Rigspolitiet vil udvide ANPG-systemet: Lancerer udbud på 600 millioner kroner

4. november 2020 kl. 14:1815
Rigspolitiet vil udvide ANPG-systemet: Lancerer udbud på 600 millioner kroner
Illustration: Rigspolitiet.
Det danske politi bruger i dag hundredevis af kameraer til automatisk nummerpladegenkendelse i det såkaldte ANPG-system. Nu går myndighederne efter at udvide løsningen i et trecifret millionudbud.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Politiets automatiske nummerpladegenkendelse, ANPG, har snurret siden 2016, og hvis du kører bil i Danmark er du sandsynligvis blevet fotograferet af et af de mere end 250 kameraer rundt om i landet.

ANPG-systemet har været genstand for en del kritik - blandt andet da det i 2018 kom frem, at oplysninger om og kamerabilleder af, hvor borgere og deres biler har befundet sig, blev gemt i længere tid end de lovlige 30 dage.

Hos politiet er man dog glad for løsningen, og Rigspolitiet har nu lanceret et en stor rammeaftale på levering og videreudvikling af ANPG - og samtidig vil man udvide systemet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Rigspolitiet ønsker under den kommende rammeaftale at fortsætte og udvide ANPG-kapaciteten i Danmark,« står der i udbudsmaterialet.

»På nuværende tidspunkt er der monteret omkring 250 stationære ANPG-kameraer fordelt rundt i Danmark, og mobile ANPG-kameraer på omkring 50-100 patruljekøretøjer (med 2 kameraer pr. køretøj). Derudover råder dansk politi over omkring 10 transportable bemandende ANPG–kamerasæt på trefod, samt 5-10 sæt af øvrige ANPG-kameraløsninger«.

Aftalen vurderes at have en samlet værdi på mellem 150 og 600 millioner kroner, og Rigspolitiet regner med at en håndfuld leverandører vil byde ind.

15 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
16. november 2020 kl. 10:12

Men bilen er jo kørt, det tager jo ikke mange sekunder at passere et kamera. Så skal politiet jo stå ved kameraerne, og når der er et positivt match, stoppe den pågældende bil.

Som jeg husker det oprindelige "salgsmateriale" til befolkningen, skulle ANPG-kameraerne sidde på politibiler, hvorved man straks kunne eftersætte en bilist der var interessant, også ved kedelige ting som manglende syn, forsikring, ejerafgift etc. Det er oftest et billede af et ANPG-kamera på taget af et køretøj der ledsager artikler om emnet. Scope Creep !

13
9. november 2020 kl. 09:11

SKAT
Så må man da håbe at SKAT tager sig sammen og får leveret data, så ANPG også kan finde de biler som ikke har fået betalt vægtafgift og lignende.

Men bilen er jo kørt, det tager jo ikke mange sekunder at passere et kamera. Så skal politiet jo stå ved kameraerne, og når der er et positivt match, stoppe den pågældende bil.

Argumentet med at forsikring, vægtafgift osv. ikke er betalt, er jo ikke brugbart. De registrerer jo kun at bilen har kørt der på et tidspunkt. (Og nr. pladen kan i princippet være stjålet).

Kan man ikke søge aktindsigt på ens nummerplade, hvilke oplysninger de har. Hvis man så kunne få >mange< til at gøre tilsvarende, ville systemet drukne.

11
9. november 2020 kl. 03:15

Når vi får Road-Pricing, kan politiet jo alligevel bare logge ind, og se hvor enhver bil befinder sig.

10
6. november 2020 kl. 00:42

Men jeg kan ikke se det kan retfærdiggøre de faste kameraer, med mindre en robotarm med en boltsaks vipper ned og klipper pladerne.

Det ubesvarede spørgsmål er, hvilke forbrydelser disse faste kamerarer opklarer. Der var vist en sag med nogle østeuropæiske hjemmerøvere hvor oplysningerne om bilernes færden blev dokumenteret via de faste kamerarere, men det er meget småt. Generelt vil politiet bare gerne have al form for overvågning, hvis de kan få det. Det gøre det nemmere hvis de i den enkelte sag vil bruge det.

9
5. november 2020 kl. 21:37

Så må man da håbe at SKAT tager sig sammen og får leveret data, så ANPG også kan finde de biler som ikke har fået betalt vægtafgift og lignende.

8
5. november 2020 kl. 20:14

Rent juridisk gør det en enorm forskel at en bil skal være licenseret før den må køre på veje hvor det offentlige varetager snerydningen.</p>
<p>Det er bestemt ikke et "I anledning af Dronningens Fødselsdagskort..." for politiet, men det gør det per definition OK at genkende nummerpladerne i real-tid, for at opdage ulicenserede og dermed ulovlige køretøjer.

En udmærket grund for så vidt angår de kørende kameraer, hvor betjentene straks kan gribe til handling og evt. tage pladerne med.

Men jeg kan ikke se det kan retfærdiggøre de faste kameraer, med mindre en robotarm med en boltsaks vipper ned og klipper pladerne.

7
5. november 2020 kl. 11:39

EU-domstolen har netop endnu engang slået fast, at ikke-diskriminatorisk overvågning af befolkningen ikke er OK, når det kommer til telelogning.

Der er jo det som er virkeligt bekymrende i disse sager. Politiet skal håndhæve landets love, men lever ikke selv op til loven.

Men i øjeblikket har vi så en justitsminister, som har stillet sig på folketingets talerstol, og udtalt den skammeligste hån mod Stasis ofre. Så fra den side skal vi nok ikke vente noget godt.

Ikke at de tidligere var meget bedre, men de forsøgte dog at holde sig en smule over Trump-niveau.

5
4. november 2020 kl. 23:52

Hvis ikke ANPG er lige præcis det - ikke-diskriminatorisk overvågning - hvad er det så?

Rent juridisk gør det en enorm forskel at en bil skal være licenseret før den må køre på veje hvor det offentlige varetager snerydningen.

Det er bestemt ikke et "I anledning af Dronningens Fødselsdagskort..." for politiet, men det gør det per definition OK at genkende nummerpladerne i real-tid, for at opdage ulicenserede og dermed ulovlige køretøjer.

Alle spørgsmålene må derfor rejses og formuleres i kontekst af hvad der sker fra det øjeblik APNG computeren ikke udpeger en nummerplade som havende et problem og efterfølgende.

MAO: Selve kameraet er juridisk uangribeligt, men opbevaringen af observationerne efterfølgende er bestemt ikke fredet.

4
4. november 2020 kl. 22:11

EU-domstolen har netop endnu engang slået fast, at ikke-diskriminatorisk overvågning af befolkningen ikke er OK, når det kommer til telelogning.

Hvis ikke ANPG er lige præcis det - ikke-diskriminatorisk overvågning - hvad er det så?

Er ANPG en ny sag for Rasmus Malver & Co.?

3
4. november 2020 kl. 19:12

Kan ikke huske om man fik løst problemet med at politiet "glemte" at slette data, eller er det bare blevet praksis at de nu beholder dataen så længe de vil?

Det drejer sig mest om den data som kun er overvågning af almindelige folks adfærd og ikke den data som omhandler brud på loven i en eller anden form.

2
4. november 2020 kl. 17:49

Aftalen vurderes at have en samlet værdi på mellem 150 og 600 millioner kroner, og Rigspolitiet regner med at en håndfuld leverandører vil byde ind.

Og hvis vi så indregner de klassiske NetCompany fejlmarginer, så har vi et produkt som vurderes at ende med at koste mellem 150 mio. eller 1.8 mia.

1
4. november 2020 kl. 16:55

Det lyder da som en fantastisk brug af mine skattekroner. Og det understreger samtidig at der ikke er en krone at spare i de offentlige budgetter.