Rigspolitiet vil udvide ANPG-systemet: Lancerer udbud på 600 millioner kroner

Illustration: Rigspolitiet
Det danske politi bruger i dag hundredevis af kameraer til automatisk nummerpladegenkendelse i det såkaldte ANPG-system. Nu går myndighederne efter at udvide løsningen i et trecifret millionudbud.

Politiets automatiske nummerpladegenkendelse, ANPG, har snurret siden 2016, og hvis du kører bil i Danmark er du sandsynligvis blevet fotograferet af et af de mere end 250 kameraer rundt om i landet.

ANPG-systemet har været genstand for en del kritik - blandt andet da det i 2018 kom frem, at oplysninger om og kamerabilleder af, hvor borgere og deres biler har befundet sig, blev gemt i længere tid end de lovlige 30 dage.

Læs også: Overvågningsforslag: 233 procent flere nummerplade-kameraer og ansigtsgenkendelse mellem linjerne

Hos politiet er man dog glad for løsningen, og Rigspolitiet har nu lanceret et en stor rammeaftale på levering og videreudvikling af ANPG - og samtidig vil man udvide systemet.

»Rigspolitiet ønsker under den kommende rammeaftale at fortsætte og udvide ANPG-kapaciteten i Danmark,« står der i udbudsmaterialet.

»På nuværende tidspunkt er der monteret omkring 250 stationære ANPG-kameraer fordelt rundt i Danmark, og mobile ANPG-kameraer på omkring 50-100 patruljekøretøjer (med 2 kameraer pr. køretøj). Derudover råder dansk politi over omkring 10 transportable bemandende ANPG–kamerasæt på trefod, samt 5-10 sæt af øvrige ANPG-kameraløsninger«.

Aftalen vurderes at have en samlet værdi på mellem 150 og 600 millioner kroner, og Rigspolitiet regner med at en håndfuld leverandører vil byde ind.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Stefan Johansen

Aftalen vurderes at have en samlet værdi på mellem 150 og 600 millioner kroner, og Rigspolitiet regner med at en håndfuld leverandører vil byde ind.

Og hvis vi så indregner de klassiske NetCompany fejlmarginer, så har vi et produkt som vurderes at ende med at koste mellem 150 mio. eller 1.8 mia.

  • 25
  • 0
#3 Peter Lund

Kan ikke huske om man fik løst problemet med at politiet "glemte" at slette data, eller er det bare blevet praksis at de nu beholder dataen så længe de vil?

Det drejer sig mest om den data som kun er overvågning af almindelige folks adfærd og ikke den data som omhandler brud på loven i en eller anden form.

  • 15
  • 0
#4 Yoel Caspersen Blogger

EU-domstolen har netop endnu engang slået fast, at ikke-diskriminatorisk overvågning af befolkningen ikke er OK, når det kommer til telelogning.

Hvis ikke ANPG er lige præcis det - ikke-diskriminatorisk overvågning - hvad er det så?

Er ANPG en ny sag for Rasmus Malver & Co.?

  • 17
  • 2
#5 Poul-Henning Kamp Blogger

Hvis ikke ANPG er lige præcis det - ikke-diskriminatorisk overvågning - hvad er det så?

Rent juridisk gør det en enorm forskel at en bil skal være licenseret før den må køre på veje hvor det offentlige varetager snerydningen.

Det er bestemt ikke et "I anledning af Dronningens Fødselsdagskort..." for politiet, men det gør det per definition OK at genkende nummerpladerne i real-tid, for at opdage ulicenserede og dermed ulovlige køretøjer.

Alle spørgsmålene må derfor rejses og formuleres i kontekst af hvad der sker fra det øjeblik APNG computeren ikke udpeger en nummerplade som havende et problem og efterfølgende.

MAO: Selve kameraet er juridisk uangribeligt, men opbevaringen af observationerne efterfølgende er bestemt ikke fredet.

  • 25
  • 0
#7 Gert Madsen

EU-domstolen har netop endnu engang slået fast, at ikke-diskriminatorisk overvågning af befolkningen ikke er OK, når det kommer til telelogning.

Der er jo det som er virkeligt bekymrende i disse sager. Politiet skal håndhæve landets love, men lever ikke selv op til loven.

Men i øjeblikket har vi så en justitsminister, som har stillet sig på folketingets talerstol, og udtalt den skammeligste hån mod Stasis ofre. Så fra den side skal vi nok ikke vente noget godt.

Ikke at de tidligere var meget bedre, men de forsøgte dog at holde sig en smule over Trump-niveau.

  • 5
  • 2
#8 Jørgen L. Sørensen

Rent juridisk gør det en enorm forskel at en bil skal være licenseret før den må køre på veje hvor det offentlige varetager snerydningen.

Det er bestemt ikke et "I anledning af Dronningens Fødselsdagskort..." for politiet, men det gør det per definition OK at genkende nummerpladerne i real-tid, for at opdage ulicenserede og dermed ulovlige køretøjer.

En udmærket grund for så vidt angår de kørende kameraer, hvor betjentene straks kan gribe til handling og evt. tage pladerne med.

Men jeg kan ikke se det kan retfærdiggøre de faste kameraer, med mindre en robotarm med en boltsaks vipper ned og klipper pladerne.

  • 3
  • 1
#10 Lars T. Petersen

Men jeg kan ikke se det kan retfærdiggøre de faste kameraer, med mindre en robotarm med en boltsaks vipper ned og klipper pladerne.

Det ubesvarede spørgsmål er, hvilke forbrydelser disse faste kamerarer opklarer. Der var vist en sag med nogle østeuropæiske hjemmerøvere hvor oplysningerne om bilernes færden blev dokumenteret via de faste kamerarere, men det er meget småt. Generelt vil politiet bare gerne have al form for overvågning, hvis de kan få det. Det gøre det nemmere hvis de i den enkelte sag vil bruge det.

  • 6
  • 0
#13 Jens Jönsson

SKAT Så må man da håbe at SKAT tager sig sammen og får leveret data, så ANPG også kan finde de biler som ikke har fået betalt vægtafgift og lignende.

Men bilen er jo kørt, det tager jo ikke mange sekunder at passere et kamera. Så skal politiet jo stå ved kameraerne, og når der er et positivt match, stoppe den pågældende bil.

Argumentet med at forsikring, vægtafgift osv. ikke er betalt, er jo ikke brugbart. De registrerer jo kun at bilen har kørt der på et tidspunkt. (Og nr. pladen kan i princippet være stjålet).

Kan man ikke søge aktindsigt på ens nummerplade, hvilke oplysninger de har. Hvis man så kunne få >mange< til at gøre tilsvarende, ville systemet drukne.

  • 3
  • 0
#15 Bo S. Mortensen

Men bilen er jo kørt, det tager jo ikke mange sekunder at passere et kamera. Så skal politiet jo stå ved kameraerne, og når der er et positivt match, stoppe den pågældende bil.

Som jeg husker det oprindelige "salgsmateriale" til befolkningen, skulle ANPG-kameraerne sidde på politibiler, hvorved man straks kunne eftersætte en bilist der var interessant, også ved kedelige ting som manglende syn, forsikring, ejerafgift etc. Det er oftest et billede af et ANPG-kamera på taget af et køretøj der ledsager artikler om emnet. Scope Creep !

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere