det at du har udviklingsmiljø, database og frontend i samme applikation kan gøre det lynhurtigt at lave ad-hoc løsninger i.

Og så længe datamængden ikke er særlig stor (og ligger lokalt), performer det ganske udmærket.

For 'superbrugere' (læs: ikke-udviklere) er det et glimrende værktøj til her og nu at løse et rapporteringsproblem, som det ville være svært at få bevilget penge til fra centralt hold.

At det så tit får en levetid som kodens kvalitet måske ikke berettiger til, er ikke Access' skyld!

  • 0
  • 0
#14 Jesper Mørch

Direkte pinligt. Access er en joke.

Helt enig, men den bruges alligevel i rigtig mange sammenhænge som underliggende platform for mindre applikationer. Hvis du kigger en gang på filformaterne i mange mindre applikationer med en eller anden form for database-funktionalitet, vil du korse dig over mængden af access-filer der dukker op.

  • 0
  • 0
#15 Gert Agerholm

Access bruges massivt indenfor den offentlige sektor

Som frontend kan jeg måske acceptere Access, men på INGEN måder som database. Endvidere har Access vist at den bliver inkompatibel med HVER version som kommer.

Problemet opstår massivt når frontend og data sammenblandes i én database/frontend applikation, hvilket nok ofte sker, hvis der lige skal laves en database til håndtering af xxxxxxxx.

Hvis den skal anvendes i en nyere version af Access, skal det hele først konverteres. Det er nemt, men så kan den ældre version af Access ikke håndtere tingene. Det betyder at når én opdaterer Access, så skal ALLE opdatere.

Adskilles frontend og data går det bedre, så kan man have 2 versioner af frontend til hver sin version af Access. I det hele taget så er Access og flerbrugersystem ikke lige de bedste venner. Derfor som frontend - OK, men ikke som database. Her bør det offentlige kunne grube tilbage til hent andre løsninger, f.eks. MSSQL, hvis det absolut skal være fra MS.

  • 0
  • 0
#16 Niels Larsen

I min fortid i det offentlige erindrer jeg, at mange sagsbehandlere lavede deres egne små databaser, fordi de centrale systemer der blev udviklet til dem ikke formåede at levere det man havde brug for. Hvis de centrale systemer leverede de funktioner brugerne har brug for, så var der ikke behov for alle disse løse applikationer, der også i det private synes at være talrige. Pilen peger mod at kravspecifikationerne ikke er gode nok på de centrale systemer:-(

  • 0
  • 0
#17 Søren Koch

Eller nok mere korrekt, at de centrale systemer prøver at kunne det hele (sagde nogen SAP?) og derfor bliver så uoverskuelige for brugerne at de laver deres egne små applikationer til deres arbejde 'det skal jo kun bruges af mig og det tager for lang tid at finde udaf hvordan aplikation XXX kan gøre det', men som så gradivist breder sig til en afdeling når sidemanden ser det.....

  • 0
  • 0
#18 Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Niels,

Hvis de centrale systemer leverede de funktioner brugerne har brug for, så var der ikke behov for alle disse løse applikationer, der også i det private synes at være talrige. Pilen peger mod at kravspecifikationerne ikke er gode nok på de centrale systemer:-(

Jeg tror det har meget at gøre med bureaukratiske strukturer i organisationerne. Jeg er helt sikker på, at hvis det var en triviel sag at få oprettet en database i et centralt system, så ville mange gøre dette, for så ville de ikke selv have ansvar for at vedligeholde- og tage backup af data. Det er min erfaring, at selvom de fleste Access-brugere er glade for den nemme måde at skabe værdi i deres daglige arbejde, så er de samtidigt nervøse over, at de selv har ansvaret for at holde styr på filen.

Men eftersom det normalt er super svært at få oprettet en database centralt, så ender vi med løsninger baseret på Access som både UI og database, hvor det [b]burde[/b] have været udelukkende UI. Det tager simpelthen for lang tid at få moslet sådan en sag igennem IT.

  • 0
  • 0
#19 Lars B

Jeg syntes det er spændende, at der er nogen der tør tage skridtet og kigge efter et alternativ til Microsoft.

Jeg håber at det lykkedes og der kan komme noget positiv omtale, set i lyset af den omtale der har været i Virum Skole.

  • 0
  • 0
#20 Frank Vilhelmsen

Jeg har et noget ambivalent forhold til den ambitiøse overgang til anden software/operativ system end windows.

Dels bor jeg i Ringsted og dels har jeg arbejdet professionel med forskellige platforme gennem mere end 15 år og har derigennem også kendskab til både private og offentlige administrationer.

Som jeg læser artiklen og alle de gode comments er jeg lidt forvirret? Er dette et pilotprojekt rammer en begrænset demografi eller alle i kommunen? Hvis det sidste er tilfældet er det måske ikke smart at starte med det "lette" tilfælde først.

I skole regi med tanke på internet brug er det en oplagt at bruge andre platforme som fx Linux(Ubuntu). Kan man browse på et system kan man også browse på et andet!

Til den almindelige kommune-bruger der skal have en kontorpakke og kommunikationsfaciliteter er det normalt kun et spørgsmål om tilvænning og tålmodighed. Min mor bruger Linux(mandriva).

I kontor regi med 180 forskellige windows proprietære applikationer/regneark/access/whatever finders der jo et seriøst "Vendor lock-in".

Det koster mange penge at lave et lock-in og det vil koste endnu mere at komme ud.

Den mentale tærskel er dog langt den største. På Ringsted's nye Gymnasium kræves der fx: en laptop med 4 times strøm og mulighed for at bruge Windows Onenote. Blot en lille frigørelse her ville kunne spare nye elevere en masse penge og frihed til at bruge den platform de har lyst til.

Jeg har en lumsk mistanke om det kommer til at koste mange penge at spare.

  • 0
  • 0
#21 Ole Holm Frandsen

Morten Kjærsgaard skrev: Ole spørger, om kommunerne ikke taler sammen. Det gør de skam - blandt andet i vores erfagruppe, hvor der indtil videre er 14 kommuner: http://openoffice.magenta-aps.dk/ko...

Lyder helt perfekt, at der er sådanne projekter tilstede. Kan se at Leif Lodahl er med i projektet... Bonus :-)

Nogen der ved om der egentligt findes en slags branche løsning her? En slags KMD der siger vores løsning indeholder x,y,z? Altså fremfor at man skal sige: "Vi skal have et alternativ til MS Office, der har vi OpenOffice.org, vi mangler et alternativ til MS Kommunikator, der har vi Pidgin, Vi mangler (...)"

FRANK VILHELMSEN Skrev: Jeg har en lumsk mistanke om det kommer til at koste mange penge at spare

Supert indlæg :-) Tror "desværre" at det er alment gældende (hvertfald 8 ud af 10 gange) at det koster penge at skifte til noget nyt - uanset om det er en besparelse eller forbedring i forhold til tidligere løsninger, f.eks. gå fra C5 til SAP (af mangel på bedre eksempel). Men det vil altid koste at holde kurser/møder for ansatte, hvor man både viser og fortæller om forskelle, strategier osv. Desuden vil der altid være indkøringsperioder hvor folk skal have lov til at finde sig til rette.

  • 0
  • 0
#22 Lars Lundin

Den mentale tærskel er dog langt den største. På Ringsted's nye Gymnasium kræves der fx: en laptop med 4 times strøm og mulighed for at bruge Windows Onenote. Blot en lille frigørelse her ville kunne spare nye elevere en masse penge og frihed til at bruge den platform de har lyst til.

Jeg har en lumsk mistanke om det kommer til at koste mange penge at spare.

Ja, sandelig: Ringsted Gymnasium kræver at deres elever bruger et specifikt program (og styresystem), ikke kun til eksamen men også i det daglige:

http://www.ringsted-gym.dk/ringstedgym/329

Med det eventuelle forbehold at Ringsted Gymnasium kan være et privat gymnasium, så må deres kontakt med eleverne være omfattet af B 103, "Aftale om anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige".

Så mon ikke de skulle revidere deres krav til eleverne?

Angående de mulige besparelser, så må friheden for "vendor lock-in" være lige så vigtig.

  • 0
  • 0
#24 Peter Jespersen

Jo, Access er en joke og burde have været frasorteret ved fødslen - men bruges ofte som en billig løsning til små specifikke lokale problemer i de enkelte afdelinger både i det offentlige og private erhvervsliv.

  • 0
  • 0
#25 Martin Bøgelund

Med det eventuelle forbehold at Ringsted Gymnasium kan være et privat gymnasium, så må deres kontakt med eleverne være omfattet af B 103, "Aftale om anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige".

Når jeg Googler "B 103", og graver lidt i resultaterne, støder jeg gang på gang på denne formulering: http://www.itst.dk/filer/Publikationer/HTML_aabne_standarder/8403/Vejled...

Om ODF og /eller OOXML skal være obligatoriske efter 1. juli 2009 afgøres efter en vurdering af en uafhængig tredjepart.

Er der nogen der ved hvad status er på denne vurderingsopgave? Gerne med links...

  • 0
  • 0
#26 Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Lars,

Med det eventuelle forbehold at Ringsted Gymnasium kan være et privat gymnasium, så må deres kontakt med eleverne være omfattet af B 103, "Aftale om anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige".

B103 er kun eksplicit defineret for "myndigheder" og derfor er et gymnasium ikke omfattet af B103.

(at der er en "ringe i vandet"-effekt og at B103 nok [i]forventes[/i] at gælde for alle offentlige instanser er så en anden sag)

:o)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere