Rigspolitiet på udkig efter ekspert i telekommunikation

Der er ingen sammenhæng mellem teledatasagen og et nyt stillingsopslag, lyder det fra Rigspolitiet, som søger en medarbejder med forstand på netværksopbygning og -systemer inden for teleområdet.

Midt i sagen om de fejlagtige og mangelfulde teledata er Rigspolitiet gået på udkig efter nyt personale til den afdeling, som modtager og konverterer kommunikationsdata fra de danske teleselskaber.

Det nye stillingsopslag er blevet slået op, efter at teledatasagen begyndte at rulle. I sagen er det blandt andet kommet frem, at politiets teleoplysninger til brug for straffesager og efterforskning har været fejlbehæftede og mangelfulde i årevis.

Den kommende medarbejder kommer til at sidde i den afdeling, som modtager og behandler rådata fra teleselskaberne.

»Du bliver en del af teamet, som modtager kommunikationsdata fra teleudbyderne, og sørger for at gøre det tilgængeligt og læsbart for efterforskerne i politikredsene,« lyder det i stillingsopslaget.

En del af teledataskandalen drejer sig om problemer med konverteringen af de teledata, Rigspolitiet har modtaget fra teleoperatørerne. Men myndigheden afviser dog overfor Version2, og der skulle være sammenhæng mellem teledatasagen og den nye hyringsproces.

»Der er ikke tale om en ny stilling, men derimod en vakant stilling inden for Telecentrets nuværende bemanding. Opslaget skyldes således ikke teledatasagen, men Rigspolitiet vil som følge af teledatasagen og redegørelsen overveje, hvilke mulige tiltag der kan iværksættes på området,« skriver Rigspolitiets pressefunktion i en mail til Version2.

Fejl i konvertering

Teledatasagen udspringer af afsløringerne af, at der internt hos Rigspolitiet er sket flere fejl i behandlingen af teleoplysninger, der er blevet brugt som bevis i retssager.

Senere har sagen udviklet sig, og Rigspolitiet har efterfølgende også peget på, at der er en række »usikkerheder og fejlkilder« i den rådata, som politiet modtager fra teleselskaberne.

De interne fejl hos Rigspolitiet er blandt andet kommet til udtryk i Rigspolitiets brug af det it-system, der konverterer rådata fra teleselskaberne til et mere læsbart format.

It-systemet har fejlagtigt fjernet oplysninger, som ikke skulle have været fjernet i konverteringsprocessen. Derudover har it-systemet også angivet forkerte geografiske placeringer til de telemaster, som telefonerne er tilsluttet i forbindelse med konverteringen.

Det er endnu uklart, hvad der er den tekniske forklaring på konverteringsfejlene hos Rigspolitiet.

I jobopslaget fremhæver Rigspolitiet desuden, at myndigheden leder efter en kandidat med »solid viden om netværkssystemer og netværksopbygning og om telekommunikationens vifte af muligheder«.

»Du er løsningsorienteret, stabil og i stand til at lave fejlsøgninger, afdække problemet og løse det – ligesom du formår at igangsætte alternativer, når du støder på systemfejl, der ikke umiddelbart er en forklaring på,« skriver Rigspolitiet i opslaget til stillingen.

Redegørelse på trapperne

Version2 har løbende stillet en række spørgsmål til Rigspolitiet om teledatasagen, såsom hvem der har lavet konverteringsværktøjet, og hvilke tests der er blevet udført i forbindelse med udviklingen af systemet.

Det har Rigspolitiet ikke ønsket at svare på med henvisning til, at politimyndigheden arbejder på en redegørelse om sagen og dens forløb til justitsministeriet. Redegørelsen er et krav fra justitsminister Nick Hækkerup (S), og den skal afleveres senest ved udgangen af september.

Ansøgningsfristen til jobopslaget – det har i øvrigt overskriften 'Er teknikken bag telekommunikation din hjemmebane?' – er den 9. oktober 2019, og Rigspolitiet vil efterfølgende holde samtaler i uge 43.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ditlev Petersen

Fra stillingsopslaget:

Har du en akademisk baggrund, bliver du ansat på overenskomstvilkår i henhold til de til enhver tid gældende aftaler mellem Finansministeriet og Akademikernes Centralorganisation.

Har du en anden uddannelsesmæssig baggrund, bliver du ansat på overenskomstvilkår i henhold til den til enhver tid gældende organisationsaftale for kontorfunktionærer i staten mellem Finansministeriet og HK/STAT samt OAO-S-fællesoverenskomst.

Taget i betragtning af hvad de søger og især hvad de nok har brug for, så skal de nok finde nogle sære tillæg frem.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere