Rigsrevisionen revser Skat: Økonomien sejler i kæmpe it-projekt

Illustration: Henning Mølsted
Skatteministeriets nye it-system til ejendomsvurderinger blev for nylig udskudt endnu en gang, og de nye vurderinger kommer således ikke alligevel i år. Nu retter Rigsrevisionen en skarp kritik mod ministeriet for ikke at have styr på økonomien i det gigantiske it-projekt.

Skatteministeriet har ikke fundamentalt styr på økonomien i udviklingen af det it-system, der skal understøtte nye ejendomsvurderinger til danskerne.

Det får Rigsrevisionen til at rette en skarp kritik mod Skatteministeriet i et nyt notat.

»Rigsrevisionen finder det meget utilfredsstillende, at Skatteministeriet fortsat ikke har etableret et tilstrækkeligt styringsgrundlag for økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem. Ministeriet har derved ikke overblik over, hvad det vil koste at færdigudvikle systemet,«hedder det i notatet.

»Ministeriet har ikke et overblik over de resterende leverancer i projektet, der gør det muligt for ministeriet at følge op på sammenhængen mellem budget, forbrug og leverancer.«

Læs også: Skattevæsenet mangler at udvikle flere dele af nyt system til ejendomsvurdering

Det nye ejendomsvurderingssystem skulle egentlig have sendt de første nye ejendomsvurderinger afsted inden nytår, men for nylig blev det udskudt i forbindelse med, at det kom frem, at skattevæsenet stadig mangler at gå i gang med udviklingen af centrale dele.

I samme ombæring blev Andreas Berggreen, daværende direktør i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, fyret - og konstitueret direktør Niels Gotfredsen erklærer sig nu enig i kritikken fra Rigsrevisionen.

»Vi er enige med Rigsrevisionen i, at styringen af økonomien i programmet ikke har været god nok. Derfor tager vi deres kritik til efterretning, ligesom vi allerede har igangsat en række initiativer for styrke styringen af programmet,« udtaler Niels Gotfredsen i en pressemeddelelse.

Arbejdet med det nye ejendomsvurderingssystem begyndte helt tilbage i 2015 - siden dengang er økonomien i projektet mere end tidoblet.

Læs også: Fra 81 til 960 mio.: Prisen for it-system til ejendomsvurderinger er mere end tidoblet på fire år

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Knud Larsen

Et projekt der er kørt skævt uden et ordentligt grundlag og oplæg. En umulig opgave iflg Engberg udvalget. Der prales med 55 mia datapunkter og alligevel skal borgerne snydes med en margen på +- 20% uden mulihed for at klage der er sindsygt ringe. Tåbelighederne har ført til flere lovændringer med tilbagevirkende kraft, overtrædelse af loven, flere domme fra Høsteret og Østre landsret, rigtig mange påtaler fra Rigsrevisonen og alligevel får dethele lov at fortsætte og sejle derudad. Alle klager er lbende afvist med henvisning til magthavernes dumme pragraf forældet - efter 3 måneder dette er en hån mod borgerne. man kan så klage til menenskretsdosltolen men der er også 6 mdr forældelses frist? Tilbage står vi med ne pilrådeen sag hvor uderligere 275.000 til 375.000 borgere bliver helt bedraget for tilabgebetaling af tlgodehavender når det en gang gøres op med sikert vilde fejl - simpelt hen fordi de er døde i mellemtiden. Staen og magthaverne tjener på egne fejl udsættelser og forsømmelser i stedet burde de sættes i spjældet.

  • 5
  • 1
#2 Jonas Iversen

Man kan lave en kravspecifikation som er så kompliceret at det er umuligt at lave et fungerende system, uanset midler. Tag nu og lav et simpelt-system, og acceptér at det kun har "need-to-have" funkter og ingen "nice-to-have". Og lav så nogen grænseflader, så kan man altid lave/filføje moduler/søster-systmer, kald det hvad du vil, til yderligere og fremtidige funktioner. KISS!!!! Jeg pustulere bare, men mon ikke jeg har ramt rigtigt? Det kunne være interessant med kommentarer fra nogen som har konkret "intern" viden om projektet.

  • 4
  • 0
#3 Aslak Stage

Fuldstændig enig.

Såvidt jeg ved, så er hovedproblemet at man ikke overholder den simple regel, som hedder at man siger "nej, vi kan ikke lave systemet med de ønsker I har". Der er ingen ledere, som vil tage ansvaret og når der heller ikke er nogen konsekvenser, for lederne (udover at blive opsagt mange år efter med et par års løn som fratrædelsesgodtgørelse) så er der heller ikke incitament til at gøre det.

Husk det er embedsmænd, som sidder og skal fortælle deres politiske herrer, at det som embedsmændene har lovet, ikke holder.

Det er en politisk organisation, hvor rigsrevisionen bliver ved med at påpege fejl og budgetoverskridelser og der bliver konstant lovet bod og bedring, men reelt sker der ingenting. Hvorfor?

ingen konsekvenser.

Heruduover har man det meget simple problem/mantra, som hedder at "IT er løsningen på alt og alt bliver billigere og nemmere med it".

Husk at en af årsagerne til at digitalisere alt muligt ligger jo i at vi så slipper af med/ sparer lønninger til sagsbehandlere og det har man jo besluttet fra politisk hold. Embedsmændene gør som de får besked på og dermed opstår der et catch-22 i systemet:

Politikerne har bestemt noget -> embedsmændene udfører loyalt ordren, da det er en lovlig ordre. Og derved opstår et hamsterhjul.

Ingen embedsmænd på højere plan vil ved sine fulde fem sige/skrive til deres politiske herrer at de politiske herrers ønsker kan ikke lade sig gøre. Det fremmer ikke din karriere! Samtidig er du jo heller ikke en loyal embedsmand.

Og ikke mindst til sidst: Grunden til at mange af de her it-projekter i staten kuldsejler er jo at de ikke laver en korrekt businesscase, hvori indgår et ordentligt forberende arbejde, herunder en regel, som alle offentlige it-projekter burde ved lov have indbygget: på hvilket punkt trækker vi stikket på projektet!!!

Samt vigtigst af alt: KISS

men fortæl politikerne det og få dem til at vise respekt for at embedsmændene reelt rådgiver om tingene og ikke bare slår hælene sammen og smisker "Javel".

  • 2
  • 0
#4 Knud Larsen

Tillæg. Politikkerne begik ulovligheder ved at lave lov der virker bagud (de respekterede ikke deres egne love). Embedsmændene fik opbakning af Enberg udvalget -" det kan ikke lade sig gøre at finde en vurdering af grundskylden?" Hele forløbet er samlet i bogen "Skattefup med ejendomme" . http://skat-uret.dk/nyheder/2013-2019-ejendomsbeskatning.aspx

Der blev også indført skattestop. medens klagesagerne samlede støv fik embedsmændene tavlt med at opvurdere en masse ejendomme - det var altså ikke et stop alligevel.

Og klagerne venter og dør og bliver snydt. Selv brug af appel til Menneskeretsdomstolen er ikke mulig fordi sagen forhales i mange små dumme bider over en periode på 13 år. Og så som du skriver alle de andre årsager

  • 1
  • 1
#5 Klavs Jørgensen

Naturligvis skal vi altid have styr på vore projekter - både økonomi, organisering, planer, leverancer og klargøring til drift!

Men i dette tilfælde er problemet at man - af strategiske årsager - har igangsat et projekt, der ikke kan lykkes!

Eksempelvis kunne der også være mange strategiske og politiske årsager til at bygge en bro over Atlanterhavet - lige som vi lykkedes med en bro over Storebælt! Men heldigvis vil fornuften stoppe vore idéer i tide! :-)

Staten må lære at vurdere hvilke projektidéer, der kan realiseres - og stoppe dem, der bør stoppes...

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere