Rigspolitiet skruer op for automatisk nummerpladegenkendelse

Illustration: Lasse Gorm Jensen
Der skal opsættes mere stationært ANPG-udstyr så der kommer 50 procent flere lokationer i Danmark, hvor politiet automatisk kan scanne nummerplader. Sådan lyder det fra justitsminister Søren Pape Poulsen.

Fremover får politiet bedre muligheder for at genkende nummerplader automatisk. Rigspolitiet skal nemlig i gang med at opsætte mere stationært udstyr til automatisk nummerpladegenkendelse(ANPG).

Det fremgår af et svar til Folketinget fra justitsminister Søren Pape Poulsen (K).

»Som det fremgik af drøftelserne i forbindelse med forespørgsel nr. F 26, har Justitsministeriet været i dialog med Rigspolitiet om mulighederne for at udvide antallet af ANPG-lokationer. Rigspolitiet vil på den baggrund opsætte yderligere stationært ANPG-udstyr, således at antallet af ANPG-lokationer udvides fra de nuværende 32 til 48 lokationer.«

Sådan skriver Søren Pape Poulsen i et svar til Peter Kofod, retsordfører for Dansk Folkeparti.

For den automatiske nummerpladegenkendelse er vigtigt redskab for politiet, lyder det fra Søren Pape Poulsen.

»ANPG er et fremragende værktøj for politiet i deres efterforskning af kriminalitet. Så enkelt kan det siges. Politiet har anvendt ANPG til opklaring af en lang række alvorlige forbrydelser, bl.a. drab, drabsforsøg, bandeskyderier og omrejsende kriminelles tyverier, men også til at opklare mindre alvorlig kriminalitet som f.eks. færdselslovsovertrædelser,« sagde Søren Pape Poulsen tilbage i foråret i forbindelse med en forespørgselsdebat i Folketinget.

Illustration: MI Grafik

Vellykket businesscase

Det er ikke kun politikerne, der har rosende ord tilovers for ANPG. Fra et it-perspektiv er ANPG også en succesfuld businesscase, og ANPG vandt 'Implementeringsprisen' ved Digitaliseringsprisen 2018.

»Med automatisk nummerpladegenkendelse har Rigspolitiet med stor succes gennemført et omfattende projekt, som har berørt mange dele af organisationen og har haft markante effekter for efterforsknings- og opklaringsarbejdet. Der er udarbejdet og fulgt op på gevinstrealiseringsplaner, og alle de planlagte gevinster er realiseret - og mere til,« lød det blandt andet i begrundelsen for, at ANPG fik implementeringsprisen.

ANPG har også høstet ros fra Version2's blogger Martin Ernst.

»Projektet er et godt eksempel på, hvordan en automatiseret indsamling af nye data kan ændre opgaveløsningen ret grundlæggende, hvis data bringes i spil på rette vis. Det er et rigtigt stort puslespil at få til at fungere: både den tekniske del med scannere på bilerne, behandling af de indsamlede data i realtid samt ændringer i organisationen og processer for at kunne reagere straks på den indsamlede viden. Det er imponerende, at politiet er lykkedes med det, og det gør det relevant for omverdenen at have høje forventninger til den videre anvendelse af it, data og analytics i politiets arbejde.«

Læs også: Dissektion af en business case – ANPG: Politiets skjulte guld-(nummer)plade

På ovenstående billede ses, hvor i landet de stationære ANPG-kameraer, som scanner og gemmer nummerplader, står. *Kilde: anpg.dk* Illustration: anpg.dk

21 millioner no-hits

Der har tidligere været massiv kritik af ANPG, fordi politiet registrerer biler, der ikke er under mistanke, eller hvor de ikke har en sigtelse mod den berørte bilist, i 30 dage.

Læs også: Aktivister klager til Datatilsynet over masseindsamling af bilregistreringsnumre

Fra den 22. juli 2018 til og med den 21. august 2018 (dvs. i en periode på 30 dage) er registreret 21.670.753 no-hits i ANPG, der er indsamlet som led i målrettede politiindsatser.

Det viser et svar fra justitsministeriet til Enhedslistens Rosa Lund i september i år.

Version2 har tidligere vist, at no hits-registreringerne kun i yderst begrænset omfang bliver brugt til at efterforske og opklare kriminalitet.

Læs også: Politiet bruger 'no-hits' til at opklare et minimalt antal sager

Om det fremover skal være 30 dage, skal dog op til fornyet debat, lyder det fra Søren Pape Poulsen i hans svar til Peter Kofod.

»Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at partierne bag flerårsaftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi i løbet af efteråret vil blive inviteret til drøftelser vedrørende en eventuel tilpasning af de nugældende regler om opbevaring af ANPG-oplysninger.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (77)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Kan det så efterhånden også detektere svenske nummerplader, f.eks. på sorte Volvoer??

Uanset om den kan, så er det jo nemt for en kriminel at undgå at blive set af disse kameraer.

Man tager blot et blad fra et træ og limer det på nummerpladen så det ser ud som om der hænger et blad fast og vupti, så kan systemet ikke aflæse nummerpladen da den er delvist dækket. (Eller et stykke tape, eller tager nummerpladen af, eller snupper en nummerplade fra en anden bil.....Nå nej, de er jo skruet fast, så det kan ikke lade sig gøre :) )

Bjarne Nielsen

Du ved godt, at selv uden ANPG kan man se din nummerplade, ikk'?

Du ved godt, at det er noget, som man gemmer, ikk'? Politiet vil ikke ud med hvor længe, men lang tid nok til, at data kan nå at blive høstet af nogle andre systemer.

Og at der ikke kun tages billede af nummerpladen, men også af dem, som kan ses igennem forruden.

PS: Og kan vi nu ikke snart blive fri for at se billeder af politibiler ifm. stationære kameraer? Det med politibilerne var kun en afledningsmanøvre.

Christian Nobel

»Anpg er et fremragende værktøj for politiet i deres efterforskning af kriminalitet. «

At man så desværre ikke kan bruge det aktivt, men i stedet er nødt til at lukke hele landet ned, det viser jo hvor "fremragende" det er.

Nummerpladen på den sorte Volvo var jo kendt, men måske der ikke kan tastes numre direkte ind i systemet, men det først lige skal vende CSC, eller hvad har vi.

»Så enkelt kan det siges.«

Ja "enkle" (nogen vil nok mere bruge udtrykket primitive) udmeldinger er jo po(pu)litikeres speciale.

»Politiet har anvendt anpg til opklaring af en lang række alvorlige forbrydelser, bl.a. drab, drabsforsøg, bandeskyderier og omrejsende kriminelles tyverier, men også til at opklare mindre alvorlig kriminalitet som f.eks. færdselslovsovertrædelser.«

Uha, ja, de har måske også fundet nogen som har været så formastelige at have kørt rundt med en kopieret CD, for ikke at tale om storforbryderne som er fjorten dage for sent på den med syn.

Kenneth Dornhoff

Nummerpladen på den sorte Volvo var jo kendt, men måske der ikke kan tastes numre direkte ind i systemet, men det først lige skal vende CSC, eller hvad har vi.

Der går vel en dag eller to, før en indtastet nummerplade kan registreres ude på vejene. Patruljevogne opdateres jo "i garagen", og der er sikkert lavet en lignende kørsel på de faste installationer.

Så hjælper ANPG ikke en hat, hvis der opstår en "akut situation", hvor en bil skal efterlyses og jagtes i hele landet. :)

Henrik Madsen

.. er sådan set ikke det at det kan bruges til at fange efterlyste biler, men hele logningssiden af sagen.

Hvis politiet ville garantere og overholde det at data ikke blev gemt, men systemt kun blev brugt aktivt, så ville det være spiseligt.

Helt enig

Et system som kun var på politibilerne og lavede et anonymt opslag i databasen og så gav en lyd hvis den så noget som var mistænkeligt ..... Genial ide, det svarer lidt til at politibetjenten sad og slog alle biler op manuelt.

Et system som både er på politibiler og på faste lokationer og som scanner og gemmer alle nummerplader den ser i "30 dage (*)" med angivelse af GPS position og lokation......Genial ide, hvis man gerne på sigt vil have en finmasket totalovervågning.

Første løsning er fuldt ud rigeligt i forhold til det som politikerne og politiet solgte ideen på, altså som automatisk opslag af biler så politifolkene fik nogle flere hits på biler med "problemer".

Anden løsning er noget mere omfattende, meget dyrere at implementere og så videre.

Ergo må man konstatere at det er et bevidst valg at man har valgt løsning 2, simpelthen fordi man havde nogle ønsker om totalovervågning, som man dog valgte, ikke at nævne for borgerne...Sikkert fordi man vidste at de ville blive rasende.

(*) Al fortid viser at efterretningstjenester gemmer data lang tid efter de er blevet "slettet", så i praksis vil loggen blive gemt i ca. (Indsæt et 8 tal der ligger ned).

Kristoffer Rath Hansen

Så er vi da også sikre på at blive masseovervåget. Samfundet er mere overvåget end under 2. verdenskrig - og under den kolde krig... Men folk ligger ikke mærke til det på samme måde - for de har ikke brug for at folk sladrer - det er jo så genialt at man bare lige kan hapse kommunikationen digitalt, og vupti så ved man en hel masse.

Henrik Madsen

Det er trist, at vi er kommet der til, hvor masseovervågning af uskyldige borgere kaldes en skive, når det er grundlæggende forkert at gøre det.

Min henvisning til en skive er fordi man indførte systemet og fortalte folk at det var for at politifolkene fik en nem måde at slå alle de biler de passerer op for at se om der er orden i "papirerne"

Så indførte man de her faste kameraer som ikke fanger een eneste forbryder, men blot dokumenterer hvem der er kørt forbi, hvornår.

Så udvider man systemet til at have ENDNU flere af de faste kameraer som ikke gør nogen gavn i forhold til at fange forbrydere.

Det er det man kalder salami metoden og derfor skriver jeg at dette blot er endnu en skive salami.

Bjarne Nielsen

Privatliv på offentlig vej? :)

Øh, ja. Eller er det OK, hvis nogen følger efter dig og noterer alt ned om, hvad du gør, hvem du snakker med og hvilke steder du besøger?

Det kan ordensmagten gøre, men svjv. kun efter forudgående dommerkendelse - og det er der nok en grund til.

Medmindre man frivilligt bærer rundt på et GPS-tag ... øhm, en smartphone, selvfølgelig.

Jørgen L. Sørensen

Privatliv på offentlig vej? :)

Ja - man kan naturligvis se at jeg kører på Østergade klokken-et-eller-andet, men skal følge i rumpen på mig for at se hvor jeg kører hen.

Med ANPG kan man efterhånden se hvornår jeg kører fra arbejde --- og om jeg kører den lige vej hjem, eller er et stykke tid i området med travbaner, røde lygter, AA eller en (uønsket) politisk bevægelse.

Forskellen er hvor finmasket nettet er med observationer --- og hvad der kan udledes af det.

Spørgsmålet er ikke kun hvad jeg laver, men hvad andre TROR jeg laver, de pågældende steder, og hvad det kan have af konsekvenser for mig.

Henrik Biering Blogger

Der går vel en dag eller to, før en indtastet nummerplade kan registreres ude på vejene. Patruljevogne opdateres jo "i garagen", og der er sikkert lavet en lignende kørsel på de faste installationer.

Så hjælper ANPG ikke en hat, hvis der opstår en "akut situation", hvor en bil skal efterlyses og jagtes i hele landet. :)


Har jeg forstået dig ret med hensyn til at ANPG IKKE skulle realtidsanmelde (med billede) observationer af køretøjer med slørede, uforståelige eller manglende nummerplader, men tværtimod lader dem køre frit rundt i "stealth mode"?

Det lever vel ikke op til det oprindeligt erklærede formål med overvågningen, hvis ANPG skulle være designet ud fra en antagelse om at terrorister og andre svært kriminelle opfører sig som fromme lam, når det gælder nummerplader.

Princippet var vel oprindeligt instantant at whiteliste alle køretøjer, der "havde papirerne i orden" (d.v.s. ikke gemme data om dem), men straks at slå alarm, når man spottede ulovligheder. Men nu skulle det så reelt være blevet lige modsat? Måske kunne Version2 få opklaret om det virkelig forholder sig sådan.

Christian Nobel

Der går vel en dag eller to, før en indtastet nummerplade kan registreres ude på vejene. Patruljevogne opdateres jo "i garagen", og der er sikkert lavet en lignende kørsel på de faste installationer.

Er det noget du har konkret viden om, eller er det noget du gætter?

Og under alle omstændigheder, når man taler om det faste system, så bør der højst gå 30 sekunder fra nummeret er tastet ind, til systemet er i stand til at fange pladen, da det jo alligevel hele tiden taler tilbage med backenden.

Fsva. bilerne, så er de jo online i disse tider, så det burde være ret simpelt at pushe et "farligt" nummer, og give det højeste prioritet.

Så hjælper ANPG ikke en hat, hvis der opstår en "akut situation", hvor en bil skal efterlyses og jagtes i hele landet. :)

Hvorved vi er tilbage ved at ANPG reelt set er værdiløst til akutte situationer, men et pragtfuldt værktøj til at indføre totaltovervågning (som jo ikke behøver være realtime).

Kenneth Dornhoff

Er det noget du har konkret viden om, eller er det noget du gætter?

Det er skam rent gætværk! :)

Og under alle omstændigheder, når man taler om det faste system, så bør der højst gå 30 sekunder fra nummeret er tastet ind, til systemet er i stand til at fange pladen, da det jo alligevel hele tiden taler tilbage med backenden.

Det ved vi jo heller ikke, om det faste system gør. :)

Fsva. bilerne, så er de jo online i disse tider, så det burde være ret simpelt at pushe et "farligt" nummer, og give det højeste prioritet.

Bilerne er online, men er ANPG-delen også det? :)

Man kan jo kun håbe, at systemet rent faktisk er designet til at kunne håndtere disse opdateringer på en fornuftig måde, så der netop IKKE skal gå dage, før en tilføjelse til "listen" er aktiv ude i marken.

Heino Svendsen

Nej, man har ikke 100% privatliv, når man går i offentligt rum, men man behøver vel ikke at blive logget i hoved og r*v, når man bevæger sig rundt...

Ellers kan vi jo blot indføre 100% overvågning (inkl. Google Glasses etc.), for hvis man ikke har noget at skjule, kan man vel heller ikke have ondt i r*ven over, at alle ved alt om alle og deres bevægelser/handlinger/konti etc. ?

Problemet opstår, når man kombinerer data og handler baseret på disse. Især, når der ikke er helt gennemsigtighed omkring hvor længe, data gemmes...

Christian Nobel

Det er skam rent gætværk! :)

Så måske vi bør holde det ude af diskussionen som argument!

Det ved vi jo heller ikke, om det faste system gør. :)

Nej, men det er da den ondelyneme sådan et system bygget på denne side af årtusindeskiftet skal fungere.

Bilerne er online, men er ANPG-delen også det? :)

Så vidt jeg husker har dette tidligere været nævnt her på V2 - men at søge efter noget på dette forum er kropumuligt.

Man kan jo kun håbe, at systemet rent faktisk er designet til at kunne håndtere disse opdateringer på en fornuftig måde, så der netop IKKE skal gå dage, før en tilføjelse til "listen" er aktiv ude i marken.

Nu er jeg bange for at ordet fornuft ikke rigtig indgår i P&P's vokabularium.

Ole Kaas

Uanset om den kan, så er det jo nemt for en kriminel at undgå at blive set af disse kameraer.

Man tager blot et blad fra et træ og limer det på nummerpladen så det ser ud som om der hænger et blad fast og vupti, så kan systemet ikke aflæse nummerpladen da den er delvist dækket. (Eller et stykke tape, eller tager nummerpladen af, eller snupper en nummerplade fra en anden bil.....Nå nej, de er jo skruet fast, så det kan ikke lade sig gøre :) )

Jeg ved ikke i detaljer hvad det danske system registrerer og hvad søgemulighederne er. Men jeg så et eksempel fra Kina (svjh), hvor man kunne søge på en del af nummerpladen, bilens farve og type (sedan, van, hatchback, etc). Så en søgning på sort sedan på udenlandske plader indsnævret til ønsket tidsrum og steder burde give gevinst. Ellers kan man udvide søgningen til delvist aflæste nummerplader, manglende nummerplader eller hvor nummerplade ikke passer med bilfarve og type.

Endvidere har vi jo mistanke om at de indsamlede data bliver gemt - og så vil det jo være en smal sag at filtrere de biler fra der plejer at køre forbi samme tid hver dag.

Ebbe Hansen

For mig at se virker det apng-kort lidt tyndmasket, min antagelse har fra starten været, at når systemet var fuldt indfaset, så kunne man sætte systemet til at overvåge en given bils færden. Altså nærmest live få plottet en given nummerplades færd ind på et kort på politigården.
Og dermed spare ressourcer til at eftersætte mistænkte på gadeniveau.

Bjarne Nielsen

Det er ... kompliceret. Lad mig henvise til indlæg fra en tidligere debat:

For de mobile ANPG-kameraer er der en generel 24-timers slettefrist for no-hits netop af dette hensyn ("teknisk lagring"). Rigspolitiet har godt nok udtalt, at det egentlig ikke handler om teknisk lagring, men at det er rart at kunne kigge 24 timer tilbage.

...

De stationære kameraer er konstant online forbundet, og kan umiddelbart afgøre om der er tale om et hit eller ej. Derfor er der ikke mulighed for "teknisk lagring" i ANPG-bekendtgørelsen for de stationære (faste) ANPG-kameraer.

Enten skal no-hits slettes straks, eller de kan gemmes i op til 30 dage (betyder nok 30 dage) hvis det pågældende kamera den pågældende dag indgår i en målrettet politiindsats, der er geografisk og tidsmæssigt afgrænset. Whatever that means.

https://www.version2.dk/artikel/klage-datatilsynet-rigspolitiets-haandte...

Med hjælp fra Palantir kunne det godt blive 10 år inden for "lovens" rammer. De er kreative hos Justitsministeriet :)

https://www.version2.dk/artikel/klage-datatilsynet-rigspolitiets-haandte...

(lad mig for egen regning tilføje, at jeg ikke ville blive overrasket hvis Politiet mener at "geografisk og tidsmæssigt afgrænset" er "Danmark i hele 2018", og at den omkring nytår kan afløses af en "Danmark i hele 2019")

Jesper Lund

De stationære kameraer er konstant online forbundet, og kan umiddelbart afgøre om der er tale om et hit eller ej. Derfor er der ikke mulighed for "teknisk lagring" i ANPG-bekendtgørelsen for de stationære (faste) ANPG-kameraer.

TL;DL Den lovhjemmel som ikke eksisterer kan Rigspolitiet bare opfinde!

Citatet ovenfor skrev jeg engang, fordi § 6, stk. 2 om teknisk lagring kun omfatter det mobile udstyr, og fordi Justitsministeriet skrev dette i 2015 i høringsnotatet om ANPG-bekendtgørelsen:

Vedrørende indsamling af oplysninger med henblik på teknisk lagring efter bekendtgørelsens § 6, stk. 2, har Rigspolitiet oplyst, at det mobile udstyr, som anvendes i ANPG-systemet, teknisk er indrettet således, at det ikke altid er muligt straks at konstatere, om de indsamlede oplysninger er omfattet af bekendtgørelsens § 5 eller § 6, stk. 1, idet det mobile udstyr indsamler og lagrer oplysninger lokalt (offline).

Men Rigspolitiet, der har fået fine digitaliseringspriser for ANPG-masseovervågningen har en anden opfattelse:

Det bemærkes, at bekendtgørelsen ikke fastsætter en slettefrist for no-hits, der ikke er omfattet af § 6. Rigspolitiet har dog i forvaltningen af ANPG-systemet lagt til grund, at disse oplysninger må anses for omfattet af fristen i bekendtgørelsens § 10, stk. 2

Voila! Nu har vi en 24-timers teknisk lagring for no-hits fra de stationære ANPG-kameraer (som ikke indgår i en målretettet politiindsats), uagtet at en sådan mulighed ikke eksisterer, fordi det kun er i det mobile udstyr at der er behov for teknisk lagring.

Det er selvfølgelig korrekt, som Rigspolitiet påpeger i citatet ovenfor, at der ikke er nogen slettefrist for ANPG no-hits fra stationære kameraer, som ikke indgår i en målrettet politiindsats. Men det skyldes altså, at der ikke er nogen hjemmel til at lagre disse oplysninger. ANPG reads i de stationære kameraer må i første omgang alene behandles for at afgøre om det er hit eller no-hit. Hvis der er tale om no-hit, er der kun hjemmel til lagring, hvis kameraet indgår i en målrettet politiindsats.

Lige nu er situationen den, at 3 af de 32 stationære ANPG-kameraer ikke indgår i en målrettet politiindsats. Hvor de står vides ikke, men det vides at de udgør 0,1% af de samlede ANPG-reads, så det er nok tre kameraer opstillet ved de mindste grænseovergange.

Men for disse tre kameraer kræver ANPG-bekendtgørelsen at no-hits slettes med det samme. Hvis det altså ikke var for Rigspolitiets selvopfundne hjemmel til at bruge den tekniske lagring for de mobile kameraer på de stationære..

Jesper Lund
IT-Politisk Forening

Maciej Szeliga

Men for disse tre kameraer kræver ANPG-bekendtgørelsen at no-hits slettes med det samme. Hvis det altså ikke var for Rigspolitiets selvopfundne hjemmel til at bruge den tekniske lagring for de mobile kameraer på de stationære..


Politiet er vel også underlagt GDPR og kan som sådan ikke indsamle og opbevare personhenførbare data (nummerplade er bundet op på ejeren via. Centralt Register for Motorkøretøjer) uden grund?

Henrik Madsen

Jeg ved ikke i detaljer hvad det danske system registrerer og hvad søgemulighederne er. Men jeg så et eksempel fra Kina (svjh), hvor man kunne søge på en del af nummerpladen, bilens farve og type (sedan, van, hatchback, etc). Så en søgning på sort sedan på udenlandske plader indsnævret til ønsket tidsrum og steder burde give gevinst. Ellers kan man udvide søgningen til delvist aflæste nummerplader, manglende nummerplader eller hvor nummerplade ikke passer med bilfarve og type.

For det første, motor registret indeholder ikke oplysninger om farve på biler og det giver jo god mening da en bil nemt kan omlakeres i en anden farve.

Derudover så vil det være krævende at lære et system hvordan alle biler ser ud og en del biler ser ens ud forfra selvom selvom de ikke gør bagfra og ikke er samme model.

Hele manegeriet kan også undgås ved blot at montere andre nummerplader fra en anden bil.

Henrik Madsen

Forkert!
Motorregisteret i indeholder felt til farve, og det er registreret hvis den er kendt.

Jeg har aldrig set det felt udfyldt med andet end "ukendt"

Lille uvidenskabelig søgning via appen bilinfo på nogle tilfældige biler.

Opel Zafira 2008 = Ukendt
Opel Corsa 2012 = Ukendt
VW Passat 2010 = Ukendt
VW Touareg 2006 = Ukendt
Suzuki Swift 2008 = Ukendt
Mitsubishi Lancer 2011 = Ukendt

Disse var en tilfældig række på en parkeringsplads et sted i Danmark.

HVIS feltet er udfyldt for nogen biler så gætter jeg på at det er noget man er begyndt med "for nyligt" og at der derfor går MANGE år inden man med nogen form for relevans ville kunne slå "Se efter en rød toyota med nummerplade XX 12 345" og så få et hit.

Dertil kommer at biler jo omlakeres hver eneste dag og jeg gætter ikke på at man er forpligtet til at melde farveskift til motorkontoret så derfor kan det endda være en ulempe fordi politiet, hvis de lægger for stor vægt på "farve" måske vil rende og stoppe folk baseret på at den farve deres bil har, ikke matcher det der står og så er det bare fordi den er blevet omlakeret.

Bjarne Nielsen

Både den OCR'ede nummerplade og billedet af bilen gemmes i ANPG-systemet. Hvad der konkret kan ses på billedet vil i sagens natur variere fra billede til billede, men det kan ikke udelukkes at passagerer i bilen kan genkendes.

Jeg tror måske at vi har set samme svar. Frit fra hukommelsen var det noget med, at det ikke var formålet at kunne genkende fører og passager, og at det heller ikke altid ville være muligt.

Det svarer lidt til, at jeg monterer et kamera, som kigger ud over plænen i gården - formålet er ikke at holde øje med unge solbadende piger, men at observere dyrelivet på altanen. Og nej, jeg kan ikke vende det over imod foderbrættet, for de virkelig interessante dyr er jo for sky til at gå på foderbrættet.

I øvrigt er det heller ikke alle dage, hvor jeg kan se, som der er nogen, som tager solbad. F.eks. er det tåget om morgenen flere dage om året.

Nu er jeg som udgangspunkt en gammel, mistroisk mand, men det ville ikke være første gang, at vi møder formuleringer eller svar, som teknisk set var korrekte, men som også var yderst velegnede til at blive misforstået eller overfortolket. Og den tanke kan jeg huske strejfede mig dengang jeg læste svaret.

Henrik Madsen

Ville man ikke kunne forlange agtindsigt i de data som er gemt om en i ANPG systemet.

F.eks hvis jeg ved at jeg er kørt forbi et ANPG kamera den 1 januar klokken 10.00, kan jeg så ikke forlange agtindsigt i den registrering de har der.

Så må de vel rykke ud med billedet som ligger til grund for registreringen, så man kan se hvad man reelt set kan se på de billeder.

Ved forresten også at der f.eks i limfjordstunellen sidder almindelige kameraer, på den måde kan man jo også omgå det hele, for så er ANPG blot for at give et tidsestimat for hvornår bilen er der og så kan man skifte til det almindelige kamera og spole tilbage til det tidspunkt hvor bilen kørte forbi og se hvem der sad i bilen.

Gad forresten vide hvor længe de gemmer DE optagelser. (Som de i parantes nok vil sige de primært har for at kunne se om der opstår trafikale problemer.....Hvilket så vil betyde at de ikke reelt set behøver gemme dem ret meget mere end måske 24 timer).

Maciej Szeliga

Offentlige myndigheder er IKKE omfattet af GDPR, så længe de kan henvise til at det er drift af staten det drejer sig om.


Det er jeg så ikke helt enig i, for det første er de underlagt GDPR (kommuner og regioner er så det må staten vel også være), for det andet så er indsamling af data om borgere uden grund ikke “drift af staten” - der må komme bedre argumentation på bordet (det kan have betydning hvis der er sket noget der hvor jeg befinder mig da jeg så er jeg potentiel vidne eller gerningsmand) men at placere mig på Lyngby omfartsvej kl 09 om morgenen fredag er overvågning i stil med den kinesiske.

Jesper Lund

Ville man ikke kunne forlange agtindsigt i de data som er gemt om en i ANPG systemet.

Jo, det burde du kunne. Hvis altså Justitsministeriet respekterede de rettigheder, som EU-retten giver alle borgere i dette land.

Takket været EU-direktivet om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger 2016/680 er udgangpunktet i hele EU (i teorien, i hvert fald), at borgerne har ret til indsigt i de personoplysninger, som politiet m.fl. behandler om dem.

Direktivet er lidet kendt, men det er grunden til at GDPR af og til beskrives som en del af den databeskyttelsespakke, som EU-Kommissionen fremsatte i januar 2012. Den andel del af "pakken" er 2016/680, der som sagt er et direktiv mens GDPR er en forordning. En forordning er umiddelbart gældende, mens et direktiv skal omsættes til national lov af Folketinget (med flere muligheder for at spolerede tingene for borgerne).

Retten til indsigt efter 2016/680 er ikke absolut. Den kan begrænses, ligesom det i øvrigt er tilfældet under GDPR, hvis der er konkrete grunde til det, for eksempel at indsigt vil forstyrre en igangværende politiefterforskning.

Men især når vi har sådan noget som ANPG, hvor der indsamles oplysninger om næsten alle billister, så burde det da være muligt at få indsigt...? Det kan jo ikke være sådan at hele befolkningen er under efterforskning, vel...?

Men nej, sådan spiller klaveret ikke i Danmark. Vi kan ikke have at borgerne får rettigheder over for staten, og slet ikke fra EU! Justitsministeriet fik indsat en lille bestemmelse i den danske gennemførelse af direktivet (lov vedtaget af Folketinget), som sagt lidt forenklet giver Justitsministeren mulighed for på bestemte områder at afvise alle anmodninger om indsigt på forhånd. Den mulighed er benyttet på ANPG-bekendtgørelsens § 12.

Muligheden for fuldstændigt at afskære indsigt på forhånd er i øvrigt benyttet på samtlige andre områder, hvor der med de nye rettigheder fra EU i 2016/680 var udsigt til at vi kunne få bare en lille bitte smule mere indsigt i de personoplysninger, som politiet behandler om os. Der er selvfølgelig heller ingen indsigt i dataevighedsmaskinen POL-INTEL. Hvor absurd det end lyder har borgerne nærmest flere rettigheder, når PET overvåger dem (i hvert fald et tilsyn med flere ressourcer), end når Rigspolitiet gør det. Ja, det er absurd..

Jesper Lund
Formand, IT-Politisk Forening

P.S. Vi har protesteret til Justitsministeriet (se fx her om ANPG). Det kom der ikke noget ud af. Faktisk blev det værre, fordi Justitsministeriet efter høringen indsatte en undtagelse fra oplysningspligten, som ministeriet åbenbart havde glemt i første omgang (tidligere havde persondataloven en total undtagelse fra oplysningspligten på det strafferetlige område, og det ændrede 2016/680 på).

Næste skridt kunne være at klage til EU-Kommissionen over den danske gennemførelse af direktivet (står på TO-DO listen når der engang er tid) eller sagsøge Justitsministeriet ved domstolene, sådan som Foreningen mod Ulovlig Logning har gjort i en helt anden sag. Det sidste kræver, needless to say, nogle økonomiske ressourcer, som ikke lige er tilgængelige..

Niels Elgaard Larsen

Er der ingen der har en smartphone? Google/Apple/niantic/TDC ved væsentligt mere om jeres færden end ANPG.

Det er også et problem. Især så længe der er rester af logningsbekendtgørelsen tilbage.

Man kan jo trods alt lade sine smartphone blive hjemme eller tage batteriet ud.

Og man kan gøre en del for at holde Google og Apple fra sine private data.

Hvorimod man ikke må pille nummerpladerne af sin bil.

Henrik Madsen

Det er 36 steder i landet. Det er primært ved de ydre grænser.

Mig bekendt er limfjordstunellen ikke en ydre grænse (Selvom vi nordjyder godt nok siger at det er der hvor den momsfrie zone starter).

Så er der motorvejen ved Aarhus som ej heller er en ydre grænse mig bekendt.

De 5 kamera der sidder ved indgangen til havnen i Frederikshavn sidder også på en måde så de filmer alle biler der kører ind og ud af havnen, uanset om disse bilister så skal til Sverige/Norge, eller de bare skal en tur på havnen for at se på skibe.

Gætter på at de kameraer der sidder i Hirtshals og andre havne er på samme måde.

Henrik Madsen

Men da de stationære scanneren lokation er kendt, kan man køre en anden vej.

Men denne nyhed handler jo netop om at der nu igen skal monteres flere kameraer.

Det vil sige at det bliver sværere og vel til sidst umuligt at "køre udenom"

Desuden så burde mine rettigheder til ikke at blive overvåget når jeg intet har gjort ikke afhænge af om jeg kører en vej eller en anden.

Det er svært at tage staten alvorligt når de beder befolkningen om at overholde reglerne, når de selv, så tydeligt skider på borgernes rettigheder.

Jesper Thusgaard

Mig bekendt er limfjordstunellen ikke en ydre grænse (Selvom vi nordjyder godt nok siger at det er der hvor den momsfrie zone starter).

Som jeg skriver primært ved grænserne. Og 5 kameraer på en havn udgør formentlig kun et kontrol punkt, hvorfor de 24 eksisterende kontrol punkter formentlig består af 100-vis af kameraer. En havn er jo også et oplagt terror mål, derfor den øgede overvågning!!!

Anne-Marie Krogsbøll

Muligheden for fuldstændigt at afskære indsigt på forhånd er i øvrigt benyttet på samtlige andre områder


I det hele taget er selve beskæringen af retten til indsigt ved at være et af de mest påtrængende problemer i Danmark. Større og større dele af lovgivning og administration lader til at forsvinde ud i intetheden pga. den Mørklægningslov, som Pape nu endnu engang (som forventet) har opgivet af luge ud i. Og i mine øjne er selve det, at noget bliver undtaget retten til indsigt, ved i sig selv at være udtryk for, at det er noget, der ikke tåler dagens lys - dvs. enten kriminelt, pinligt eller udtryk for massivt magtmisbrug. APNG-sagen er et eksempel - der er skjulte dagsordener, vi ikke må få indsigt i.

Et andet eksempel er den accelererende brug af offentligt-private samarbejde, som regeringen er meget begejstrede for. Disse indebærer, at store dele af disse sager kan mørklægges som forretningshemmeligheder - meget bekvemt! Så kan ubehagelige kendsgerninger lige holdes borte fra offentlighedens kendskab.

Et eksempel på dette kunne i går opleves i V2-News reportage fra P4G-arrangementet. Lars løkke interviewes, og taler i flere minutter begejstret om arrangementet og de mange offentlig-private samarbejder, det forventes at føre med sig. Da journalisten endeligt får ordet, er hun så fræk og uerbødig at spørge, hvorfor det er nødvendigt at mørklægge forhandlingerne om, hvem der skal have støttekroner? Løkke bliver tydeligt irriteret og taget på sengen, men lykkes med at bruge flere minutter på at gentage sin første tale - uden overhovedet på noget tidspunkt at komme ind på det, han blev spurgt om. Som i "overhovedet ikke med et eneste ord" - faktisk en imponerende opvisning af skamløshed. Den kvikke journalist lader sig dog ikke kue, men husker - gudskeklov - at gentage sit spørgsmål, helt uanfægtet af Løkkes afledningsmanøvre. Løkke bliver tydeligt pinligt berørt, og lykkes ikke at svare andet, end at det ved han ikke, det er ikke hans område.... bla.bla. Jeg gætter på, at den journalist ikke får adgang til Løkke foreløbig, men jeg er taknemmelig for, at hun lykkes med at udstille magtmisbruget.

For det var så tydeligt, at det var et meget pinligt spørgsmål, som han på ingen måde havde et godt svar på - Hvorfor er der lukket for indsigt? Og det alene får mig til at håbe, at flere journalister vil kaste sig over at bore i, hvad der foregår omkring fordelingen af disse støttekroner til offentligt-private samarbejder. Hvad gemmer de sig bag mørklægningsgardinerne af evt. korruption/studehandler/magtmisbrug og andet snavs (måske egentligt bedrageri? Hvordan kan vi vide det?), som vi ikke må se? For i lyset af mørkelygten er jeg ikke et sekund i tvivl om, at der er noget at komme efter. Spørgsmålet er hvad - Er det bare "fiflerier" og ubekvemme aftaler, eller er det direkte ulovligheder?

Borte har taget det ..... indtil videre... Mørklægningsloven er ved at være en af de største trusler mod demokratiet - russerne kan godt gå hjem og lægge sig i den forbindelse, for Mørklægningsloven bruges til at "kuppe" og "fuppe" (i betydningen at luske en udvikling igennem under radaren, og den kloge narrer den mindre kloge) befolkningen - vi får ikke et ben til jorden. Se bare diverse bank-, underslæb- og skatteskandaler. Kunne de være sket uden mørklægningsloven? Og kan de optrevles med den? Jeg tvivler. Den lov er et af de alvorligste undertrykkelsesmidler i Danmark. Der behøves ikke så meget andet.

Anne-Marie Krogsbøll

Men du har ikke noget problem med at dem der har produceret din bil indsamler endnu flere data om dig?


Jeg forstår ikke det argument med, at der er andre, der er endnu værre. Er det et argument for at forværre situationen endnu mere? Skal man holde op med at bekæmpe malaria, blot fordi der i forvejen er mange, der har det? Desuden skriver de samme kommentatorer, som protesterer mod den omsiggribende offentlige overvågning, også masser af kritiske kommentarer om Google, Facebook og lignende private privatlivsrøvere. Det er så bare ikke det, som artiklen handler om lige nu.

Henrik Madsen

Som jeg skriver primært ved grænserne. Og 5 kameraer på en havn udgør formentlig kun et kontrol punkt, hvorfor de 24 eksisterende kontrol punkter formentlig består af 100-vis af kameraer. En havn er jo også et oplagt terror mål, derfor den øgede overvågning!!!

Der er som jeg ser det 8 kontrolpunkter som kan siges at være "ydre grænse.

Frederikshavn havn
Hirtshals havn
Den dansk tyske grænse
Øresundsforbindelsen
Helsingør havn
Gedser havn
Rødby havn
Københavns lufthavn

Til gengæld er der disse som ikke har noget med grænsekontrol at gøre

Limfjordstunellen
Motorvejen syd for Aarhus
Motorvejen ved trekantsområdet
Motorvejen ved Rødekro
Storebælt
Helsingør motorvejen
Hareskovvej
Hovedvejen/Roskildevej
Amagermotorvejen
Sydmotorvejen

Så det vil sige at der altså er 10 ikke-grænseovergang's steder og kun 7 som IKKE er.

Jeg ved ikke om 7/17 i din bog kan kaldes "primært"

Desuden er alle grænserne jo allerede overvåget, så det vil sige at de nye 20 kameraer ALLE bliver noget som IKKE kommer på en grænseovergang.

Altså bliver regnestykket bare værre og værre for dig, hvis du fortsat vil fremture med at det "primært er ved grænseovergange" der er kameraer.

Bjarne Nielsen

Jeg forstår ikke det argument med, at der er andre, der er endnu værre.

Det er der også andre, som ikke gør. Fra Wikipedia:

Whataboutism (also known as whataboutery) is a variant of the tu quoque logical fallacy that attempts to discredit an opponent's position by charging them with hypocrisy without directly refuting or disproving their argument

Husk at læse helt ned til afsnittet om kritik - der er faktisk være situationer, hvor det giver mening at diskutere hykleri og dobbelt-moral.

Desværre ser vi den tit i formen "hvis du ikke også er imod X, så kan du ikke være imod Y", uden at man overhovedet kender debattørens holdning til X.

Og ofte bliver det brugt som afledningsmanøvre: "Start med at løse X, før du kan kritisere Y" (f.eks. behøver man ikke have løst alle problemerne med sult i hele verden, for at kunne begynde at diskutere konkrete forhold ved den måde, som vi driver landbrug på).

Bjarne Nielsen

Og det alene får mig til at håbe, at flere journalister vil kaste sig over at bore i, hvad der foregår omkring fordelingen af disse støttekroner til offentligt-private samarbejder.

P1 Orientering har også lige haft godt fat i den sag. Der er vist brug for endnu et medieforlig ... de forstod det åbenbart ikke første gang.

... accelererende brug af offentligt-private samarbejde ...

Ja, det er blevet et modeord. Men glemmer helt, at virksomheder er værktøjer til personlig profit uden personligt ansvar ... f.eks. har vi lige set, hvordan bankerne på den ene side måtte reddes, og samtidigt uden blusel lavede skattesystemet til et tag-selv-bord.

Selv, når der ikke et tale om så åbenlys grådighed, så skal man huske, at firmaer ingen problemer har med at sælge dig ting, som de udemærket godt ved, at du ikke har brug for. Faktisk er der langt bedre forretning i at sælge dig noget, som ikke virker, end i at sælge dig noget som virker - eller sælge dig noget bras, som hurtigt går i stykker end i at sælge dig noget kram. Og allerhelst noget, som ikke kan repareres.

For hvis man sælger det noget, som virker, og bliver ved med at virke, så ser man ikke dig som kunde igen.

Hvis man spiser suppe med Djævelen, skal man have en virkelig lang ske!

I det hele taget er selve beskæringen af retten til indsigt ved at være et af de mest påtrængende problemer i Danmark.

Hvis man man læse tysk, og ikke har sarte nerver, så kan man jo fornøje sig med artiklen "Populisten im schlüsselfertigen Überwachungsstaat" - Populisterne i den driftklare overvågningsstat.

Her advares imod at man sælger ud af de grundlæggende rettigheder i de gode tider, fordi man stoler på samfundet og hinanden. Vores love og regler skal kunne holde til en regnvejrsdag.

Hvad mon AfD kunne finde på, hvis de kunne overtage statens institutioner, spørges der.

Og det nævnes direkte, at hvis Trump havde forsøgt at indføre tiltag, som blev indført af Obama og Bush, så ville der have lydt et rama-skrig. Men det er allerede sket, og hvem havde grund til at tvivle på Obama-administrationens motiver dengang?

Henrik Madsen

Ja, det kan man så ikke på f. eks. iPhones, men man kan vel slukke dem (helt - ikke bare dvale)

Du kan ikke slukke en mobil "HELT" hvis ikke batteriet er taget ud.

Der er 2 processorer i en moderne mobil (Måske flere).

Den processor som produktet sælges på. (Snapdragon, Kirin osv) og så baseband processoren.

Der har været flere der har været fremme og påstå at baseband processoren kan vækkes og med de rette kommandoer kan man endda tilgå intern hukommelse uden at telefonen er "tændt" og uden brugerens viden.

Henrik Madsen
Bjarne Nielsen

I det hele taget er selve beskæringen af retten til indsigt ved at være et af de mest påtrængende problemer i Danmark.

...og så faldt jeg lige over denne artikel: "Palantir in Deutschland: Wo die Polizei alles sieht".

Her beskrives, hvordan Palantir/Gotham er blevet indført i Hessen. Uden egentlig debat. Prisen er heller ikke kendt - på den officielle faktura står der "0,01 euro" - den reelle pris hemmeligholdes af "sikkerhedsgrunde".

Men tyskerne kan være helt sikre. Selvom Palantirs medarbejdere har fjernadgang, så er der en "No-Spy-klausul" i kontrakten. Og data opbevares i en sikret kælder ... med firewalls!

Hvem bruger ellers det produkt? Nå, ja, vores hjemlige Politi. Det bliver også født med oplysninger flere steder fra ... sikkert også Papes sessionslogning, Papes stationære ANPG system (som står foran en udvidelse, som omtalt her) ... og mon ikke også de trækker på "offentlig tilgængelige data" som data fra Facebook?

Der er tyskere, som er kritiske. Der burde være flere danskere, som var det samme.

Jesper Thusgaard

Ingen af mine biler har disse features og jeg har allerede taget stilling til at min bil ikke kommer til at være online på den måde der.

Nej det har mine biler heller ikke. Men det er i den næste og selv om at jeg vælger ikke at bruge det. Så er der ingen garanti for at værkstedet ikke udlæser dine data. Og du kan på ingen måde slette dine data når du sælger bilen.

Jeg er ser ikke problemet i nummepladescannerne. Lige som jeg heller ikke ser et problem med atk-biler eller Stærekasser. Jeg kan ikke krydse Storebælt uden at det bliver registreret, på mit dankort. Jeg syntes faktisk også at vi har større problemer her i landet.

Din fake news reference forstår jeg ikke.

Henrik Madsen

Nej det har mine biler heller ikke. Men det er i den næste og selv om at jeg vælger ikke at bruge det. Så er der ingen garanti for at værkstedet ikke udlæser dine data. Og du kan på ingen måde slette dine data når du sælger bilen.

Det aner du jo reelt set ikke noget om.

Andre udsagn fra bilfabrikanterne angående deres elektroniske systemer.

  1. Denne bil kan ikke startes / stjæles uden nøgle.
  2. Denne bil kan ikke tunes.
  3. Denne bil kan man ikke "spole" tælleren på.

Bare 3 hurtige påstande fra bilindustrien som har vist sig at være totalt løgn.

  1. Biler stjæles uden nøgle med brug af diverse udstyr som kobles til bilens OBD port og vupti så starter bilen. Nå ja og Dos attack mod centrallåsen og replay attack mod keyless go biler.

  2. Bilen kan ikke tunes fordi boksen er låst, men der er altid nogle tunere der finder ud af at komme ind i boksen og omprogrammere den.

  3. En metode som bruges for at undgå spoling er en eeprom som har nogle adresser som kun kan inkremeres og på den måde kan man ikke spole den tilbage. Tager man chippen ud og udlæser den og ændrer i de data om er gemt omkring kilometertal, så kan de sagtens brændes i en ny blank chip som så monteres.

Med de nye systemer så kan man undlade at montere simkort i bilen, så kan den ikke sende data afsted og lur mig om der ikke kommer en mulighed for at slette de data den måtte have gemt.

Husker stadig da jeg spurgte mærkevareværkstedet for mit bilmærke om man kunne eftermontere et originalt bluetooth sæt i bilen. De svarede at det var umuligt.

Behøver jeg nævne at jeg selv fandt ud af at montere og kode det til bilen med en boks fra kina til 300 Kr. samt rette software.

Summa summarum er at det er ALT for tidligt at sige at det er umuligt at slette.

Jeg vil endda gå så langt som at sige at jeg da forventer at sådan en bil har en mulighed, netop for at slette de data, hvis jeg sælger bilen, da de data ikke skal med over til den nye ejer.

Her snakker jeg ikke om diagnose data, men om data som kan bruges til sporing eller lignende.

Jeg er ser ikke problemet i nummepladescannerne. Lige som jeg heller ikke ser et problem med atk-biler eller Stærekasser. Jeg kan ikke krydse Storebælt uden at det bliver registreret, på mit dankort. Jeg syntes faktisk også at vi har større problemer her i landet.

igen ævlebævler du.

https://www.storebaelt.dk/priserprodukter/betaling

Gul: De manuelle baner

Her får du personlig betjening. Du kan betale kontant, med betalingskort eller med din BroBizz®, Øresundsbizz, AutoPASS o.lign.

Din kommentar "vi har større problemer i Danmark", skal den forstå's sådan at vi skal løse problemerne i prioriteret rækkefølge.

Altså .... Vi skal ikke opklare indbrud, så længe der er uopklarede mord ?

Er der andre menneskerettighedskrænkelser du heller ikke har problemer med, eller er det kun totalovervågning og totalkontrol af borgerne, som du har det fint med ?

Bjarne Nielsen

Jeg har min mening, forstyr mig venligst ikke med fakta.

Eller også bare erkendelsen af, at det argument ikke var så velegnet, som først antaget.

Jeg kan ikke krydse Storebælt uden at det bliver registreret, på mit dankort.

...eller din nummerplade: https://sundogbaelt.dk/viden-om/snart-kan-du-betale-via-din-nummerplade-...

Om de så lader det manuelle baner i fred, er et godt spørgsmål. Der er nok behov for en vis flexibilitet i, hvad banerne bruges til, så udstyret er nok installeret i flere end der dagligt er brug for.

Men for at vende tilbage til ANPG, så har jeg vist sagt nok til at man kender min holdning. Derfor vil jeg godt afsløre, at hvis jeg ikke havde interesseret mig særlig for emnet, men bare havde lyttet med et halvt øre på, hvad der bliver meldt ud, så kunne jeg måske også tænke, at det ville være en relativt uskyldig ide.

Men der spilles helt tydeligt ikke med åbne kort, og man fornemmer en meget farlig dagsorden - ja, farligt, også selvom det måske sker i den bedste mening. Måske, det er svært at vide, og i så fald er man godt nok dummere end, ja, politiet tillader.

Jeg er som udgangspunkt ganske positivt stemt overfor politiet, og de betjente, som jeg har trykket i hånden, har været fine mennesker, som jeg personligt er glad for orker være betjent. Vi har brug for jer! Og derfor bliver jeg også så meget desto mere trist, når man lusker rundt med sager som denne. Det kan kun underminere det gode arbejde, så de almindelige betjente går og gør.

Jesper Lund

Men der spilles helt tydeligt ikke med åbne kort, og man fornemmer en meget farlig dagsorden - ja, farligt, også selvom det måske sker i den bedste mening. Måske, det er svært at vide, og i så fald er man godt nok dummere end, ja, politiet tillader.

Det er tankevækkende at sammenligne det danske ANPG-system med den svenske, som er beskrevet i dette REU-svar.

I Danmark er fokus som bekendt på masseovervågning fra de stationære ANPG-kameraer, selv om Rigspolitiet PR-afdeling altid viser de mobile ANPG-kameraer i politibilerne frem. Over 90% af alle reads (scanninger) sker fra de stationære kameraer, og 99.9% af alle no-hits fra de stationære kameraer gemmes i 30 dage (dokumentation haves fra aktindsigt). Der er skabt lovhjemmel til at overføre oplysningerne til POL-INTEL (teknikken mangler, så det sker endnu ikke), og i så fald kan de 30 dage blive til 10-18 år, da POL-INTEL bekendtgørelsen "kom til" at ophæve en masse slettefrister. Når vi hører om udvidelser af det danske ANPG-system er det flere stationære kameraer (24 til 32 til snart 48 positioner) og længere opbevaringstid for no-hits.

I Sverige er har politiet ingen stationære ANPG-kameraer, kun mobile kameraer i politibilerne. No-hits slettes hurtigt (max 24 timer). Ingen masseovervågning med dataindsamling til Palantir-udviklede overvågningsstemer. Det eneste formål med det svenske politis brug af ANPG er at hjælpe politibiler på gaden med at spotte efterlyste køretøjer. Altså det som Rigspolitiet PR-afdeling viser frem for danske politikere og journalister, men som Rigspolitiet på ingen måde leverer (kaldet "disinformation" når Rusland bruger denne strategi).

Jesper Lund
Formand, IT-Politisk Forening

Jesper Thusgaard

Jeg har min mening, forstyr mig venligst ikke med fakta.

Jeg vil gerne have fakta og som jeg også skriver så har jeg ikke talt efter så jeg kan tage fejl.

Det ændre ikke på at jeg ikke er modstander af systemet, Jeg syntes ikke engang at det er et problem. Mest fordi vi har væsentligt større problemer med alle de ting der ikke er synlige for os.

Jesper Thusgaard

Men for at vende tilbage til ANPG

Ja og jeg har min holdning. Det har vi jo da stadig lov til. ;-)

Hvis jeg var bekymret ville jeg køre uden om, det er jeg ikke. Mit Supermarked ved mere om mig end politiet og jeg ved ikke hvem de deler data med. Ja jeg kan bruge kontanter i supermarkedet eller på storebælt.

Men jeg kan også tage toget eller vælge en rute uden om ANPG.

Jeg er sådan set lige glad med hvor længe de opbevare data, så længe de opbevare dem sikkert. Og da jeg har min telefon i bilen og ungerne på bagsædet der er på facebook og spiller pokemon go, så er jeg jo allerede der hvor google, apple, facebook og niantic ved hvor jeg er. Det kan jeg gøre meget lidt ved med nogle indstillinger. Men i sidste ende vil jeg hellere at politiet ved hvor jeg er end de andre private aktører.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder